Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP



Toon eerste reactie

183 reacties

Wat een toppers zijn hier actief!
Na het beseffen van de Draytek poort 1-2 vs 3-4 beperking, vond ik hier de oplossing.
Ook ik heb, middels 2x netgear 5-poorts managed switches, de set-top-box en de smart-tv separaat werkend kunnen bedraden. Gekkemuis: dank voor het delen van de configuratie, het is inderdaad niet moeilijk.
Betreft het IGMP snooping: met de configuraties zoals Gekkemuis ze deelde werkt het prima bij mij, ook de uitzending gemist mogelijkheid.

Het enige wat me opvalt, is het snelle geknipper van de IPTV en trunk poorten aan beide einden van de UTP kabel als ik de set-top-box aanzet. Volgens de configuratiesoftware (of via het IP-adres van de switches) functioneren de verbindingen naar behoren. Iemand een idee waarom de lampjes zo snel knipperen dat het lijkt alsof ze op hol slaan? Niet goed, of hoort dat er gewoon bij?

Ook opvallend: een 1000MB signaal gaat de switch in bij het modem, maar komt er bij de switch bij STB/smart-TV als 100MB uit. Best veel verlies dan toch bij een 200MB/s abonnement, zou je denken. Maar als ik mijn macbook pro verbindt met de laatste switch, dan haal ik gewoon 190 Mb/s. Ik moet dan constateren dat de STB (en mijn smart-tv) voldoende functioneren op
Reputatie 2
Top !
de IPTV kastjes lopen bij mij ook op 100mbit. Is waarschijnlijk een beperking van het kastje zelf.
Reputatie 7
Badge +3
@Koeno
Dat is zeker mogelijk, het enige wat je moet doen is meerdere uitgangen, in jou geval 3, als TRUNK instellen. aan het eind van je kabel via een andere managed switch de TRUNK weer splitsen in hun afzonderlijke VLAN's

Extra LAN's naar je switch toe brengen heeft alleen zin als je eventueel uitgangen van de TRUNK afzonderlijke ingangen wil geven.
ls er bijvoorbeeld een ingang en uitgangs TRUNK waarbij je het vermoeden hebt dat die veel netwerkverkeer zullen krijgen. Dan breng je dus ook een scheiding aan tussen welke ingang op welke TRUNK zal gaan. Maar dit doen we pas als je over de 1Gb snelheden wil gaan op een TRUNK. Anders is de winst te verwaarlozen, zeker als je WAN snelheid niet hoger is dan 1Gb (T-Mobile max 750Mb)
Reputatie 3
Met GROTE dank aan de auteurs hier ben ik ook met deze setup aan de gang gegaan. Zowel om m'n netwerk van 100mbit naar gigabit te upgraden als om de powerline adapter die nu de tv-box in de slaapkamer van signaal voorziet er uit te kunnen mikken.
Ik heb nu :
Meterkast - Draytek + TL-SG105E
Poort 1 untagged 300 Draytek poort 1 internet
Poort 2 untagged 640 Draytek poort 3 TV
Poort 3 untagged 300 naar berging
Poort 4 tagged 300/640 naar woonkamer
poort 5 tagged 300/640 naar study

Berging TL-SG108E
Poort 1 untagged 300 van meterkast
Poort 3-8 untagged 300 servers/NAS

Woonkamer TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 untagged 640 naar TV-box
Poort 3-8 untagged 300 TV/Xbox/Android box/Popcorn hour/Bluray/MAG254

Study TL-SG108E
Poort 1 tagged 300/640 van meterkast
Poort 2 tagged 300/640 naar slaapkamer
Poort 3-8 untagged 300 PC/Max cube/Hue hub/printer

Slaapkamer TL-SG105E
Poort 1 tagged 300/640 van study
Poort 2 untagged 640 TV-box
Poort 3-5 untagged 300 TV/Mede8tor

Die 'E'-versie in de berging is misschien wat overbodig aangezien alles daar internet/300/untagged is. Maar goed, het werkt allemaal prima !
Reputatie 7
Badge +3

@Pieter_B Geven deze optimizers problemen met TV signaal?

