Opstartproblemen | Mijn ervaringen bij Odido |  Klantreis van 12 uur!

  • 27 December 2023
  • 7 reacties
  • 165 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Beste lezer, ik wil graag wat met je delen om je overstap makkelijker te maken

 

Voordat ik begin:
Als je door de administratieve last heen bent omheen kunt werken is Odidio prima! Ik heb veel medewerkers gesproken en ze zijn allemaal hulpvaardig. Nu nog even ipv6 implementeren, kom op, jullie kunnen het!

 

Onze wensen:
We willen graag met 4 personen naar Odido Sim Only (Gezinssituatie, zelfde adres) en allemaal uit contract bij onze huidie provider.

Overstapdatum is natuurlijk alle abonnementen het liefst in één keer over.
Dat kan, maar heeft bij Odido nog wat voeten in de aarde:

Het stappenplan is als volgt:

Constructie van Odido
Je gaat naar de fysieke Odido winkel

    • Neem 1 maal je unlimited abonnement en daarna 3 maal nog een abonnement voor 20 euro, unlimited abonnement laat je per datum van vandaag starten anders kun je geen andere abonnementen er aan koppelen, handig odidio!
    • Deze abonnementen komen allemaal op naam van de hoofdafnemer.
    • Nummerovername gaat voor deze nummers prima.
      • Bel na 4 uur wel even je huidige provider of dat het ook echt in hen systeem staat.
    • Na 3 abonnementen wordt je geblokkeerd door het systeem, te veel abonnementen afgesloten, ehh, ja voor mijn gezin ja want odido kan het niet op persoonlijke naam en bankrekening afsluiten.  fysieke winkel kan niets voor je doen.
  • Teleurgesteld ga je naar huis en bel je Odido, na rustig uitleggen wordt je weer gedeblokkeerd
    • Het laatste abonnement sluit je nu telefonisch af.
    • Nummerovername kan pas worden gestart nadat je de simkaart hebt ontvangen en hebt ondertekend, geloof mij, gaat echt niet anders. 

Samenvatting tot nu toe:
Je hebt nu 4 abonnementen op jouw naam, behalve het hoofdabonnement is de ingangsdatum van de andere abonnementen over 1 maand,

  • Je belt Odido voor creditering van de eerste maand van het hoofdabonnement.  Je gaat toch niet voor een tijdelijk nummer betalen?  Gelukkig is dit na goed uitleggen mogelijk.
  • Wanneer je de simkaart van je laatste abonnement hebt ontvangen en ondertekend bij de koerier bel je odidio voor het overzetten van je nummer, 4 uur later bel je je je huidige provider of dat goed in de systemen is verwerkt.

Moment van overstappen en na de overstap

  • Dat gaat verder goed, maar...  nu heb je een unlimited abonnement afgelosten voor al je huisgenoten, wat als je huisgenoten meer dan 20Gb per dag gebruiken, dan moeten ze in de app meer data aanvragen, logish toch?  Oh nee! de abonnementen staan allemaal op jouw naam! Je huisgenoten kunnen niet hen eigen app downloaden en dit soort aanpassingen doorvoeren.  Odido heeft hier geen oplossing voor bedacht.
  • Vergeet niet je internet thuis abonnement te koppelen in de app, dat gebeurt niet automatisch. En zo loop je korting mis.

Wat kan Odido beter doen:

  • Zorg dat alle abonnementen gekoppeld zijn aan 1 adres, op 1 adres kunnen meerdere natuurlijke personen wonen. Zo heb je een eigen app, een eigen contract, en een eigen nummer. Nu is het hopeloos ingewikkeld.
  • Zorg dat de korting voor internet thuis automatisch wordt verwerkt!

Eind goed algoed! nou, na 12 uur bellen mis ik nog steeds de individuele app optie maar het kan er mee door. 

 

Pharwin van Odido 4 maanden geleden

Hallo @Winos, wat leuk om te lezen dat je met vier abonnementen naar ons wil overstappen, daar zijn we erg blij mee! Ik geef je graag meer duidelijkheid over jouw situatie. 

