Beantwoord

Bekabeld internet veel trager dan normaal

  • 7 February 2022
  • 58 reacties
  • 1347 Bekeken

Mijn bekabelde internet is blijft al een aantal dagen VER achter in z'n download snelheid.
Deze hoort rond de 1000mb/s te liggen (reeel is dat ong 900mb/s), maar het is nu al een aantal dagen rond de 300mb/s. 
Mijn uploadsnelheid is wel redelijk, rond de 750mb/s (hoort ook 900 te zijn, maar dat heeft het nog nooit gehaald)

Hoe kan dit? 
 

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 February 2022, 20:55

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

58 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TheeShot 

Heb je in de afgelopen dagen iets veranderd in je netwerk of misschien nieuwe software geïnstalleerd?

Heb je de bekabelde testen rechtstreeks op het modem aangesloten gedaan met de Ookla speedtest app en ook op meerdere apparaten? Test ook eens in veilige modus.

Reputatie 3

Heb ook het probleem, betaal je 25 voor 100/100, wil je 1000/1000 betaal je veel meer ( logisch maar je verliest je speciale klanten voordeel ) , komt nooit boven de 200/400 meestal is het 100/400. Nou.. kan net zo goed ziggo weer gaan want dit is gewoon onzin heb niks aan die upload, betaal veel meer voor zelfde download gewoon. 
 

en dan die wifi plus, perse mesh etc wps upnp allemaal lekker veilig. 
Ik ga vanmiddag een cat 6 of hoger kabel halen want die 5e werkt toch niet, 4g is nog sneller …

 

anders maar weer overstappen helaas vind klanrtenservice veel fijner hier dan ziggo mja .. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Chris en Vera 

Kan je eens een printscreen plaatsen van een bekabelde test rechtstreeks op de T-mobile modem met de Ookla speedtest app en minimaal een CAT5E kabel. Test ook eens in veilige modus.

Reputatie 3

Dan moet dat op de xbox series, aangezien er geen pc is. 
 

iphone geeft ook een dns privacy waarschuwing aan nooit gehad voor de upgrade

We zijn al keer dns hacked en mn moeder krijgt hele tijd telefoontjes, ik ga eens oa van een tmobile nummer en lebara nummer phising etc, ik heb nergens last van.

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera

Heb je ook geen laptop? De Xbox is ook direct aangesloten op de modem? Je zou de mediaconverter eens even van het stroom kunnen halen (apparaat tussen glasvezelaansluitpunt en modem) en daarna een speedtest op de Xbox of smarrttv (rechtstreeks bekabeld) plaatsen als het niet anders kan.

De iPhone melding is een iPhone dingetje en dat komt niet door het T-Mobile modem, een herstart van je iPhone helpt vaak.

Reputatie 3

Nee de xbox staat op wifi in principe aangezien die bekabeld aan de wifi plus zit, dus of kabel naar wifi plus of ff xbox beneden halen, samsung q90t tv of apple tv box was alsnog laag

 

dus dit is normaal? Nooit gezien in jaren.

 

 

Reputatie 3

Ook hier 4g vs wifi 2 cm van modem af. En ja heb al aantal keer stroom van modem en dat ander boxje afgehaald, waarom is de download altijd lager?….

K ga modem resetten vandaag na gamen en dan testen werkt t nog niet geef k t op. 
 

grappig dat 4g sneller is.. dan wifi naast de modem
 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera

Test het eens op de WiFi met een andere telefoon bijvoorbeeld, normaal moeten ze wel ongeveer gelijk zijn, en verbinden met de WiFi van het modem.

Die melding hoort volgens mij bij een nieuwe functie, meer mensen ook met andere providers krijgen deze melding.

De WiFi plus is draadloos aangesloten op de modem? In dat geval is bekabeld op de modem je snelheid meten veel beter omdat de WiFi plus draadloos ook niet de volledige snelheid krijgt.

Reputatie 3

Mesh had me 2,4 gezet vgm 

 

iphone:

 


ipad:

 

 

Reputatie 3

@Chris en Vera

Test het eens op de WiFi met een andere telefoon bijvoorbeeld, normaal moeten ze wel ongeveer gelijk zijn, en verbinden met de WiFi van het modem.

Die melding hoort volgens mij bij een nieuwe functie, meer mensen ook met andere providers krijgen deze melding.

De WiFi plus is draadloos aangesloten op de modem? In dat geval is bekabeld op de modem je snelheid meten veel beter omdat de WiFi plus draadloos ook niet de volledige snelheid krijgt.

Ik snap dat die bekabeld sneller zou zijn maar de cat 5e kabels gaan richting de woonkamer, maar goed. Wifi plus was voor bereik wifi boven. Wat dus werkt . Maar deze snelheden kloppen al niet, ga n kabel in mn xbox doen 

 

bekabeld op de wifi plus is gewoon wifi ben niet van gister maar download vs upload?!!!

Reputatie 3

Modem gereset .. vgm heeft mn moeder iets dons gedaan, krijgt ook allemaal telefoontjes phising etc.. k ga even in haar mobiel kijken..

Reputatie 6

Hoi @Chris en Vera, Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de maximale snelheid niet haalt. Deze wil ik graag uitsluiten. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Controleer je de volgende punten?

