Beantwoord

Fair use policy en internetgebruik buitenland

  • 11 January 2024
  • 9 reacties
  • 327 Bekeken

Hi. volgend fiets-seizoen ga ik ca. 8maanden in het europees buitenland fietsen (Portugal,Spanje, Frankrijk en UK). Vandaag was ik in de winkel en heb mijn datalimiet laten aanpassen op 50GB per maand (unlimited plus). 

 

En nu het gedoe met de Europees richtlijn over roam like at home en de fair use policy. Volgens mij kan ik t/m 4 maanden in het buitenland internetten conform mijn unlimited plus contract bij Odido. Ga ik boven de 4 maanden mag Odido de kosten in rekening brengen, volgens mij 2,50€ per  gebruikte Gigabyte? waar staat dat ?

Dus kan ik zo maar op 50-100€ per maand komen voor internetten, en dat is slecht.

Zijn er mogelijkheden dit te omzeilen? Kan ik na afloop van 4 maanden 1 dag terug komen naar Nederland en dan weer vertrekken? Dus heb ik dan opnieuw 4 maanden roam like at home zijn deze 4 maanden internetten in het buitenland per jaar? ik heb namelijk geen zin in slechte verrassingen qua kosten.

Ik heb het vandaag erover met de medewerker in de winkel gehad.  Er is een case voor mij aangemaakt. Op die manier, zegt hij,hoef ik niet de kosten van 2,50€/GB bovenop te betalen, dus na afloop van 4 maanden in het buitenland. Maar het lijkt mij toch alles wat onzeker. Ik zou er graag duidelijk willen hebben.

 

Fijne dag!

 

icon

Beste antwoord door Pharwin van Odido 12 January 2024, 16:15

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @sterilius, wat heerlijk dat je zo'n fietsreis gaat maken, ik wens je in ieder geval alvast heel veel succes en plezier!

Ik geef graag meer achtergrond over dit onderwerp in relatie tot permanent roaming. Met de invoering van de nieuwe Roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement in de hele EU te gebruiken. Wij als Odido juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken. 

Als je langdurig gebruikmaakt van internet in het buitenland en er blijkt dat je in het buitenland gemiddeld meer data verbruikt dan in Nederland, ontvang je een SMS over dat er extra kosten in rekening gebracht zullen worden.  In de sms wordt gevraagd om je gedrag aan te passen om te voorkomen dat er een toeslag in rekening wordt gebracht. 

Indien je - na de SMS - een maand meer in Nederland bent geweest en je hebt meer data verbruikt in Nederland wordt er geen toeslag in rekening gebracht. Gebeurt dat niet? Dan worden er kosten berekend. Hier kunnen we jammer genoeg niks aan veranderen, sorry! Wel goed dat je alvast je abonnement hebt verhoogd naar 50 GB, zodat je in ieder geval daar gebruik van kunt maken. Je kunt eventueel ook data (lokale) simkaarten in het buitenland aanschaffen, zodat je op deze manier ook gebruik kunt maken van internet! 

Ik begrijp natuurlijk dat jij misschien meer details wilt hebben over Permanent Roaming! Ik wil je daarom ook verwijzen naar de officiële website van de Europese Commissie waar deze regels verder worden toegelicht: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm.

Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten! 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @sterilius ,

Dus je gaat altijd na 4 maanden die toeslag betalen. Jouw verbruik zal over die periode meer zijn dan in NL en dat ga je met 1 dag in Nederland niet oplossen. De thuis provider moet ook elke MB van jouw verbruik betalen aan de buitenlandse operator daar waar hij als jij op het thuis netwerk zit er nagenoeg geen MB kosten zijn. De vastgestelde EU inkoopkosten mogen dan worden doorbelast. Verhalen als " voor jou geldt dit niet" kloppen gewoon niet.

Er zijn tegenwoordig apps waarmee je esima kunt kopen en downloaden met een prepaid GB tegoed in een bepaald land. Dat is een goede oplossing voor als je langer in het buitenland zit.

Volgens mij zijn mij dan in de Odido winkel een aantal dingen fout verteld en/of helemaal niet verteld. 

Nogmaals, ik heb nu een unlimited plus contract met 50GB data voor 31€ per maand besteld.

