spontane reboots ZyXel T56

  • 2 September 2023
  • 39 reacties
  • 792 Bekeken

Sinds 29 augustus 2023 zijn we klant bij t-MobileThuis. En we lopen tegen het volgende issue aan:
De modem (Zyxel t56) reboot spantaan zo ongeveer om de 8 a 10 uur. Van alles geprobeerd:

  1. alles (modem en ONT) van de stroom af
  2. UTP-kabels op andere poorten
  3. terug naar ‘fabrieksinstellingen’

maar niets hielp en in de logging was niets terug te vinden wat wees op een oorzaak, eigenlijk was de logging zelfs verdwenen.

Totdat we de WiFi volledig uitschakelden. Sinds dien geen spontane reboots meer (al ruim 31 uur).

onze conclusie is: of de firmeware is buggy of een crappy router

wat kan T-mobile doen om dit issue voor ons op te lossen?

 

grt

Cal van Odido 8 maanden geleden

Hoi @HansRL, sorry dat je topic tot nog toe door de vingers is geglipt, goed dat je hierop terug komt! Ik zie dat het ook niet lekker gaat met het Wifi van het modem. Daarom zorg ik ervoor dat er snel een nieuw modem jouw kant op wordt gestuurd en ik stuur je hierover ook snel een email ter bevestiging.

Ik verwacht dat je hiermee snel zorgeloos kan genieten! 😃

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Odido,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

Je hebt een XGS-PON spf nodig voor jou aansluiting. 

@Odido,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

@Odido , heb nog geen antwoord mogen ontvangen op bovenstaande vraag

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@BewustBekwaam , 

TIP: check voor het aanschaffen van je fritzbox wat er achter op je Huawei kastje staat. zodat je kunt zoeken naar een fritzbox met de juiste Fritz!SFP

Ga ik doen. Ik las ergens op dit forum het volgende: Als er een witte Huawei ONT in je pakket zit dan is het GPON en als er een grijze CTS mediaconverter in zit dan is het AON. 

Via tweakers staat dat ik de fritzbox 5530 met GPON SFP kan kopen dus ik had het idee dat het zo makkelijk is. 

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@BewustBekwaam , 

TIP: check voor het aanschaffen van je fritzbox wat er achter op je Huawei kastje staat. zodat je kunt zoeken naar een fritzbox met de juiste Fritz!SFP

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@Odido ,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Italianlazyeye, bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben blij om te horen dat aller nu goed werkt. Ik wens je nog een heel fijn weekend! 

Ik ben terug gegaan naar de Zyxel T54. Wifi uitgeschakeld en mijn eigen mesh wifi systeem van TP-link (Deco M4) aangesloten. Nu werkt alles naar behoren.

@BewustBekwaam ,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Ik heb exact hetzelfde probleem. In eerste instantie dachten wij dat het modem kapot was. Na drie tickets en 3 monteurs heb ik een nieuw modem ontvangen. Toen ik deze aansloot heb ik per direct het wifi van de modem maar uit gezet omdat ik het idee had dat het hieraan lag. Dit is tot gisteren goed gegaan. Toen heb ik namelijk het wifi op de modem weer aan gezet. Sindsdien valt de modem wederom weg. Uptime van de modem reset en de log is foetsie. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @HansRL

Het is de standaard firmware 😉. Het enige verschil zijn de instellingen om het modem online te krijgen.

@Sven-Odido,

 

Is het een idee om eens wat testen uit te voeren met de standaard firmware van de leverancier ZyXel? Ik vermoed nl dat de firmware die draait niet de standaard firmware is.

grt

Mijn probleem is opgelost met het installeren van de Zyxel T54( het vorige modem dus).

Nu wel een stabiele verbinding. Gelukkig was het op het nippertje, stond op het punt om Odido vaarwel te zeggen, maar nu hoeft het niet meer.

@Sven-Odido Alle lampjes waren stabiel groen  aan. Er knipperde niks.

Reputatie 7
Badge +4

@Sven-Odido Heb jij hier nog ideeën voor? Ik zit even met een leeg hoofd na het lezen van alle gepoogde stappen! 😊

Ja/Nee 😂

Zoals eerder gezegt ben ik de reboots aan het onderzoeken. Zover hebben we nog geen reden gevonden of kunnen bevestigen waarom de spontane reboots gebeuren. Evenals wat alle devices gemeen hebben. We proberen verschillende dingen uit. 

