spontane reboots ZyXel T56

  • 2 September 2023
  • 39 reacties
  • 788 Bekeken

Sinds 29 augustus 2023 zijn we klant bij t-MobileThuis. En we lopen tegen het volgende issue aan:
De modem (Zyxel t56) reboot spantaan zo ongeveer om de 8 a 10 uur. Van alles geprobeerd:

  1. alles (modem en ONT) van de stroom af
  2. UTP-kabels op andere poorten
  3. terug naar ‘fabrieksinstellingen’

maar niets hielp en in de logging was niets terug te vinden wat wees op een oorzaak, eigenlijk was de logging zelfs verdwenen.

Totdat we de WiFi volledig uitschakelden. Sinds dien geen spontane reboots meer (al ruim 31 uur).

onze conclusie is: of de firmeware is buggy of een crappy router

wat kan T-mobile doen om dit issue voor ons op te lossen?

 

grt

Cal van Odido 8 maanden geleden

Hoi @HansRL, sorry dat je topic tot nog toe door de vingers is geglipt, goed dat je hierop terug komt! Ik zie dat het ook niet lekker gaat met het Wifi van het modem. Daarom zorg ik ervoor dat er snel een nieuw modem jouw kant op wordt gestuurd en ik stuur je hierover ook snel een email ter bevestiging.

Ik verwacht dat je hiermee snel zorgeloos kan genieten! 😃

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @HansRL , Dat klinkt alsof er softwarematig of hardwarematig iets aan de hand is. Benieuwd wat er uit de logging vanuit de systemen van T-Mobile komt. Goed dat je in ieder geval zelf alvast een workaround hebt gevonden. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @HansRL 

Ik had eens hetzelfde probleem, de router vervangen was toen de oplossing.

Zelf kun je ook en eigen router gebruiken met VLAN ondersteuning gebruiken.

Hallo @Waqqas,

Had dit, volgens mij, ook al ergens gelezen, maar aan de andere kant natuurlijk van de zotte dat het niet goed werkt.

 

@T- Mobile @Odido,

ben wel teleurgesteld dat er nog niemand van T-Mobile/Odido op dit topic gereageerd heeft

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @HansRL, sorry dat je topic tot nog toe door de vingers is geglipt, goed dat je hierop terug komt! Ik zie dat het ook niet lekker gaat met het Wifi van het modem. Daarom zorg ik ervoor dat er snel een nieuw modem jouw kant op wordt gestuurd en ik stuur je hierover ook snel een email ter bevestiging.

Ik verwacht dat je hiermee snel zorgeloos kan genieten! 😃

Hoi @Cal van Odido , vandaag het nieuwe modem ontvangen, ging er onschuldig vanuit dat het gewoon switchen van het modem voldoende was. Maar kwam toch bedrogen uit.
Ik denk dat er iets meer moet gebeuren dan alleen het modem uitwisselen.
Kun je vertellen wat er allemaal moet gebeuren om het verwisselen van het modem tot een succes te maken?

groet

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @HansRL , je had een t56 en ze hebben je een nieuwe t56 opgestuurd? Het is inderdaad niet moeilijker dan de ethernet kabel van de ONT naar de oude t56 in de nieuwe stopt.  Je inlog van de router en het wachtwoord van de wifi is natuurlijk anders, die staan achterop het kaartje en kun je ook zelf weer aanpassen.

een status update:
vermoed dat omdat ik een afwijkend IP-adres gekozen had tov het oude modem, dat de verbinding niet lekker tot stand kwam. Nadat ik het IP-adres van het oude modem overgenomen had werkte internet,telefoon en tv. 
Maar had toen toch nog wat rare symptomen (zoals de uptime was de tijd dat de webinterface geopend was en de log was compleet leeg en bleef leeg).
Toen nog maar eens terug naar fabrieks-instellingen en nu (vrijdag 8 sept 17:05) alles netjes in de lucht, dus afwachten of het nieuwe modem nu wel netjes actief blijft.
 

Nieuwe status update:
zaterdagochtend (rond 09:41) wederom een spontane reboot van het modem. En natuurlijk was er weer niks in de log terug te vinden want een groot deel van de log was weer verdwenen (een gat van 7 sept 02:00 t/m 9 sept 09:41).
Dus maar weer de WiFi van de ZyXel uitgezet, en nu maar hopen dat het nieuwe modem (net zoals de oude) nu wel weer stabiel is.

Maw het vervangen van het modem heeft niet het beoogde resultaat opgeleverd.

Ik moet hem minimaal 15 x per dag rebooten, dus snap wat je bedoeld. Ook al 2 dezelfde modems gehad (t56) , maar las ergens dat je zelf een router/modem kan kopen. Welke router kan ik het beste gebruiken voor mijn glasvezel abonnement? Ik ga er van uit dat ik de kosten kan declareren bij Odido.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HansRL, bedankt voor je update. Ik ben direct voor je gaan kijken maar ik krijg geen correcte lijnmeting. Heb je een eigen router/switch aangesloten? Zou je de verbinding kunnen testen met alleen het Zyxel modem aangesloten zonder eigen apparatuur? Dan kunnen we het een en ander uitsluiten. Alvast bedankt.

