Beantwoord

Geen internet DSL


Reputatie 1

Goedemorgen,

Ik ben bezig om over te stappen van Ziggo naar T-Mobile Internet + TV.

Afgelopen donderdag was de T-Mobile aansluitdatum.

Ik heb het modem aangesloten door de meegeleverde kabel in de telefoonstekker te stoppen en die stekker in de oude telefoon contactdoos in de woonkamer te stoppen.

Ik zeg oude want dat ding in al zo'n 15 jaar niet meer gebruikt.

Er gingen spontaan 4 groene lampjes branden op het modem dus dat zag er al goed uit. Helaas blijft het daarbij want als ik een netwerkkabel aansluit op m'n laptop gaat er een rood lampje branden bij de wereldbol en krijg ik in mijn scherm de mededeling: 'Verbinding mislukt. Activeren van netwerkverbinding mislukt.

Klantenservice gebeld en volgens de mevrouw van de klantenservice heeft KPN bevestigd dat er hier een dsl verbinding binnen zit.

Ik heb ook de contactdoos in de meterkast geprobeerd, maar die geeft hetzelfde resultaat.

Zo ziet het er in de meterkast uit:

De draad uit de de contactdoos bovenin komt uit op een zelfde contactdoos in de woonkamer.

Wat doe ik fout? En hoe los ik het op?

Oh ja, logisch misschien, maar Wifi doet het ook niet.

icon

Beste antwoord door Jaap 11 April 2022, 11:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 5

Zo te zien heb je een bridged tap. Dat kan er voor zorgen dat er een echo op de lijn komt, waardoor het modem niet goed verbindt. Dat kan sporadisch zijn, maar is vaak reden tot problemen.

Wat je het beste kan doen: bij het 2e kastje na het isra (3e kastje van onder gezien) het RJ11 stekkertje (dat vierkante stekkertje) met het lipje loshalen en dat direct in de DSL poort van je modem steken. Dat moet werken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Kan je ook eens een foto maken van de bedrading in het onderste ISRA punt door het klepje boven te verwijderen?

Reputatie 1

@jaap: Dank je. Geprobeerd, maar geen resultaat

@Waggas: Dan ziet dat er zo uit:

 

Reputatie 5

Aanvulling, ik zie na goed inzoomen dat het kastje waar ik de pijl bij heb gezet, een DSL splitter is. Die had je vroeger nodig als je DSL samen met analoge telefonie gebruikte. Die filtert het DSL signaal uit de lijn. Dat het daarna gewerkt heeft, komt omdat de huidige DSL technologieën van een veel hogere frequentie gebruik maken. Ook kan het kastje gewoon stuk zijn. Dit kastje moet er sowieso tussenuit, want het heeft voor de huidige DSL technieken geen toegevoegde waarde meer.

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.

Reputatie 1

Anders ik wel.

Die aansluiting zit er al zo'n 30 jaar dus ja oud is ie wel ja.

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Wat ook geprobeerd kan worden is wit en oranje aanstrippen en aansluiten op 2A en 2B, sluit oranje en wit dan ook aan in het volgende doosje.

En sluit je modem daar ook direct op aan, de overige kastjes kun je weghalen zoals @Jaap aangeeft.

Reputatie 1

Eh… Voor mij is dit een eerste keer dat ik iets technisch doe dusse...

Wit in 2a en oranje in 2b neem ik aan en misschien stomme vraag, maar hoe sluit ik dat modem dan precies aan?

Reputatie 5

Inmiddels heb ik je aansluiting even nagelopen bij ons, en ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat je abonnement op aderpaar 1 is geleverd (dus op de rood-blauwe lijn) Dat zou dus in orde moeten zijn. Rest alleen nog om alle tussenstappen uit te sluiten.

Je kan een paar dingen doen.

  • Met de DSL aansluitset uit het installatiepakket zelf een nieuwe aansluiting te maken vanaf de stekkers op het ISRA punt (die je net hebt open gemaakt) en het modem in de nieuwe aansluitset aan te sluiten. Ons modem met de meegeleverde DSL-kabel aansluiten op de DSL poort van het modem (let op, grijze poort helemaal rechts, niet 1 van de 2 groene)
  • het bestaande (eerstvolgende doosje open maken, kijken of de kabels hier goed op aangesloten zitten, zo niet herstellen, en met de meegeleverde DSL kabel het modem aansluiten (zie let op hierboven 😉)
  • Mij even laten weten dat dit helemaal geen zin heeft allemaal en dan regel ik een monteur die het in orde komt maken.

ps. de eerste keer kan het 5 minuten duren voordat een verbinding tot stand komt. Het dsl ledje hoort dan wel te gaan knipperen.

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Kun je ook eens een foto maken van de bedrading in het 1ste doosje na het ISRA punt, de kabel die daar weer uit gaat kun je aansluiten op de DSL poort van je modem als test.

Als het dan werkt dan kunnen we een langere kabel er tussen aansluiten 😊

Reputatie 1

@Jaap; Daar ga ik zo even uitgebreid naar kijken

@Waggas; Foto:

 

De kabel die daaruit komt is de kabel waar Jaap het in eerste instantie over had, toch? Die heb ik geprobeerd en dat werkte niet.

