Dagelijks packet loss, wifi en bedraad

  • 18 February 2023
  • 68 reacties
  • 1256 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb sinds een week last van packet loss,
heb gecontroleerd dat het niet aan de kabel ligt of aan het apparaat, het probleem speelt op mijn pc en mij mobiel (en laptop).

Als ik inlog in mijn T50 (zou volgens mij een T54 moeten zijn misschien is dat het probleem?) zie ik dat er alleen de ontvangen packets een probleem hebben. Het zou geen bandwidth issue moeten zijn, aangezien ik een 1gig abbonement heb en dit gebeurd terwijl er op 1 pc 1 stream/game aanstaat of als ik alleen een packetloss test op mijn mobiel doe. 
Ik heb de modem al meerdere malen gerestart, en laatst ook “factory reset” echter het probleem blijft. Het is niet altijd een probleem maar wel regelmatig rond etenstijd en nu in het weekend (13u).

Alvast bedankt

Dylan

 

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @Dylan1997, goed dat je hier een topic voor aanmaakt, dat moet inderdaad opgelost worden! Heb je nog een eigen router of switch waar je gebruik van maakt? Ik zie namelijk dat het inderdaad niet goed gaat met een apparaat die op poort 1 is aangesloten op het modem. Ook heeft het apparaat momenteel een maximale doorvoersnelheid van 10 MBit/s. Zou je de bekabeling naar het apparaat of het apparaat zelf na kunnen kijken?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 2

Beste @Dylan1997 
Volgende week donderdag komt er een KPN monteur bij mij langs, zodra er een verbetering is of iets dergelijks laat ik het je weten via hier. Wel jammer dat het pas vanaf volgende week donderdag is maar goed beter dan niks.

Hopelijk kan de monteur iets betekenen aangezien die tussen 13:00 - 17:00 komt wanneer het probleem zich niet voordoet.

Je hoort van me!

@Tommie de situatie is helaas nog steeds het zelfde, ik ben helaas wel overgestapt naar kpn die ingaat op 25 april. Toch wou ik wel een update melden zodat de probleem van de anderen wel opgelost word. Mvg

Reputatie 1

Nog steeds exact hetzelfde

Reputatie 1

Mijn excusses dat wist ik niet, bedankt voor het antwoord ik hoor graag spoedig meer

Reputatie 1

Tommie heeft het doorgestuurd naar de engineers, ik verwacht deze week een antwoord.

Reputatie 1

We zijn ondertussen WEER een week verder en ik heb nog steeds niks gehoord.
Niet gehoord wat er is gedaan, wat er gaat gebeuren, wat ik kan verwachten, of het überhaupt opgelost gaat/kan worden, hebben jullie gekeken naar wat er begin feb is gebeurd in regio deventer.

Dit soort vragen lijken me niet meer dan normaal en ik verwacht eigenlijk ook wel een keer antwoord op deze vragen die verder gaan dan “we kijken er naar” of “we zijn er mee bezig”. Want zelfs als dat zo is, waar ik aan begin te twijfelen maar ok laten we hoopvol blijven, heb ik daar natuurlijk niks aan. 

Kunnen jullie aub een keer eerlijk zeggen wat ik kan verwachten en of ik moet overstappen of dat dit daadwerkelijk opgelost gaat worden. 

Ik heb nog nooit iets over kosten o.i.d. gezegd aangezien ik niks heb aan geld terug, ik wil gewoon werkend internet. Echter heb nu al bijna 2 maanden niet het internet waar ik voor betaal en snap niet dat dit als normaal/acceptabel gezien wordt. 

Hieronder nog even wat jullie zelf zeggen, 75% van 1000Mbit/s is volgens mij 750 en als we een kleine marge nemen zou volgens mij mijn snelheid niet onder de ~600 Mbit/s moeten komen. (en ja ik begrijp dat er af en toe een keer een storing kan zijn, echter is dit duidelijk geen storing)

Dus dan is het toch raar dat ik 3u per dag dit niet haal dat is volgens mij een stuk meer dan “nooit” 
 


En nogmaals ik snap heel goed dat jullie hier persoonlijk waarschijnlijk niks aan kunnen doen en ik hoop dat jullie begrijpen dat mijn frustratie niet op jullie persoonlijk gericht is. Ik wil gewoon eerlijk en duidelijk antwoord en een oplossing voor dit probleem. (na 2maanden)

Reputatie 1

Hoi @Jason bedankt voor de reactie.
Dat wil ik best weer opsturen, zal ik vanmiddag doen tot hoe ver ik het nu heb en vanavond als het weer gebeurd.