1. Je gebruikt een netwerkkaart die enkel 100Mbit ondersteunt (zoals broadcom of asheros chipset).
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel.
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.
4. Een softwarematige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet).
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een 100Mbit switch tussen.
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Switch Control : NAT Acceleration (Niet van toepassing bij de Zyxel) 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.
- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken 
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Als ik je verbinding bekijk, valt mij op dat er enkel een TV Box aangesloten lijkt met een 100 Mbps kabel. Zou je ervoor willen zorgen dat je bij de snelheidstesten een juiste kabel gebruikt die een hogere snelheid aan kan? Ik hoop dat je bijvoorbeeld een laptop kunt lenen om de tests uit te voeren. Snelheidstesten van een spelcomputer zijn verre van betrouwbaar en daarmee kunnen we geen onderzoek naar je verbinding starten.

Reputatie 3

Klopt die tv gaat toch niet boven 100 dus zit een 5 aan er ligt een 5e naast voor als ik beneden xbox zal ik nog doen vandaag. 
heb helaas geen pc tot beschikking of laptop. Alleen een xbox series, iphones ipad apple 4k tv box.  
 

had een test gedaan met xbox keer was wel hoger met 5e kabel ( de upload dan ). Heb de modem gereset toestraks vandaar zal mn testen doen.

Reputatie 3
  1. Nee alleen de tv gaat maar 100 denk ik, deed ie bij de 5e ook.
  2. 2. Nee
  3. 3. nee ookla app op ilhone en ipad en op die xbox bij settings zelf of microsoft edge.
  4. Enigste firewall is in de zyxel modem , eh upnp etc gaat al aan door die wps en mesh
  5. Geeb pc
  6. Geeb pc
  7. Heb zyxel t-50

alles is vandaag gereset de screenshots eerder waren van ookla app op iphone en ipad dus duidelijk iets niet goed met de Download speed. Stond letterlijk halve meter van modem. 
Ga nu de xbox series op 5e doen, verschillende 5e kabels als het moet.

kan IPv6 al? 

Reputatie 3

Zoals ik al dacht 871 is aanvaardbaar voor 1000/1000 maar de download is iets mis mee. Heb al van alles geprobeerd, laatste hoop is mesh uit, wiffi plus eraf en upnp uit.

 

 

Reputatie 3

Maar ik bestel wel ff een laptop anders is t dalijk weer mijn schuld terwijl meerdere mensen dit probleem hebben… 

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera

Waarom speciaal hiervoor een laptop kopen? Heb je geen vriend/familie/kennis waarvan je een laptop even kan lenen?

IPv6 is nog niet beschikbaar voor iedereen maar er wordt wel aan gewerkt, te lezen in andere topics.

Reputatie 3

@Chris en Vera

Waarom speciaal hiervoor een laptop kopen? Heb je geen vriend/familie/kennis waarvan je een laptop even kan lenen?

IPv6 is nog niet beschikbaar voor iedereen maar er wordt wel aan gewerkt, te lezen in andere topics.

Eerlijk gezegd niet maar er is duidelijk iets met de download

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera

Andere mensen op dit forum die ook op WBA de snelheid verhogen naar 1000 Mbps blijven ook achter met maximaal 200-500 Mbps via een bekabelde test op de laptop terwijl de upload prima is.

Dat er iets mis is met de downloadsnelheid zou best kunnen, dit moet T-Mobile dan even onderzoeken, daarvoor hebben ze foto's nodig van een bekabelde test met de Ookla speedtest app.

Reputatie 3

@Chris en Vera

Andere mensen op dit forum die ook op WBA de snelheid verhogen naar 1000 Mbps blijven ook achter met maxomasl 200-500 Mbps via een bekabelde test op de laptop terwijl de upload prima is.

Dat er iets mis is met de downloadsnelheid zou best kunnen, dit moet T-Mobile dan even onderzoeken, daarvoor hebben ze foto's nodig van een bekabelde test met de Ookla speedtest app.

Waarom perse bekabeld als wifi t zelfde doet met ookla? 

Reputatie 7
Badge +15

@Chris en Vera 

Bekabeld zal je natuurlijk veel hogere snelheden halen dan WiFi.

Daarnaast is WiFi ook onbetrouwbaar omdat er een heleboel factoren zijn die de snelheid kunnen verminderen.

Reputatie 3

@Chris en Vera

Bekabeld zal je natuurlijk veel hogere snelheden halen dan WiFi.

Daarnaast is WiFi ook onbetrouwbaar omdat er een heleboel factoren zijn die de snelheid kunnen verminderen.

Klopt maar als je naast de router staat..  bij wifi is ook de download veel slomer.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Chris en Vera, kun jij ons voorzien van een aantal speedtests (bekabeld uitgevoerd) welke gedaan zijn op de wijze die @Ginny hierboven aanstipte, alsjeblieft? Zodra we die informatie hebben, kunnen we gaan onderzoeken waar het aan kan liggen.

 

Sinds eind vorig jaar heb ik T-Mobile glasvezel (1 Gb). Toen was de snelheid (down & up) rond de 900 Mbps over de kabel, maar nu blijft dat daar ver bij achter. Voorbeeld (net gemeten):

➜ speedtest
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-Mobile Thuis...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by Redhosting (Almere) [100.91 km]: 9.72 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 561.91 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 394.95 Mbit/s

Hoe kan ik hulp van T-Mobile krijgen om weer de beloofde snelheid te krijgen?

Reputatie 3

Goedemiddag @Chris en Vera, kun jij ons voorzien van een aantal speedtests (bekabeld uitgevoerd) welke gedaan zijn op de wijze die @Ginny hierboven aanstipte, alsjeblieft? Zodra we die informatie hebben, kunnen we gaan onderzoeken waar het aan kan liggen.

 

Waarom moet ik perse een pc of laptop aanschaffen om iets te testen wat toch het zelfde zal uitpakken.. iedereen klaagt, upload is gewoon goed maar download…

 

en xbox series is gewoon goed te testen.