Alvast bedankt
Jan


Hallo @Bollejan7

Het enige nadeel van deze optimizer, dat je maximaal haalbare snelheid op deze ene UTP kabel omlaag is gegaan naar de genoemde 100Mb.
Maar bij mijn weten, maar ik spreek dus niet uit ervaring in deze, heeft dit geen invloed op je TV signaal.
Er is nog voldoende bandbreedte over om dat signaal over deze lijn te vervoeren.

Maar wil je optimale 1Gb snelheden houden, dan is mijn advies om voor een VLAN TRUNK systeem te kiezen.
Reputatie 1
Bedankt Pieter,

gezien het feit dat we toch maar een 100 Mbit abbonement hebben is dit dus meer dan voldoende.
Op Wifi haalt mijn PC maar 20 Mbit. Vandaar dat ik hem weer terug wil bedraden.
Op deze manier komen we weer rond de 80 MBit, zoals we gewent waren.

Top Forum en bedankt voor snelle reactie's

Jan
Reputatie 7
Badge +4
nee, vlans bestaan niet op de lanpoorten van de zyxel. dat het niet werkt heeft meer te maken met udp broadcast verkeer. bijvoorbeeld wanneer een computer uitstaat maar de wake on lan staat aan op een netwerkkaart dan staat deze in de meest zuinige modus 10mbit halfduplex waardoor het broadcast verkeer word beperkt tot deze snelheid.
ik ben nog aan het kijken welke switch de juiste is.
Reputatie 6
@bcreator Zaken stemmen duidelijk niet overeen. Misschien was de dozenontwerper voor een bepaalde batch de engelse taal niet helemaal machtig. Wel supervet. Met unlimited mogelijkheden, koud.
Ik zou het maar netjes uitpakken, niks weggooien en kijken of je volgens de PDF handleiding (juiste versie Vx.x) op het ding kan inloggen.
Reputatie 1
Was even zoeken, maar achteraf gezien echt appeltje-eitje eigenlijk! 😌
Ik heb @Pieter_B z'n schema aangehouden.

Iedereen bedankt!
Reputatie 7
Badge +3

@martijnvanschie

  1. VLAN nummer maakt niet uit, als je maar hetzelfde nummer gebruikt voor het samenvoegen en splitsen. VLAN 1 is de default VLAN en moet je alleen gebruiken als management VLAN.

    NOTE Cisco: A good security practice is to separate management and user data traffic. The management VLAN, which is VLAN 1 by default, should be changed to a separate, distinct VLAN. To communicate remotely with a Cisco switch for management purposes.
     
  2. Zie plaatje poort 8 heeft GEEN PVID

 

Het onderstaande heb ik in het verleden al eens uitgewerkt voor een TP-Link setup, waarbij poort 5 de TRUNK poort is.

 

 

Reputatie 3

Die instellingen staan goed.

“Located on IP Network” heeft een andere betekenis hier, gaat om het IP adres en die zijn anders.

 

Of is het een optie om de decoder een static IP-adres te geven (geen idee of dat mogelijk is)?

Je kan de decoders een vast ip adres geven, via het asus menu. Via het drop down menu zijn ze zichtbaar, vast ip adres opgeven en dan add/delete.

 

Kan ik eventuele conflicten met IP/MAC adressen opsporen op een of andere manier, want ik zie geen IP en/of MAC adressen die gelijk zijn in de client list van mijn ASUS RT-AC68U?

Je kan via een prompt regel in MS-DOS alle actieve ip adressen zien. Je komt daar (ga er vanuit dat je windows 10 hebt...) rechtermuis knop op start en dan op uitvoeren. In de geopende regel tik je “cmd” in. Je komt nu in het MS-DOS gedeelte van WIndows. Vervolgens tik (of plak je) deze code “arp -a”.

