Dagelijks packet loss, wifi en bedraad

  • 18 February 2023
  • 68 reacties
  • 1253 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb sinds een week last van packet loss,
heb gecontroleerd dat het niet aan de kabel ligt of aan het apparaat, het probleem speelt op mijn pc en mij mobiel (en laptop).

Als ik inlog in mijn T50 (zou volgens mij een T54 moeten zijn misschien is dat het probleem?) zie ik dat er alleen de ontvangen packets een probleem hebben. Het zou geen bandwidth issue moeten zijn, aangezien ik een 1gig abbonement heb en dit gebeurd terwijl er op 1 pc 1 stream/game aanstaat of als ik alleen een packetloss test op mijn mobiel doe. 
Ik heb de modem al meerdere malen gerestart, en laatst ook “factory reset” echter het probleem blijft. Het is niet altijd een probleem maar wel regelmatig rond etenstijd en nu in het weekend (13u).

Alvast bedankt

Dylan

 

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @Dylan1997, goed dat je hier een topic voor aanmaakt, dat moet inderdaad opgelost worden! Heb je nog een eigen router of switch waar je gebruik van maakt? Ik zie namelijk dat het inderdaad niet goed gaat met een apparaat die op poort 1 is aangesloten op het modem. Ook heeft het apparaat momenteel een maximale doorvoersnelheid van 10 MBit/s. Zou je de bekabeling naar het apparaat of het apparaat zelf na kunnen kijken?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Dylan1997, goed dat je hier een topic voor aanmaakt, dat moet inderdaad opgelost worden! Heb je nog een eigen router of switch waar je gebruik van maakt? Ik zie namelijk dat het inderdaad niet goed gaat met een apparaat die op poort 1 is aangesloten op het modem. Ook heeft het apparaat momenteel een maximale doorvoersnelheid van 10 MBit/s. Zou je de bekabeling naar het apparaat of het apparaat zelf na kunnen kijken?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Reputatie 1

Hoi @Dylan1997, goed dat je hier een topic voor aanmaakt, dat moet inderdaad opgelost worden! Heb je nog een eigen router of switch waar je gebruik van maakt? Ik zie namelijk dat het inderdaad niet goed gaat met een apparaat die op poort 1 is aangesloten op het modem. Ook heeft het apparaat momenteel een maximale doorvoersnelheid van 10 MBit/s. Zou je de bekabeling naar het apparaat of het apparaat zelf na kunnen kijken?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Hoi Cal,
“Port 1” is een kabel die de muren van mijn appartement naar mijn pc aansluiting gaat dit is een 1 op 1 aansluiten, ik heb maar 1 accesspoint in mijn appartement.

Dit zou een 1000Mbps moeten zijn aangezien een speedtest op mijn pc ook >900 Mbps aangeeft dus vreemd dat dit als een 10 MBit/s gelezen wordt aan jullie kant. 
Effectief zit ik dus direct verbonden op de modem zonder ergens een extra switch/router te hebben.

Het ligt volgens mij niet aan mijn pc/kabel aangezien ik op mijn mobiel via wifi hetzelfde probleem heb (wanneer ik packet loss heb op mijn pc, geeft een packet loss test op mijn mobiel dit ook aan).

Ik heb ook niks aangepast aan mijn settings van de modem (fabrieksinstellingen).

 

Reputatie 2

Beste Dylan,

Ik ervaar dit ook al de laatste 2 weken tussen 18:00 en 23:00 specifiek. Woon je toevallig ook in Deventer? Het kan namelijk misschien een regio ding zijn, want zoals je al aangegeven hebt, is er aan jouw netwerk kant niks gewijzigd en dat geeft aan dat het hier echt om een infrastructuur probleem gaat. Helaas is er binnen deze 2 weken geen vooruitgang gekomen waardoor ik uiteindelijk binnen dit forum het eens ga proberen met aantal screenshots.
 

Reputatie 1

Ik woon inderdaad in deventer, het lijkt op een piek belasting van de lokale internet verbinding wat gebeurd bij mij ook rond die tijden en weekend

Reputatie 2

Eindelijk een ander persoon die ook last van heeft, hopelijk wordt dit dan aangepakt aangezien een gemiddelde normale gebruiker niks van dit packetloss probleem merkt.

Ben hiermee al zolang bezig, krijg ik uiteindelijk na 2 weken te horen “Uw lijn is stabiel en geen last meer van wegvallende diensten”. Terwijl ik nog duidelijk aangegeven heb dat de diensten niet uitvalt, maar dat de diensten onstabiel zijn onder andere packetloss tussen 18:00 - 23:00. Dit is toch overduidelijk een capaciteit probleem binnen de infrastructuur.  

