Beantwoord

Veiligheidslogboek leeg na herstarten van Zyxel Modem en logboek niet te mailen

  • 9 February 2022
  • 61 reacties
  • 986 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

61 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marvpp, ik vraag het na bij de experts en kom er dan hopelijk vandaag nog op terug! 😉

Reputatie 3

@Jason  Dank voor de update! Het verbaast mij dan wel dat ik geen log entry zie in de vorm van: “zHttpd: Account: User 'supervisor' login from the host(10.1.3.213)“. Kan dit logging level nog terug gezet zodat dit wel gelogd wordt. Mij ook onduidelijk dat sessie gestart is vanaf 192.x ipv 10.x (zoals bovenstaand. Kan engineer dit nog aangeven? Bvd Mar

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marvpp, dat is super om te horen, fijn dat dit het issue was! 😄 

Op 21 februari hebben onze engineers inderdaad nog ingelogd om te controleren of er een andere bug aanwezig was en dit bleek niet zo te zijn. Sorry voor mijn veel te late reactie: ik was een paar dagen met verlof!

Reputatie 3

@Jason Nog wel een resterende vraag mbt mijn log die ik nu weer in kan zien:
Feb 21 09:07:40 kernel: IN=nas8_1 OUT= MAC=98:0d:67:31:d1:44:00:02:00:00:00:03:08:00 SRC=192.168.1.200 DST=<MijnHomeIP> LEN=40 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=52 ID=41942 PROTO=TCP SPT=4784 DPT=23 WINDOW=9344 RES=0x00 SYN URGP=0
Of wel om 09:07 vanochtend  heeft iemand op “een” device met adress .200 Telnet gestart naar mijn modem. Is dit vanuit jullie support komen? Ik zou verwachten dat dit op een 10.x.x.x. adres gaat. Of moet ik mij zorgen maken? Ik wil dit graag weten. Bvd

Reputatie 3

Hoi @Jason . Ik heb bovenstaande niet goed gelezen dus hier mijn update: Ik heb inderdaad ook AdBlocker geinstalleerd om werking te bezien. Deze nu verwijderd en ik zie inderdaad mijn “Logjes” weer. Super dat je dit hieraan kon relateren! Bedankt! @Timo78 
(Ps blijft nog wel vreemd wat de add blocker te doen heeft met jQuery die in ene in mijn beschrijving van Wireless device stond) .

Reputatie 7
Badge +16

Alle credits aan @Timo78 trouwens, bij Timo lag de situatie wellicht ietwat anders, maar evengoed een slimme check om uit te sluiten:

 

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp Kan het zijn dat jij toevallig een Adblocker of Adblocker Plus gebruikt als Chrome extensie (bijvoorbeeld)? Die kan het logboek als ad zien en daardoor verwijderen/blokkeren. Dat zou ook de blokkade bij toegang verklaren.

Zou je nog antwoord kunnen geven op de vragen vanuit Zyxel, alsjeblieft?

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp Je updates worden direct aangeleverd bij Zyxel, dankjewel en chapeau voor je snelle interacties en medewerking!

Reputatie 3

@Jason ok dank. Nog een update:
1) Het valt mij op dat een van mijn wireless devices, waar eerder als naam een jQuery command stond en niet aanpasbaar is deze nu wel aangepast is, en ik deze nu ook wel weer kan aanpassen.

2) Ik kan de security log (nog) niet inzien, maar nu wel weer exporteren, weliswaar met wat beperkte entries volgens mij.
Hieronder twee maal op de zelfde datum : Feb 10 23:34:57 kern.alert kernel: IN=nas8_1 OUT= MAC=98:0d:67:31:d1:44:00:02:00:00:00:03:08:00 SRC=192.168.1.42 DST=<MijnHomeIP>  LEN=40 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=245 ID=34815 PROTO=TCP SPT=51856 DPT=445 WINDOW=1024 RES=0x00 SYN URGP=0
Waar komt deze .42 van daan?
Ook staan er (maar) 2  entries van 18 feb, maar nu gelogd in de range van 10 feb en deze staan dubbel gemeld . Hoe kan dit?