 

Hey @Italianlazyeye, ik ben meteen voor je gaan kijken en ik zie inderdaad dat het modem erg vaak reboot. Ook zie ik dat er al een ticket voor je open staat en onze techneuten gaan hard voor je aan de slag om dit op te lossen. Je kunt inderdaad een eigen modem aanschaffen, deze kosten kun je echter niet bij ons opvragen. Dit vergoeden wij niet.

@Tommie van Odido, natuurlijk is de nieuwe T56 aangesloten en ik vermoed ook dat het geen lijn issue is, aangezien ik sinds ik de WiFi op de T56 weer uitgezet hebt weer een stabiele verbinding heb.
Aan de andere kant is het niet goed dat ODIDO geen ‘goede’ lijnmeeting kan doen.
Alleen om mijn achterliggende netwerk even af te koppelen is, als je thuiswerkt, niet iets wat je zomaar doet 😀
Dus dat zou wel even gepland moeten worden. en hoe lang heb je dan nodig?
Ik zou om 12:30 - 13:00 wel even de 2 LAN-kabels (voor eigen LAN-infra en de TV aansluiting) eruit kunnen trekken voor je test, als dat tenminste voldoende is.

grt Hans

Ik heb van ziggo nog wat tp-link Deco M4 mesh wifi boxen. Is het mogelijk om deze aan te sluiten op mijn nieuwe T56? Moet ik dan de wifi uitzetten op mijn T56?

Overigens, heb ik nu een paar uur stabiele verbinding sinds de kids weg zijn🤨

Oeps, net nu ik dat zeg valt de verbinding weer weg 😖😖😖

Reputatie 7
Badge +4

Hi @HansRL

Blijft het nieuwe modem wel stabiel als je de Wifi uitzet? 

In dat geval een rare vraag, kan je wifi weer aanzetten. Dan kan ik misschien zien wat er gebeurd met het modem. 

@Italianlazyeye Is het mogelijk voor jou om hetzelfde te testen? 

Ik ben de spontane reboots aan het onderzoeken. Hoe meer informatie je kan geven hoe beter :) 

@Sven-Odido@Tommie van Odido 
 

Ja mijn modem blijft/lijkt wel stabiel op het moment dat ik WiFi op de T56 uitgeschakeld heb (speedtest geeft voor download waardes tussen 800 en 935 (beetje afhankelijk van het moment van de dag), terwijl upload meestal tussen 900 en 930 zit). Maar omdat het modem onstabiel wordt als ik WiFi aanzet (even erbij aangevend dat ik het zo geconfigureerd heb dat ik de SSID’s van de T56 ge-’hide’ heb en daarvoor WPS3 en easy-mesh uit heb moeten zetten), is dit natuurlijk lastig te doen terwijl ik thuiswerk (onvoorspelbaar wanneer het modem spontaan gaat rebooten).

dus dit wordt nog lastiger plannen dan alleen de T56 gekoppeld te hebben (spontane reboot gebeurd ergens tussen 8 a 12 uur)



 

@Sven-Odido & @Tommie van Odido ,

vraagje heeft één van jullie nu de WiFi toch geactiveerd op mijn modem? of misschien door een proces vanuit ODIDO? Net even aangelogd naar het modem en zie Wifi actief en heb dat zeker niet zelf gedaan.

 

Kan dit in het vervolg gemeld worden, dan ben ik er op voorbereid!

@Sven-Odido &@Tommie van Odido ,

vanochtend om 08:13 een reboot van de modem gehad.

De vraag is heeft ODIDO deze reboot geinitieerd? (of was het toch een spontane reboot).
Helaas is wederom niet in de log terug te vinden wat de reden is. Het lijkt erop dat na een reboot de log volledig opnieuw begint, alleen staat initieel de datum niet goed. zie hieronder:

47 Sep 12 08:13:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
48 Sep 12 08:13:55 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.0.234 obtained, lease time 1800
49 Sep 12 08:13:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
50 Sep 12 08:13:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
51 Sep 12 08:13:54 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.116.122.167 obtained, lease time 1800
52 Sep 12 08:13:54 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
53 Sep 12 07:59:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
54 Sep 12 07:59:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d
55 Sep 12 07:59:11 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
56 Sep 10 02:00:24 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_MGNT connection ready
57 Sep 10 02:00:23 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
58 Sep 10 02:00:23 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.4, given to MAC:56:31:1b:c6:88:10, with hostname:*, Lease time:86448
59 Sep 10 02:00:23 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
60 Sep 10 02:00:22 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
61 Sep 10 02:00:22 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d
62 Sep 10 02:00:22 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
63 Sep 10 02:00:20 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
64 Sep 10 02:00:20 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.0.234 obtained, lease time 1800
65 Sep 10 02:00:19 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
66 Sep 10 02:00:19 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.212, given to MAC:b8:be:f4:cd:dd:3c, with hostname:devolo-kamer, Lease time:86444
67 Sep 10 02:00:19 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
68 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
69 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.70.242.166 obtained, lease time 3600
70 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
71 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.116.122.167 obtained, lease time 1800
72 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.70.242.166...
73 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 95.99.0.234...
74 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.116.122.167...
75 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
76 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
77 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
78 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc:
79 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
80 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
81 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
82 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
83 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc:
84 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
85 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
86 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
87 Sep 10 02:00:17 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
88 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc:
89 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
90 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
91 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
92 Sep 10 02:00:17 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
93 Sep 10 02:00:17 user notice system esmd: System: System init finished
94 Sep 10 02:00:16 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
95 Sep 10 02:00:16 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.202, given to MAC:b8:be:f4:cd:da:2b, with hostname:devolo-garage, Lease time:86441
96 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
97 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
98 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d
Reputatie 7
Badge +4

