Beantwoord

Geen internet door DHCP storing? - op eigen router en Zyxel T-50


Reputatie 1

Probleem:
ik heb op het moment geen internet verbinding. De router die ik gebruik Asus RT-AX56U geeft aan dat het een probleem is bij de DHCP van de ISP. Het WAN ledje (met de wereldbol) brand rood. Hetzelfde gebeurt bij de de ZYXEL router die ik van T-mobile gekregen heb, als ik deze weer aansluit.

Context:

  • Ik heb de glasvezel verbinding en de router heb ik altijd direct in de media converter zitten. Ik heb geen TV, alleen internet.
  • Gisteren ook nog gebeld met de klantenservice, maar vanaf die kant leek alles normaal. De mevrouw die me hielp kon alleen niet mijn ZYXEL router op afstand herstarten. Ik heb alles herstart naar haar instructies, maar dat had allemaal niet mogen baten.
  • Hiervoor gebeurde af en toe ook wel eens dat het ledje rood werd en in de router portal  (ASUS router) stond dan “disconnected”. Dat was altijd opgelost door de stroom even van de router en/of de media converter te halen. Dat werkt nu alleen helaas niet. Ik weet niet of deze problemen aan elkaar gerelateerd zijn.

Mogelijke oplossing:
Onder de blogpost van T-mobile over eigen routers aansluiten zag ik in de comments iemand met hetzelfde probleem als ik (sorteer comments op oudeste eerst, dan de bovenste: peter.krijgsman). Hem werd aangeraden om een MAC release aan te vragen of je MAC adres te clonen. De mevrouw van de klantenservice zei dat ze dit niet voor me kon aanvragen, omdat alles er goed uitzag van haar kant. Weet niet wat daar precies van klopt. Weet iemand hier meer over?

 

Foto’s:
 

Zou iemand me kunnen helpen dit probleem te verhelpen?

icon

Beste antwoord door GeertRo 13 April 2022, 13:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

34 reacties

Sinds vanochtend 10:30 uur heb ik ditzelfde probleem. Rood lampje bij wereldbol op Zixel modem.

Blijkbaar heeft het T-Mobile systeem gedetecteerd dat er een storing ontstond want ik kreeg op datzelfde moment een mail waarin aangegeven dat er een storing was en dat er alles aan gedaan wordt om het op te lossen. Alles aan gedaan….?

Wat kan ik doen?

Aanvulling: Zojuist is het weer spontaan gaan werken. Opgelost dus.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pevos 

Het was misschien een tijdelijke onderbreking door werkzaamheden aan het KPN netwerk, dit zou dan ook in je T-Mobile thuis account moeten staan onder actuele storingen.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @GeertRo, bedankt voor het doorgeven van het MAC-adres en serienummer! Ik zie een heel andere MAC online in de lijnmeting dus dat kan bijna niet anders dan dat het om een kruising met een andere aansluiting gaat. Na beraadslagen met de techneuten, hebben we afgesproken dat zij het verder oppakken voor je zodat het probleem kan worden opgelost. Ervaring leert dat jouw aansluiting in de POP moet worden omgeprikt, maar dat kan ik ook mis hebben. Je zult normaliter binnen drie tot vijf werkdagen een sluitende oplossing toegereikt krijgen.

Houd de verlooptijd van de eerste Unlimited voucher goed in de gaten; zodra deze afloopt, kun je mij een privébericht sturen, dan stuur ik je meteen een nieuwe toe! Sorry voor de extra wachttijd.

Reputatie 1

@Jason 
Dankjewel voor het bericht, jullie onderzoek en de fantastische vervangende service.

Voor mijn begrip, bedoel je dat er ergens iets verkeerd is ingeplugd opweg naar mijn huis in de POP/wijkcentrale of kan het andere MAC-adres dat jullie zien van mijn andere router (Asus) zijn die ik normaal gesproken gebruik. (Op het moment heb ik nog steeds alleen de ZYXEL in media converter zitten voor de tests).
 

