Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP



Toon eerste reactie

183 reacties

Hi :hand_splayed:

Ik heb sinds vorige week T-Mobile Thuis (Gigabit glas), en de volgende setup: 

  • Zyxel VMG8825-T50 Modem en een TL-SG105E switch in de meterkast
  • een lange kabel via de kruipruimte naar de woonkamer
  • een TL-SG105E switch met kabel naar STB en Wifi Router in de woonkamer

Ik heb de setup van @LordChaos73de setup en het stappenplan van @Lydaz én de setup van @Pieter_B geprobeerd, maar ik krijg in geen van de gevallen internet en tv signaal in de woonkamer.

Wie weet er raad?

Wat opvalt:
De lampjes op de switch in de meterkast zijn allemaal groen en flikkeren continue. Volgens de handleiding van de switch: Running at 1000Mbps and is transmitting or receiving data. :thumbsup:
De lampjes op de switch in de woonkamer zijn anders:

  • Het lampje voor de kabel naar de STB flikkert continue in een oranje kleur (100Mbps. Verwacht gedrag gezien de koppeling met de STB).:thumbsup:
  • Het lampje voor de kabel naar de Wifi Router flikkert continue in een groene kleur. :thumbsup:
  • Het lampje van de ‘trunk kabel’ tussen de switches knippert oranje én groen in een langzaam tempo (1 sec aan / 1 sec uit). :thumbsdown:

Kan dit laatste duiden op een oplosbaar probleem? Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt!


edit: Op Tweakers lees ik het volgende over het Zyxel modem:

Verder ondersteund het toestel, in tegenstelling tot zijn voorgangers, Any Port Any Service. Dat wil zeggen dat elke ethernet poort gebruikt kan worden voor zowel internet als TV. Hierdoor is het niet langer nodig om te werken met losse VLANS en is het dus ook niet nodig om twee losse kabels te gebruiken.

 

Ik ben niet zo thuis in de VLAN-materie, maar betekent dit dat ik wellicht aan 1 switch (enkel in de woonkamer) voldoende heb om de boel aan de praat te krijgen?

Reputatie 1

@Pieter_B ik heb idd aan de ene kant de 568a en de andere kant de 568b. Ik heb ook al een kabeltje gevonden die weer van b naar a gaat die ik er tussen zet. Dat zou mijn probleem moeten oplossen.

Reputatie 7
Badge +3

@martijnvanschie 

Volgens mij heb ik het al eens eerder benoemd, dat er in het verleden wel eens problemen zijn gemeld over TP-Link in relatie met IPTV & Multicast & IGMP.

Of deze beweringen allemaal waar zijn kan ik niet onderschrijven, maar op tweakers en het KPN forum zijn daar opmerkingen over te lezen.

Reputatie 3

Hey Larzer,

 

Het AiMesh systeem ken ik. Heb er toen zelf ook nog over zitten te twijfelen maar ben toch voor een Deco systeem (TP-Link) gegaan. Als je de decoder aanzet en de wifi valt weg, bedoel je dan dat je de decoder uit standby haalt of dat je m echt opstart?

Als de decoder uitstaat en je hebt gewoon wifi kijk dan eens op je switch hoe de lampjes knipperen.

Als de wifi dan uitvalt kijk dan weer eens op de switch. Als de lampjes dan ineens hard (je ziet duidelijk het verschil) beginnen te knipperen dan kan dat duiden op een ip conflict. Ik weet niet of je met vaste ip adressen i.c.m. met het mac adres werkt. Het probleem wat jij beschrijft heb ik zelf ook een keer gehad, en zover mijn geheugen mij niet in de steek laat, was het probleem dat 2 apparaten hetzelfde ip adres (of mac adres, dat weet ik niet meer) hadden.

Als je met vaste ip adressen werkt, probeer dan eens de dhcp server het werk te laten doen.

Als het dan wel goed gaat, weet je waar het probleem zit.

 

Hopelijk heb je er wat aan, succes.

 

 

 

 

Reputatie 1

@Pieter_B bedankt voor je snelle feedback.

Op dit moment lijkt het internet deel stabiel en de switch blijft altijd benaderbaar. Alleen de setup box is soms de draad kwijt. De ene keer kan ik geen live tv kijken en de ander keer ineens wel.

Ik dacht dus dat als VLAN 1 over alle porten untagged gaat en er komt een untagged pakket over port 8 dan die dan mogelijk ook bij de setup box terecht kon komen en die het dan niet meer snapt ofzo.

 

Ander probleem is dat ik een PVID moet opgeven van de UI dus ik kan hem niet leeg laten.

(Onderstaande is trouwens nog wel met de 300 VLAN erbij want ik had het al zo draaien)

Any thoughts?

 

 

Reputatie 1

Hallo allemaal!

Ik heb de setup instructies gevolgd van @Lydaz (erg bedankt hiervoor!) waar de twee TL-SG108E switches gebruikt worden om zo een trunked kabel naar de woonkamer te sturen waar een TV decoder en andere apparaten staan, maar er is nu iets vreemds binnen mijn netwerk aan de hand. Het lijkt erop dat de WiFi-apparaten problemen hebben met het verkrijgen van een IP-adres, want ik krijg met geen mogelijkheid connectie met het internet. Ik kan wel gewoon TV kijken en ik heb gewoon internet via de kabel.

Mijn setup is alleen wat anders; ik heb mijn eigen router (ASUS RT-AC68U) i.p.v. die door T-Mobile geleverd is. Deze heb ik zo ingesteld:
 

IPTV instellingen ASUS RT-AC68U

 

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Ik heb al een hoop dingen geprobeerd, maar nog geen succes helaas… 

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Lars

Reputatie 7
Badge +3
Hallo @JornJansen

Ik heb ooit op pagina 4 van dit topic een setup toegevoegd met illustratie, weet niet of je daar iets verder mee komt?

De Draytek en de Huawei hebben nu nog LAN 1 & 2 = Internet VLAN 300 en LAN 3 & 3 = IPTV VLAN 640.
Reputatie 1

Dag @Lydaz,

Dank voor je reactie!

Het gaat inderdaad om een IP-conflict, want als ik de decoder aanzet dan beginnen de twee switches op hol te slaan. Ik had de switches een vast IP-adres toegewezen. Nu laat ik de DHCP server zijn gang gaan, maar nog steeds hetzelfde resultaat.

Wat mij wel opviel is dat in de afbeelding hieronder de ‘Located on IP Network’ bij beiden switches op 195.168.1.195. Ik denk dat het hier fout gaat, maar ik zie nergens waar ik dit kan veranderen of wat dit betekend?

Switches overview

Kan ik eventuele conflicten met IP/MAC adressen opsporen op een of andere manier, want ik zie geen IP en/of MAC adressen die gelijk zijn in de client list van mijn ASUS RT-AC68U? Of is het een optie om de decoder een static IP-adres te geven (geen idee of dat mogelijk is)?

Alvast bedankt voor je reactie en een fijn weekend!

Groet,
Lars

 

Reageer