Het klopt dat de nummerovername pas kan worden gestart, zodat je de simkaart binnen hebt. Dat heeft te maken met dat als je nu een abonnement bij ons afsluit een tijdelijk nummer van ons ontvangt, waar een simkaart aan is gekoppeld. Totdat het mogelijk is om je nummer naar ons over te laten zetten, zal deze worden overgezet naar je tijdelijke nummer en vanaf dan gaat je abonnement bij ons van start. Dit heeft te maken met dat je meestal een maand opzegtermijn hebt bij je huidige provider en om dubbele kosten te voorkomen, doen we het op deze manier! Je hoeft ook nooit voor je tijdelijke nummer te betalen, want deze blijft bij ons namelijk op '’on hold'’ staan, totdat je Nummerbehoud heeft plaatsgevonden en daarna gaat je abonnement bij ons van start met je eigen vertrouwde nummer!

Begrijp ik het goed dat je een Samen Unlimited abonnement hebt afgesloten voor je huisgenoten? Dan kan inderdaad alleen de eindgebruiker het aanvullen voor de andere abonnementen, zodra het dagtegoed is verbruikt. Dat heeft te maken met dat alleen de eindgebruiker hiervoor de rechten heeft, omdat de andere abonnementen hieronder vallen. 

Het klopt dat je Internet + TV abonnement niet automatisch gekoppeld wordt. Wel wordt het Klantvoordeel vaak automatisch toegepast, mits de adresgegevens overeen komen. Dat kan je checken via je Mijn Odido account: https://www.odido.nl/my/klantvoordeel. Je kunt je Internet + TV abonnement alleen samenvoegen in één account als de naam + adresgegevens overeenkomen met elkaar. Is dat ook het geval bij jou? 

Ik verneem graag een reactie! 

Groetjes, 

Pharwin

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @Winos, wat leuk om te lezen dat je met vier abonnementen naar ons wil overstappen, daar zijn we erg blij mee! Ik geef je graag meer duidelijkheid over jouw situatie. 

Het klopt dat de nummerovername pas kan worden gestart, zodat je de simkaart binnen hebt. Dat heeft te maken met dat als je nu een abonnement bij ons afsluit een tijdelijk nummer van ons ontvangt, waar een simkaart aan is gekoppeld. Totdat het mogelijk is om je nummer naar ons over te laten zetten, zal deze worden overgezet naar je tijdelijke nummer en vanaf dan gaat je abonnement bij ons van start. Dit heeft te maken met dat je meestal een maand opzegtermijn hebt bij je huidige provider en om dubbele kosten te voorkomen, doen we het op deze manier! Je hoeft ook nooit voor je tijdelijke nummer te betalen, want deze blijft bij ons namelijk op '’on hold'’ staan, totdat je Nummerbehoud heeft plaatsgevonden en daarna gaat je abonnement bij ons van start met je eigen vertrouwde nummer!

Begrijp ik het goed dat je een Samen Unlimited abonnement hebt afgesloten voor je huisgenoten? Dan kan inderdaad alleen de eindgebruiker het aanvullen voor de andere abonnementen, zodra het dagtegoed is verbruikt. Dat heeft te maken met dat alleen de eindgebruiker hiervoor de rechten heeft, omdat de andere abonnementen hieronder vallen. 

Het klopt dat je Internet + TV abonnement niet automatisch gekoppeld wordt. Wel wordt het Klantvoordeel vaak automatisch toegepast, mits de adresgegevens overeen komen. Dat kan je checken via je Mijn Odido account: https://www.odido.nl/my/klantvoordeel. Je kunt je Internet + TV abonnement alleen samenvoegen in één account als de naam + adresgegevens overeenkomen met elkaar. Is dat ook het geval bij jou? 

Ik verneem graag een reactie! 

Groetjes, 

Pharwin

@Pharwin van Odido

 

Dank, ik waardeer het dat je de tijd hebt genomen om alles door te lezen, maar je bevestigd alles en juist dat is de reden dat het zo lastig gaat bij Odido, ik merk dat jullie nog geen lering trekken en dat er zo dus niets gaat veranderen in het systeem.

