spontane reboots ZyXel T56

  • 2 September 2023
  • 39 reacties
  • 788 Bekeken

Sinds 29 augustus 2023 zijn we klant bij t-MobileThuis. En we lopen tegen het volgende issue aan:
De modem (Zyxel t56) reboot spantaan zo ongeveer om de 8 a 10 uur. Van alles geprobeerd:

  1. alles (modem en ONT) van de stroom af
  2. UTP-kabels op andere poorten
  3. terug naar ‘fabrieksinstellingen’

maar niets hielp en in de logging was niets terug te vinden wat wees op een oorzaak, eigenlijk was de logging zelfs verdwenen.

Totdat we de WiFi volledig uitschakelden. Sinds dien geen spontane reboots meer (al ruim 31 uur).

onze conclusie is: of de firmeware is buggy of een crappy router

wat kan T-mobile doen om dit issue voor ons op te lossen?

 

grt

Cal van Odido 8 maanden geleden

Hoi @HansRL, sorry dat je topic tot nog toe door de vingers is geglipt, goed dat je hierop terug komt! Ik zie dat het ook niet lekker gaat met het Wifi van het modem. Daarom zorg ik ervoor dat er snel een nieuw modem jouw kant op wordt gestuurd en ik stuur je hierover ook snel een email ter bevestiging.

Ik verwacht dat je hiermee snel zorgeloos kan genieten! 😃

Bekijk origineel

39 reacties

@Sven-Odido Alle lampjes waren stabiel groen  aan. Er knipperde niks.

Mijn probleem is opgelost met het installeren van de Zyxel T54( het vorige modem dus).

Nu wel een stabiele verbinding. Gelukkig was het op het nippertje, stond op het punt om Odido vaarwel te zeggen, maar nu hoeft het niet meer.

@Sven-Odido,

 

Is het een idee om eens wat testen uit te voeren met de standaard firmware van de leverancier ZyXel? Ik vermoed nl dat de firmware die draait niet de standaard firmware is.

grt

Reputatie 7
Badge +4

Hi @HansRL

Het is de standaard firmware 😉. Het enige verschil zijn de instellingen om het modem online te krijgen.

Ik heb exact hetzelfde probleem. In eerste instantie dachten wij dat het modem kapot was. Na drie tickets en 3 monteurs heb ik een nieuw modem ontvangen. Toen ik deze aansloot heb ik per direct het wifi van de modem maar uit gezet omdat ik het idee had dat het hieraan lag. Dit is tot gisteren goed gegaan. Toen heb ik namelijk het wifi op de modem weer aan gezet. Sindsdien valt de modem wederom weg. Uptime van de modem reset en de log is foetsie. 

@BewustBekwaam ,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Ik ben terug gegaan naar de Zyxel T54. Wifi uitgeschakeld en mijn eigen mesh wifi systeem van TP-link (Deco M4) aangesloten. Nu werkt alles naar behoren.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Italianlazyeye, bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben blij om te horen dat aller nu goed werkt. Ik wens je nog een heel fijn weekend! 

@Odido ,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@BewustBekwaam , 

TIP: check voor het aanschaffen van je fritzbox wat er achter op je Huawei kastje staat. zodat je kunt zoeken naar een fritzbox met de juiste Fritz!SFP

@BewustBekwaam,

Klinkt helaas zeer bekend in de oren, totdat ODIDO dit issue gefixed heeft, heb je 2 mogelijheden.
1) verder gaan met de ZyXEL T56 met de WiFi uitgeschakeld of
2) een eigen router plaatsen

Dat laatste heb ik gedaan, aangezien er al meerdere Fritz!Box routers/repeaters in ons eigen thuisnetwerk zaten, ben ik gegaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber. Heb ondertussen alles van ‘ODiDo thuis’ actief (internet, telefonie en TV).
Vanmiddag heb ik zelfs een Fritz!SFP GPON besteld (de 5590 werd geleverd met een Fritz!SFP AON) ; met als doel om dan alle door ODIDO geleverde glasvezel-aansluiting te vervangen door eigen spullen.

Bedankt voor de tips Hans. Ik heb tot op heden geprobeerd met Odido een oplossing te zoeken maar ik ben er nu wel achter dat dit een onbegonnen zaak is. Ik blijf nog even meelezen met dit topic omdat ik al een tijdje twijfel om een fritzbox aan te schaffen. Ik heb ook dat witte Huawei kastje dus dan kan ik dezelfde set-up als jou aanhouden als dit gaat werken. Succes alvast :)

@BewustBekwaam , 

TIP: check voor het aanschaffen van je fritzbox wat er achter op je Huawei kastje staat. zodat je kunt zoeken naar een fritzbox met de juiste Fritz!SFP

Ga ik doen. Ik las ergens op dit forum het volgende: Als er een witte Huawei ONT in je pakket zit dan is het GPON en als er een grijze CTS mediaconverter in zit dan is het AON. 

Via tweakers staat dat ik de fritzbox 5530 met GPON SFP kan kopen dus ik had het idee dat het zo makkelijk is. 

@Odido,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

@Odido , heb nog geen antwoord mogen ontvangen op bovenstaande vraag

Reputatie 7
Badge +4

@Odido,

kan ODIDO bevestigen dat de Fritz!SFP GPON de juiste SFP-module is of heb ik toch de XGS-PON nodig. Momenteel hangt er nog een Huawei wit kastje (met een kabel aan beide zijde groene connectoren)

Je hebt een XGS-PON spf nodig voor jou aansluiting. 

Reageer