Mij is verteld:

1) 50GB in het  binnenland zijn 50GB data in het buitenland. als ik google kom ik op een ander resultaat waarin de hoeveelheid data in het buitenland bepaald word door de maandelijkse abonnementskosten en de groothandelprijs per GB (2024: 1,84€ bruto). in mijn geval zijn dat dus: 31€/(0,5*1,84€) = 33,7GB < 50GB ! Wat klopt hier nu van ?

2) Mij is verteld dat die kosten voor permanent roaming , dus +4maanden buitenland, voor mij niet in rekening gebracht worden. De verkoper heeft een case aangemaakt. Het lijkt me niet dat ik hierop kan vertrouwen?

3) Volgens EU richtlijn mag de provider een toeslag in rekening brengen buiten de fair use policy, dus boven 4 maanden in het buitenland. Hoeveel is dat? is dat gelijk aan de Groothandelsprijs van 1,84€ of meer en hoe wordt dat berekent? 

4) en nog ff een rekenvoorbeeld: ik ben 8 maanden op pad. 4 maanden ervan betaal ik 31€ per maand voor 50GB / 33,7GB in het buitenland. hoeveel betaal ik dan de andere maanden ? 31€ + 33,7*1,84  = 93€ per maand ? ???

 

Graag wat meer duidelijkheid van de provider please, geen zin eu richtlijnen te gaan studeren. 

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @sterilius

Het klopt dat je wel degelijk gebruik kunt maken van die 50GB in het buitenland, echter mag hierbij het verbruik niet meer zijn als in Nederland, anders worden er dus extra kosten in rekening gebracht. De tarieven en meer informatie hierover kan je eventueel ook terugvinden op onze eigen website: https://www.odido.nl/eu-roaming. De tarieven kun je er ook terugvinden, namelijk onderstaande informatie: 

Datum Per (uitgaande) minuut Per sms-bericht Per GB (afgerekend per 1 KB)

Vanaf
1 januari 2023

 € 0,0387             

                  € 0,012

                          € 2,178

 

Je zult hier vanzelf ook nog meerdere herinneringen en/of SMS'jes over ontvangen wanneer het zo ver is. Ik heb even mee zitten kijken in je account en ik zie inderdaad dat mijn collega een case voor je heeft aangemaakt. Hierin is er besproken dat deze collega de extra kosten voor je zal vergoeden, omdat je natuurlijk je abonnement hebt verlengd, zodat je juist kan internetten met een hogere databundel in het buitenland (Unlimited Plus). We kunnen natuurlijk deze Permanent Roaming kosten niet stopzetten, vandaar data deze collega heeft gezegd om de kosten te vergoeden.  Als er kosten in rekening gebracht worden, neem dan even telefonisch contact met ons op. Een collega zal dan samen met je kijken naar een coulance voor deze extra kosten! 

 

Beste Pharwin, 

als ik 8 maanden in het buitenland ben, zal de verbruik gedurende die tijd in het buitenland hoog zijn en in Nederland = 0, dat weet ik nu al en had ik ook in de winkel so gezegd. Daarom werd deze case voor mij aangemaakt. Echter weet ik niet op ik erop kan vertrouwen, dat die kosten voor permanent roaming vergoed worden, maar jij zegt van wel ? want ik heb namelijk niets contractueels in de hand en als ik dan op vakantie met de klantenservice over de vergoeding spreek weet waarschijnlijk niemand meer iets van wat vooraf in de winkel besproken werd. Bij kosten voor permanent roaming per GB van +2€ en een bundel van 50GB per Maand, heb ik dan 100€ extra kosten per maand. Of 400€ in 4 maanden. Als jullie dat allemaal gaan vergoeden, dan vergoeden jullie binnen 4 maanden meer dan jullie met mij binnen 12 maanden gaan verdienen ( 12 * 31€ = 372€). Dat kan toch niet juist zijn ?

 

Reputatie 7
Badge +14

Dat klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn. Buitenland roaming kost een Nederlandse provider geld. Dat Odido al 50 Gb geeft i.p.v. de wettelijke 35GB mag natuurlijk wel, maar om een blanco cheque uit te delen om zoveel data te gebruiken als je wilt klinkt bijna als een sponsor contract van jouw fietstocht. Goed dat je hier duidelijkheid over vraagt, want aan dit verlengde abonnement gaan ze zeker meer geld kwijt zijn richting buitenlandse operators dan jij gaat betalen.