Mijn tegenargumenten (heel staccato uiteengezet en zeker niet persoonlijk gericht) 

 

Casus samen unlimited, Ik citeer

" Begrijp ik het goed dat je een Samen Unlimited abonnement hebt afgesloten voor je huisgenoten? Dan kan inderdaad alleen de eindgebruiker het aanvullen voor de andere abonnementen, zodra het dagtegoed is verbruikt. Dat heeft te maken met dat alleen de eindgebruiker hiervoor de rechten heeft, omdat de andere abonnementen hieronder vallen." 

Vrij vertaald, 

Omdat de processen en systemen van Odidio ontoereikend zijn kunnen we dit niet. Het begint bij de vraag, waarom is er een hoofdgebruiker überhaupt nodig voor het afnemen van abonnementen? 

In mijn opinie is het juiste uitgangspunt, elk natuurlijk persoon dient over de hen eigen abbonememt te beschikken, op basis van adres krijg je wel of geen korting / combi-voordelen.  Ook zitten er vele juridische voordelen aan deze constructie. 

*Constructie is niet nieuw, KPN gebruikt hem al jaren. 

 

Casus simkaart + nummerbehoud, ik citeer

"Het klopt dat de nummerovername pas kan worden gestart, zodat je de simkaart binnen hebt. Dat heeft te maken met dat als je nu een abonnement bij ons afsluit een tijdelijk nummer van ons ontvangt, waar een simkaart aan is gekoppeld. Totdat het mogelijk is om je nummer naar ons over te laten zetten, zal deze worden overgezet naar je tijdelijke nummer en vanaf dan gaat je abonnement bij ons van start. Dit heeft te maken met dat je meestal een maand opzegtermijn hebt bij je huidige provider en om dubbele kosten te voorkomen, doen we het op deze manier! Je hoeft ook nooit voor je tijdelijke nummer te betalen, want deze blijft bij ons namelijk op '’on hold'’ staan, totdat je Nummerbehoud heeft plaatsgevonden en daarna gaat je abonnement bij ons van start met je eigen vertrouwde nummer!"

Duidelijk, maar ook hier mis ik het volgende: 

- Odido is reeds bekend met het simkaartnummer welke ze mij uitgeven. Dan kan de aanvraag voor nummerbehoud in ieder geval worden gestart toch?  Nee, pas nadat ik bij de post heb ondertekend dat ik het kaartje heb ontvangen, vreemd want waarom zou je mij hiervoor extra laten bellen naar Odidio om dit te regelen? Het werkt namelijk niet wanneer de kaart nog onderweg is, ofwel op het moment dat je nummerbehoud bij je bestelling aanvraagt. 

 

Casus toepassen klantvoordel, ik citeer:

"Het klopt dat je Internet + TV abonnement niet automatisch gekoppeld wordt. Wel wordt het Klantvoordeel vaak automatisch toegepast, mits de adresgegevens overeen komen. "

Hier kan dus wel op adres worden gecontroleerd, bij het toevoegen van een abonnement aan een adres door de systemen van Odidio, dient er een if-statement gestart te worden.  If adress already has an active subscription, add benefit X. 

 

Last but not least:

Waarom ga ik nou zo diep hier op in? Ik hou nou eenmaal van processen en efficiëntie en ik zie echt gemiste kansen bij Odidio, Wel vind ik het tof dat jullie reageren, dat is stap 1.

Reputatie 6
Badge +6

@Pharwin van Odido

 

Dank, ik waardeer het dat je de tijd hebt genomen om alles door te lezen, maar je bevestigd alles en juist dat is de reden dat het zo lastig gaat bij Odido, ik merk dat jullie nog geen lering trekken en dat er zo dus niets gaat veranderen in het systeem.

Mijn tegenargumenten (heel staccato uiteengezet en zeker niet persoonlijk gericht) 

 

Casus samen unlimited, Ik citeer

" Begrijp ik het goed dat je een Samen Unlimited abonnement hebt afgesloten voor je huisgenoten? Dan kan inderdaad alleen de eindgebruiker het aanvullen voor de andere abonnementen, zodra het dagtegoed is verbruikt. Dat heeft te maken met dat alleen de eindgebruiker hiervoor de rechten heeft, omdat de andere abonnementen hieronder vallen." 

Vrij vertaald, 

Omdat de processen en systemen van Odidio ontoereikend zijn kunnen we dit niet. Het begint bij de vraag, waarom is er een hoofdgebruiker überhaupt nodig voor het afnemen van abonnementen? 