Ik heb zelf de afgelopen 2 weken regelmatig een speedtest naar kpn amsterdam gedaan en elke dag gebeurd er exact hetzelfde zoals in de grafiek te zien is; rond een uur of 7 gaat de snelheid omlaag en de ping omhoog en rond half 11 verbeterd dit weer de upload is altijd ~900

Twee vragen, welke servers willen jullie zien? 
Moeten jullie de kpn en de t-mobile test hebben of nog meer verschillende of hoe hebben jullie dit nodig?

Tweede vraag “momenteel is er geen directe bron van verstoring zichtbaar.” is dit op het moment van testen of als jullie (artificieel) testen met een avond load vanuit deventer naar een andere server?

Ik stel deze vraag omdat ik heel goed snap dat overdag er geen probleem te zien is, aangezien er geen probleem is overdag.

 

Reputatie 1


 

Id
Date Latency Download Upload ConnType ServerName Lat Lon
89ce6620-271c-4ac3-bc5c-78f353be151d Mar/10/2023 16:08 6.808 946.4873 917.5453 Ethernet Arnhem 52.2539 6.2097
ef7c426b-79b3-4f52-a83d-4373aedc4603 Mar/10/2023 16:08 3.707 947.124 665.4629 Ethernet Arnhem 52.2539 6.2097
4c0a3abf-3a2d-49cf-ac52-20a65289dfed Mar/10/2023 16:07 4.825 946.7717 850.4611 Ethernet Apeldoorn 52.2539 6.2097
46850f96-2c70-4417-8519-fcccea33c210 Mar/10/2023 16:05 7.335 170.7566 105.6039 Ethernet Deventer 52.2539 6.2097
Reputatie 1

De tabel hierboven:
Hier de testen naar de 4 servers die dichtbij staan met 
Arnhem      VodafoneZiggo
Arnhem      signetbreedband
Apeldoorn  Solcon internetdiensten
Deventer    Daxis-ICT

Ik heb op dit moment geen problemen met het internet, de snelheid naar de Daxis-ICT server is waarschijnlijk gelimiteerd aan hun kant.

Ik zal vanavond de zelfde 4 servers periodiek testen en invoegen.

Reputatie 1



Ik krijg zelf hogere snelheden, maar heb op het moment van testen ook een redelijk lage packetloss.
Ik zal indien ik hogere packet loss ervaar de testen nog een keer uitvoeren en invoegen.
Verder zal ik ook proberen een set van screenshots in te voegen als het allemaal “gewoon werkt”.

Tijdens de download test schommelt deze in het geval van
Solcon tussen 350-600 
Vodafone tussen de 400-800
KPN tussen 200-500
Deze schomeling is gedurende de hele test en niet alleen tijdens de eerste seconde of 2 als de snelheid nog oploopt.
De upload is in alle gevallen binnen 1 seconden op of rond de eind waarde van ~900

Tijdens een test vanmiddag (toen er geen packetloss was) die ik helaas niet gescreenshot heb waren alle testen 900/900 of hoger.

Dus ik kan bevestigen dat ik ook zie dat de snelheid naar een tmobile server “gewoon werkt” maar dat de download snelheid naar een andere server zeer wisselvalig/onstabiel is.

Misschien helpt je @Tommie ?

Reputatie 2

Jij hebt nog een redelijk snelheid, bij mij is naast de t mobile servers dit al als resultaat:

 

Reputatie 1


ik nu ook

Reputatie 2

Nou als dit niet genoeg ‘bewijs’ is voor een onderzoek dan weet ik het ook niet meer

Reputatie 1

Hier een laatste update,
Ik heb gedurende de avond speedtests naar de KPN amsterdam server gedaan zie hier de resultaten.
Ping gaat omhoog en download gaat naar bijna 0 terwijl upload gewoon constant blijft.

 

 

Reputatie 1

Hoi @Dylan1997, goed dat je hier een topic voor aanmaakt, dat moet inderdaad opgelost worden! Heb je nog een eigen router of switch waar je gebruik van maakt? Ik zie namelijk dat het inderdaad niet goed gaat met een apparaat die op poort 1 is aangesloten op het modem. Ook heeft het apparaat momenteel een maximale doorvoersnelheid van 10 MBit/s. Zou je de bekabeling naar het apparaat of het apparaat zelf na kunnen kijken?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Hoi Cal,
“Port 1” is een kabel die de muren van mijn appartement naar mijn pc aansluiting gaat dit is een 1 op 1 aansluiten, ik heb maar 1 accesspoint in mijn appartement.