vanochtend om 08:13 een reboot van de modem gehad.

De vraag is heeft ODIDO deze reboot geinitieerd? (of was het toch een spontane reboot).
 

Wasn't us. waarschijnklijk een spontane reboot. 

Helaas is wederom niet in de log terug te vinden wat de reden is. Het lijkt erop dat na een reboot de log volledig opnieuw begint, alleen staat initieel de datum niet goed. zie hieronder:

De reden van een reboot wordt niet weggeschreven en deze log. Daarbij als de reboot spontaan is door een probleem is er geen tijd om de reden op te slaan in een bestand. 

Wat betreft de datum; deze eerste paar tellen is deze een standaard tijd tot dat de klok synchroniseert. 

Nog een vraag vanuit ons: Gebruik je de orginele power adapter die in de doos zat? En heb je deze ook vervangen toen je het nieuwe modem kreeg? 

@Sven-Odido,

op je vraag: Nog een vraag vanuit ons: Gebruik je de orginele power adapter die in de doos zat? En heb je deze ook vervangen toen je het nieuwe modem kreeg? 

 

Het was een originele voeding, maar wel die van de eerste modem. Heb dus nu direct de voeding omgewisseld.
 

Hou jullie op de hoogte hoe het reilt en zeilt met de nieuwe modem (incl de nieuwe bijgeleverde voeding 😀)

PS Hoewel ik betwijfel of de voeding in deze een/het probleem is… bij de oude modem was de verbinding stabiel (zolang de WiFi maar uitgeschakeld was)

Ik ga denk ik toch maar proberen om de Wi-Fi uit te zetten op het modem. Heb nog van die mesh boxen (tp-link m4 deco) van Ziggo, wellicht als ik die op mijn LAN-poortje aansluit heb ik ook geen spontane internetverbrekingen meer. Mijn modem reboot niet, verbinding is helemaal weg en komt alleen terug als ik of de stekker uit het modem trek of als ik hem reset op het knopje achter de modem…

Ben sinds afgelopen donderdag klant, maar heb nog steeds niet kunnen genieten van een ongestoorde verbinding...

even een status update:
na één keer een hik/reboot te hebben gehad, was de verbinding verder wel stabiel (ruim 3 dagen, wel met WiFi uit)
om de snelheid van de verbinding te testen op mijn NAS speedtest geinstalleerd (via scheduling laten testen)
tijdens televisie kijken regelmatig een hik/stilstaand beeld
dus terug naar de oude modem om te kijken of het daarmee ook voorkwam
en ja, ook met de oude modem hetzelfde issue, dus timen wanneer en of het te relateren was aan events op het modem. Maar DHCP-renew requesten net op andere momenten dan dat de hik plaats vond.
Totdat het kwartje viel en de hik/stilstaand beeld precies samen viel met de geschedulede start van speedtest, de geschedulede speedtest weer uit gezet en nu al weer ruim 2 dagen een probleemloze verbinding.

Dus, zoals het nu lijkt,  het enige issue wat nog niet getackeld is, is het WiFi verhaal

Mooi voor jou…hier help ik Odido met een test met bijhouden van de uitval modem/internet dit weekend. Hoop dat ze mij verder kunnen helpen. Wellicht is een belabberde netwerkkabel een oorzaak… Na het weekend een nieuwe kabel en wellicht ook een dag de wifiknop uitzetten…Heb de T56…

Reputatie 7
Badge +16

@Sven-Odido Heb jij hier nog ideeën voor? Ik zit even met een leeg hoofd na het lezen van alle gepoogde stappen! 😊

Reputatie 7
Badge +4

@Sven-Odido Heb jij hier nog ideeën voor? Ik zit even met een leeg hoofd na het lezen van alle gepoogde stappen! 😊

Ja/Nee 😂

Zoals eerder gezegt ben ik de reboots aan het onderzoeken. Zover hebben we nog geen reden gevonden of kunnen bevestigen waarom de spontane reboots gebeuren. Evenals wat alle devices gemeen hebben. We proberen verschillende dingen uit. 

@Italianlazyeye Weet je toevallig of op moment van wegval alle lampjes stabiel aan waren op het modem. Of was het modem opnieuw aan het opstarten 

 

 

 

Reageer