In mijn opinie is het juiste uitgangspunt, elk natuurlijk persoon dient over de hen eigen abbonememt te beschikken, op basis van adres krijg je wel of geen korting / combi-voordelen.  Ook zitten er vele juridische voordelen aan deze constructie. 

*Constructie is niet nieuw, KPN gebruikt hem al jaren. 

 

Casus simkaart + nummerbehoud, ik citeer

"Het klopt dat de nummerovername pas kan worden gestart, zodat je de simkaart binnen hebt. Dat heeft te maken met dat als je nu een abonnement bij ons afsluit een tijdelijk nummer van ons ontvangt, waar een simkaart aan is gekoppeld. Totdat het mogelijk is om je nummer naar ons over te laten zetten, zal deze worden overgezet naar je tijdelijke nummer en vanaf dan gaat je abonnement bij ons van start. Dit heeft te maken met dat je meestal een maand opzegtermijn hebt bij je huidige provider en om dubbele kosten te voorkomen, doen we het op deze manier! Je hoeft ook nooit voor je tijdelijke nummer te betalen, want deze blijft bij ons namelijk op '’on hold'’ staan, totdat je Nummerbehoud heeft plaatsgevonden en daarna gaat je abonnement bij ons van start met je eigen vertrouwde nummer!"

Duidelijk, maar ook hier mis ik het volgende: 

- Odido is reeds bekend met het simkaartnummer welke ze mij uitgeven. Dan kan de aanvraag voor nummerbehoud in ieder geval worden gestart toch?  Nee, pas nadat ik bij de post heb ondertekend dat ik het kaartje heb ontvangen, vreemd want waarom zou je mij hiervoor extra laten bellen naar Odidio om dit te regelen? Het werkt namelijk niet wanneer de kaart nog onderweg is, ofwel op het moment dat je nummerbehoud bij je bestelling aanvraagt. 

 

Casus toepassen klantvoordel, ik citeer:

"Het klopt dat je Internet + TV abonnement niet automatisch gekoppeld wordt. Wel wordt het Klantvoordeel vaak automatisch toegepast, mits de adresgegevens overeen komen. "

Hier kan dus wel op adres worden gecontroleerd, bij het toevoegen van een abonnement aan een adres door de systemen van Odidio, dient er een if-statement gestart te worden.  If adress already has an active subscription, add benefit X. 

 

Last but not least:

Waarom ga ik nou zo diep hier op in? Ik hou nou eenmaal van processen en efficiëntie en ik zie echt gemiste kansen bij Odidio, Wel vind ik het tof dat jullie reageren, dat is stap 1.

Hallo @Winos, ik ben het zeker met je eens dat we bepaalde processen kunnen verbeteren en daarom is het goed dat je dit aankaart, dan kan ik dit eventueel intern voor je doorzetten!

Als je Samen Unlimited hebt, heeft de hoofdgebruiker meer rechten in het account dan bijvoorbeeld de personen die onder hetzelfde abonnement vallen. 

Het Nummerbehoud werkt als volgt. Bij het aanvragen van je abonnement kun je Nummerbehoud aanvragen. Vaak is het nummer niet meteen vrij voor overname, omdat het nummer nog in contract zit (of een maand opzegtermijn) bij de huidige provider. Als je bij ons een abonnement aanvraagt (met toestel) ontvang je deze wel alvast met een simkaart, waar een tijdelijke nummer aan is gekoppeld. Het abonnement gaat ook nog niet van start, maar je kunt wel alvast gebruikmaken van het toestel met de simkaart van je huidige provider. Totdat het nummer kan worden overgenomen (datum Nummerbehoud), zal deze worden overgezet op het simkaart die je van ons hebt ontvangen. Daarna zal het abonnement van start gaan. Er hoeft hier niet extra voor gebeld te worden, want je kunt de status van je Nummerbehoud ook heel gemakkelijk inzien via onze website: https://www.odido.nl/service/abonnement/mobiel/overstappen/nummerbehoud/status

Groetjes, 

Pharwin

 

 

@Pharwin van Odido

 

Nogmaals bedankt voor het reageren, dit topic is green kritiek, enkel bedoeld als positief commentaar om de processen bij Odido te verbeteren om het voor iedereen makkelijker te maken.

