Beantwoord

internet problemen

  • 7 October 2021
  • 39 reacties
  • 385 Bekeken

Beste,

Ik heb eigenlijk al vanaf het begin dat ik ben verhuisd problemen met tmobile thuis netwerk. Het is zo wat lastig uit te leggen, maar ik ga mijn best doen. 
Het netwerk doet het gewoon 24/7 maar om de een of andere reden valt het internet elke 30 minuten een paar seconden weg (terwijl het WiFi netwerk het wel blijft doen). Het lijkt wel alsof het apparaat elke 30min van het netwerk wordt afgegooid en opnieuw verbinding moet maken. Het is namelijk zo dat het internet van mijn laptop en telefoon niet tegelijkertijd weg vallen. Het ligt aan het moment waarop ik verbinding maak met de WiFi, precies 30min later verbreekt de verbinding een paar seconden en moet hij weer opnieuw verbinden met het netwerk. Alle apparaten in huis hebben hier last van, dus ik vermoed dat het iets met de instellingen van het netwerk te maken heeft. Er is al een paar keer een monteur langs gekomen, maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Dat is erg vervelend ivm online tentamens die ongeldig worden verklaard door het wegvallende internet. 

Ohja ik heb het ook al bekabeld geprobeerd, maar ook dan doet hetzelfde probleem zich voor. 
 

Iemand die mij kan helpen?

icon

Beste antwoord door yalerta 10 October 2021, 12:56

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@maaike02 

de bekabelde test heb ik aangesloten gedaan op de fritzbox, want vanuit het modem naar mijn kamer is wat onhandig, omdat het dan door de kamer van mijn huisgenoot moet. Maar ook als zij bekabeld op het modem aansluit is er hetzelfde probleem

Helaas kan ik je ook niet adviseren om door middel van die onhandige kabel direct vanaf de modem naar een “eigen router” van jezelf te gaan en op deze manier je eigen netwerkje te maken. Dit gaat niet werken want jouw huis-genoten genieten allemaal van het probleem en jouw “eigen router” behoud in dat geval dezelfde hik.

 

Het vervelende is is dat er al een aantal keren een monteur is geweest, dat die even ergens aan zit en binnen 5 minuten weer weg is, zonder dat het probleem dus verholpen is.

Begrijpelijk, De beste man/vrouw controleert de verbinding, daar is dan niks mis mee en gaat geen dieper netwerk onderzoek doen hoedat in jullie woning opgezet is.

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta een Huawei modem. Deze is nieuw, want gedacht werd dat het oude modem de problemen veroorzaakte, maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Het gekke is dat alle lampjes op het modem blijven branden dus dat het internet gewoon stabiel blijft. Alleen het apparaat wordt elke 30min van het internet losgekoppeld (maar het netwerk blijft het wel gewoon doen en alle lampjes van het modem blijven ook branden)

we hebben het ook allemaal op andere tijdstippen, dus het lijkt niet aan het modem te liggen. Elk apparaat wordt na 30 minuten verbinding onderbroken en daarna weer opnieuw verbonden met het internet (terwijl het modem gewoon alle lampjes heeft branden en daar niks veranderd)

Juist het vermelden dat de verschillende apparaten na maken van de verbinding na 30 minuten ff verbroken worden ontstaat het vermoeden dat het uit 1 centraal punt komt in het “eigen”netwerk. En dat is vaak de modem ingesteld als DHCP server. Als het ontstond “van buiten uit” vielen alle apparaten op hetzelfde moment even weg (lijkt mij)

Het is ook mogelijk dat de Fritzbox! als DHCP server is ingeschakeld en de oorzaak is.
Het kan zelfs zijn dat zowel Fritz als Huawei als DHCP server proberen te werken en 2 kapiteins op 1 schip ging vroeger al niet en is thans nog steeds van toepassing.

Het vreemde is dat de voorgaande Telfort aansluiting hetzelfde gedrag vertoonde, toch de combinatie van Fritzbox met een verkeerde instelling?

Probeer eens in te loggen in de Fritzbox en kijk of daar een DHCP server op “AAN” staat en zet die dan uit.
Kijk ook eens bij de netwerk instellingen van je apparaten wat de IP adressen uitgeeft, de DHCP server. Sorry, deze instelling is soms lastig te vinden.