Bvd

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp UPDATE 2: mag ik je verzoeken om het probleem van het wijzigen van de devicenamen en de foutmelding te reproduceren en een Chrome har file te maken voor Zyxel: https://support.google.com/admanager/answer/10358597?hl=en, alsjeblieft? Dan kunnen de engineers het eenvoudiger oplossen.

 

Vraag vanuit Zyxel: I cannot see the problem with the error message or changing the devices. Can the customer see it from another web browser and what browser does he use? Or from another computer?

Kun je een andere browser gebruiken en welke browser gebruik je momenteel? Of zou je het vanaf een andere PC/laptop kunnen proberen?

Reputatie 7
Badge +16

Kleine UPDATE: het kan zijn dat de engineers op afstand willen inloggen op het Zyxel modem om zaken na te kijken. Zou je voorlopig niks willen aanpassen aan het modem/de setup, alsjeblieft? Thanks voor je medewerking! @marvpp 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marvpp, jij bedankt voor jouw terugkoppelingen! Ik speel dit ook weer door naar onze expert en hoop dat Zyxel de bug eruit kan halen - indien het inderdaad om een bug gaat (lijkt me wel).

Reputatie 3

@marvpp Hmm dat is wel vreemd, zeker omdat we het getest hebben en met GUI juist niet meer verloren gaat. Wellicht dan toch een bug bij Zyxel. Ik geef het meteen door, thanks voor je updates!

 

@Jason . Dank. Ik had je update van zojuist nog niet gezien en had onderstaande dus nog extra toegevoegd  ik de eerder post:
Opvallend is ook dat de systeemlog  wel exporteerbaar is en dat er dan wat in staat en veiligheids log is gewoon leeg. Ook kan ik namen van devices in het “verbindingen" scherm niet kan (meer) aanpassen. Kon eerder wel. Ik krijg dan boodscahp : “Het verzoek was verboden” . Op meerdere fronten klopt het dus iets niet. Op een van de IP adres staat nu ook een jQuery command als text.

Zonder evidence en alles optellend, denk ik dat het mogelijk, mischien iets met met mijn admin account
authorisatie van doen heeft.

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp Hmm dat is wel vreemd, zeker omdat we het getest hebben en met GUI juist niet meer verloren gaat. Wellicht dan toch een bug bij Zyxel. Ik geef het meteen door, thanks voor je updates!

Reputatie 3

 Hi @Jason ,  ik heb zojuist 2 maal herstart, 1 maal soft (via GUI)  en 1 maal hard reset met de powerknop.
Als modem weer op is krijg ik bij beide keren de boodschap, wat ik bovenstaand ook al aangaf, : 
It is impossible to retrieve the information now. Please try again . Alleen nu is alle text in het engels. Systeemlog en veiligheidslog zijn dus ook engels: systemlog en security log. Geeft niet , maar ik heb de language aanpassing niet gedaan. Als ik deze echter via de GUI wil doen, dus van Engels naar Dutch, waar de setting op stond dan krijg ik de boodschap:
Het is onmogelijk om de informatie nu op te halen. Probeer het opnieuw. De taal wordt echter wel aangepast.


Opvallend is ook dat de systeemlog  wel exporteerbaar is en dat er dan wat in staat en veiligheids log is gewoon leeg. Ook kan ik namen van devices in het “verbindingen" scherm niet kan (meer) aanpassen. Kon eerder wel. Ik krijg dan boodscahp : Het verzoek was verboden . Op meerdere fronten klopt het dus iets niet. Op een van de IP adres staat nu ook een jQuery command als text.

==> Het vervelende is dus dat ik nu nog steeds geen log meldingen meer kan inzien. Ik denk dat er wel gelogd wordt en wil graag inzage hebben/houden.

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp Onze engineer heeft het getest met een aantal Zyxel modems en komt tot de volgende conclusies:

Wanneer je reset via de power-knop, gooit hij alles leeg; doe je dit via de webgui dan gaat het gewoon goed. Kan ik concluderen dat jij via de power-knop herstart hebt?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @marvpp, er is niets aangepast vanuit T-Mobile, onze onderzoekers zijn nog bezig om het issue aan hun kant te kunnen reproduceren zodat er meer duidelijkheid ontstaat over waar de oorzaak precies zit. Ik hoop spoedig een meer concrete update te kunnen geven!