@Italianlazyeye Weet je toevallig of op moment van wegval alle lampjes stabiel aan waren op het modem. Of was het modem opnieuw aan het opstarten 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@Sven-Odido Heb jij hier nog ideeën voor? Ik zit even met een leeg hoofd na het lezen van alle gepoogde stappen! 😊

Mooi voor jou…hier help ik Odido met een test met bijhouden van de uitval modem/internet dit weekend. Hoop dat ze mij verder kunnen helpen. Wellicht is een belabberde netwerkkabel een oorzaak… Na het weekend een nieuwe kabel en wellicht ook een dag de wifiknop uitzetten…Heb de T56…

even een status update:
na één keer een hik/reboot te hebben gehad, was de verbinding verder wel stabiel (ruim 3 dagen, wel met WiFi uit)
om de snelheid van de verbinding te testen op mijn NAS speedtest geinstalleerd (via scheduling laten testen)
tijdens televisie kijken regelmatig een hik/stilstaand beeld
dus terug naar de oude modem om te kijken of het daarmee ook voorkwam
en ja, ook met de oude modem hetzelfde issue, dus timen wanneer en of het te relateren was aan events op het modem. Maar DHCP-renew requesten net op andere momenten dan dat de hik plaats vond.
Totdat het kwartje viel en de hik/stilstaand beeld precies samen viel met de geschedulede start van speedtest, de geschedulede speedtest weer uit gezet en nu al weer ruim 2 dagen een probleemloze verbinding.

Dus, zoals het nu lijkt,  het enige issue wat nog niet getackeld is, is het WiFi verhaal

Ik ga denk ik toch maar proberen om de Wi-Fi uit te zetten op het modem. Heb nog van die mesh boxen (tp-link m4 deco) van Ziggo, wellicht als ik die op mijn LAN-poortje aansluit heb ik ook geen spontane internetverbrekingen meer. Mijn modem reboot niet, verbinding is helemaal weg en komt alleen terug als ik of de stekker uit het modem trek of als ik hem reset op het knopje achter de modem…

Ben sinds afgelopen donderdag klant, maar heb nog steeds niet kunnen genieten van een ongestoorde verbinding...

@Sven-Odido,

op je vraag: Nog een vraag vanuit ons: Gebruik je de orginele power adapter die in de doos zat? En heb je deze ook vervangen toen je het nieuwe modem kreeg? 

 

Het was een originele voeding, maar wel die van de eerste modem. Heb dus nu direct de voeding omgewisseld.
 

Hou jullie op de hoogte hoe het reilt en zeilt met de nieuwe modem (incl de nieuwe bijgeleverde voeding 😀)

PS Hoewel ik betwijfel of de voeding in deze een/het probleem is… bij de oude modem was de verbinding stabiel (zolang de WiFi maar uitgeschakeld was)

Reputatie 7
Badge +4

vanochtend om 08:13 een reboot van de modem gehad.

De vraag is heeft ODIDO deze reboot geinitieerd? (of was het toch een spontane reboot).
 

Wasn't us. waarschijnklijk een spontane reboot. 

Helaas is wederom niet in de log terug te vinden wat de reden is. Het lijkt erop dat na een reboot de log volledig opnieuw begint, alleen staat initieel de datum niet goed. zie hieronder:

De reden van een reboot wordt niet weggeschreven en deze log. Daarbij als de reboot spontaan is door een probleem is er geen tijd om de reden op te slaan in een bestand. 

Wat betreft de datum; deze eerste paar tellen is deze een standaard tijd tot dat de klok synchroniseert. 

Nog een vraag vanuit ons: Gebruik je de orginele power adapter die in de doos zat? En heb je deze ook vervangen toen je het nieuwe modem kreeg? 

@Sven-Odido &@Tommie van Odido ,

vanochtend om 08:13 een reboot van de modem gehad.