De bekabelde test was dat aangesloten op de Huawei of de Fritzbox! ?

 De Huawei modem geeft in ieder geval @Sander een mogelijkheid als het contract via Tmobile loopt om eventueel de Huawei tegen een Zyxel te vervangen.

@yalerta Kan je die DHCP waar je het over hebt instellen met de fritzbox WLAN app?

@Waqqas jaa ik zal het morgen sturen

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02

Bij punt 1 op de vraag van Sander gaf je aan dat het opzich ook kan zonder repeater maar dat de verbinding dan net niet goed is.

Je kan ook simpel wanneer het even uitkomt de repeater van het stroom halen, de WiFi van het modem gebruiken en 1-2 uur aankijken of de problemen dan ook voorkomen of niet om ze te kijken of de problemen iets te maken hebben met de repeater of niet.

Reputatie 7
Badge +5

@yalerta De fritzbox repeater is er pas later bij gekomen … het probleem er eigenlijk al was toen hun er in kwamen wonen (zo’n 4 jaar geleden)

Studentenwoning met meerdere gebruikers en misschien wel allemaal een eigen extra oplossing om de wifi te verbeteren zoals de Fritz die bij jouw inwoont :wink:

Dus misschien is er wel bij de andere gebruikers een extra router/repeater die de werking stagneert.

@yalerta Kan je die DHCP waar je het over hebt instellen met de fritzbox WLAN app?

Geen idee, maar denk het wel. FritzOS (de software in de Fritzbox! is soms nukkig en laat dingen dan alleen instellen via de moeilijke weg van een terminal verbinding (erg technisch) Maar een DHCP server aan/uit is een basis instelling.

@Waqqas ja als ik dan aan mijn bureau zit heb ik nog maar 1 streepje WiFi zonder repeater, maar ook dan wordt het apparaat elke 30 minuten losgekoppeld. Het probleem was er al voordat ik de repeater heb aangeschaft.

@yalerta 

We wonen er met z’n 3en en ik ben de enige die een repeater heeft, maar ook voordat de repeater er was trad hetzelfde probleem op.

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Excuus ik had 1 reactie niet van je gelezen vandaar dat ik het weer vroeg of de problemen er ook zijn zonder repeater.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @maaike02,

Dank voor alle informatie! Eigenlijk kan ik geen speld tussen de scherpe en uitgebreide analyse van @yalerta krijgen, dit lijkt mij ook het probleem én de oplossing. Wat betreft de oplossing heb ik het idee dat het een beetje overschaduwd is in de uitleg wat het probleem precies inhoudt.

Simpel gezegd is de eenvoudigste manier om de stoorzender in het netwerk te ontdekken door alle internet- en netwerkapparatuur één voor één tijdelijk van het internet af te sluiten. Hierbij zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst te beginnen bij de huisgenoten die al sinds het begin van het probleem in huis wonen, en in het specifiek bij hun netwerkapparatuur zoals modems, routers, en Wifi extenders of access points. Daarbij moet ook gezegd worden dat dit probleem door alles zoals zelfs een printer die met het internet verbonden is veroorzaakt kan worden, al acht die kans een stuk kleiner.

Hopelijk hebben jullie snel het juiste apparaat te pakken!

Beste @yalerta @Cal ik heb even geprobeerd om de DHCP server uit te zetten, maar dan krijg ik met m’n laptop helemaal geen internet meer. Krijg dan de melding: geen internet toegang. 
Dus het uitzetten er van is geen optie. 
hij staat momenteel op deze instellingen: 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @maaike02 

Dus je bedoeld dat wifi en bedraad allebei wegvalt maar WiFi blijft verbonden met als melding verbonden, geen internettoegang?

Betreft het een DSL of glasvezelverbinding? En helpt een fabrieksreset ook niet door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

@Waqqas hierbij een foto van de meterkast

 

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Een ISRA kan ook vaak aan de zijkanten zitten, daar zie je niks van dit?

 

@Waqqas Nee er zit niks aan de zijkant helaas 

Reputatie 7
Badge +5

@maaike02 

1.Type nummer van de Fritzbox?