Dit zou een 1000Mbps moeten zijn aangezien een speedtest op mijn pc ook >900 Mbps aangeeft dus vreemd dat dit als een 10 MBit/s gelezen wordt aan jullie kant. 
Effectief zit ik dus direct verbonden op de modem zonder ergens een extra switch/router te hebben.

Het ligt volgens mij niet aan mijn pc/kabel aangezien ik op mijn mobiel via wifi hetzelfde probleem heb (wanneer ik packet loss heb op mijn pc, geeft een packet loss test op mijn mobiel dit ook aan).

Ik heb ook niks aangepast aan mijn settings van de modem (fabrieksinstellingen).

 

Reputatie 2

Was een week op een business trip, nooit verwacht dat het nog opgelost zou worden.
Zal vandaag en komende dagen controleren of het inderdaad is opgelost.

Kan er ook nog uitgelegd worden wat het probleem precies was? Zou dat graag willen weten aangezien het zolang heeft geduurd.

Reputatie 2

Beste Dylan,

Ik ervaar dit ook al de laatste 2 weken tussen 18:00 en 23:00 specifiek. Woon je toevallig ook in Deventer? Het kan namelijk misschien een regio ding zijn, want zoals je al aangegeven hebt, is er aan jouw netwerk kant niks gewijzigd en dat geeft aan dat het hier echt om een infrastructuur probleem gaat. Helaas is er binnen deze 2 weken geen vooruitgang gekomen waardoor ik uiteindelijk binnen dit forum het eens ga proberen met aantal screenshots.
 

Reputatie 1

Ik woon inderdaad in deventer, het lijkt op een piek belasting van de lokale internet verbinding wat gebeurd bij mij ook rond die tijden en weekend

Reputatie 7
Badge +9

@Dylan1997 & @Tekes, bedankt voor jullie reactie!

Als het goed is moet het niet meer voorkomen. Ik wacht jullie reactie de aankomende tijd af. Hopelijk kunnen we eindelijk het boek sluiten. Het enige wat ik kan zien is dat er ergens een fout zat in de hardware. Dit hebben ze vervangen waardoor het opgelost moet zijn.

Reputatie 2

Eindelijk een ander persoon die ook last van heeft, hopelijk wordt dit dan aangepakt aangezien een gemiddelde normale gebruiker niks van dit packetloss probleem merkt.

Ben hiermee al zolang bezig, krijg ik uiteindelijk na 2 weken te horen “Uw lijn is stabiel en geen last meer van wegvallende diensten”. Terwijl ik nog duidelijk aangegeven heb dat de diensten niet uitvalt, maar dat de diensten onstabiel zijn onder andere packetloss tussen 18:00 - 23:00. Dit is toch overduidelijk een capaciteit probleem binnen de infrastructuur.  

Reputatie 2

@Tommie Ik ben een tijdje niet actief geweest maar zie dat er geen enkel voortgang is gewijzigd, hoe kan dit nou als een provider? Waar gaat het mis? Is er geen SLA binnen jullie ticket systeem?

Hebben jullie tenminste iets gevonden gerelateerd met het probleem die zich binnen Deventer voordoet?

Welke stappen zijn er genomen tijdens het onderzoek?

Hoor graag een antwoord

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Dylan1997 en @Tekes, mag ik aan jullie vragen om een aantal speedtesten te doen, het liefst op het moment dat de pieken het hoogst zijn? 

 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren - Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests. 

 

  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is) 

 

  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster 

 

  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft. Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast bedankt voor jullie moeite!
Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tekes, op dit moment heb ik geen nieuwe update hierover.

We zijn er mee bezig, op dit moment hebben we vijf klanten die het ervaren. Ze zijn nog steeds op zoek of dit met elkaar te maken heeft of niet. 

 

@Dylan1997 & @QRSN, graag hoor ik of de situatie bij jullie ook nog het zelfde is. 

 

Zodra ik meer weet laat ik het direct weten! 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Tekes, ik heb dit gisteren doorgezet naar een specialist bij onze Back Office. Hij gaat dit onderzoeken vervolgen en houdt mij hiervan op de hoogte. Hij gaat nu kijken of er een verband zit tussen jullie. Zodra hij voortgang heeft geboekt in het onderzoek, laat ik het jullie direct weten!

Reputatie 1

@Tommie 

Volgens mij niks anders t.o.v. vorige keer 

Reageer