De vraag is heeft ODIDO deze reboot geinitieerd? (of was het toch een spontane reboot).
Helaas is wederom niet in de log terug te vinden wat de reden is. Het lijkt erop dat na een reboot de log volledig opnieuw begint, alleen staat initieel de datum niet goed. zie hieronder:

47 Sep 12 08:13:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
48 Sep 12 08:13:55 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.0.234 obtained, lease time 1800
49 Sep 12 08:13:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
50 Sep 12 08:13:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
51 Sep 12 08:13:54 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.116.122.167 obtained, lease time 1800
52 Sep 12 08:13:54 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
53 Sep 12 07:59:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
54 Sep 12 07:59:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d
55 Sep 12 07:59:11 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
56 Sep 10 02:00:24 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_MGNT connection ready
57 Sep 10 02:00:23 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
58 Sep 10 02:00:23 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.4, given to MAC:56:31:1b:c6:88:10, with hostname:*, Lease time:86448
59 Sep 10 02:00:23 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
60 Sep 10 02:00:22 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
61 Sep 10 02:00:22 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d
62 Sep 10 02:00:22 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
63 Sep 10 02:00:20 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
64 Sep 10 02:00:20 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.0.234 obtained, lease time 1800
65 Sep 10 02:00:19 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
66 Sep 10 02:00:19 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.212, given to MAC:b8:be:f4:cd:dd:3c, with hostname:devolo-kamer, Lease time:86444
67 Sep 10 02:00:19 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
68 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
69 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.70.242.166 obtained, lease time 3600
70 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]
71 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.116.122.167 obtained, lease time 1800
72 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.70.242.166...
73 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 95.99.0.234...
74 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending select for 10.116.122.167...
75 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
76 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
77 Sep 10 02:00:18 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
78 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc:
79 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
80 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
81 Sep 10 02:00:18 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
82 Sep 10 02:00:18 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
83 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc:
84 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
85 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
86 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
87 Sep 10 02:00:17 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
88 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc:
89 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to parameter name shared memory
90 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to object name shared memory
91 Sep 10 02:00:17 daemon notice dhcpc udhcpc: Attached to schema shared memory
92 Sep 10 02:00:17 daemon info dhcpc udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
93 Sep 10 02:00:17 user notice system esmd: System: System init finished
94 Sep 10 02:00:16 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
95 Sep 10 02:00:16 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.202, given to MAC:b8:be:f4:cd:da:2b, with hostname:devolo-garage, Lease time:86441
96 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
97 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
98 Sep 10 02:00:16 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.1 -- 192.168.2.253, lease time 1d

@Sven-Odido & @Tommie van Odido ,

vraagje heeft één van jullie nu de WiFi toch geactiveerd op mijn modem? of misschien door een proces vanuit ODIDO? Net even aangelogd naar het modem en zie Wifi actief en heb dat zeker niet zelf gedaan.

 

Kan dit in het vervolg gemeld worden, dan ben ik er op voorbereid!

@Sven-Odido@Tommie van Odido 
 

Ja mijn modem blijft/lijkt wel stabiel op het moment dat ik WiFi op de T56 uitgeschakeld heb (speedtest geeft voor download waardes tussen 800 en 935 (beetje afhankelijk van het moment van de dag), terwijl upload meestal tussen 900 en 930 zit). Maar omdat het modem onstabiel wordt als ik WiFi aanzet (even erbij aangevend dat ik het zo geconfigureerd heb dat ik de SSID’s van de T56 ge-’hide’ heb en daarvoor WPS3 en easy-mesh uit heb moeten zetten), is dit natuurlijk lastig te doen terwijl ik thuiswerk (onvoorspelbaar wanneer het modem spontaan gaat rebooten).

dus dit wordt nog lastiger plannen dan alleen de T56 gekoppeld te hebben (spontane reboot gebeurd ergens tussen 8 a 12 uur)



 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @HansRL

Blijft het nieuwe modem wel stabiel als je de Wifi uitzet? 

In dat geval een rare vraag, kan je wifi weer aanzetten. Dan kan ik misschien zien wat er gebeurd met het modem. 

@Italianlazyeye Is het mogelijk voor jou om hetzelfde te testen? 

Ik ben de spontane reboots aan het onderzoeken. Hoe meer informatie je kan geven hoe beter :) 

Reageer