Beantwoord

Belkosten NL naar EU na verlenging contract, ik ben er ingeluisd

  • 8 October 2023
  • 21 reacties
  • 366 Bekeken

Hoi,

Ik heb een week geleden mijn SIM-only abonnement verlengd (gekozen voor Hello 10BG/unlimited bellen). Tot mijn stomme verbazing krijg ik ineens belkosten doorberekend (23 ct per minuut) voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU land terwijl in de aanbieding stond dat bellen en data in de EU uit je bundel komt. Beetje misleidend. Voorheen kon ik vanuit ieder land in de EU naar ieder ander land in de EU bellen zonder dat daarvoor extra kosten werden berekend. 

Ik heb tijdens het verlengen-proces nergens gezien dat dit veranderd zou worden en ik kies voor verlengen waarbij aannemelijk is dat de voorwaarden ongewijzigd blijven. Ik voel mij dus een beetje opgelicht. Ik had ook de keuze om NIET te verlengen maar ik wilde meer data. Ik had mijn abonnement ook kunnen wijzigen in plaats van verlengen. 

Anyway, ik heb een wettelijke bedenktijd dus ik ga een klacht indienen en mijn verlenging annuleren. Bij Vodafone zit bellen NL-EU wel in de bundel dus ik ga overstappen naar Vodafone. 

Jammer t-mobile/Odido!

Ik moest voor de community mij registeren omdat ik er niet bij kan met mijn Odido username/paswoord. Dus ik dacht: zelfde username en paswoord maar dat kan ook niet, ik had dus een tweede email account nodig. Na registeren kreeg ik een email van t-mobile, hahahaha. Beetje vreemd, ik denk dat de overgang naar een andere naam nog niet helemaal afgerond is!

Anyway: waarschuwing aan alle digital nomads in de EU, trap er niet in verleng niet en ga lekker naar overstappen naar b.v. Vodafone!

Groet

Erik 

 

 

icon

Beste antwoord door Alex23022024 25 February 2024, 23:58

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Kiranche65 ,

Je geeft zelf alle mogelijkheden al aan. Je had niet hoeven te verlengen maar gewoon in het oude aanbod alleen een hogere bundel kunnen kiezen. Nu ne wel verlengt naar een nieuwe propositie komen zaken als samen unlimited en de keuze uit 4 unlimited type abonnementen beschikbaar.  Natuurlijk moet je jezelf even inlezen in de nieuwe mogelijkheden en veranderingen. Je kunt het toch niet oplichting noemen als je zelf niet even goed leest. Bij de hogere Unlimited abonnementen zit zelfs roaming in Turkye, Zwitserland en USA in de bundel. Ook kun je kiezen tussen geen, 120 of onbeperkt bellen van NL naar Europa/turkye/Zwitserland/usa. Veel meer keuze dus dan bij Vodafone, wel even lezen. 

Hoi @Kiranche65 ,

Je geeft zelf alle mogelijkheden al aan. Je had niet hoeven te verlengen maar gewoon in het oude aanbod alleen een hogere bundel kunnen kiezen. Nu ne wel verlengt naar een nieuwe propositie komen zaken als samen unlimited en de keuze uit 4 unlimited type abonnementen beschikbaar.  Natuurlijk moet je jezelf even inlezen in de nieuwe mogelijkheden en veranderingen. Je kunt het toch niet oplichting noemen als je zelf niet even goed leest. Bij de hogere Unlimited abonnementen zit zelfs roaming in Turkye, Zwitserland en USA in de bundel. Ook kun je kiezen tussen geen, 120 of onbeperkt bellen van NL naar Europa.  Veel meer keuze dus dan bij Vodafone, wel even lezen. 

Hey Eric,

Jammer dat je zo reageert. Klopt dat ik niet had hoeven te verlengen maar nergens is in het proces van verlening wordt aangegeven dat de voorwaarden zouden veranderen, wellicht staat dat ergens in bijlage 3 in de kleine lettertjes op pagina 12. In de app kies ik gewoon verlengen met een iets andere bundel zoals ik dat al tientallen keren heb gedaan. Nergens is aangegeven dat er ergens een optie is om GEEN belkosten te hebben tussen NL en EU en andersom. Oplichting? Wellicht niet maar misleiding denk ik wel en zeker dat Tmobile/odido zich niet aan hun zorgplicht heeft gehouden. Nu je toch reageert: Ik ga mijn verlening annuleren, wat zou jij aanbevelen om in het oude contract 10GB  data te krijgen met dezelfde voorwaarden? Dan kan ik het nog vergelijken met Vodafone.