Je krijgt dan een lijst te zien van de actieve ip adressen i.c.m. met het mac adres.

 

Maar om even wat uit te sluiten, als je alle kabels eens uit de router haalt en een kabel rechtstreeks vanaf lan poort 4 naar een tv decoder doet (dus geen switches er meer tussen) doet de wifi het dan wel als de decoder aan staat?

Reputatie 1

Hi All,

Ik ben een nieuwe T-Mobile klant met glasvezel internet en interactieve televisie. Ik ben een leek op het gebied van netwerken en heb geprobeerd op basis van jullie input televisie en internet werkend te krijgen, helaas zonder succes.

In de meterkast heb ik de Zyxel VMG8825-T50 staan. Er gaat een kabel naar mijn slaapkamer waar mijn tv op draait. Geen problemen..

Naar de woonkamer loopt één kabel die naar een TP-link TL-SG108E gaat (gekocht obv de input in dit forum).
In eerste instantie liep deze kabel direct naar mijn Asus rt-ac68u, waar ik de onderverdeling maakte met televisie en internet. 
Mijn Asus heb ik voor de wifi.

Probleem nu is dat wanneer de TM box aangaat mijn Asus niet meer bereikbaar is. Internet is dan niet mogelijk via wifi en ben ik genoodzaakt de wifi van de Zylex router te pakken (deze heeft slechter bereik ivm plaatsing in meterkast).

Zodra ik de TM box uitzet werkt internet (wifi) weer naar behoren.

Met de TP-link TL-SG108E heb ik getracht een verdeling te maken in VLAN zoals in dit forum benoemd. Maar de switch schiet in paniek als ik de TV en Internet beide wil gebruiken.

Ik heb wat hulp nodig.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb geen idee wat de juiste route zou moeten zijn. Heb ik 2 switches nodig?

Hoor graag van jullie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @rrbeuk 

Het lokale ip adres van de Zyxel staat op 192.168.1.1? Geef de switch bijvoorbeeld 192.168.0.1 en de Asus 192.168.5.1.

Vermijdt 192.168.2.1, 192.168.3.1 en 192.168.4.1

Helpt dit?

Reputatie 1

Hallo @rrbeuk 

Het lokale ip adres van de Zyxel staat op 192.168.1.1? Geef de switch bijvoorbeeld 192.168.0.1 en de Asus 192.168.5.1.

Vermijdt 192.168.2.1, 192.168.3.1 en 192.168.4.1

Helpt dit?

Hoi Waqqas, Bedankt voor je snelle reactie.

Zoals gezegd ik ben een leek :-)
In de Zyxel is het mij niet geheel duidelijk hoe ik bijv de switch en Asus router dergelijke ip-adressen meegeef.

Kun je hier iets meer duidelijkheid in geven?

thx!

 

Reputatie 7
Badge +4

met de T50 is het niet nodig om vlans te gebruiken.

als je je eigen modem gebruikt zonder de T50 gebruik je vlans, gebruik je je eigen router met de T50 plaats dan de tv box niet achter je router

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk

De switch kun je ook weglaten dus enkel een kabel naar de Asus in de woonkamer en een kabel naar de tv box.

Zoals Hidden zegt bij de Zyxel hebben alle 4 de poorten internet en tv dus beide signalen op 1 kabel.​

Zorg alleen dat de ip van de Asus niet 192.168.1.1 is dus verander hem naar 192.168.0.1 in de Asus router interface, te vinden onder advanced volgens mij.

 

Reputatie 1

@rrbeuk

In de Zyxel hoef je niks aan te passen maar op de foto die je laat zien zie je onder LAN configuratie 192,168.1.1, hier gaat het om.

Log nu in op de interface van de switch met het adres vermeldt in de handleiding.