 

Zet het gerust intern door want:

 

Ik citeer Samen unlimited

"Als je Samen Unlimited hebt, heeft de hoofdgebruiker meer rechten in het account dan bijvoorbeeld de personen die onder hetzelfde abonnement vallen.

Ik begrijp dat dit logisch is, maar dan stel ik de vraag,  Waarom is er een hoofdgebruiker nodig als je het op adres kunt controleren? Ieder natuurlijk persoon hen eigen contact. Blijkt dat je meerdere abonnementen hebt op één adres, hoppa, automatisch combinatiekorting. 

Uitgangspunt, niemand heeft meer rechten dan waar men recht op heeft. Ieder natuurlijk persoon draagt eigen verantwoordelijkheid. 

Je wilt als Odido controleren of andere natuurlijke personen wel op dat adres aangemeld mogen zijn,  De eerste persoon die een Odido product aanmeldt op adres is eigenaar van dat adres, je stuurt bij elke aanpassing een verfificatiemail naar de eigenaar van het adres, wanneer die dat toestaat wordt het product toegevoegd op dat adres. De eigenaar krijgt verder geen rechten op het andere abonnement. Dit kan volledig automatischt 

Enkele casussen: 

- Hoe doe je dat met personen die de volwassen leeftijd niet hebben bereikt? Toestemming van ouders/voogd voor het aanvragen van een abonnement. Evt daar wel "parental controls" op intergreren. 

- Wat bij overlijden van de eigenaar van het adres? Procedure overlijden starten met de opties, stoppen of doorgaan onder een andere adreseigenaar. 

Zo denkt Odido zich juridisch perfect in, en kan het snel handelen. Beschrijf deze processen duidelijk op de website onder,  Wat als?

 

Dan betreft nummerbehoud, ik citeer:

​​​​​​Het Nummerbehoud werkt als volgt. Bij het aanvragen van je abonnement kun je Nummerbehoud aanvragen. Vaak is het nummer niet meteen vrij voor overname, omdat het nummer nog in contract zit (of een maand opzegtermijn) bij de huidige provider. Als je bij ons een abonnement aanvraagt (met toestel) ontvang je deze wel alvast met een simkaart, waar een tijdelijke nummer aan is gekoppeld. Het abonnement gaat ook nog niet van start, maar je kunt wel alvast gebruikmaken van het toestel met de simkaart van je huidige provider. Totdat het nummer kan worden overgenomen (datum Nummerbehoud), zal deze worden overgezet op het simkaart die je van ons hebt ontvangen. Daarna zal het abonnement van start gaan. Er hoeft hier niet extra voor gebeld te worden, want je kunt de status van je Nummerbehoud ook heel gemakkelijk inzien via onze website: https://www.odido.nl/service/abonnement/mobiel/overstappen/nummerbehoud/status

 

Dit is inderdaad het normale proces. Maar het komt iets te kort. 

Dit is mij overkomen, 

- Nummer is contractvrij bij oude provider, opzegtermijn van 1 maand, nummerbehoud aanvraag intern bij Odido is wel gestart maar liep stuk omdat de betreffende simkaart nog niet wat bezorgd/ondertekend. Dit omdat de simkaart niet in de winkel is afgegeven maar via een telefonische bestelling op adres is afgeleverd. Dat vereist veel belletjes om hierachter te komen.

Dus pas na aflevering en ondertekening door klant, kan nummerbehoud worden gestart. 

 

Ik zie de reactie graag tegemoet, verbeter mij waar ik verkeerd denk. 

​​​​

 


 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

@Winos dank voor je feedback, dit is zeker waardevol, zodat we processen kunnen optimaliseren! 

 Waarom is er een hoofdgebruiker nodig als je het op adres kunt controleren? Ieder natuurlijk persoon hen eigen contact. Blijkt dat je meerdere abonnementen hebt op één adres, hoppa, automatisch combinatiekorting. 