Reputatie 7
Badge +16

@GeertRo Heel graag gedaan, jij bedankt voor je medewerking en geduld! 

Er is, naar ik vermoed, inderdaad bij het laatste bezoek aan de wijkcentrale per ongeluk de verkeerde aansluiting in de poort geprikt heeft, althans daar lijkt het op. Het andere MAC-adres zou van de Asus kunnen zijn, maar dat zou echt voor het eerst zijn. We kunnen andere apparatuur (eigen routers/modems) niet in de lijnmeting zien. Bovendien zou dat niet verklaren waarom de meting dan een WAN uptime laat zien die niet overeenkomt met de aangesloten apparatuur.

Ik blijf het najagen zal er zoveel mogelijk vaart achter zetten! 

Reputatie 1

Update:

Vandaag is een monteur (van KPN netwerk) langs gekomen om vanuit mijn huis de verbinding te meten. Hij merkte op dat mijn connectie in de wijkcentral een nummer had dat niet bestond en heeft een poort wissel aangevraagd. Nadat dat allemaal is gebeurt heeft hij kunnen zien dat er niets mis is met mijn kabels en de FO link brand nu ook op mijn media converter.

Alleen ik krijg nog steeds geen internet verbinding. De monteur en ik hadden allebei geen idee waarom dit zou zijn.

Wat wij ook niet begrepen is dat ik al een halfjaar internet heb op de glasvezel, maar dat het nummer van mijn poort niet zou bestaan. Waarom werkte het eerst wel en waarom is het nu opeens een probleem?

@Jason kan jij nu wel het MAC adres zien die ik je vorige week heb doorgestuurd?

Als het goed is komt er binnenkort een T-mobile monteur langs, die gaat zorgen dat ik weer online kom.
 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GeertRo, bedankt voor je update, dat verklaart dan ook direct waarom we een andere MAC zagen inderdaad. Ik heb jouw verhaal doorgezet naar onze techneut die je case in de digitale bak heeft gezet zodat er wellicht meer vaart achter komt. Sorry dat het nog niet opgelost is! Ik kan nu overigens helemaal geen MAC-adres zien, maar dat komt doordat er geen geldige WAN aanwezig is (waarschijnlijk door de poortwissel). Ik vermoed dat de poortwissel ervoor heeft gezorgd dat het modem nog niet kan intrainen op de aansluiting.

Hiervoor wordt inderdaad Guidion aangestuurd!

Reputatie 1

@Jason 
Ik zag net opeens dat het internetlampje (met de wereldbol) weer groen is en ik kan nu ook het internet weer bereiken! Ik weet niet of de techneut iets heeft gedaan of dat het modem nu wel is “ingetrained” op de aansluiting zoals jij het noemde. Maar in ieder geval blij dat het weer werkt.

Ik laat de Zyxel nog even in de media converter en hoop dat je nog een keer een meting wil doen om te kijken of nu alles klopt. Dan ga ik daarna weer over op mijn Asus router.

Ik heb wel net een afspraak met Guidion gemaakt, kan ik die afzeggen of is het handig als ze alsnog langskomen?

@Waqqas en @TechRacing93 Ik wil jullie nog bedanken voor het troubleshooten in het begin :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GeertRo, geweldig dat de wereldbol groen is en jij weer online bent! 😄

Het modem is inderdaad zowaar ingetraind en online; ik heb voor de zekerheid een reprovisie uitgevoerd en het lijkt dat dit de benodigde zet in de digitale rug was. Het duurde eventjes maar bij deze dan ook vanuit TM het verlossende signaal. Ik denk niet dat het nog nodig is om Guidion langs te laten komen; alles ziet er nu piekfijn uit. Wat mij betreft mag de afspraak geannuleerd worden.

Heel veel plezier toegewenst met de verbinding en als we je ooit nog kunnen helpen, weet je ons te vinden!