Authenticatie problemen Gigaset S450

  • 2 February 2023
  • 66 reacties
  • 2548 Bekeken

Reputatie 3

Hoi,

Ik heb de Gigaset S450 via SIP aangesloten op de T-mobile verbinding. Deze zit via een (Cisco) router aan de glasvezel, dus geen Zyxel router van T-mobile.

Probleem wat ik ervaar is dat ik een “Registration failed” error krijg op de Gigaset (niet heel veelzeggend).

Even kijkend naar het verkeer op de firewall zie ik:

SIP/2.0 401 Unauthorized

Dat zegt mij dat de SIP proxy/registrar en de Gigaset in weze wel babbelen, alleen het nog niet eens zijn over welke klant contact wil leggen.

Username heb ik uit de My T-mobile instellingen gehaald, en het wachtwoord is gewijzigd en correct ingetypt.

Ik vermoed dat ik een cruciaal detail uit de draadjes op het forum gemist heb, kan iemand mij hier op wijzen?

 

Groet,

Michel

 

Inloggegevens
Codecs
DTMF instellingen

 

 

TMTV 1 jaar geleden

Hi all!

De oplossing voor de problemen met het VOIP-wachtwoord laat nog even op zich wachten, maar een vraag in mijn oude topic bracht me op een idee voor een tijdelijke workaround. Ik heb mijn oude VOIP-script afgestoft en weer online gezet. Zo kun je in afwachting van een permanente oplossing toch vooruit met je eigen apparatuur. Het script werkt zowel voor mensen die hun VOIP-wachtwoord niet hebben gewijzigd (dus het standaardwachtwoord van T-Mobile hebben), als voor mensen die een eigen wachtwoord hebben ingesteld, al dan niet sinds de problemen zijn ontstaan. Voor die laatste groep geldt dat het wachtwoord dat het script laat zien dus compleet anders is dan wat je hebt ingesteld, maar dit is wel het daadwerkelijke wachtwoord dat bij de server bekend is. Het lijkt alsof het Base64-gecodeerd is, maar dit is het letterlijke wachtwoord waarmee je je kunt registreren. (Decoderen levert overigens niets bruikbaars op, zeker niet het wachtwoord dat je zelf hebt ingesteld.) Met dit script kun je je VOIP-wachtwoord alleen zien, niet aanpassen.

Het script dat in de post hierboven gelinkt wordt, heb ik oorspronkelijk gemaakt om te gebruiken in combinatie met de Zyxel T50, maar werkt ook met de T54, de Draytek 2132FVn en een eigen router. Het is al een tijdje geleden, maar bij mij doet ‘ie het met de Python-versie van dat moment nog steeds. Verder heb ik het niet getest, dus als het werkt (of niet), laat het hier even weten.

Succes!

TMTV

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 1

Net het script geprobeerd met mijn T54 en werkt vlekkeloos.

 

Nu eindelijk een werkende telefoon via mijn Fritzbox 7590.

 

@TMTV bedankt.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Er gaat iets mis bij het instellen van een eigen VOIP-wachtwoord via de vernieuwde My T-Mobile Thuis-pagina. Er wordt een compleet ander wachtwoord ingesteld dan je invoert. T-Mobile is op de hoogte. Ik hoop dat ze dit snel kunnen verhelpen.

Reputatie 3

Weer een update, dit keer resultaat!

 

Eindelijk tijd gehad - de Vlan100 interface geconfigureerd, op DHCP gezet. Jammer genoeg kwam er een default route mee op Vlan100 (en ook op Vlan300), dat vinden routers in 1 routing context niet heel prettig. Maar goed, omheen kunnen werken, en dan werkt het script ook prima. Mooi werk @TMTV!

Vervolgens de telefoon aan het registreren gehad, maar belletjes werkte nog niet. Belletje naar een mobiel werkten, met andere woorden het toestel ging over, maar bij opnemen bleef het stil op de mobiel en de Gigaset was nog steeds aan het bellen.

Even goed gekeken, dat was dus een SIP ALG die in de weg zat (Je had gelijk @kachun).