Wat betreft EU/NL, zeker niet meer keuzes dan Vodafone. Turkije (niet Turkye), Zwitserland en de USA zijn niet interessant voor mij dus wat dat betreft onbelangrijk. 

Kleine tip: volgens mij hebben jullie in jullie training geleerd dat je een dergelijke post zou moeten beginnen met: Het spijt ons dat u…. of jammer dat u.. , dank u voor de feedback, wij kijken nog even of er iets verbetert kan worden aan het proces. Empathisch beginnen en daarna uitleggen. Beginnen met een statement dat lijkt op: “je bent een sukkel dat je getekend hebt zonder alle voorwaarden en bijlages te lezen” (waarin in het verlengingsproces in de app volgens mij niet naar verwezen werd) is geen goede manier.

Vraag maar aan jouw supervisor of de QA afdeling :-) 

Grtz
Erik

Reputatie 7
Badge +14

@Kiranche65  Eric helpt je graag maar werkt niet bij Odido.  
Dit is een klant helpt klant community met zonodig ondersteuning van de moderators.

Bij verlengen staat al gelijk waar je voor kan kiezen, helaas ben je zelf even vergeten te lezen.

Er ingeluisd is dus erg overdreven.🤫

Als je binnen de 14 dagen bent kan je nog kiezen voor Basis unlimited of anders!

Een klacht indienen mag uiteraard maar zal weinig uithalen daar het al duidelijk op de pagina van je keus staat maar je weet het nooit zeker?

Succes!

  • ✈️ Buitenland Internet + Bellen 

Het staat raar als wij Super Users spijt zouden betuigen van iets waar wij geen spijt van kunnen hebben. En nergens zegt hij dat je een sukkel bent. Wel zegt hij dat je misschien beter had moeten lezen. 😂

Met vriendelijke groeten van een klant.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Kiranche65 

We zijn hier allemaal zelfstandige klanten. Ook in je 2e post valt weer op dat je er een hoop gevoel uitgooit zonder je even in de bedoeling van dit forum te hebben ingelezen. Op dit forum is er dus geen policy zoals jij beschrijft. Er is wel zeker een etiquette, die vind je hier.

Wat ben ik teleurgesteld. Heb dezelefde gedaan, abonament verlengd dus, en nu is bellen naar europa niet meer inbegrepen. Klantenservice zei dat ik 10 euro meer moet betalen, dus 25 euro in plaats van de 15 euro die ik vroeger heb betaald.

 

Helaas is mijn 14 dagen bedenkt tojd verlopen en ik zit nu vast met dit k*t deal voor 2 jaar. Ballen!

 

Mijn advies: nooit verlengen!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @damnitodido, niet fijn dat je met je nieuwe abonnement niet meer hetzelfde hebt als bij je vorige abonnement. Ik zou willen dat ik iets voor je kon doen, maar annuleren kan alleen binnen de 14 dagen bedenktijd. Was het abonnement niet duidelijk bij het afsluiten? Dan is het erg zuur, maar ik hoop dat je toch van je abonnement kan genieten. Zet anders even je 06-nummer in je profiel, dan kijk ik graag met je mee wat voor abonnement je hebt en of ik nog iets voor je kan doen!

Je naam is trouwens tegen de regels van de Community, dus deze ga ik wijzigen. Odido mag hier niet in voorkomen, damnit wordt ook niet gewaardeerd. Heb je zelf een voorkeur voor een naam? Anders wijzig ik 'm naar Gebruiker220224.

Ik heb mijn gsmnummer toegevoegd aan mijn account. Mijn naam mocht u wijzen naar Alex.

Klopt: het was niet duidelijk dat er iets veranderd met de nieuwe abonnement. Ik zou hem inderdaad niet willen opzeggen zolang ik naar europa kunt bellen binnen mijn beltegoed (120 min).

Reputatie 7
Badge +14

Wat ben ik teleurgesteld. Heb dezelefde gedaan, abonament verlengd dus, en nu is bellen naar europa niet meer inbegrepen. Klantenservice zei dat ik 10 euro meer moet betalen, dus 25 euro in plaats van de 15 euro die ik vroeger heb betaald.

 

Er zijn drie abonnementen waar van NL naar EU bellen is inbegrepen.

Unlimited Basis (120 minuten per maand)  Deze is met klantvoordeel 25 euro per maand

Unlimited PLUS (120 miinuten per maand)

Unlimited Premium (unlimited per maand)

Je kunt een bestaand abonnement via je my-Odido per maand op en neer schalen.

