Beantwoord

Wi-Fi verbinding in de avond instabiel

  • 7 November 2023
  • 35 reacties
  • 798 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 20 reacties

Goedendag,

Wij maken gebruik van glasvezel. Sinds de verhuizing naar onze nieuwe woning merken wij dat we een instabiele Wi-Fi verbinding hebben ten opzichte van onze vorige woning. Ook op twee/drie meter van de Zyxel T-50 modem ervaren wij dat. De instabiele Wi-Fi verbinding uit zich voornamelijk door het lang moeten laden van webpagina’s. Het valt ons opvallend genoeg op dat het eigenlijk alleen in de avond is, vanaf een uur of 17:00 tot een uur of 23:00. In de ochtend en de middag hebben wij nergens last van en voelt de Wi-Fi verbinding stabieler aan. Als ik gedurende de dag snelheidstesten uitvoer, halen we veelal 90 mbps tot 100 mbps. Wij maken alleen gebruik van WiFi, niet van bekabeld internet. Vanaf de converter naar de Zyxel T-50 ligt een korte CAT5e-kabel. Er zijn maximale enkele apparaten gekoppeld aan de modem (laptop, telefoon, soundbar etc.).

Het volgende heb ik al geprobeerd:

  • Reset uitgevoerd
  • Andere 2.4- en 5 GHz-kanalen toegewezen
  • Uitschakelen van “Houd 2.4G en 5G hetzelfde”
  • Uitschakelen van EasyMesh

Wij maken geen gebruik van extenders of dergelijke apparaten.

Hebben jullie tips voor ons en kunnen jullie nagaan of het probleem zijn oorsprong vindt buiten onze woning?

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 8 November 2023, 07:23

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 1

Ik heb ook een UTF van kpn en de beruchte t-56 modem.

ik heb op dit moment geen sigaal op de lijn want overstap ging niet goed. Ik hou mn hard vast.

Twee weken geleden ben ik overgestapt naar KPN en ik heb nergens meer last van. Iedereen die hetzelfde probleem heeft, raad ik aan om over te stappen. Wat mij betreft is dat het beste antwoord!

Vanavond opnieuw raak, topic bijna een maand geleden gemaakt (!) en nog geen oplossing…

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik zie dat een collega je op 28 novemeber een e-mail heeft gestuurd. Het is in behandeling. 

@Tommie van Odido Ik heb nog niets gehoord of vernomen hoor... Communicatie en het houden aan afspraken gemaakt met klanten is echt werkelijk om te janken.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je opzegging in behandeling is. Ik wens je heel veel succes bij je nieuwe provider! 

@Pieter_B Bedankt voor je uitleg, zeer nuttig. Vanavond ook weer problemen, nog steeds niets van Odido gehoord @Tommie van Odido

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ‘het ei van Columbus’ had moeten zijn, blijkt een nachtmerrie voor de klant … de reden zie je in het plaatje.

De ‘PON’ setup is eigenlijk de gemoderniseerde versie van ADSL/VDSL, met soortgelijke problemen.

Was het vroeger (nu ook nog zo) op een ADSL/VDSL lijntje prima te doen als er weinig gebruikers zijn, zag je vooral problemen ontstaan als iedereen thuis komt .. of dat het weekend is.

Dat is/was al een probleem bij ADSL/VDSL, maar sinds de introductie van het nieuwe en vooral veel goedkopere ‘PON’ systeem .. zie je dit probleem dus nu ook daar opdoemen.

Iedereen wil glasvezel, maar de infra moet ook niet teveel gaan kosten in de optiek van de KPN.

Als veel mensen in het meest rechtse gedeelte van het plaatje (eindgebruiker) allemaal last hebben van hoge latency of traag internet vastlopende TV, kunnen jij en ik wel uitrekenen waar het klemt … de capaciteit in de back-bone voor de coupler/verdeler is niet toereikend.

De basis van heel veel problemen is dus puur de back-bone capaciteit, maar je bent niet alleen gezien de vele problemen die ik hier binnen de community voorbij zie komen. Pagina 1 spreekt meestal al boekdelen, latency - TV - streaming enz..

Weet dat niemand dit wil opschrijven of horen, maar ik zeg al sinds de invoering van dit ‘PON’ systeem tegen techneuten … dit is ‘VDSL on steroids’, maar uiteindelijk met dezelfde problemen als de toevoer capaciteit achterblijft.

 

Weet dat ik een pijnpunt aanroer, maar dit was mijn 2 cent voor wat het waard is. En voor een iedere die deze techniek begrijpt, zag dit al op afstand aankomen.

Nog maar even een plaatje … de rechter ‘4 banen’ zijn er niet genoeg, dus alsnog opstoppingen.

 

Weet je wat het is @Pieter_B, ik begrijp uiteraard dat het techniek is. Maar in deze casus gaat het erom dat er na verhuizing problemen zijn ontstaan. Voorafgaand aan de verhuizing (met het voormalige T-Mobile) waren er 1,5 jaar geen problemen, hebben we een goede ervaring gehad en hebben wij nooit geklaagd. Dat kunnen de medewerkers van Odido ook terugvinden. Inmiddels is het abonnement duurder geworden, maar de ervaring achteruit gegaan. We betalen sinds de verhuizing het volledige bedrag voor een dienst die niet zoals beloofd geleverd wordt. Daar gaan we gewoon niet mee akkoord. Wij zijn uiteindelijk degenen die er elke namiddag/avond last van hebben, de medewerkers van Odido niet. Ik heb ook in de straat rondgevraagd, de meesten zitten bij KPN en ervaren deze problemen niet.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zo kijk heb je het Consumenten check lijstje al behoorlijk afgevinkt, maar je moet er ook rekening mee houden dat het techniek is en het soms iets meer tijd kost dan gewoon.