Ik kan uiteindelijk de aansluiting zeker niet naar de aansluiting in de woonkamer leiden?

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Als het goed is heb je nog een aansluitdoosje in je installatiepakket met alleen rood en blauw, gebruik die en sluit rood en blauw aan, daar kun je ook meteen de langere DSL kabel inpluggen die meegeleverd is.

Rood en blauw kun je laten zitten in het ISRA aangezien daar het signaal op staat volgens @Jaap 

Misschien kan je later de aansluiting naar de woonkamer leiden als alles werkt.

Reputatie 5

Dat is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de kabel die naar boven gaat. Op zich kan dat wel hoor. Het is dan wel wel zaak dat (zoveel mogelijk) tussenliggende doosjes en splitters er tussen uit gaan.

Ik zou wel eerst op het israpunt testen, om zeker te weten dat de lijn goed genoeg is.

Reputatie 1

Bedankt,

Ik ga het een en ander proberen en kom hier vanavond of morgen op terug.

Ik heb geen stopcontact in de meterkast en tussen het aanwezige stopcontact en de meterkast zit de voordeur.

Voor zo eet smakelijk en tot morgen.

Reputatie 1

Goedemorgen,

Het is helaas nog niet gelukt. Het zit nu zo:

 

Reputatie 5

Begrijp ik dat de kabel op de foto uit het ISRA punt (die op de achtergrond van de foto) komt? Zo ja, kan je eens een foto van de voorkant met de lampjes en de achterkant met de aansluiting van het modem sturen? Dan hebben we alles wel geprobeerd.

Reputatie 1

De gele netwerkstekker zit voor de grijze, maar die grijze zit in de grijze ingang.

Reputatie 1

 

Reputatie 5

die blauwe poort moet je alleen gebruiken bij glasvezel. Als je die kabel er uit laat en het modem opnieuw opstart, werkt het dan wel?

 

en op je eerste foto zijn je wachtwoorden zichtbaar. die kan je beter weghalen. (ik heb 'm nou toch al gezien)

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Mevr-A ,

Wilt u de gele kabel of andere utp kabel gebruiken voor de laptop? Stop deze dan in Lan1 ,2,3 of 4( de gele aansluitingen achterop het modem)
Doe dit pas na het opvolgen van het advies van @Jaap 

Reputatie 1

Oké, bedraad internet doet het voorlopig.

Wifi nog niet.

Even mee stoeien, tot zo 😉

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Mevr-A ,

Fijn dat het bekabeld weer werkt.

Heb hier een link met wat onderwerpen met meer uitleg.

https://community.t-mobile.nl/wifi-535

Hopelijk vind u hier de juiste informatie.

Reputatie 1

Hartelijk dank voor alle hulp. 🙂

Helaas, die Wifi wil niet erg.

Vanavond nog eens proberen.

Tot morgen maar weer.

Eet smakelijk

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A 

Welke probleem ervaar je precies met de WiFi?

Ik zie wel gewoon het 2,4 en 5 GHz lampje branden dus WiFi zou aan moeten staan. Ook even achter op de modem middels het zwarte knopje WiFi uit en weer aan gezet?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Mevr-A, er is nog geen officieel online signaal binnengekomen vanuit de aansluiting, daarom staat jouw order nog op de geplande status - normaliter heeft dit geen enkele invloed op het draadloze netwerk, maar dit wil toch eventjes met je checken: ik zie een aangevraagd bezoek van Guidion staan (onze monteursdienst) omdat je geen verbinding kon maken. Kun je een afspraak maken met hen om alles correct te laten installeren, alsjeblieft? Ik krijg sterk het vermoeden dat het modem niet op het hoofdaansluitpunt aangesloten is óf dat er sprake is van een verlengd ISRA-punt - dat laatste lijkt me sterk gezien Jaaps eerdere bevindingen. Op dit moment zie ik in de lijnmeting dat alles offline is en er geen WAN-management actief is. Dit moet door Guidion hersteld worden zodat alles werkt zoals het hoort.

Reputatie 1

Hoi @Jason 

Zoals eerder vermeld, heb ik donderdag gebeld met de helpdesk. Ik heb toen gezegd dat ik na het weekend een afspraak zou maken als het niet zou lukken. Blijkbaar had de mevrouw van de helpdesk er heel weinig vertrouwen in heeft er toch een aanvraag voor een monteur van gemaakt.

De aansluiting zit volgens mij wel degelijk op het hoofdaansluitpunt, maar omdat ik de wifi vanmiddag niet direct aan de praat kreeg en het stopcontact aan de andere kant van de voordeur zit, heb ik het modem voor nu even afgekoppeld. Daarom is er waarschijnlijk geen meetbare activiteit. (Ziggo doet 't voorlopig nog)

Hoe dan ook; Volgens mij zit het goed nu, maar ik ik zal voor maandag of zo dan wel een afspraak maken. Kan die monteur mooi een stopcontact aanleggen in de meterkast.

 

Edit: Wát… €60,- voor een stopcontact…

Nou, laat maar zitten dan.