Beantwoord

Welke aansluiting gebruiken voor internet Zyxel modem?

  • 20 April 2023
  • 9 reacties
  • 892 Bekeken

Ik ben overgestapt van Ziggo naar T-Mobile (installatiepakket ontvangen, abonnement nog niet geactiveerd). Mijn huidige Ziggo aansluiting voor internet zit in de woonkamer (foto 1, de witte kabel). Kan ik voor T-Mobile de Zyxel straks gewoon inpluggen in de netwerkingang ernaast? Of moet het in de meterkast in de KPN aansluiting (foto 2)? Het modem in de meterkast lijkt me niet handig. Graag advies. Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 20 April 2023, 20:54

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @IsaacDeFuentes 

De Zyxel moet middels de DSL kabel worden aangesloten op het iSRA punt van KPN (foto 1), de kabel kan je in beide poorten proberen maar meestal is de poort links de juiste.

Verder kan je kijken of je een internetkabel kan aanleggen vanuit de meterkast naar je woonkamer en daar een andere router of Acces Point aansluiten (Zyxel in de meterkast dus).

Een langere DSL kabel van goede kwaliteit is ook een optie.

Modem kan prima in de woonkamer, maar dan moet de kabel die in de meterkast ergens hangt en naar die netwerkpoort loopt wel worden aangesloten op het ISRA punt.

Je kunt de meegeleverde Phone kabel aan 1 kant los knippen en de 2 aders strippen en op het meegeleverde RJ11 wandcontactdoos aansluiten en de andere kant op het ISRA punt.

Vervolgens van de bestaande netwerkkabel de stekker afknippen, stuk van mantel los snijden en de blauwe en wit/blauwe ader draadjes strippen en op het wantcontactdoos aansluiten.

Daarna kun je in de woonkamer met de meegeleverde DSL kabel het model aansluiten op de DSL poort.

Bedankt voor de reacties. Ik zie dat in de meterkast inderdaad een netwerkkabel hangt. Als ik die aansluit op het KNP ISRA punt (waar de blauwe kabel uitkomt) zou ik dus zonder knippen etc. de Zyxel moeten kunnen inpluggen in de netwerkaansluiting in de woonkamer? De meegeleverde wandcontactdoos heb ik dan ook niet nodig? Begrijp ik het zo goed?

 

Bijna. Die netwerkkabel heeft een RJ45 stekker (8 aders) en past helaas niet direct op het ISRA punt. De meegeleverde phone en dsl kabel hebben 2(of 4) aders en gebruiken een RJ11 stekker.

 

Je zegt de Phone kabel aan één kant losknippen en strippen, maar die past gewoon op het ISRA punt en op de wandcontactdoos.

Moet ik nu de stekker van de grijze netwerkkabel knippen en daarvan twee draadjes verbinden met de twee schroefjes waar nog geen draadjes aanzitten? 

 

Ja, je hebt gelijk, aan phone kabel hoef je zo inderdaad niet te knippen. Enkel van die netwerk kabel de blauwe en wit/blauwe aders op de aansluitdoos schroeven.

 

Tis dan niet de officiële aansluit methode maar werkt gewoon prima.

Reputatie 6
Badge

Ik ben overgestapt van Ziggo naar T-Mobile (installatiepakket ontvangen, abonnement nog niet geactiveerd). Mijn huidige Ziggo aansluiting voor internet zit in de woonkamer (foto 1, de witte kabel). Kan ik voor T-Mobile de Zyxel straks gewoon inpluggen in de netwerkingang ernaast? Of moet het in de meterkast in de KPN aansluiting (foto 2)? Het modem in de meterkast lijkt me niet handig. Graag advies. Alvast bedankt!

 

Op de foto uit de meterkast zie ik een kabel

Ja, je hebt gelijk, aan phone kabel hoef je zo inderdaad niet te knippen. Enkel van die netwerk kabel de blauwe en wit/blauwe aders op de aansluitdoos schroeven.

 

Tis dan niet de officiële aansluit methode maar werkt gewoon prima.

of een verloop van Rj11 naar RJ45 zien te vinden. Ik weet niet of ze die nog hebben, maar vroeger  hadden ze in de bouwmarkt Rj45 koppelstukjes (2 * RJ45 vrouwtje) daar past ook een rj11 in. Dan kun je de kabel die in  de ISRA zit koppelen met de bestaande kable met RJ45. Dat gaat werken

@IsaacDeFuentes

Waarom niet gewoon het T-mobile router/modem naast die aansluiting.

En in pluggen en klaar.

Die netwerk kabel met rj45 stekker kun je voor een tv box gebruiken of wifi punt.

Ik neem aan dat de ziggo aansluiting bij een tv is klopt dit.?

De tv box van T-mobile werkt via een netwerk kabel.

De dsl (telefoon) kabel verlengen zal ik ten  zeerste afraden i.v.m. storingen.

Gewoon het T-mobile modem naast de aansluiting hangen en dan verder.

Zie ook deze link voor info.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/bestelling/installatie

 

 

Reputatie 2

Koop gewoon een verloop https://www.kabeldirect.nl/telefoon-en-tablet/vaste-telefonie-kabels-stekkers-adapters/adapterkabels-rj11-rj45.html#:~:text=Adapterkabel%20met%20RJ11%20naar%20RJ45%20connectoren&text=De%20RJ11%20connector%20kunt%20u,over%20IP%20of%20VoIP%20genoemd.

Reageer