Beantwoord

Odido nieuwe provider: Hoe zit het met de dienstverlening aan bestaande klanten?

  • 28 September 2023
  • 49 reacties
  • 1459 Bekeken

Reputatie 5
  • is Prince of Content
  • 146 reacties

Hoi Odido,

Ik las net jullie e-mailberichtje dat T-Mobile gaat verder als Odido: “Je provider voor Mobiel, Glasvezel en TV.
Een nieuwe naam en nieuwe mogelijkheden. En al het goede blijft, natuurlijk.

Op de homepage van odido.nl lees ik hoe jullie je verder voorstellen:
Hallo, wij zijn Odido. Je nieuwe provider voor Mobiel, Glasvezel en TV. Nieuw, en toch ook weer niet. Want met meer dan 6 miljoen klanten zijn we behoorlijk ervaren. We zijn hier om te laten zien hoe het ook kan.” “Het kan ook zo” wordt door jullie verduidelijkt met links naar deze onderwerpen:

  • “Wij maken Mobiel, Glasvezel en TV bereikbaar voor iedereen”
  • “Wij maken het makkelijk voor je”
  • “Wij maken het beter voor elkaar”

Dat klinkt allemaal reuze mooi. Nieuwe ronde/nieuwe kansen, denk ik dan. Hierbij mijn vragen:

  1. a. Wilt u mij een kosteloze verhoging verstrekken naar de Internetsnelheid “100 Mbit/s up en down”?
    Onderbouwing verzoek, inclusief nadere vragen:
    Ik heb sinds mei 2016 een Vodafone “Alles in één”-abonnement met de glasvezel internetsnelheid van 20/20Mbit afgesloten voor € 39,50 per maand (p/m). Ben nu dus ruim 8 jaar klant, heb al die tijd braaf op tijd betaald, meermaals van alles getest en/of gefungeerd als proefkonijn voor diensten die niet naar behoren functioneerde/functioneren. Daarmee val ik in mijn ogen in de categorie “Loyale Klant” en zou ik het gepast vinden als ik daarvoor zou worden beloond.
    * Huidig betaal ik voor dat abonnement € 48,07 p/m (met 20/20Mbit Internet voor € 27,59).

    Bij oplevering in 2016 werkte alles naar tevredenheid en werd de benodigde bandbreedte voor de tv-dienstverlening separaat geleverd van de afgesloten Internetsnelheid. In 2018 begon e.a. te haperen en werd diverse keren apparatuur vervangen (na weer heel/veel te veel testen) met als laatste de router en media-convertor in mei 2021. Na 4 jaar met te veel verstoringen heb ik toen ~1 week kunnen genieten van ongestoord internet en goed tv-beeld, totdat ik in mei 2021 werd overgezet naar het nieuwe tv-platform. Daarmee begon de ellende weer (Met dank aan @MetaframeNL voor zijn vastlegging). Uiteindelijk bleek o.a. dat dit nieuwe tv-platform gebruik maakte van mijn Internet bandbreedte i.p.v. dat het een eigen bandbreedte (vLan) had zoals voor die tijd, kreeg ik ergens onderweg wat compensatie op mijn abonnementsgeld toegekend (o.a. zonder dat de tv-problemen waren verholpen), werd aangegeven dat men mij verantwoordelijk achtte voor het kiezen van de gewenste/benodigde internetsnelheid en mijn 20/20Mbit verbinding niet geschikt was voor het nieuwe tv-platform. Sindsdien heb ik een “alles in één- Of Of” abonnement i.p.v. een “En Internet En TV en Bellen”- abonnement en is o.a. Teletext verdwenen en de 888 Ondertiteling vaak niet beschikbaar op Nederlandstalige zenders.