Zit er bovenop ( punt 5), dat kan ik je zeker meegeven.

Alle volgende stappen kom je eigenlijk steeds dichterbij het kunnen en mogen opzeggen.

ACM Consuwijzer heeft in het verleden dit ook al eens aangesneden in het hoe en wat, hopelijk help dit in deze.

Wel jammer dat je niet de juiste ervaring hebt bij deze provider, hopelijk komt er nog schot in … of anders meer positief geluk bij eventueel een andere provider.

@Tommie van Odido Er is weer een dag voorbij en ik heb weer niets vernomen van Odido. Ik heb er geen vertrouwen meer in en verzoek om mijn contract te laten ontbinden. Ik wil overstappen naar een andere provider. Ik heb de klantenservice een aantal dagen geleden gemaild.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @dvandd, op dit moment weten we niet of er een algemeen probleem is op het WBA netwerk. We zullen dit individueel moeten onderzoeken. 

Reputatie 1

Hey @DDEXT, ik heb bericht terug van KPN NetwerkNL. Zei denken dat er een capaciteits issue zou kunnen spelen. Er is een uplink uitgevallen waardoor de resterende uplinks overbelast worden voor ongeveer 80%. Dit moet volgens KPN NetwerkNL 30 november opgelost worden.

 

@dsweetje ik heb antwoord gegeven in je eigen topic. Jouw case moet nog doorgezet worden.

Zonder dit topic te kapen: Is er een algemeen topic voor de problemen bij KPN NetwerkNL? Ik heb namelijk veel problemen met televisie en video's kijken in de avond.

Reputatie 1

@DDEXT Bij mij ook nu en gisteren en vrijdagavond. We zijn er echt klaar mee. Hadden nog een kinderfeestje (gamefeestje) omdat mijn zoontje jarig was, maar dat liep helemaal in soep. Ze moeten echt maandag een oplossing gaan bieden, anders gaan we naar iets anders kijken. Dit is geen doen. Het ligt er nu alweer een halfuur uit.

Zojuist ook weer raak:

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik heb bericht terug van KPN NetwerkNL. Zei denken dat er een capaciteits issue zou kunnen spelen. Er is een uplink uitgevallen waardoor de resterende uplinks overbelast worden voor ongeveer 80%. Dit moet volgens KPN NetwerkNL 30 november opgelost worden.

 

@dsweetje ik heb antwoord gegeven in je eigen topic. Jouw case moet nog doorgezet worden.

Reputatie 1

@Tommie van Odido Oké, dat is leuk om te horen. Maar daar word ik nu niet mee geholpen? Want wie zegt dat dit binnenkort opgelost gaat worden. Ik kan al een aantal weken niet gebruikmaken van het internetabonnement dat Odido over de glasvezelverbinding aanbiedt. Elke dag heb ik hier last van en ik betaal wel de volle mep elke maand. Ofwel: Odido kan volgens het contract niet waarmaken wat er wordt beloofd. Ik ben pas geholpen als ik stabiel internet heb waar ik voor betaal. Dus ik zie liever dat ik kan overstappen naar een andere provider waar wel stabiel internet mogelijk is.

@DDEXT Dat is precies het probleem, al weken geen stabiel internet op de momenten dat het hele gezin het gebruikt en nodig heeft. Echt heel irritant. Wel blij dat @Tommie van Odido  het nu serieus neemt.

@Tommie van Odido Oké, dat is leuk om te horen. Maar daar word ik nu niet mee geholpen? Want wie zegt dat dit binnenkort opgelost gaat worden. Ik kan al een aantal weken niet gebruikmaken van het internetabonnement dat Odido over de glasvezelverbinding aanbiedt. Elke dag heb ik hier last van en ik betaal wel de volle mep elke maand. Ofwel: Odido kan volgens het contract niet waarmaken wat er wordt beloofd. Ik ben pas geholpen als ik stabiel internet heb waar ik voor betaal. Dus ik zie liever dat ik kan overstappen naar een andere provider waar wel stabiel internet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DDEXT, we hebben jouw verbinding toegevoegd aan het onderzoek van KPN NetwerkNL. Zodra we hier meer infromatie over hebben zullen we dit met je delen!

Omstreeks 22.10 uur het onderstaande resultaat:

 

@Sven-Odido en @Tommie van Odido 

Ik heb nu een week geleden dit topic geopend en er is nog steeds geen oplossing aangeboden? De problemen spelen nu sinds eind augustus/begin september en ik ben eigenlijk weinig hoopvol. Het feit dat er niet gereageerd wordt zegt eigenlijk al genoeg. Ik gok zomaar, zoals ik ook op andere topics lees, dat overstappen naar een andere aanbieder de beste oplossing is.

Reputatie 1

Dat zijn geen fijne berichten. Hopelijk kan er wat aan gedaan worden. Hebben jullie trouwens een AON of GPON lijn?

Geen idee, hoe kom je daar achter? Dat zal Odido wel weten, toch?

Dat zijn geen fijne berichten. Hopelijk kan er wat aan gedaan worden. Hebben jullie trouwens een AON of GPON lijn?

Reputatie 1

Ik heb de laatste dagen een eigen modem aangesloten, maar dat maakt geen verschil. Ik heb hier trouwens de nieuwe Zyxel T-56. Wij hebben ook KPN Netwerk glasvezel liggen, waarop de modem direct is aangesloten.

Als ik voor mijzelf spreek, wij maken alleen gebruik van de Zyxel T-50 modem die direct is aangesloten op de mediaconverter van KPN. Geen extenders, versterkers, deco’s of wat dan ook. Het glasvezel-netwerk hier in de straat is verzorgd door KPN.

Reageer