Zoek hier nu ook even waar die ip adres staat die je in de browser hebt ingetypt en vervang hem door 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

 

 

Als ik het IP adres van de tp-link probeer te wijzigen naar 192.168.0.1 geeft hij een foutmelding.

Mijn Asus staat in AP modus. Hier gaf hij ook een foutmelding. Heeft dit met de range te maken vanuit de Zyxel?

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk

Dan hoef je eigenlijk niks te doen als de Asus in AP mode staat.

Je switch kan je uit je netwerk halen Asus en tv bedraad laten en wifi van de Zyxel uitzetten.

De zyxel zijn alle 4 poorten zijn geschikt voor internet en iptv.

Reputatie 1

@rrbeuk

Dan hoef je eigenlijk niks te doen

Je switch kan je uit je netwerk halen Asus en tv bedraad laten en wifi van de Zyxel uitzetten.

De zyxel zijn alle 4 poorten zijn geschikt voor internet en iptv.

Klopt, maar ik heb maar één UTP kabel lopen naar mijn woonkamer. Als ik de UTP kabel aansluit op mijn Asus moet ik mijn TV box dus vanuit de router laten komen. Dat werkt niet.

Als ik hem aansluit op mijn TV box heb ik geen mogelijkheid om WIFI via Asus in te schakelen.
Ruimte voor een 2e kabel heb ik niet, of ik moet hem via heel veel plintjes laten lopen. Dat was eerlijk gezegd niet mijn bedoeling ;-)

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

 

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk 

Had je in de interface van de switch bij ip settings de default gateway proberen te wijzigen naar 192.168.0.1 en dan save en opnieuw opstarten? Volgens mij moet dat werken.

De Zyxel en Asus daar hoef je niks aan te veranderen, enkel de wifi uitzetten in de Zyxel.

Reputatie 7
Hey Eric, allereerst welkom op het forum en bij Thuis!

Snel abonnement heb je gekozen! De hoogste snelheid die we hebben: 500Mb/s. :)

Wat betreft je vraag over verschillende kabels voor TV en Internet. Dat klopt. In dit topic hebben we hier al het een en ander over besproken. Misschien dat je daar nog een tip uit kan halen. TV en internet hebben ieder hun eigen signaal. Maar er zijn nog opties. ;)

DNS zou ook moeten lukken. In dit topic wordt wel een ander modem gebruikt, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde werkt.

Je haalt met wifi 350 Mb/s? Dat is bizar hoog! Op wifi zul je namelijk nooit je volle 100% van je snelheid halen. Lees er alles over in ons wifi topic.
Reputatie 3
Hoi Pieter,

Ik weet wat een trunk is, maar wat ik niet wist is dat jij zegt dat als ik twee utp kabels (beide komende uit de Draytek met VID 300 & VID 640) aansluit op een managed switch dat ik vervolgens beide vlan's weer kan doorsturen naar de switch in de woonkamer. Want dat is wat je zegt toch?
Dus het is een kwestie van beide vlan's 'absorberen' en deze middels een trunk poort door te sturen naar de woonkamer?

Zijn er managed switches te krijgen die vlan tagging ondersteunen vanaf 30 euro? Heb je nog suggesties?
Sinds vandaag lijkt mijn oplossing met TP-Link SG108E switches niet meer te werken. IGMP snooping staat echt uit, maar desalniettemin krijg ik wel de tv-gids maar geen beeld. Als ik het kastje rechtstreeks aansluit op de Huawei router werkt het wel naar behoren.
Meer mensen last van? Tips?
Reputatie 7
Badge +4
werkt je tv ook als je hem aansluit op lan 1 ?
werkt je tv ook als je hem aansluit op lan 1 ?

Hmmm, de TV lijkt alleen te werken als ik hem direct op LAN 2 aansluit (en niet op 1). De oplossing met de switches werkt niet op zowel LAN 1 als LAN 2.

Reageer