Na overstap op glasvezel traag internet voornamelijk in avond

  • 24 April 2024
  • 34 reacties
  • 286 Bekeken

Sinds de overstap naar glasvezel is het internet, voornamelijk in de avonduren met vlagen erg langzaam. Het internet schommelt dan van de gewone snelheid van 400 mbs naar dat webpagina's niet meer te laden zijn, dsl speed tests die niet meer uit te voeren zijn en packetloss bij pingen van websites. Dit gebeurt zowel met wifi als bekabeld en op verschillende systemen. Ik woon in Nieuwegein en heb eerder gelezen dat dit vaker in het midden van Nederland voorkomt. Ik hoor graag van Odido wat hier een passende oplossing voor is, anders ben ik ook genoodzaakt over te stappen…

 

Waqqas 24 dagen geleden

Hallo @slaapvaak 

Zou je eens een ping test in de avonduren kunnen laten lopen met command prompt: ping -n 1000 8.8.8.8?

Zorg dat je laptop of pc rechtstreeks bekabeld aangesloten is op de router.

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt @slaapvaak, ik krijg ook nog steeds geen goede lijnmeting en heb alles opnieuw voor je doorgezet! 

Hi @slaapvaak ,

 

Helaas een bekend probleem op dit forum. Lijkt maar 1 oplossing te zijn, overstappen. Kijk is op mijn forum post, precies dezelfde problemen.

Mvg,

Ronald

En nogmaals de ping resultaten die de verbindingsproblemen niet reflecteren met het bewijs dat ze bekabeld zijn uitgevoerd… 
 

En het internet is nu overigens gewoon weer vlot. Speedtest is gewoon weer uitvoerbaar etc.

En bij deze het bewijs dat ik nu in de avond met mijn telefoon gewoon een speedtest kan doen en met de laptop die bekabeld niet kan doen.

Het lukt mij dit nu alleen om up te loaden met mijn hotspot… 

Op dit moment heb ik weer de verbindingsproblemen, speedtest is bijna continue niet uit te voeren. Met mobiel internet lukt dit wel gewoon. De ping test geeft in principe niet bijzonders aan. Zie het bewijs dat bekabeld internet wordt gebruikt… 
 

 

@slaapvaak

Maak een printscreen van je hele scherm zodat rechtsonder te zien is of je via WiFi of bekabeld verbonden bent.

Zie mijn antwoord hierboven, ik hoef dit toch niet te bewijzen....?

Reputatie 7
Badge +15

@slaapvaak 

Maak een printscreen van je hele scherm zodat rechtsonder te zien is of je via WiFi of bekabeld verbonden bent.

Alle testen zijn bekabeld uitgevoerd zoals in de instructies aangegeven... de problemen zowel bekabeld als wifi, zie ook mijn eerste post in dit topic.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @slaapvaak, bedankt voor de testen, echter kan ik nergens zien of dit bekabeld aangesloten is of dat het op wifi getest is. Heb je nu vooral problemen met wifi of bekabeld? Ook ontvang ik graag de testen wanneer je bekabeld verbonden bent en dit te zien is,

 

Hey @slaapvaak, dit ziet er in principe oke uit maar niet geweldig. Ik zie dat er iets mis is met de ONT. Ik heb het daarom meteen doorgezet naar onze Technische Dienst. Zij zullen het voor je gaan oppakken! 

Als er iets mis is met de ONT moet deze dan niet vervangen worden? Kan hier een check op worden uitgevoerd?

Ik ben er nu echt klaar mee. Het internet is super traag, websites zijn niet te laden. Mijn vrouw is niet in staat haar werk op een normale manier te doen. Nu laat de ping dit ook zien:

 


Het is duidelijk niet een probleem van het modem. Hoe gaan jullie dit oplossen? Mijn geduld is op. Dit moet binnen korte tijd opgelost zijn anders moeten we overstappen zodat we er zeker van kunnen zijn thuis te kunnen werken. Sinds de overstap naar glasvezel is dit een probleem, gezien het tijdstip en overige topics (iemand die indezelfde wijk woont en dezelfde problemen heeft) lijkt dit te gaan om piekbelasting.

 

 

Ik word hier erg moe van. Het duurde minuten om dit plaatje up te loaden, moest telkens refreshen...

 

Terwijl ik deze pagina probeer te laden krijg ik een timeout in mijn browser, het duurt lange tijd voordat het is geladen. Terwijl de ping vrolijk onder de 12ms blijft… 

De ping test liet de eerste keer toch ook geen al te gekke dingen zien? Het pingen van de eigen servers gaat goed. Dat is niet het probleem. Nu is alleen het modem vervangen. Dus ik snap die niet helemaal… maar goed ik zal het doen anders kan je het volgens mij niet doorzetten naar de technische dienst… 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @slaapvaak, ik ontvang graag nieuwe resultaten van de testen nadat de monteur geweest is. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Wat is nu de volgende stap? De monteur gaf aan het even aan te zien en dan opnieuw te melden wanneer het niet verbeterde. Bij deze…

Ik zie overigens dat een ander bij mij in dezelfde wijk en stad woont met dezelfde problemen en recent ook een topic heeft aangemaakt. Dit suggereert dat er een probleem in jullie netwerk/overbelasting is.

De monteur zag lage upload, heeft het modem vervangen. Bij de enkele snelheidstesten die hij daarna deed was het eerste ook slecht. Daarna goed. Hij gaf aan dat het mogelijk tijdje kon duren. Volgens mij is het duidelijk dat er niks mis was met het modem, want de situatie is hetzelfde. 

Zoals ik eerder heb gelezen op tweakers, lijkt er ook iets mis te zijn met de port forwarding. Bepaalde pagina's zijn traag met laden, of gameserver kan ik niet inloggen totdat ik mijn VPN aanzet… dan werkt het wel. Dit moet een bekend probleem zijn. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik krijg de melding dat de LAN-poort down is, niet goed geconfigureerd is of een reden is niet bekend @slaapvaak. Guidion heeft deze melding als het goed is ook doorgekregen en zal binnenshuis alles nalopen.  

Bedankt voor je reactie. Er staat een afspraak met guidion. Wat is er mis met met de ONT? Dat helpt mij om te weten wanneer de monteur langs komt. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @slaapvaak, dit ziet er in principe oke uit maar niet geweldig. Ik zie dat er iets mis is met de ONT. Ik heb het daarom meteen doorgezet naar onze Technische Dienst. Zij zullen het voor je gaan oppakken! 

 

 

Het duurde dus minuten voordat ik dit kon uploaden… 

Reageer