Alles over Wifi Plus

  • 30 July 2020
  • 43 reacties
  • 10794 Bekeken
Alles over Wifi Plus

Toon eerste reactie

43 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jan kelder, slim dat je om hulp vraagt op de Community en super dat je het Wifi-punt geïnstalleerd hebt bij familie!

Heb je alle tips and tricks doorgenomen in ons speciale Wifi Plus topic? Er is namelijk een verschil tussen het aansluiten van de Wifi-punten bij een Zyxel modem en het aansluiten bij Huawei en Draytek modems. Neem voor de zekerheid nog alle stappen door op deze pagina (klikbaar). We raden altijd aan om minimaal één Wifi-punt bekabeld aan te sluiten.

Om je zo goed mogelijk te helpen, heb ik alle belangrijke stappen nog op een rijtje gezet hieronder:

Om één netwerk te maken, sluit je het eerste Wifi-punt bekabeld aan op het modem. De Wifi van het modem schakel je uit. Daarna plaats je de volgende Wifi-punten op een dusdanige manier dat je overal in huis goede Wifi hebt. 
 

  • Plaats het Wifi-punt rechtop op een plek waar je de lampjes van het modem goed kunt zien. Nadat je het Wifi-punt hebt aangesloten op het modem (stap 2) kun je het op een andere plek zetten. Tip: Draai de standaard onderop het Wifi-punt uit voor extra stabiliteit.
     
  • ​Sluit het Wifi-punt aan met de meegeleverde stroomadapter. Plaats de stekker in het stopcontact.​
     
  • ​Druk op de Power-knop. Deze vind je aan de achterkant van het Wifi-punt. Het Power-lampje gaat nu groen knipperen: dit betekent dat het Wifi-punt bezig is met opstarten.  ​
     
  • ​Wacht totdat het Wifi-punt is opgestart en klaar is om te verbinden. Het Wifi-punt is opgestart zodra het Power-lampje groen blijft branden en het Wifi-lampje groen knippert. Dit duurt maximaal vijf minuten, even geduld dus.

 

  • Schakel nu de Wifi van het modem uit. Druk hiervoor tien seconden op het knopje ‘Wireless LAN’, naast de lampjes op het modem. 
     
  • Gebruik nu een UTP-kabel om het Wifi-punt op het modem aan te sluiten. Gebruik hiervoor LAN-poort 1 of 2 op het modem. ​
     
  • Op het Wifi-punt gaat nu het Power-lampje oranje knipperen. Het Link-lampje wordt groen. ​
     
  • Gaat het Power-lampje oranje branden? Dan is het gelukt! Je hebt nu een Wifi-netwerk vanaf het Wifi-punt. Dit netwerk heeft een eigen naam (SSID) en wachtwoord (Wireless Key). Kijk hiervoor op de sticker achterop het Wifi-punt of scan de QR-code met de camera van je telefoon (geen app nodig). 
     
  • Wil je één Wifi-punt instellen? Dan ben je klaar! Wil je er meer installeren, dan vind je de stappen daarvoor bij stap 3. ​
Reputatie 5

@Jason bedankt voor de info 

Wat ik heb gedaan is draadloos verbinden met een Huawei modem , volgens mij maakt het wifi plus wel verbinding met de Huawei want de lampjes branden allemaal groen .

Er wordt gezegt zet het wifi punt uit van het modem , maar dat punt willen ze ook graag houden , moet die uit blijven?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Ecnirp, tof dat je jouw plezier bij ons wil uitbreiden! In principe zullen de Wifi punten ook via een switch goed moeten functioneren. Let er alleen wel op dat niet alle switches ervoor zijn gemaakt om hoge bekabelde snelheden te vervoeren en vandaar dat wij alleen de bekabelde snelheid direct op het modem kunnen garanderen. Het voordeel is wel weer dat Wifi plus een maandelijks opzegbare service is. Mocht de service je om de een of andere reden niet bevallen, dan kan je ze ook zo weer de deur uit doen.

