Beantwoord

Wi-Fi verbinding in de avond instabiel

  • 7 November 2023
  • 35 reacties
  • 791 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 20 reacties

Goedendag,

Wij maken gebruik van glasvezel. Sinds de verhuizing naar onze nieuwe woning merken wij dat we een instabiele Wi-Fi verbinding hebben ten opzichte van onze vorige woning. Ook op twee/drie meter van de Zyxel T-50 modem ervaren wij dat. De instabiele Wi-Fi verbinding uit zich voornamelijk door het lang moeten laden van webpagina’s. Het valt ons opvallend genoeg op dat het eigenlijk alleen in de avond is, vanaf een uur of 17:00 tot een uur of 23:00. In de ochtend en de middag hebben wij nergens last van en voelt de Wi-Fi verbinding stabieler aan. Als ik gedurende de dag snelheidstesten uitvoer, halen we veelal 90 mbps tot 100 mbps. Wij maken alleen gebruik van WiFi, niet van bekabeld internet. Vanaf de converter naar de Zyxel T-50 ligt een korte CAT5e-kabel. Er zijn maximale enkele apparaten gekoppeld aan de modem (laptop, telefoon, soundbar etc.).

Het volgende heb ik al geprobeerd:

  • Reset uitgevoerd
  • Andere 2.4- en 5 GHz-kanalen toegewezen
  • Uitschakelen van “Houd 2.4G en 5G hetzelfde”
  • Uitschakelen van EasyMesh

Wij maken geen gebruik van extenders of dergelijke apparaten.

Hebben jullie tips voor ons en kunnen jullie nagaan of het probleem zijn oorsprong vindt buiten onze woning?

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 8 November 2023, 07:23

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zo kijk heb je het Consumenten check lijstje al behoorlijk afgevinkt, maar je moet er ook rekening mee houden dat het techniek is en het soms iets meer tijd kost dan gewoon.

Zit er bovenop ( punt 5), dat kan ik je zeker meegeven.

Alle volgende stappen kom je eigenlijk steeds dichterbij het kunnen en mogen opzeggen.

ACM Consuwijzer heeft in het verleden dit ook al eens aangesneden in het hoe en wat, hopelijk help dit in deze.

Wel jammer dat je niet de juiste ervaring hebt bij deze provider, hopelijk komt er nog schot in … of anders meer positief geluk bij eventueel een andere provider.

Weet je wat het is @Pieter_B, ik begrijp uiteraard dat het techniek is. Maar in deze casus gaat het erom dat er na verhuizing problemen zijn ontstaan. Voorafgaand aan de verhuizing (met het voormalige T-Mobile) waren er 1,5 jaar geen problemen, hebben we een goede ervaring gehad en hebben wij nooit geklaagd. Dat kunnen de medewerkers van Odido ook terugvinden. Inmiddels is het abonnement duurder geworden, maar de ervaring achteruit gegaan. We betalen sinds de verhuizing het volledige bedrag voor een dienst die niet zoals beloofd geleverd wordt. Daar gaan we gewoon niet mee akkoord. Wij zijn uiteindelijk degenen die er elke namiddag/avond last van hebben, de medewerkers van Odido niet. Ik heb ook in de straat rondgevraagd, de meesten zitten bij KPN en ervaren deze problemen niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ‘het ei van Columbus’ had moeten zijn, blijkt een nachtmerrie voor de klant … de reden zie je in het plaatje.

De ‘PON’ setup is eigenlijk de gemoderniseerde versie van ADSL/VDSL, met soortgelijke problemen.

Was het vroeger (nu ook nog zo) op een ADSL/VDSL lijntje prima te doen als er weinig gebruikers zijn, zag je vooral problemen ontstaan als iedereen thuis komt .. of dat het weekend is.

Dat is/was al een probleem bij ADSL/VDSL, maar sinds de introductie van het nieuwe en vooral veel goedkopere ‘PON’ systeem .. zie je dit probleem dus nu ook daar opdoemen.

Iedereen wil glasvezel, maar de infra moet ook niet teveel gaan kosten in de optiek van de KPN.

Als veel mensen in het meest rechtse gedeelte van het plaatje (eindgebruiker) allemaal last hebben van hoge latency of traag internet vastlopende TV, kunnen jij en ik wel uitrekenen waar het klemt … de capaciteit in de back-bone voor de coupler/verdeler is niet toereikend.

De basis van heel veel problemen is dus puur de back-bone capaciteit, maar je bent niet alleen gezien de vele problemen die ik hier binnen de community voorbij zie komen. Pagina 1 spreekt meestal al boekdelen, latency - TV - streaming enz..

Weet dat niemand dit wil opschrijven of horen, maar ik zeg al sinds de invoering van dit ‘PON’ systeem tegen techneuten … dit is ‘VDSL on steroids’, maar uiteindelijk met dezelfde problemen als de toevoer capaciteit achterblijft.

 

Weet dat ik een pijnpunt aanroer, maar dit was mijn 2 cent voor wat het waard is. En voor een iedere die deze techniek begrijpt, zag dit al op afstand aankomen.

Nog maar even een plaatje … de rechter ‘4 banen’ zijn er niet genoeg, dus alsnog opstoppingen.

 

@Pieter_B Bedankt voor je uitleg, zeer nuttig. Vanavond ook weer problemen, nog steeds niets van Odido gehoord @Tommie van Odido

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat je opzegging in behandeling is. Ik wens je heel veel succes bij je nieuwe provider! 

@Tommie van Odido Ik heb nog niets gehoord of vernomen hoor... Communicatie en het houden aan afspraken gemaakt met klanten is echt werkelijk om te janken.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DDEXT, ik zie dat een collega je op 28 novemeber een e-mail heeft gestuurd. Het is in behandeling. 

Vanavond opnieuw raak, topic bijna een maand geleden gemaakt (!) en nog geen oplossing…

 

Twee weken geleden ben ik overgestapt naar KPN en ik heb nergens meer last van. Iedereen die hetzelfde probleem heeft, raad ik aan om over te stappen. Wat mij betreft is dat het beste antwoord!

Reputatie 1

Ik heb ook een UTF van kpn en de beruchte t-56 modem.

ik heb op dit moment geen sigaal op de lijn want overstap ging niet goed. Ik hou mn hard vast.

Reageer