Beantwoord

Wi-Fi verbinding in de avond instabiel

  • 7 November 2023
  • 35 reacties
  • 791 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 20 reacties

Goedendag,

Wij maken gebruik van glasvezel. Sinds de verhuizing naar onze nieuwe woning merken wij dat we een instabiele Wi-Fi verbinding hebben ten opzichte van onze vorige woning. Ook op twee/drie meter van de Zyxel T-50 modem ervaren wij dat. De instabiele Wi-Fi verbinding uit zich voornamelijk door het lang moeten laden van webpagina’s. Het valt ons opvallend genoeg op dat het eigenlijk alleen in de avond is, vanaf een uur of 17:00 tot een uur of 23:00. In de ochtend en de middag hebben wij nergens last van en voelt de Wi-Fi verbinding stabieler aan. Als ik gedurende de dag snelheidstesten uitvoer, halen we veelal 90 mbps tot 100 mbps. Wij maken alleen gebruik van WiFi, niet van bekabeld internet. Vanaf de converter naar de Zyxel T-50 ligt een korte CAT5e-kabel. Er zijn maximale enkele apparaten gekoppeld aan de modem (laptop, telefoon, soundbar etc.).

Het volgende heb ik al geprobeerd:

  • Reset uitgevoerd
  • Andere 2.4- en 5 GHz-kanalen toegewezen
  • Uitschakelen van “Houd 2.4G en 5G hetzelfde”
  • Uitschakelen van EasyMesh

Wij maken geen gebruik van extenders of dergelijke apparaten.

Hebben jullie tips voor ons en kunnen jullie nagaan of het probleem zijn oorsprong vindt buiten onze woning?

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 8 November 2023, 07:23

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @DDEXT

Zou je het eens kunnen testen met een bekabelde verbinding. Om zeker te zijn dat het probleem in de wifi zit of ergens anders. Dan kunnen we gericht zoeken naar de oorzaak. 

Het is ook het geval met een bekabelde verbinding, dat heb ik zojuist ondervonden.

We hadden ook enkele dagen gebruikgemaakt van een set TP-Link Deco E4, toen ondervonden wij dezelfde problemen in ieder geval ook via Wi-Fi verbinding. We hadden de Deco E4 toen direct aangesloten op de mediaconverter en op routermodus staan, inclusief VLAN etc. ingesteld. Het lijkt dus niet aan de Zyxel T-50 modem te liggen.

Het volgende heb ik ook geprobeerd:

  • Aan-/uitzetten van de mediaconverter

Hier nog wat foto’s van de huidige set-up (en instabiliteit):

 

Ook deze avond weer problemen, kunnen jullie meekijken?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DDEXT, om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Hier de schermafbeeldingen:

 

Ook bij andere mensen lees ik soortgelijke probleem:

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/problemen-met-glasvezel-net-nieuw-maar-werkt-zeer-onstabiel-358309

Vanavond is het bij ons ook weer raak. Ik erger mij mateloos aan de instabiliteit tussen 17:00 tot 23:00 uur. Simpele websites laden duurt soms 20 tot 30 seconden. Wat zijn de vervolgstappen?

 

 

Reputatie 1

@DDEXT  Lijkt er inderdaad op dat we dezelfde problemen hebben. Volgens mij kan het netwerk de drukte gewoon niet aan. Helaas nog geen reactie gehad van iemand. Ik las gisteren een gelijksoortige melding. Ben even het artikel kwijt. 
Ik hoop echt dat iemand van Odido kan helpen. Alle standaard dingen zoals modem reset, instellingen aanpassen, andere modem etc. heb ik al tig keer uitgevoerd. Helaas is het aan de kant van Odido erg stil. 

@Tommie van Odido Is er echt niets wat jullie kunnen doen? Ik snap dat het een vaag probleem is, maar als ik bel op de momenten dat het speelt zeggen jullie zelf dat jullie de modem niet kunnen bereiken. Dus er speelt duidelijk wel iets. Ik zou graag een oplossing willen en ik denk @DDEXT ook. 

Al jaren tevreden geweest met T-Mobile, nu Odido. Ik wil dat graag zo houden.

Hier schermafbeeldingen van zojuist (19.00 tot 19.10 uur), snelheidstesten uitgevoerd op het moment dat wij problemen ervaren. Elke keer een (zeer) hoge jitter, download- en uploadsnelheid lijkt stabiel. 

@dsweetje Bedankt voor je reactie, ik lees dat meer mensen er last van hebben. Lijkt wel of het niet opgelost kan worden door Odido. Wij waren ook overgestapt van ADSL naar glasvezel.

 

Gebruiken jullie een ZyXEL-modem van Odido of eigen apparatuur? En wie heeft de glasvezel lijn verzorgd? Ben wel benieuwd of er een patroon in te ontdekken valt. 

Als ik voor mijzelf spreek, wij maken alleen gebruik van de Zyxel T-50 modem die direct is aangesloten op de mediaconverter van KPN. Geen extenders, versterkers, deco’s of wat dan ook. Het glasvezel-netwerk hier in de straat is verzorgd door KPN.