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Dylan1997 en @Tekes, mag ik aan jullie vragen om een aantal speedtesten te doen, het liefst op het moment dat de pieken het hoogst zijn? 

 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren - Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests. 

 

  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is) 

 

  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster 

 

  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft. Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast bedankt voor jullie moeite!
Reputatie 1

Hi @Dylan1997 en @Tekes, mag ik aan jullie vragen om een aantal speedtesten te doen, het liefst op het moment dat de pieken het hoogst zijn? 

 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren - Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests. 

 

  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is) 

 

  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster 

 

  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft. Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast bedankt voor jullie moeite!

Hoi Tommie,

bedankt voor je reactie zie bijgevoegd de gevraagde screenshots.

Het viel me op dat tijdens de speedtest de snelheid veel minder snel naar de max van ~950 gaat, vanmiddag gebeurde dat meteen en nu duurde het een paar seconde.

Hopelijk helpt dit

https://crimson-delcine-39.tiiny.site/

Reputatie 2

Hey Dylan,

Ik kan je aangeven dat wij nog lang problemen gaan hebben. Kreeg van Tommie dit als antwoord: Hi @Tekes, bedankt voor de screenshots. Ik heb ze bekeken en een packet loss van 3% is niks mis mee, erg goed zelfs.

Als je dit van een medewerker hoort en ook nog eens op een glasvezelverbinding van 1000mb zit, is er tijdens het opleiden wat goed mis gegaan. Sorry dat ik misschien brutaal overkom maar het is gewoon niet acceptabel dat zo’n percentage packet loss simpelweg als ‘normaal’ wordt gezien.

Reputatie 1

Ik heb zelf regelmatig spikes van 10% en soms tot +50% (inclusief 2+s frame freeze) in games. Wat het spelen van deze games compleet onmogelijk maakt. Ben met je eens dat dit niet normaal (of acceptabel) is maar laten we het wel vriendelijk houden.
 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Dylan1997 en @Tekes, ik heb een lange poos gezocht of het ergens, vanuit onze kant, vandaan kan komen. Helaas ben ik op een doodlopend spoor terecht gekomen. Misschien dat @Pieter_B, @TMTV of @louisL hier een blik op kunnen werpen. Packetloss blijft een lastig verhaal en is vaak door de provider niet op te lossen. Wellicht kunnen onze Super Users hier een handje bij helpen.

Reputatie 1

Hey @Dylan1997 en @Tekes, ik heb een lange poos gezocht of het ergens, vanuit onze kant, vandaan kan komen. Helaas ben ik op een doodlopend spoor terecht gekomen. Misschien dat @Pieter_B@TMTV of @louisL hier een blik op kunnen werpen. Packetloss blijft een lastig verhaal en is vaak door de provider niet op te lossen. Wellicht kunnen onze Super Users hier een handje bij helpen.

Hoi Tommie,

Bedankt voor dit antwoord en de moeite, ik snap dat je helaas niks kan vinden, hopelijk hebben de superusers een idee.

Klopt het wel dat rond 1900-2300 er meer traffic is vergeleken met de rest van de dag (in regio Deventer)? 
Want dit is wat ik zelf zo apart vind, het is zeer specifiek in de tijd die ik als “peak traffic” in schat.
 

Reputatie 2

Hey Dylan,

Kan jij ook even rond die tijd wanneer packetloss zich voordoet even een speedtest doen bij andere servers, want het viel mij op dat je bij je vorige post van screenshots alleen T-Mobile servers had geselecteerd. Want gister deed ik speedtest bij andere tientallen servers, en viel mij op dat mijn download niet boven de 50mb kwam, upload schommelde tussen de 200-800. Maar op de T-Mobile speedtest servers kreeg een perfect en stabiel 900+ down en up, daarnaast nog natuurlijk wel een te hoog ping met packetloss.

Iets is gewijzigd binnen T-Mobile infrastructuur zo'n 2 weken terug wat uiteindelijk voor dit probleem zorgt of het is een capaciteit zoals je al aangaf te veel traffic wat logisch is na 18:00-19:00 omdat iedereen dan terug is van werk.

In het verleden wat in de geschiedenis binnen de community vast terug te vinden is, was er een vergelijkbaar probleem wat binnen 2 dagen was opgelost. Helaas werd de oplossing toen niet gedeeld aan de klanten, dus hoop dat de medewerkers het wel terug kunnen vinden zodat misschien de oplossing die toen toegepast is nu weer hetzelfde geval is?