Een klant kan bijvoorbeeld één Hello Unlimited abonnement maximaal 5 Samens nemen. Alle Samens komen dus op naam van de klant – de contracthouder. Dit is natuurlijk heel handig voor gezinnen: twee ouders plus 3 kinderen hebben genoeg aan één Hello Unlimited plus 4 Samens. Zowel het Hello abonnement als de Samens staan op naam van één persoon: de contracthouder. De andere personen die de abonnementen gebruiken noemen we eindgebruikers.
Maar het is niet vanzelfsprekend dat de contracthouder het Hello abonnement gebruikt, en bijvoorbeeld de partner/kinderen de Samens. Wie weet gebruikt de contracthouder wel een Samen, of zelfs geen één van de abonnementen. Daarom hebben we hier verschillende rechten aan gekoppeld, zodat makkelijk kunnen verifiëren wie de contracthouder is. 

Enkele casussen: 

- Hoe doe je dat met personen die de volwassen leeftijd niet hebben bereikt? Toestemming van ouders/voogd voor het aanvragen van een abonnement. Evt daar wel "parental controls" op intergreren. 

Zo lang diegene nog geen 18 jaar is, wordt het contract dus altijd op naam van één van de ouders aangevraagd. Het is niet mogelijk om een abonnement aan te vragen onder de leeftijd van 18 jaar. 

- Wat bij overlijden van de eigenaar van het adres? Procedure overlijden starten met de opties, stoppen of doorgaan onder een andere adreseigenaar. 

We hopen dit natuurlijk niet, maar het kan altijd gebeuren. Als er gekozen is voor Samen Unlimited, kan ervoor gekozen worden om het contract door te laten gaan onder iemand anders zijn/haar naam die valt onder het Samen Unlimited abonnement. 

- Nummer is contractvrij bij oude provider, opzegtermijn van 1 maand, nummerbehoud aanvraag intern bij Odido is wel gestart maar liep stuk omdat de betreffende simkaart nog niet wat bezorgd/ondertekend. Dit omdat de simkaart niet in de winkel is afgegeven maar via een telefonische bestelling op adres is afgeleverd. Dat vereist veel belletjes om hierachter te komen.

Dus pas na aflevering en ondertekening door klant, kan nummerbehoud worden gestart. 

Dat zou niet moeten! Nummerbehoud gebeurd geheel automatisch. Als je een abonnement bij ons aanvraagt, kun je in het proces ook gelijk Nummerbehoud aanvragen.  Je hoeft hiervoor niet eerst een simkaart van ons te hebben. Je ontvangt dan een simkaart met een tijdelijk nummer en wanneer je nummer naar ons toe overgezet kan worden, zal je eigen nummer op dat simkaart worden overgezet! Begrijp ik het goed dat je de simkaart (nog steeds) niet hebt ontvangen? 

Ik verneem het graag! 

Groetjes, 

Pharwin

@Pharwin van Odido

Betreft nummerbehoud, ik zie dat ik het duidelijker had kunnen vermelden aan het begin van dit topic, alles is bij mij/ons inmiddels geregeld en werkt 100% naar verwachting, aan al mijn wensen op één na heeft Odido voldaan. (Mogelijkheid om per natuurlijk persoon hen eigen abonnement te beheren en dus bijvoorbeeld extra data aan te vragen) 

 

Dit topic heb ik enkel aangemaakt om mijn ervaringen uiteen te schrijven en zo Odido van feedback te kunnen voorzien. As ik het zo lees denk je er op de meeste punten hetzelfde over als ik. 

 

Geen negatieve gevoelens richting Odido, enkel feedback op punten die volgens mij nog niet optimaal lopen. Ik hoop oprecht dat Odido dit topic intern bestudeerd zodat uiteindelijk alle klanten profijt hebben van beter geoptimaliseerde processen wat zonder meerkosten voor Odido leidt tot een betere klantervaring. 

 

Reputatie 6
Badge +6

@Winos superfijn om te lezen dat alles 100% naar verwachting werkt, daar ben ik erg blij mee! Je feedback is zeker waardevol en ik ga het ook voor je doorzetten, in de hoop dat we hiermee processen kunnen optimaliseren. Dat leidt uiteindelijk tot een betere klantervaring en dat is wat we allemaal willen natuurlijk! Dank voor het aankaarten! 😄

Groetjes, 

Pharwin

Reageer