Reputatie 1

Ik heb de laatste dagen een eigen modem aangesloten, maar dat maakt geen verschil. Ik heb hier trouwens de nieuwe Zyxel T-56. Wij hebben ook KPN Netwerk glasvezel liggen, waarop de modem direct is aangesloten.

Dat zijn geen fijne berichten. Hopelijk kan er wat aan gedaan worden. Hebben jullie trouwens een AON of GPON lijn?

Reputatie 1

Dat zijn geen fijne berichten. Hopelijk kan er wat aan gedaan worden. Hebben jullie trouwens een AON of GPON lijn?

Geen idee, hoe kom je daar achter? Dat zal Odido wel weten, toch?

@Sven-Odido en @Tommie van Odido 

Ik heb nu een week geleden dit topic geopend en er is nog steeds geen oplossing aangeboden? De problemen spelen nu sinds eind augustus/begin september en ik ben eigenlijk weinig hoopvol. Het feit dat er niet gereageerd wordt zegt eigenlijk al genoeg. Ik gok zomaar, zoals ik ook op andere topics lees, dat overstappen naar een andere aanbieder de beste oplossing is.

Omstreeks 22.10 uur het onderstaande resultaat:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DDEXT, we hebben jouw verbinding toegevoegd aan het onderzoek van KPN NetwerkNL. Zodra we hier meer infromatie over hebben zullen we dit met je delen!

@Tommie van Odido Oké, dat is leuk om te horen. Maar daar word ik nu niet mee geholpen? Want wie zegt dat dit binnenkort opgelost gaat worden. Ik kan al een aantal weken niet gebruikmaken van het internetabonnement dat Odido over de glasvezelverbinding aanbiedt. Elke dag heb ik hier last van en ik betaal wel de volle mep elke maand. Ofwel: Odido kan volgens het contract niet waarmaken wat er wordt beloofd. Ik ben pas geholpen als ik stabiel internet heb waar ik voor betaal. Dus ik zie liever dat ik kan overstappen naar een andere provider waar wel stabiel internet mogelijk is.

Reputatie 1

@Tommie van Odido Oké, dat is leuk om te horen. Maar daar word ik nu niet mee geholpen? Want wie zegt dat dit binnenkort opgelost gaat worden. Ik kan al een aantal weken niet gebruikmaken van het internetabonnement dat Odido over de glasvezelverbinding aanbiedt. Elke dag heb ik hier last van en ik betaal wel de volle mep elke maand. Ofwel: Odido kan volgens het contract niet waarmaken wat er wordt beloofd. Ik ben pas geholpen als ik stabiel internet heb waar ik voor betaal. Dus ik zie liever dat ik kan overstappen naar een andere provider waar wel stabiel internet mogelijk is.

@DDEXT Dat is precies het probleem, al weken geen stabiel internet op de momenten dat het hele gezin het gebruikt en nodig heeft. Echt heel irritant. Wel blij dat @Tommie van Odido  het nu serieus neemt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik heb bericht terug van KPN NetwerkNL. Zei denken dat er een capaciteits issue zou kunnen spelen. Er is een uplink uitgevallen waardoor de resterende uplinks overbelast worden voor ongeveer 80%. Dit moet volgens KPN NetwerkNL 30 november opgelost worden.

 

@dsweetje ik heb antwoord gegeven in je eigen topic. Jouw case moet nog doorgezet worden.

Zojuist ook weer raak:

 

Reputatie 1

@DDEXT Bij mij ook nu en gisteren en vrijdagavond. We zijn er echt klaar mee. Hadden nog een kinderfeestje (gamefeestje) omdat mijn zoontje jarig was, maar dat liep helemaal in soep. Ze moeten echt maandag een oplossing gaan bieden, anders gaan we naar iets anders kijken. Dit is geen doen. Het ligt er nu alweer een halfuur uit.

Reputatie 1

Hey @DDEXT, ik heb bericht terug van KPN NetwerkNL. Zei denken dat er een capaciteits issue zou kunnen spelen. Er is een uplink uitgevallen waardoor de resterende uplinks overbelast worden voor ongeveer 80%. Dit moet volgens KPN NetwerkNL 30 november opgelost worden.

 

@dsweetje ik heb antwoord gegeven in je eigen topic. Jouw case moet nog doorgezet worden.

Zonder dit topic te kapen: Is er een algemeen topic voor de problemen bij KPN NetwerkNL? Ik heb namelijk veel problemen met televisie en video's kijken in de avond.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @dvandd, op dit moment weten we niet of er een algemeen probleem is op het WBA netwerk. We zullen dit individueel moeten onderzoeken. 

@Tommie van Odido Er is weer een dag voorbij en ik heb weer niets vernomen van Odido. Ik heb er geen vertrouwen meer in en verzoek om mijn contract te laten ontbinden. Ik wil overstappen naar een andere provider. Ik heb de klantenservice een aantal dagen geleden gemaild.

Reageer