    Het geheel stuit mij tegen de borst.
    Ik heb geen enkele invloed gehad op het technisch anders gaan leveren van de TV-Dienst, bovendien hadden klanten met 1000/1000Mbit Internet ook last van soortgelijke problemen, zoals te lezen is op uw forum.
    In mijn ogen heeft u als provider een verantwoordelijkheid ten aanzien van het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening die u aanbiedt. U heeft mij geen enkele manier vooraf geïnformeerd dat de techniek achter de tv-dienst veranderde en mijn abonnement daarvoor niet geschikt zou zijn. Tegelijkertijd en tot de dag van vandaag incasseert u wel de volle mep voor een abonnement dat kennelijk technisch niet kan functioneren. Dat bevreemd mij.
    1b. Wilt u deze gang van zaken verklaren en aangeven welke verantwoordelijkheid u als provider hierin heeft genomen en neemt?


Als ik de destijds door T-Mobile aangegeven route volg (verhogen internetsnelheid), dan tref ik dit aan:

Nieuwe klanten krijgen nu de aanbieding voor een éénjarig “Alles in één”-abonnement met de glasvezel internetsnelheid van 100/100Mbit voor 8 maanden voor € 32,50 en daarna € 50 per maand, ~€ 38,33 p/m.
Ik begrijp niet waarom ik voor dezelfde diensten ruim 25% meer (€ 9,74) moet betalen per maand, terwijl ik nu de beschikking heb over 75% minder van de internetsnelheid die aan een nieuwe klant wordt geleverd.
1c. Wilt u aangeven waarom ik nu zoveel minder waar voor mijn geld krijg én toch meer moet betalen dan een nieuwe klant?
 

Verder ingaand op “waar voor mijn geld”; mijn contract benoemt o.a. (naast Internet, TV en Bellen) ook de “Eigen homepage van 20 MB, 5 mailboxen van 2 GB per mailbox, 5 e-mailadressen per mailbox en altijd en overal e-mail via webmail”. Ik heb even gezocht, maar mijn homepage kon ik niet meer benaderen en las dat jullie de e-maildienstverlening gaan stoppen per 31 maart 2024.

1d. Wilt u aangeven of het eenzijdig opheffen van deze overeengekomen diensten ook gaat resulteren in een lager maandbedrag van mijn abonnement?


Vervolgens kijk ik wat de Odido aanbieding is nu als ik mijn 20/20Mbit Internet zou upgraden naar 100/100 Mbit.


Dat gaat mij als bestaande klant € 35 per maand kosten (excl. TV en Bellen) i.p.v. de huidige € 27,59.
Een stijging van € 7,41 (26,86%).
1e. Wilt u aangeven of mijn bevinding juist is en – als niet – de correctie hiervan aangeven?

En - als ik het goed bereken- kost het Odido “Alles in één” (Internet 100/100 Mbit, TV en Bellen) mij na het bestellen van deze upgrade € 55,48 per maand (Nb. de bestelpagina toont geen totaal bedrag, alleen de Internetkosten en de “Opslaan” button met de vermelding” Dit is een bestelling met betalingsverplichting”). Waarmee mijn kosten per jaar zouden kunnen zijn: € 665,76.
Nieuwe klanten wordt een significant goedkoper aanbod gegeven voor de looptijd van één jaar, toen ik keek:
“Alles in één” (Internet 100/100 Mbit, TV en Bellen) 8 maanden voor € 32,50 en daarna voor € 50 per maand.
€ 260 (8 x €32,50) + € 200 (4 x € 50) = kosten voor één jaar: € 460.

Daarmee betaal ik als bestaande klant € 205,76 per jaar meer dan een nieuwe klant voor dezelfde dienst. Ik vind dat niet in verhouding en buitensporig, maar mogelijk heb ik één en ander niet goed begrepen.
1f. Wilt u aangeven of mijn berekening klopt en – als correct -aangeven waarom nieuwe klanten zo veel minder hoeven betalen per jaar/ik zoveel meer?