Reputatie 1



Ik krijg zelf hogere snelheden, maar heb op het moment van testen ook een redelijk lage packetloss.
Ik zal indien ik hogere packet loss ervaar de testen nog een keer uitvoeren en invoegen.
Verder zal ik ook proberen een set van screenshots in te voegen als het allemaal “gewoon werkt”.

Tijdens de download test schommelt deze in het geval van
Solcon tussen 350-600 
Vodafone tussen de 400-800
KPN tussen 200-500
Deze schomeling is gedurende de hele test en niet alleen tijdens de eerste seconde of 2 als de snelheid nog oploopt.
De upload is in alle gevallen binnen 1 seconden op of rond de eind waarde van ~900

Tijdens een test vanmiddag (toen er geen packetloss was) die ik helaas niet gescreenshot heb waren alle testen 900/900 of hoger.

Dus ik kan bevestigen dat ik ook zie dat de snelheid naar een tmobile server “gewoon werkt” maar dat de download snelheid naar een andere server zeer wisselvalig/onstabiel is.

Misschien helpt je @Tommie ?

Reputatie 2

Jij hebt nog een redelijk snelheid, bij mij is naast de t mobile servers dit al als resultaat:

 

Reputatie 1


ik nu ook

Reputatie 2

Nou als dit niet genoeg ‘bewijs’ is voor een onderzoek dan weet ik het ook niet meer

Reputatie 1

Hier een laatste update,
Ik heb gedurende de avond speedtests naar de KPN amsterdam server gedaan zie hier de resultaten.
Ping gaat omhoog en download gaat naar bijna 0 terwijl upload gewoon constant blijft.

 

 

Reputatie 6
Badge

Jij hebt nog een redelijk snelheid, bij mij is naast de t mobile servers dit al als resultaat:

 

Snelheid kan inderdaad variëren van server tot server. Voor mij geeft i3d eigenlijk altijd het beste resultaat (beter zelfs dan de T-mobile server).

Reputatie 2

@louisL 

omdat ik ook al een eigen topic open heb staan wilde ik hier niet al te uitgebreid posts plaatsen.

Betreft die post van mij waarop jij gereageerd hebt, dat resultaat behaal ik op ieder ander server buiten de t mobile servers. Binnen Nederland buiten Nederland maakt niks uit. En dit is alleen het geval na 18:00 tot 23:00.

Dit probleem speelt zich ook bij mijn buren en bij een aantal familieleden af die in een compleet ander kant van de stad wonen.

Dit is een specifiek regio probleem binnen ‘Deventer’. Denk een misconfiguratie aangezien dit probleem zich pas sinds zo,n 2-3 weken voordoet.

Reputatie 1

Tommie heeft het doorgestuurd naar de engineers, ik verwacht deze week een antwoord.

Reputatie 2

@Dylan1997 

heb jij al een verbetering gemerkt? Zelf zie ik namelijk geen verbetering…

Ook krijgen we helemaal geen updates vanuit t-mobile…

Reputatie 6
Badge

@Dylan1997

heb jij al een verbetering gemerkt? Zelf zie ik namelijk geen verbetering…

Ook krijgen we helemaal geen updates vanuit t-mobile…

Ik vermoed dat de engineers nog wat willen testen en als niets helpt hoop ik dat ze een port wissel doen.

Reputatie 1

@Tommie ik heb je gisteren een dm gestuurd maar die heb je misschien gemist, hebben jullie al iets gehoord/gevonden?
Het is nu 7 werkdagen later en ik zou binnen 5 een antwoord ontvangen dus ik vraag het toch nog een keer.

Ik ervaar 0 verbetering het blijft rond 1800-2300 zeer zeer slechte verbinding (minder dan 5% van de contractuele snelheid) en ik snap dat dit misschien een lastig probleem is om te vinden en te verhelpen maar ik zou wel graag op de hoogte willen blijven. 
 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Dylan1997, het is echter niet volgens de huisregels om een moderator te PM'en tenzij deze daar in een topic om gevraagd heeft. Als het om een update gaat is het ook handiger en wordt er sneller gereageerd als je dit in het topic doet, andere moderators kijken namelijk ook mee en kunnen niet in mijn PM. Ik ben hier persoonlijk nog even achteraan gegaan en heb nogmaals uitvraag gedaan naar een update. Ik wacht dit antwoord af! Zodra ik meer weet houd ik je op de hoogte.

Reputatie 1

Mijn excusses dat wist ik niet, bedankt voor het antwoord ik hoor graag spoedig meer

Reageer