Reputatie 3

Hallo @Jason . Update: Er is weer wat aangepast vanuit de t-mobile kant lijkt het. 
Ik kan nu in geheel niet meer bij de logs. Systeemlogboek is leeg en als ik veiligheidslogboek selecteer krijg ik : “ Het is onmogelijk om de informatie nu op te halen. Probeer het opnieuw ".

Ik heb al opnieuw herstart, maar de boodschap blijft. Behoeft weinig uitleg dat dit onwenselijk is. Is er al een update mbt onderzoek?

Bvd

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @marvpp, bedankt voor je updates en excuses voor mijn verlate reactie: ik mocht genieten van een vrijdag én maandag vrij. Ik geef jouw update door aan onze onderzoeker en hoop hier spoedig meer mee te kunnen doen voor je!

Reputatie 3

@Jason, Update op eerder bericht want logging is toch nog niet goed:
Ik heb zojuist modem toch nog even herstart en veiligheids log is nu leeg vanaf de eerdere ‘supervisor’ login.  Alles wat daarna is bijgelogt, attack en mijn eigen logins zijn niet meer zichtbaar. Vanochtend nog wel.  Kan je dit nog doorgeven aan jullie “onderzoeker”. Wederom bedankt.

Reputatie 3

Hallo @Jason,
is zie dat vanochtend mijn modem herstart is en dat ‘supervisor’ ingelogt heeft zoals de log aangeeft.
Is lijkt mij geiniteeerd door “Onderzoeker”. Klopt dit?

Log is niet leeg dus dat lijkt goed. Wat is er nu aangepast dat de log nu niet leeg is na herstart ?

Opvallend is echter wel dat ik gisteren in het geheeel geen attacks heb gehad wat eigenlijk niet klopt want er staat altijd wel een externe attack scan in. Verder is voor deze ‘supervisor’ login ook een sessie gestart van binnenuit (192.168.1.42) op SMB poort  445  naar “mijn home IP” adress:
kernel: IN=nas8_1 OUT= MAC=98:0d:67:31:d1:44:00:02:00:00:00:03:08:00 SRC=192.168.1.42 DST=MIJNHOME IP LEN=40 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=245 ID=34815 PROTO=TCP SPT=51856 DPT=445 WINDOW=1024 RES=0x00 SYN URGP=0 .

Maar dit is dus voor supervisor login. Kan de jullie onderzoeker aangeven waarvan dit komt? IP 192.168.1.42 , ken ik niet en TCP 445 is niet echt een secure sessie en ik was het zelf niet.
Alvast bedankt !

Reputatie 3

@marvpp Geen enkel probleem! Onze onderzoeker wil graag de verbinding induiken om één en ander te controleren. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Thanks!

Done . Thanks

Reputatie 7
Badge +16

@marvpp Geen enkel probleem! Onze onderzoeker wil graag de verbinding induiken om één en ander te controleren. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Thanks!

Reputatie 3

Goedemorgen @marvpp, fijn om te zien dat iedereen gelijk zo goed helpt! 😊👍

Op je eerste vraag heb ik nog geen antwoord, maar ik zal het direct voor je navragen: anders wordt het net een potje badmintonnen tussen het logboek en de Zyxel, dat kan nog dagen zo doorgaan!

Ik kom hier snel op terug (hoop ik).

@Jason , Dank voor je bericht. Ik heb zojuist nogmaals herstart van modem gedaan om nogmaals te testen en het veiligheidheidslogboek is weer leeg. Dus ja graag wat nader onderzoek want dit klopt niet. Bvd Mar

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @marvpp, fijn om te zien dat iedereen gelijk zo goed helpt! 😊👍

Op je eerste vraag heb ik nog geen antwoord, maar ik zal het direct voor je navragen: anders wordt het net een potje badmintonnen tussen het logboek en de Zyxel, dat kan nog dagen zo doorgaan!

Ik kom hier snel op terug (hoop ik).