Bij het bestellen van de “Internet 100/100 Mbit” krijg ik o.a. de waarschuwing “dat ik gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan”.
Uitleg daarover ontbreekt, zoeken op “prijsplan” op odido.nl geeft “Pagina niet gevonden”.
Bij het doorklikken op de links van de bestelpagina verdwaal ik in een woud van nog meer links, waarbij ik niet weet welke op mij van toepassing is. Vandaar nu deze vragen:
1g. Wilt u aangeven of ik - na het bestellen van de verhoging van de internetsnelheid - nog een maandelijks opzegbaar contract heb of toch een nieuw contract aanga voor 12 maanden?
1h. En wilt u mij – als ik daarmee een contract aanga voor 12 maanden – aangeven waarom ik dan niet dezelfde prijsstelling krijg als een nieuwe klant?
1i. Wilt u mij voorzien van een werkende link naar het 2023 prijsplan van Odido?
1j. Of beter nog: Wilt u mij voorzien van een link naar alle relevante info die ik kan nalezen voordat ik iets extra’s bestel, inclusief de definitie van “nieuwe klant”, wat ik zal winnen/verliezen, etc.?
 

2. Wilt u uitleg geven over uw toepassing van de inflatiecorrectie op basis van de CBS-consumentenprijsindex (CPI)?
Ik las nu dat jullie in de algemene voorwaarden hebben opgenomen dat inflatiecorrectie kan worden toegepast op de tarieven in overeenstemming met CPI. Zie bv. https://community.odido.nl/nieuws-552/mijn-abonnementskosten-zijn-verhoogd-inflatiecorrectie-2023-345009).
Daarin geven jullie voor 2023 aan dat de prijzen voor bestaande klanten (abo langer dan 3 maanden) te verhogen met 8.6% op basis van CPI 2022/06 “000000 Alle bestedingen.

Juridisch gezien lijkt mij dat best in overeenstemming met die algemene voorwaarden, maar ik vind ook dat er nadere overwegingen zijn:
- De activiteiten van Odidi bevinden zich hoofdzakelijk binnen de Bestedingscategorie “080000 COMMUNICATIE”, welke een CPI heeft van – 2,6%.
- Het zijn financieel/economisch zware tijden voor veel mensen. Uw bedrijf floreert desondanks.

In dat licht bezien zou ik het gepast vinden als u vanaf 2024 de CPI Bestedingscategorie “080000 COMMUNICATIE” gaat hanteren en over 2023 alsnog die korting van juni 2022 gaat verstrekken op de abonnementstarieven. Of over 2023 de ten laste gelegde CPI/Algmeen verhoging terugdraait.
Het is immers een mechaniek wat u kunt toepassen, niet wat u moet toepassen.
2a. Wilt u aangeven hoe u dat ziet?

Ik verneem graag van u


 

icon

Beste antwoord door HJHome 31 October 2023, 19:30

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Ik heb jouw/Odido's reactie op mijn vragen besproken en te horen gekregen dat ik Odido nogmaals moet vragen om antwoorden met daarbij een uiterste reactietermijn. Bij deze.

Graag ontvang ik binnen 14 dagen antwoord op deze vragen:
a. Wat ga ik maandelijks betalen als ik zelf mijn internetsnelheid ophoog naar 100/100 Mbit?
b. Welke algemene, actie- en andere voorwaarden zijn daarop van toepassing?
c. Wilt u mij mijn vragen alsnog doorleiden naar Odido's legalteam of mij het e-mailadres daarvan geven?
d. Wilt u aangeven waar ik op de website van Odido het klachtenformulier en het restitutieformulier kan vinden?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, voor vragen over je abonnementskosten en actuele acties/verleng aanbod kun je het beste onze sales afdeling opbellen: 0800-0092. Zij kunnen dit voor je bekijken, dat kan ik namelijk niet. Daarnaast hebben we geen direct e-mailadres van ons legalteam maar je kunt ons e-mailen op service@odido.nl. Ook hebben we geen klachten/restitutieformulier. Dit zou je eventueel in de e-mail kunnen vermelden.

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido 

Ik heb het Legal-, Sales en/of ander team via service@odido.nl  gemaild onder vermelding van dit topic, jouw naam met daarbij nogmaals het verzoek om binnen 14 dagen antwoord te krijgen op mijn vragen hier en het doen toekomen van jullie klachten- en restitutieformulier.