Hierna werkte het bellen, echter geen caller id bij uitgaande belletjes, ondanks dat “anoniem bellen” uit staat. Wat blijkt, “anoniem bellen” moet op “aan” staan in de T-mobile instellingen voor vast bellen om “anoniem bellen” “uit” te zetten. Geen idee of andere mensen dit ook ervaren?

Daarna voor de zekerheid zowel ingaand als uitgaand gebeld en in beide gevallen de audio in beide richtingen getest.

Enfin, het werkt dus nu!

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik waardeer de input.

Wel wil ik even langs deze weg laten weten dat ik van T-mobile zelf een wat snellere response had verwacht, ik ben mede debet aan de tijd die het geduurd heeft maar dit had beter gekund..

@Tommie wat mij betreft mag het topic dicht, dit is opgelost.

Reputatie 7
Badge +6

Hi all!

De oplossing voor de problemen met het VOIP-wachtwoord laat nog even op zich wachten, maar een vraag in mijn oude topic bracht me op een idee voor een tijdelijke workaround. Ik heb mijn oude VOIP-script afgestoft en weer online gezet. Zo kun je in afwachting van een permanente oplossing toch vooruit met je eigen apparatuur. Het script werkt zowel voor mensen die hun VOIP-wachtwoord niet hebben gewijzigd (dus het standaardwachtwoord van T-Mobile hebben), als voor mensen die een eigen wachtwoord hebben ingesteld, al dan niet sinds de problemen zijn ontstaan. Voor die laatste groep geldt dat het wachtwoord dat het script laat zien dus compleet anders is dan wat je hebt ingesteld, maar dit is wel het daadwerkelijke wachtwoord dat bij de server bekend is. Het lijkt alsof het Base64-gecodeerd is, maar dit is het letterlijke wachtwoord waarmee je je kunt registreren. (Decoderen levert overigens niets bruikbaars op, zeker niet het wachtwoord dat je zelf hebt ingesteld.) Met dit script kun je je VOIP-wachtwoord alleen zien, niet aanpassen.

Het script dat in de post hierboven gelinkt wordt, heb ik oorspronkelijk gemaakt om te gebruiken in combinatie met de Zyxel T50, maar werkt ook met de T54, de Draytek 2132FVn en een eigen router. Het is al een tijdje geleden, maar bij mij doet ‘ie het met de Python-versie van dat moment nog steeds. Verder heb ik het niet getest, dus als het werkt (of niet), laat het hier even weten.

Succes!

TMTV

Reputatie 3

Zojuist een wachtwoord aangemaakt met letters, cijfers en een streepje. Mee eens, dit zou moeten werken.

Edoch, nog steeds de error.

 

@Tommie zou je het draadje open willen laten en niet als oplossing willen flaggen? Ik beloof van mijn kant dat ik een signaal geef als de oplossing gevonden is, maar ik kan niet elke dag testen, omdat dit de verbinding van mijn ouders betreft, niet mijn thuisverbinding. Er is af en toe wat reizen noodzakelijk.

Reputatie 3

@louisL ik zal nog specifiek kijken naar de SIP ALG, dacht niet dat er heel veel specifieks gebeurde maar dat moet ik doen bij mijn ouders. Kan dus even duren.

@Sven-TMT dank, ik heb het klant nummer ingevuld. Let op dat dit allemaal om het account van m’n vader gaat, dus achternaam klopt, maar voornaam niet

 

groet

 

Michel

Reputatie 3

Hey @TMTV 

 

das een hele goeie suggestie. Ik vermoedde al zoiets dus ja ik heb de volledige capture van de boot van een zyxel als van de gigaset vastgelegd. Ik zal even kijken, maar het wachtwoord heb ik hierna weer veranderd in de Portal van tmobile. T is wel het proberen waard, thx!

 

groet

 

Michel

Reputatie 1

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Er gaat iets mis bij het instellen van een eigen VOIP-wachtwoord via de vernieuwde My T-Mobile Thuis-pagina. Er wordt een compleet ander wachtwoord ingesteld dan je invoert. T-Mobile is op de hoogte. Ik hoop dat ze dit snel kunnen verhelpen.

Ik heb nu een paar dagen TMT en heb dezelfde problemen met telefoon via een Fritz-Box.