@eric jouw comment is goed voor niets. ben jij een bot of zo?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Alex23022024, Alex was al bezet, dus ik heb dit ervan gemaakt. Wat betreft je verlenging. Ik heb een flinke uitzondering voor je gemaakt en de verlenging alsnog geannuleerd. Geef het systeem even de tijd om dit te verwerken en dan moet je binnenkort merken dat je je oude abonnement weer terug hebt van voor de verlenging. Ik hoop je hiermee blij te hebben gemaakt! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We staan voor je klaar! Ook @eric, hij is zeker geen bot! 

Mocht je in de toekomst toch gaan verlengen naar een mooi nieuw abonnement, let dan goed op wat er allemaal wel en in niet inzit. Ik wens je nog heel veel plezier met je 'oude’ abonnement en alvast een heel fijn weekend! 😄

Hi @Alex23022024, Alex was al bezet, dus ik heb dit ervan gemaakt. Wat betreft je verlenging. Ik heb een flinke uitzondering voor je gemaakt en de verlenging alsnog geannuleerd. Geef het systeem even de tijd om dit te verwerken en dan moet je binnenkort merken dat je je oude abonnement weer terug hebt van voor de verlenging. Ik hoop je hiermee blij te hebben gemaakt! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We staan voor je klaar! Ook @eric, hij is zeker geen bot! 

Mocht je in de toekomst toch gaan verlengen naar een mooi nieuw abonnement, let dan goed op wat er allemaal wel en in niet inzit. Ik wens je nog heel veel plezier met je 'oude’ abonnement en alvast een heel fijn weekend! 😄

 

@Marciano van Odido Schiterrend werk, je hebt het echt keurig gedaan. Ik zit nou in de app te kijken en het lijkt me dat orde is weer hersteld. Mijn oude abonnement is er weer! Hartstikke bedankt daarvoor ❤️

Ik ben een klant geweest voor ruim 20 jaar nou en sta klaar voor de volgende twintig. Ik heb tot nu toe echt nooit problemen met TMobile/Odido gehad. Ik heb ook mijn review op trustpilot aangepast. Nog eens bedankt.

Ik laat hier een link naar de document waarin alle tegewoordige odido abonbementen zijn uitgelegd: https://assets.odido.nl/x/7b4d848f68/tarievenlijst.pdf. Ik vond dit onlangs heel handig.

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Alex, ik hoop dat je een goed weekend hebt gehad. Fijn om te lezen dat ik je hier blij mee heb kunnen maken en jij ook bedankt voor je supermooie reactie. Hier doe ik het voor! 🙌🏻

Gaaf om te lezen dat je al ruim 20 jaar bij ons bent. Ik zou zeggen; op naar de volgende 20 jaar! Mocht je in de toekomst nog met vragen zitten of hulp nodig hebben, start dan gerust een nieuw topic. Weet dat we er voor je zijn!

Ps. Ik wist niet dat je ook een TrustPilot review had achtergelaten, maar altijd mooi als deze (ten goede) wordt aangepast. Bedankt hiervoor! 😊

Ik ben er dus ook ingeluisd na verlenging. Ik kan er niets anders van maken dan pure misleiding. 

In de omschrijving op de website staat bij mijn abonnement ‘Buitenland Internet + Bellen.’ In de app staat onbeperkt bellen in NL + in EU. Allereerst is dat bijzonder onduidelijk. Maar het is dus ook multi-interpretabel. Er zal best ergens in het contract staan hoe het precies zit maar als je slogan hebt 'We maken het makkelijker en zorgen dat het leuk blijft.' ga je hier toch enorm onderuit. Ik zal helaas mijn abo uit moeten zitten maar dat je zo met je klanten omgaat. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor dat jullie die teksten aanpassen zodat het voor iedereen overzichtelijk en duidelijk is wat inbegrepen is en wat niet.

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt gewoon je niet willen verdiepen in de zaken die binnen en buiten een abonnement vallen

Hier een totaal overzicht. 

Maar ook als je per product in het bestelproces kijkt zie je duidelijk de verschillen. Klik op buitenland en dan zie je dat unlimited basis er wel belminuten van NL naar EU inzitten en bij unlimited start bijvoorbeeld niet.