Winkelmedewerker die me vraag over de ben abo van me net overleden moeder met **** je moeder   kijk eens wat dat op de bord staan idd ODIDO en dat noem je services? Nog nooit zo onbeschoft antwoord gehad. Normaal doe je gecondoleerd en dan zeggen sorry we kunnen je niet helpen en dan wegwijzen hoe het moet of waar ik dat moet melden nee WIJS NAAR DE BORD EN ZEG KIJK EENS WAT ER OP DE BORD STAAN JA IK ZIE HET ODIDO!!!! 

Moderator edit: scheldwoorden of andere grove uitingen zijn absoluut niet toegestaan op de Community - ook niet wanneer je iemand parafraseert of citeert. 

Reputatie 7
Badge +14

Hi @MrTHorDUde ,

Wat een emoties allemaal. In zo'n periode ben je inderdaad snel aan je tax en zou je graag e.e.a. snel willen regelen. Dat je daarbij de verkeerde winkel in loopt is inderdaad niet handig maar dat had de medewerker anders kunnen brengen. Of het zijn/haar onhandigheid is of dat jij overgevoelig was weet ik niet, ik was er niet bij. Maar in je andere topic helpt @christien de juiste handvatten om dit wel op de juiste manier aan te melden zodat je daar verder geen omkijken naar hebt en je met de rouwverwerking kan beginnen. Sterkte!



Moderator edit: scheldwoorden of andere grove uitingen zijn absoluut niet toegestaan op de Community - ook niet wanneer je iemand parafraseert of citeert. 

Ik snap het tuurlijk kan dat niett. kan je anders dan de bericht verwijderen ?

bedankt! 

Reputatie 7
Badge +16

Nee we laten het bericht staan om te laten zien dat jij en jouw moeder onheus bejegend zijn - zo eerlijk zijn we wel. Sorry nogmaals voor deze zeer kwalijke uitingen richting jou. Ik ga dit hard aanpakken en zal het gesprek in kwestie verzoeken om terug te laten luisteren zodat hierop gereageerd kan worden door een leidinggevende.

Reputatie 5

@MrTHorDUde Ik wens u veel sterkte bij het verwerken van het verlies van uw moeder

Reputatie 5

@Tommie van Odido 
Ik heb service@odido.nl 6 dagen geleden gemaild en nog geen ontvangstbevestiging ontvangen.

Kun jij na (laten) kijken of mijn e-mail is ontvangen en navragen wanneer ik een reactie kan verwachten?
Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, ik kan daar jammer genoeg niet bijkomen. Service@odido.nl wordt door een andere afdeling opgepakt. Normaliter hoor je hier binnen drie dagen antwoord op te krijgen. Je zou hier nog achteraan kunnen bellen. De reactietijd is wat opgelopen door alle drukte. Excuses voor het ongemakt!

Reputatie 5

@Tommie van Odido 
Dank voor je reactie, dan wacht ik nog weer even

Reputatie 5

 @Tommie van Odido en @Jason van Odido 

Ik heb tot heden nog steeds geen ontvangstbevestiging of reactie ontvangen op mijn e-mail naar Service@odido.nl  . Kwalijke zaak.

Op Tommies aangeven heb ik daarom vandaag weer de Odido Klantenservice gebeld (0800 0092) met het verzoek om duidelijkheid hierover.


De medewerkers daar hebben mij  (na enig gedoe/~77 minuten doorlooptijd) alsnog een passend aanbod gedaan om mijn abonnement te verlengen naar Internet 100mBit, TV, Vast bellen, etc. en daarvan de bevestiging gestuurd per e-mail.
 

Daarmee heb ik (in mijn beleving) na 8 jaar zeuren nu eindelijk het passende maandbedrag /contract (incl. bijbehorende internetsnelheid) waar ik al die tijd al voor heb betaald.
En kan dit topic wat mij betreft worden gesloten.


Als laatste hierin wil ik graag Shilka nogmaals bedanken voor de aandacht en ondersteuning met deze materie.

Haar aanwijzingen en duidingen hebben mij geholpen om mijn geduld te bewaren en de mens achter de (voor mij onbegrijpelijke) procedures te blijven zien
 

Reputatie 7
Badge +14

Shilka is niet meer op dit forum. Fijn dat het voor je opgelost is.

