Beantwoord

Zyxel: verschillende types, wie krijgt wanneer, welk modem?

  • 22 June 2023
  • 4 reacties
  • 5668 Bekeken

Reputatie 2

Inmiddels is sinds kort de Zyxel T-56 in omloop. Maar ook zijn de T-54 en T-50 volop in gebruik. Wat zijn (grofweg) de verschillen tussen deze types?

 

Wij zijn al vanaf 2014 via Vodafane → T-Mobile Thuis klant.Twee weken terug is mijn oude Draytek modem/router gewisseld voor een Zyxel T-50. Gezien er alweer twee nieuwere types in omloop zijn gebracht door T-mobile, voelt het alsof ik een "verouderd” type heb gekregen? ;-)

Concreet mijn volgende vraag: wie krijgt wanneer welk type?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 22 June 2023, 23:59

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @sander_millingen 

Als je eenmaal een Zyxel hebt wordt deze niet meer omgeruild voor een nieuwer model. De z50 kan bijvoorbeeld DSL en Glasvezel WAN aan, de z56 kan alleen maar glasvezel WAN aan. Niet elk nieuw model is dus beter, het is ook kosten en Maatschappelijk Verantwoord  Ondernemen gedreven. Geen DSL modem meer ingebouwd, minder onderdelen nodig in een router. Het is niet nodig om dan modem/routers te gaan vervangen, zelfs niet als klanten van DSL naar glasvezel gaan en een z50 hebben.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sander_millingen 

De Zyxel-T54 is de opvolger van de Zyxel-T50, de Zyxel-T54 heeft WiFi 6 op de 2,4 GHz en 5 GHz band. Bij de Zyxel-T56 komt er een 2,5 Gbps WAN poort en 1 2,5 Gbps LAN poort bij, de Zyxel-T56 heeft geen DSL poort.

De Zyxel-T54 wordt bij nieuwe DSL aansluitingen geleverd, tot 6 juni werd hij ook bij nieuwe glasvezel aansluitingen geleverd maar nu krijg je bij nieuwe glasvezel aansluitingen de Zyxel-T56.

Alles over de Zyxel-T54

Alles over de Zyxel-T56

Reputatie 7
Badge +5

...

Concreet mijn volgende vraag: wie krijgt wanneer welk type?

Wees blij met de T50.

De firmware modificaties die Tmobiel aanbrengt in de door hen geleverde Zyxel modem/routers blijken weleens kevers (bugs) te huisvesten. Anders gezegd, de software is nogal eens kreupel wat pas na jaren resulteert in een (weer) goed werkende modem/router.

Enige wat je mist t.o.v. de T54 en T56 is de wifi-6 mogelijkheid. Maar hoeveel apparatuur heb je op dit moment in huis die daar mee overweg kan en dat beetje draadloze snelheid winst bemerk je niet direct bij normaal gebruik.

Reputatie 2

Dank voor jullie reacties, was meer benieuwd waarom redelijk snel nieuwe versies geintroduceerd worden, dan dat ik persé zelf de nieuwste wil.

Maar na de Zyxel wordt de rest van LAN en wifi verzorgd door de Unifi[router, swtitches en AP's dus internet werkt prima. (En tv en telefonie ook ...)

Reageer