Beantwoord

Wifi-signaal Zyxel stoort op Zigbee

  • 18 November 2023
  • 27 reacties
  • 405 Bekeken

Goedemiddag,


Ik ben sinds een paar dagen overgestapt naar 1GB glasvezel van Odido. Hiervoor had ik glasvezel van een andere provider, maar de helft minder aan snelheid.

Tot dusver tevreden over de snelheid, alleen zit het Wifi signaal mijn hele domotica-systeem in de weg. Dit zijn vooral zigbee apparaten. De apparaten reageren echt intens sloom. Het duurt bijna 12 seconden voordat de lamp aangaat als ik de switch omzet in de app. Dit was voorheen een reactietijd van een paar milliseconden. Nu heb ik het één en ander al getest:

  • 2.4 ghz netwerk uitzetten
  • 5.0 ghz netwerk uitzetten
  • Allebei de netwerken uitzetten (in de user interface vd router)
  • Beveiliging uitgezet
  • Firewall uitgezet
  • Dos beveiliging uitgezet
  • Allebei de beveilgingen uitgezet
  • Kanalen van het 2.4 en 5 ghz netwerk omgezet naar een ander kanaal (ipv automatisch)

Als laatste kon een servicemedewerken mij vertellen dat er een knop aan de achterzijde zit waarmee je de Wifi aan/uit kan zetten (zwarte knop achterop). En wat denk je..het hele systeem doet het weer, maar nu staat de Wifi dus helemaal uit en die heb ik wel nodig.

Nog wat extra informatie:

  • Router: Zyxel T56
  • Geen repeaters of andere zenders in het netwerk
  • Ik gebruik HomeAssistant op een Raspberry Pi 4 8gb met de ConBee 2 Zigbee USB-stick


Iemand hier een oplossing voor?
Hoor het graag, alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 18 November 2023, 18:20

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Badge

misschien helpt het om eerst eens te kjken of het probleem echt bij de zigbee interface zit. Heb je zigbee2mqtt draaien op de Pi? Kijk dan eens hoe lang het duurt voordat het last seen veld verandert? Als dat inderdaad seconden duurt weet je zeker dat het probleem ergens in de Zigbee interface zit.

Wat me nog steeds niet duidellijk is: als je 2.4Ghz op de router uitzet, werkt alles dan ok? Weet je zeker dat WIFI op de PI echt uit staat (check op de cli met “ip a”)

misschien helpt het om eerst eens te kjken of het probleem echt bij de zigbee interface zit. Heb je zigbee2mqtt draaien op de Pi? Kijk dan eens hoe lang het duurt voordat het last seen veld verandert? Als dat inderdaad seconden duurt weet je zeker dat het probleem ergens in de Zigbee interface zit.

Wat me nog steeds niet duidellijk is: als je 2.4Ghz op de router uitzet, werkt alles dan ok? Weet je zeker dat WIFI op de PI echt uit staat (check op de cli met “ip a”)

Ik snap dat je je dat afvraagt, maar hoezo liep het de vorige keer (met dezelde kanaalinstellingen) dan helemaal vlekkenloos? Mijn ZigBee interface zal toch niet ineens, sinds dat ik mijn andere router heb, 'problemen gaat maken'?

Maar oke, ‘zigbee2mqtt’ kan ik zo niets van zien (daar weet ik ook niet zo veel vanaf als ik eerlijk ben). Weet niet waar ik dat in HA moet vinden. Kan wel addons vinden, maar dan moet ik daar induiken..

Die WiFi op de PI zeg je. Die moet ik dan ook nog even checken.. moet ik via ssh naar binnen, ga ik checken, maar op de HA staat hij uit, maar dat wil voor de RBP niets zeggen wel?

Nog steeds vind ik het allemaal raar dat als ik de router gewoon helemaal uitzet, hij het gewoon weer doet…

Maargoed, weet jij hoe ik het best het 'last seen’ veld kan checken? 

Reageer