Reputatie 6
Badge +6

 

@sterilius het is eigenlijk niet de bedoeling om deze kosten te vergoeden, omdat het tegenstrijdig is met de regelgeving van Permanent Roaming. Daarnaast zijn we eigenlijk al niet heel streng met deze toeslag. Zie onderstaande punten: 

  • We kúnnen op alle producten (voice, sms en data) een toeslag rekenen, maar wij hebben besloten om dat alleen voor data te doen, dus niet voor voice en sms.
  • We hanteren een ruimere marge voor de bepaling van een permanent roamer. Volgens de EU-regels kunnen we vanaf 50% verblijf en verbruik in de EU een klant waarschuwen. Wij doen dat pas vanaf 60%
  • De richtlijnen schrijven voor dat een klant 14 dagen de tijd heeft om zijn (roaming) gedrag aan te passen. Wij hanteren een ruimere periode van 30 dagen (1 factuurperiode).

 

Maar ik zie in je account dat een collega dit heeft besproken en het ook heeft toegezegd (het staat namelijk in de case vermeld), dus als het zo ver is, raad ik je aan om even telefonisch contact op te nemen, zodat een collega het voor je in orde kan maken! 

Vergelijkbare probleem :Fair Use Policy

In de eerste 10 weken van het jaar heb ik mijn abonnement niet gebruikt. (Ik was in Azië en gebruikte een andere simkaart).

Nu ben ik terug en na drie dagen in Nederland te hebben doorgebracht, ben ik weer naar het buitenland gereisd, maar binnen Europa. Ik heb mijn telefoon drie dagen in Nederland gebruikt van 11-15 maart.

Ik ben op de hoogte van de fair use policy gedurende een periode van vier maanden. Ik ben mijn abonnement weer gaan gebruiken vanaf 11 maart en dacht dat ik vier maanden de tijd had om mijn eigen abonnement te gebruiken terwijl ik door het buitenland (Europa) reisde.

De interpretatie die Odido hanteert, is vier maanden vanaf 1 januari. Dit begrijp ik niet, omdat ik heb betaald zonder data te gebruiken. Ik ben pas op 11 maart weer data gaan gebruiken - waarom beginnen op die datum de vier maanden niet? Dit staat niet zo in de fair use policy van Odido, zoals ik het lees.

 

1. Waarom worden de eerste twee en een half maanden (waarbij er gewoon betaald is voor het abonnement maar geen gebruik) meegerekend voor de vier maanden van fair use?

2. Welke stappen kunnen consumenten nemen om ervoor te zorgen dat hun rechten als abonnee worden gerespecteerd in situaties waarin zij hun abonnement niet gebruiken gedurende bepaalde periodes, zoals in het geval van internationaal reizen?

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @Sam_Morris, welkom op onze Community! Je data wordt altijd rechtstreeks uit je simkaart vandaan gehaald en deze wordt ook alleen geregisreerd, zodra je er gebruikt van maakt. Even een simpel voorbeeld: als je in Nederland 500 MB verbruikt en in het buitenland 501 MB (al dan niet express of per ongeluk), ontvang je ook deze SMS voor Permanent Roaming. Er wordt dan geconstateerd dat je in de EU meer data hebt verbruikt dan in NL en kun je extra kosten verwachten. We raden dan altijd aan om het verbruik zelf aan te passen, zodat deze kosten voorkomen kunnen worden. Je kunt heel gemakkelijk je verbruiksstatus inzien in je Mijn Odido account: https://www.odido.nl/my/verbruik-en-kosten. Onder het kopje ''internet'' kun je precies zien hoe veel data er per dag is verbruikt. Wegens privacy redenen kunnen wij niet inzien aan wat je data is verbruikt. Je kunt dit wel zelf terugvinden in de instellingen van je toestel. 

Ik snap dat het niet leuk is, maar deze regels zijn vanuit de EU opgesteld. Meer informatie hierover kan je terugvinden op deze website: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten! 

Reageer