Wist je overigens dat de Wifi punten ook over LAN  poorten beschikken? Hierdoor kan je de apparaten die momenteel op het modem aangesloten zijn ook op de Wifi punten aansluiten. Scheelt je toch weer het aanschaffen van een switch. :wink:

Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust. Alvast veel succes met het knutselen gewenst!

Reputatie 3

Hoi @Cal , dank voor je reactie! Mijn switch kan gigabit snelheden aan dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij  😎

Is het mogelijk dat ik ze allebei bedraad aansluit (de één beneden in de woonkamer en de ander boven)? Hoe zit het dan met de netwerknaam? Krijg ik dan 2 verschillende netwerken (1 beneden en 1 boven) of vormen ze samen 1 netwerk?

 

Ik hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +4

Top dat je al over een mooie switch bezit @Ecnirp! In dat geval vermoed ik dat het als een zonnetje moet werken. Het zeker mogelijk om beide Wifi punten beraad aan te sluiten, graag zelfs. Bekabeld zullen de Wifi punten de beste inkomende verbinding hebben en consequent de snelst mogelijke verbinding uit kunnen zenden.

Onze Wifi punten bezitten over mesh technologie waardoor ze met elkaar zullen linken en in feite twee nodes van één netwerk worden. Hierdoor merk je het ook niet als jouw apparaat, voor de snelst mogelijke verbinding op dat moment, van het ene Wifi punt overschakelt naar het andere Wifi punt.

Hierdoor zijn ze een stuk fijner om mee te werken dan oude versterkers!

Reputatie 3

Hi @Cal , wederom bedankt voor je reactie!

Nog 1 (hopelijk laatste) vraag: Hoe kan ik het wachtwoord en de SSID van de WiFi punten wijzigen? Ik heb begrepen dat er een QR code achterop de WiFipunten staat maar met mijn laptop en thermostaat kan ik die niet scannen  😎

En, moet ik de SSID en het wachtwoord op beide WiFi punten wijzigen of neemt de 1 het van de ander over?

Voor de volledigheid: ik heb een Huawei modem.

Alvast bedankt!

Ik ben zelf geen fan van een repeat functie.
Als ik het goed begrijp kan je dus een LAN kabel in de wifipunt prikken.

Maar kan je deze na de installatie er ook inlaten om zo de snelheid optimaal te houden?

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben zelf geen fan van een repeat functie.
Als ik het goed begrijp kan je dus een LAN kabel in de wifipunt prikken.

Maar kan je deze na de installatie er ook inlaten om zo de snelheid optimaal te houden?

Ja, dat kan en is ook zeker aan te raden. Bekabeld is het resultaat altijd beter dan draadloos. Als je de Zyxel-router hebt, hoef je het WiFi-punt alleen maar aan te sluiten en na een paar minuten neemt hij SSID en wachtwoord van de router over en vormen ze samen een mesh-netwerk.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ecnirp, Cal is er maandag weer dus ik pak het digitale stokje van hem over! 😉

De naam van je Wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord (Wireless Key) van het modem worden overgenomen door het Wifi-punt. Ook als je deze zelf aangepast hebt. Je kunt de naam dus wijzigen door deze aan te passen in de app, maar de netwerknaam (Wifi-naam) blijft hetzelfde als die het modem uitgeeft.

Long story short: je kunt de WAPs zelf een naam geven: WAP 1, WAP 2 et cetera, maar als repeater nemen ze wel de Wifi-naam over.

Hallo,

Om op zolder ook goede wifi te hebben heb ik Wifi Plus aangeschaft met twee wifipunten. Echter, ik heb nog een oude Daytrek modem. Wanneer je met deze modem Wifi Plus gebruikt moet je het eerste wifipunt bekabelen naar je modem (althans, dat begreep ik). Dat is bij mij in de woonkamer. Ik heb hier al goede wifi en aan dit eerste wifipunt heb ik dus niks (terwijl ik er wel voor ga betalen).