 

Ik geloof niet dat jij mijn bericht echt begrepen hebt. Ik gaf al aan dat het vast ergens zal staan. Maar je moet toegeven dat ‘onbeperkt bellen in NL + in EU’ onduidelijk en  multi-interpretabel’ is. Het kan en moet veel helderder. De pdf die je stuurt is 20 pagina's. Als je niet in een A4’tje helder kunt maken wat je abonnement inhoudt doe je iets enorm verkeerd of je probeert iets te verhullen.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

De plaatjes met samenvatting lijkt me toch simpel genoeg. Je kunt trouwens altijd je abonnement aanpassen tijdens de looptijd, zowel naar boven als naar beneden. 

Begrijp je dat dit op z’n minst voor verbetering vatbaar is? 

 

Reputatie 7
Badge +14

Als je zaken vergelijkt, dan moet je ook even kijken de verschillen met andere bundels. Er staat bij deze bundel niet benoemd dat van NL naar EU inbegrepen is, maar bij de andere unlimited abonnementen dus wel. Zoals gezegd,  je kunt ook na afsluiten nog maandelijks aanpassen.

Ik snap dat jij een superuser bent en Odido verdedigt tegen boze onredelijke klanten. Maar je helpt hier niemand mee. Je duikt de hele tijd voor mijn punt. Ik weet dat je abonnement kunt aanpassen en ik weet dat ergens staat dat er verschillen zijn. Ik zal het je nog een keer proberen uit te leggen: Ze presenteren hun onbeperkt bellen/sms in hun communicatie onnodig vaag. Dit is een bijzonder onsympathieke vorm van marketing. Dat het vervolgens ergens correct te vinden is moge duidelijk zijn. Anders waren ze natuurlijk simpelweg in overtreding.

Ik heb omdat ik op het moment van verlenging voor een buitenlandse tour stond telefonisch de beste oplossing gezocht. In de eerste instantie is mij toen een product verkocht dat later helemaal niet bleek te bestaan. 8 telefoontjes later en enkele uren overleg werd erkend dat de medewerker mij dat aanbod helemaal niet had mogen doen. Dit kwam er toen als beste alternatief uit maar daarbij werd dan weer verzwegen dat ik naar de EU kwijtraakte. En nu mag je weer gaan antwoorden dat ik de 12 (!) verschillende abonnementen onder de loep had moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Leonvanmil ,

Nu begrijp ik dat je niet zelf onderzoek vooraf hebt gedaan maar de sales afdeling hebt gebelt. Dan is het natuurlijk van belang dat de medewerker begrijpt wat jouw wensen zijn. Er zijn maar 7 smaken data abonnementen waar je uit kan kiezen, dus zo moeilijk is dat niet. Van deze 7 zijn er 3 met een limited databundel waar ook een limited spraakbundel op gekozen kan worden. De 4 unlimited abonnementen verschillen voornamelijk in max. snelheid en wat inbegrepen is voor buitenland.

Tot zover de samenvatting. Als jij hebt aangegeven dat je belt vanuit Nederland naar EU nummers dan zou de keuze op de wat duurdere unlimited abonnementen moeten uitkomen. Dus of jij hebt dat toch iets anders uitgesproken, of de medewerker heeft jou op een andere manier begrepen, bij een limited abonnement is dat niet in de bundels inbegrepen. 

Dus geen idee waarom je daar 8 keer over moest bellen. De abonnementen bij Odido zitten al jaren zo in elkaar dat je maandelijks kunt veranderen. Dit is super handig, want de meeste klanten weten niet wat ze misschien over een jaar nodig hebben, je kunt dus aanpassen. Maar ik lees nu dat je dat al wist, dus dat is dan wel goed overgekomen!

Ik gaf al aan waarom 8 keer moest bellen. De medewerker had mij een voorstel gedaan dat helemaal niet kon. En dat gaat dan zelden van sorry, we draaien het alsnog terug. Uiteindelijk ben ik eruit gekomen maar wel met dit abonnement.

Als je zegt ‘zo moeilijk is dat niet’ zit je duidelijk aan de aanbieders kant van aanbieders/consumenten scheiding. Het doet mij denken aan het van oorsprong Duitse muziekprogramma Logic. Fantastisch. Met maar 6 verschillende uitvoeringen en een 20 apart aan te schaffen modules. Apple kocht het en maakte er (uiteindelijk) het gratis Garageband van en als dat niet genoeg is Logic Pro maar dan meteen met alles erop en eraan en ook nog eens een stuk goedkoper. Dan mag je een slogan als 'We maken het makkelijker en zorgen dat het leuk blijft.' voeren. 

Reageer