Reputatie 5

@eric dankjewel

 

@Tommie van Odido nabrander.

vanochtend is mijn internetsnelheid opgehoogd naar 50/50 mbit/s i.p.v. 100/100 Mbit/s. 

Kun je dat (laten) herstellen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HJHome, ik ben meteen voor je gaan kijken maar hij staat al op 100 Mbit/s! Kan je het modem en Media Converter 30 seconden stroomloos maken en daarna eerst het Media Converter opstarten en dan het modem. Als het goed is moet je dan meteen verschil zien. 

Reputatie 5

Hallo @Tommie van Odido

Dankjewel voor je snelle reactie.
Ik heb gedaan wat je aangaf en zie nu deze verbetering:

Is dat oké voor een 100/100mbit/s abo of moet ik nog wat veranderen aan de dipswitches o.i.d.?
Dipswitches staan nu zo:
 

 

Reputatie 5

@Tommie van Odido 
Ik heb op mijn devices de wifi netwerkverbinding laten “vergeten”, daarna devices herstart en opnieuw verbinding gemaakt met Wifi.

Op alle apparaten is de snelheid nu goed.
Dankjewel voor je hulp

Reputatie 7
Badge +16

@HJHome Fijn dat het nu ook draadloos goed werkt! Voor jouw beeldvorming: we hanteren tegenwoordig geen exacte minima meer qua snelheidsdrempels maar in principe garanderen we rond de 65-75 procent van de maximaal bekabelde downloadsnelheid. Dat vertaalt zich in een minimale snelheid van zo'n 65 Mbit/s tot 75 Mbit/s op het 100 Mbit/s maximum dus daarin zit jij zeer zeker in de meer dan veilige zone! 😄👍

Reputatie 5

@Tommie van Odido en @Jason van Odido Fijn om te horen en nogmaals dankjewel voor jullie hulp

Reputatie 5

Hoi @Tommie van Odido 

Mijn Internet, TV en Bellen werkt nu fijn.
Toch nog een nabrandertje.

In dit/mijn topic staat jouw berichtje waarin o.a. staat “…. het beste een juridische procedure voor starten bij ons legal-team….” als uitgelichte reactie bij mijn eerste post.

Tot op heden heb ik geen reactie gehad op mijn e-mail naar service@odido /het door jou genoemde legal team. Ik zou toekomstige klanten met dit soort vragen die weg graag willen besparen.

Is het mogelijk dat jij die “uitgelichte reactie” laat verwijderen en dat onderstaande stappen worden aangemerkt als antwoord?:
1. Hou je klantgegevens bij de hand, inclusief een portie geduld
2. Bel met de Odido Klantenservice (0800 0092) en licht je vraag toe
3. Houd er rekening mee dat de wacht/doorverbind tijd kan oplopen tot meer dan een uur
4. Blijf beleefd, licht je vraag - als nodig- nog eens toe
Nog geen passende oplossing?
5. Vraag om iemand die bevoegd is om beslissingen te nemen
6. Herhaal stap 4&5 totdat je een passend aanbod heb gekregen, inclusief bevestiging per e-mail

Reputatie 7
Badge +16

@HJHome Ik snap je punt hierin en ben het ermee eens. Normaal gesproken, zou ik zeggen: nee doen we niet want in principe is Tommies antwoord de meest gangbare weg, alleen blijkbaar staat die toegangsweg te vol of dicht. Ik maak jouw reactie voor nu het uitgelichte antwoord.

Reputatie 5

Dankjewel weer @Jason van Odido 

Alleen zie ik nu jouw bovenstaande reactie als “Antwoord” i.p.v. de mijne.


Kun je dat ook nog herstellen?

 

Reputatie 7
Badge +16

Het is aangepast! Ik denk dat ik met mijn dikke vingers op de verkeerde reactie stond. Sorry!

Reputatie 5

@Jason van Odido 
Dankjewel, kei fijn en fijne avond

Reageer