Na vele topics te hebben gelezen ben ik blij dat ik dit nu zien. Hoop ook dat ze het snel kunnen oplossen.

Reputatie 3

Ik zou hier graag even met T-mobile over spreken, e.e.a. moet mogelijk zijn.

Moderators, zouden jullie dit naar de 2e lijn willen escaleren of hebben jullie liever dat ik het noc zelf benader?

 

mvgr

 

Michel

Reputatie 7
Badge +4

Ok, ruim een uur uit gehad, helaas, direct weer de “registration failed”. Helaas.

Moet er een domein aan de username geplakt worden? of zuiver de username zoals in de plaatjes?

Als de client dat niet automatisch doet wel ja. 

Authentication name; xxxxxxxp006@voip.t-mobilethuis.nl

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Michel Stam

Ik heb het idee dat het aanpassen van het wachtwoord niet helemaal soepel loopt, waardoor je de 401 krijgt dit wil ik graag laten nakijken. Helaas kan geen aansluiting vinden op je gegevens. Kan je het klantnummer in je profiel zetten (deze is alleen zichtbaar voor T-Mobile Medewerkers) dan kunnen we een blik werpen voor je :) 

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam Toevallig (of niet?) lees ik hier een vergelijkbaar verhaal. Daarom voor jou dezelfde vraag: kun je het eens testen op een ander apparaat, bijvoorbeeld met een VOIP-app op je telefoon? Zo kunnen we controleren of de Gigaset de boosdoener is. Zorg er wel voor dat je telefoon met je Thuis-wifi verbonden is. Op andere aansluitingen is de VOIP-server niet bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam Testen op een ander netwerk dan de vaste aansluiting van TM Thuis heeft sowieso geen zin, omdat de VOIP-server daarop niet bereikbaar is. Het wachtwoord moet minimaal 1 speciaal teken bevatten. Kun je een wachtwoord maken met alleen een streepje (-) als speciaal teken? Daarvan weet ik zeker dat het werkt. Zo kunnen we een ‘verkeerd’ wachtwoord uitsluiten.

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam Als je de Zyxel gebruikt, zou het moeten werken. Daarmee heb je vanuit de LAN ook toegang tot 10.12.0.10. Als je het script met een eigen router gebruikt, moet je die even instellen op VLAN 100, het script runnen en dan kun je 'm weer terugzetten naar VLAN 300.

Reputatie 1

Ik heb een Gigaset Go Box 100 met een S850A en initieel had ik ook het Registration Failed probleem voor het T-mobile SIP Account. Ik heb bij Advanced VoIP Settings de optie “Use random ports for SIP” op “Yes” gezet en toen deed die het na een reboot van de Gigaset. Ik gebruik een eigen Asus router.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam De vraag van @Sven-TMT brengt me wel op een idee. Ik zie dat je met Wireshark de communicatie tussen de Zyxel en de VOIP-server hebt opgeslagen. Heb je toevallig het hele opstartproces van de Zyxel vastgelegd? Dan zie je (na een fabrieksreset) veel verkeer van en naar 10.12.0.10:7547 op VLAN 100. Tegen het einde worden de VOIP-gegevens opgehaald. Daar kun je zien welk wachtwoord bij TM bekend is. Klopt dat met het wachtwoord dat je zelf hebt ingesteld?

Heb je het script aangepast? Dat is niet nodig. Het IP-adres moet op 10.12.0.10 blijven staan, want dat is de server waar de gegevens vandaan komen. Voer je het script uit terwijl je met de Odido-router verbonden bent of je eigen router? In het laatste geval moet je VLAN 300 tijdelijk aanpassen naar VLAN 100, anders is de server niet bereikbaar. Lukt het zo?

Top het werkt

Oude zyxel 🙄modem even aangesloten op het internet.

En script gedraaid 👍

Reputatie 6
Badge

@cb2023 : op zich zou eerst de-registreren niet zo veel uit moeten maken: de Zyxel registreert met duur van 3600sec, dus na max 1 uur zou een nieuwe registratie moeten lukken, zelfs als de T-mobile VOIP server maar 1 registratie tegelijk toestaat

Reputatie 1

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Er gaat iets mis bij het instellen van een eigen VOIP-wachtwoord via de vernieuwde My T-Mobile Thuis-pagina. Er wordt een compleet ander wachtwoord ingesteld dan je invoert. T-Mobile is op de hoogte. Ik hoop dat ze dit snel kunnen verhelpen.