De hoek op zolder waar ik wifi wil hebben zit achter verschillende wanden en recht boven een badkamer (betonnen vloer) in de uiterste andere hoek van het huis. Wanneer het tweede wifipunt hier geplaatst wordt kan ie de benedenverdieping niet vinden. Ook wanneer ik het tweede wifipunt op de eerste verdieping plaats heb ik op zolder niet voldoende bereik. 

Bij nieuwere modems is de beperking van bekabeling naar het eerste wifipunt er niet las ik. Dan zou ik dus op verdieping 1 het eerste wifipunt kunnen zetten, en op verdieping 2 (de zolder) het tweede wifipunt. 

Klopt mijn aanname? Nu is mijn modem al erg oud en ik vermoed al snel ‘end of life’. Zou ik om deze reden een nieuwere modem kunnen krijgen? Alvast bedankt voor het antwoord.  

Reputatie 3

Top dat je al over een mooie switch bezit @Ecnirp! In dat geval vermoed ik dat het als een zonnetje moet werken. Het zeker mogelijk om beide Wifi punten beraad aan te sluiten, graag zelfs. Bekabeld zullen de Wifi punten de beste inkomende verbinding hebben en consequent de snelst mogelijke verbinding uit kunnen zenden.

​​​​

@Cal Ik heb inmiddels 1 punt bedraad kunnen aansluiten (van de andere is de draad van de adapter beschadigd, deze gaat vervangen worden). Echter vind ik de snelheid enorm tegenvallen, ik kom niet hoger dan zo'n 64Mbps download en 60Mbps upload. Ik heb een 1000Mbps abonnement.

Deze snelheid heb ik getest zowel direct op het modem als via het bedrade netwerk.

Ik heb het Wifi punt al eens opnieuw opgestart, maar ook dat hielp niet.

Enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Reputatie 7

Hi @Ecnirp,

Dat is zeker te laag voor een bekabelde snelheid, vooral omdat je deze ook meet direct, op het modem. Om uit te sluiten dat de problemen breder liggen dan alleen de Wifi, wil ik je vragen om de snelheid ook als volgt te testen:

- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net 
- Zorg ervoor dat de screenshot duidelijk weergeeft dat je gebruik maakt van een bekabelde verbinding door het icoon van de bekabelde verbinding te tonen
- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring (twee verschillende dagen en drie verschillende tijdstippen) 

Met deze gegevens kan ik verder met je kijken wat er aan de hand is! 

Reputatie 7
Badge +16

Graag gedaan @jan kelder, we zijn er bijna! 

Je dient de Wifi van het Huawei modem inderdaad uit te schakelen en daarna pas de UTP-kabel (internetkabel) van het Wifi-punt in poort één of twee op het modem aan te sluiten. Ik weet zeker dat het je gaat lukken wanneer je bovenstaand stappenplan één voor één doorloopt. Zo niet, dan ben ik altijd beschikbaar voor hulp. 

Reputatie 3

Als toevoeging op bovenstaande post: Als ik in de app kijk bij WiFi settings dan staat daar wél het tweede WiFipunt, maar dan onder Guest WiFi. 

Overigens hebben beide punten wel hetzelfde wachtwoord, dus dat werkt dan weer wél.

Reputatie 5

@Jason oke ik ga het proberen . Maar als ik het goed begrijp mag de wifi van de modem ook niet meer aan ? , zo ja dan is op die plek weer een gedeelte slecht.  

 

 

Heb een Zyxel mesh Wifi versterker bekabeld op zolder staan. Echter als ik met mijn telefoon of iPad beneden gewerkt heb en ze mee naar zolder neem blijven ze verbonden met de Wifi van de router beneden en koppelen niet dus met het sterkere mesh punt. Ik zie dat Speedtest beduiden lagere verbindingssnelheden geeft. Ik kan Wifi vergeten en opnieuw koppelen. Dat wil wel eens helpen maar is denk ik niet de bedoeling. Wat is de oplossing?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rwin66 

Heb je de mpro mesh app en zie je daar de versterker staan en met mesh aan?

Ja en hijbstaat daar netjes bij. Maar op een of andere manier stappen mijn Ipad of Samsung smartphone niet automatisch daar naar toe over

Reageer