2.De Fritzbox repeater maakt verbinding met de Huawei modem via WiFi als ik het goed begrijp?

 

We wonen er met z’n 3en en ik ben de enige die een repeater heeft, maar ook voordat de repeater er was trad hetzelfde probleem op.

Dit vind ik het lastigste om een verklaring bij te bedenken.

Heb je al bij de anderen ingebroken :grin: om te zien of ze niet stiekem wat mogelijk storende apparatuur op de kamer hebben.

O.a.

Simpel gezegd is de eenvoudigste manier om de stoorzender in het netwerk te ontdekken door alle internet- en netwerkapparatuur één voor één tijdelijk van het internet af te sluiten. Hierbij zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst te beginnen bij de huisgenoten die al sinds het begin van het probleem in huis wonen, en in het specifiek bij hun netwerkapparatuur zoals modems, routers, en Wifi extenders of access points. Daarbij moet ook gezegd worden dat dit probleem door alles zoals zelfs een printer die met het internet verbonden is veroorzaakt kan worden, al acht die kans een stuk kleiner.

Lastige om tests uit te voeren is dat je iedere keer 30 minuten moet wachten en hoe controleer je dat de 2 seconden de verbinding weg is. Nou ja, ff wijnen wijnen kan de tijd verdrijven om een bekende NL-er te citeren.

Kan de huisgenoot de modem op een centralere positie zetten?
 

 

Hey @Waqqas ,

Ja, ik geloof DSL. Fabrieksreset werkt helaas niet :(. Het gekke is dat het ook bekabeld wegvalt, dus dan lijkt het probleem niet in de router te zitten. Ik zou niet weten waar het probleem dan eventueel nog zou kunnen zitten.

 

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Is de modem dan ook rechtstreeks aangesloten op het aansluitpunt waar ook de KPN kabel op is aangesloten?

Achter de modem gebruik je verder geen versterker bijvoorbeeld? En waarom lukt een fabrieksreset niet?

@yalerta ik heb 2 repeaters hihi de 1750E en 3000 en maken inderdaad verbinding met de WiFi. Ik heb net een fabrieksreset gedaan, dus ik moet ze nu opnieuw verbinden met de router maar daar wacht ik nog even mee. Ik ga het nu eerst even testen zonder repeaters om te kijken hoe dat dan gaat.

De andere huisgenoten hebben geen repeaters en ook geen printer of iets dergelijks. Er is maar 1 plek in de kamer waar een aansluiting voor het modem zit en dat is voor mij het verste weg helaas. Verschuiven gaat hem dus helaas niet worden :(

 

@Waqqas bedoelde dat een fabrieksreset wel werkt, maar dat daarmee het probleem er nog steeds is. Het modem is aangesloten met een coax-kabel. We hebben wel een fritzbox versterker maar deze staat in een andere kamer. Ook als je bekabeld op deze fritzbox aansluit doet hetzelfde probleem zich voor

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Modem aangesloten met een coax kabel? T-Mobile maakt geen gebruik van de coax kabel, kan je eens een foto plaatsen van hoe de modem is aangesloten op het aansluitpunt?

@Waqqas ja volgensmij zit hij bij dat coax stopcontact aangesloten aan een snoertje. Hij staat bij mijn huisgenoot op de kamer, dus ik kan er zelf niet bij. Wat misschien ook handig om te vermelden is is dat we hiervoor bij Telfort zaten en ook daar deed hetzelfde probleem zich voor

Reputatie 7
Badge +15

@maaike02 

Hier kan je ook controleren wat er beschikbaar is op jouw adres, ik gok DSL.

Volgens mij is het handig om eens te kijken of je geen bridge tap in je thuisinstallatie hebt. Als je een wandcontactdoos met 4 gaten hebt voor een telefoonadapter dan kan je hem eens openschroeven en controleren of er 2 draden zijn aangesloten dus geen 3rde.

Update:

ook zonder de repeaters treed het probleem op

@Waqqas ja DSL inderdaad. Ik ga met m’n huisgenoot kijken. Stel dat er wel 2 draden zijn aangesloten, zou er dan een andere oorzaak van het probleem kunnen zijn? Dan kan ik dat ook gelijk controleren