Zou super zijn als dit het is, want ik ben ook ten einde raad en overweeg terug te gaan naar KPN als ik het niet werkend krijg bij tm.

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam Ik heb alles nog eens goed bekeken, maar ik kan eigenlijk geen bijzonderheden vinden. Alleen die poort 1499 en 1500 snap ik niet helemaal. Ik heb (met een heel ander apparaat, maar puur om te testen) zowel poort 1499 als 1500 gebruikt en dat werkte, maar dan staat wel op beide plaatsen dezelfde poort. Die je deze poorten ergens in de instellingen terug? Dan zou ik ze allebei vastzetten op 5060. Verder heb ik ‘random ports for SIP’ juist uit staan.

@cb2023 Als je niet de hele username in kunt voeren, zou ik @voip.t-mobilethuis.nl weglaten. Dat is niet altijd nodig.

Voor jullie beiden: kunnen jullie eens kijken of op de Cisco/N300a de tijd goed staat? Volgens mij is de authenticatie daarvan afhankelijk.

@louisL Er zijn twee registraties tegelijk mogelijk. Bij de Zyxel krijg je inderdaad ook eerst Failed (401) en dan pas OK (200).

Reputatie 1

Dank je wel voor het script! Net het modem aangesloten, aanmelden via wifi, scriptje draaien op de MacBook en binnen 2 min had ik het wachtwoord. Heb nu mn N300 geregistreerd…  Fijn dat het werkt nu. En zeer slecht van t-mobile dat klanten op zon mega omslachtige manier achter de voip inlog gegevens moeten komen. Volgens mij is t-mobile hiermee de wet aan het overtreden, er geldt een verplichting dat voip gegevens vrijgegeven moeten worden.

Reputatie 3

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Er gaat iets mis bij het instellen van een eigen VOIP-wachtwoord via de vernieuwde My T-Mobile Thuis-pagina. Er wordt een compleet ander wachtwoord ingesteld dan je invoert. T-Mobile is op de hoogte. Ik hoop dat ze dit snel kunnen verhelpen.

@TMTV is het misschien mogelijk dat je het wachtwoord voor me naar iets bekends reset?

m’n vader heeft inmiddels reeds een maand de telefoon doorgeschakeld naar z’n mobiel, dit is niet geheel zonder kosten.

 

groet

Michel 

Reputatie 7
Badge +6

@Michel Stam Ik ben geen medewerker, dus dat kan ik niet voor je doen en ik vermoed een moderator ook niet. Wat je wel zou kunnen doen is een nieuw wachtwoord instellen via My T-Mobile Thuis, vervolgens de Zyxel na een fabrieksreset aansluiten en met de packetsniffer kijken welk wachtwoord er naar de Zyxel gestuurd wordt. Dit wachtwoord kun je dan instellen in de Gigaset. Zo te lezen heb je dat al eens gedaan, maar sinds het begin van je topic is er een nieuwe pagina in My TMT voor het instellen van het wachtwoord en daardoor zijn de problemen ontstaan. Het is wat omslachtig, maar wel sneller dan wachten tot het opgelost is en dat is met die extra kosten wel zo handig.

Reputatie 3

Hoi @TMTV ,

Dank je voor het script.

Net even geprobeerd, het lijkt er op dat ik niet bij poort 7547 mag komen, ondanks dat ik 10.12.0.10 wel met ping kan bereiken. Moet dat vanaf een bepaald VLAN gebeuren oid?

 

Groet,

Michel

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Michel Stam ,

Hoeveel tijd zat tussen het proberen en het uitzetten van de Zyxel? 

Je mag maar 1 registratie tegelijk hebben voor een Sip account. Kan zijn dat die van de Zyxel nog niet verlopen is aan de kant van de Sip server. Probeer het na iets meer dan een uurtje nogmaals.

Reageer