Beantwoord

Geen internet DSL


Reputatie 1

Goedemorgen,

Ik ben bezig om over te stappen van Ziggo naar T-Mobile Internet + TV.

Afgelopen donderdag was de T-Mobile aansluitdatum.

Ik heb het modem aangesloten door de meegeleverde kabel in de telefoonstekker te stoppen en die stekker in de oude telefoon contactdoos in de woonkamer te stoppen.

Ik zeg oude want dat ding in al zo'n 15 jaar niet meer gebruikt.

Er gingen spontaan 4 groene lampjes branden op het modem dus dat zag er al goed uit. Helaas blijft het daarbij want als ik een netwerkkabel aansluit op m'n laptop gaat er een rood lampje branden bij de wereldbol en krijg ik in mijn scherm de mededeling: 'Verbinding mislukt. Activeren van netwerkverbinding mislukt.

Klantenservice gebeld en volgens de mevrouw van de klantenservice heeft KPN bevestigd dat er hier een dsl verbinding binnen zit.

Ik heb ook de contactdoos in de meterkast geprobeerd, maar die geeft hetzelfde resultaat.

Zo ziet het er in de meterkast uit:

De draad uit de de contactdoos bovenin komt uit op een zelfde contactdoos in de woonkamer.

Wat doe ik fout? En hoe los ik het op?

Oh ja, logisch misschien, maar Wifi doet het ook niet.

icon

Beste antwoord door Jaap 11 April 2022, 11:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

39 reacties

Reputatie 5

Inmiddels heb ik je aansluiting even nagelopen bij ons, en ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat je abonnement op aderpaar 1 is geleverd (dus op de rood-blauwe lijn) Dat zou dus in orde moeten zijn. Rest alleen nog om alle tussenstappen uit te sluiten.

Je kan een paar dingen doen.

  • Met de DSL aansluitset uit het installatiepakket zelf een nieuwe aansluiting te maken vanaf de stekkers op het ISRA punt (die je net hebt open gemaakt) en het modem in de nieuwe aansluitset aan te sluiten. Ons modem met de meegeleverde DSL-kabel aansluiten op de DSL poort van het modem (let op, grijze poort helemaal rechts, niet 1 van de 2 groene)
  • het bestaande (eerstvolgende doosje open maken, kijken of de kabels hier goed op aangesloten zitten, zo niet herstellen, en met de meegeleverde DSL kabel het modem aansluiten (zie let op hierboven 😉)
  • Mij even laten weten dat dit helemaal geen zin heeft allemaal en dan regel ik een monteur die het in orde komt maken.

ps. de eerste keer kan het 5 minuten duren voordat een verbinding tot stand komt. Het dsl ledje hoort dan wel te gaan knipperen.

Reputatie 1

@Mevr-A

De wachtwoord achter Login Password is voor de web interface. Wireless Key is het wachtwoord voor de WiFi.

👍 Dat was 'm, dank.  (Niet echt duidelijk, maar stond waarschijnlijk ergens in een handleiding?)

Alles werkt nu.

 

Fijne middag nog. 🙂

 

Reputatie 1

Bedankt,

Ik ga het een en ander proberen en kom hier vanavond of morgen op terug.

Ik heb geen stopcontact in de meterkast en tussen het aanwezige stopcontact en de meterkast zit de voordeur.

Voor zo eet smakelijk en tot morgen.

Reputatie 1

Oké, bedraad internet doet het voorlopig.

Wifi nog niet.

Even mee stoeien, tot zo 😉

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Mevr-A, onwijs fijn dat het nu werkt; soms zie je de relatief simpele oplossing niet voor je doordat je te ver doordenkt, gelukkig zijn er attente users die het antwoord wel weten! 😄 @Waqqas 

Geniet nog van je verbinding en de mooie, zonnige middag en weet dat we altijd voor je klaarstaan bij vragen of onduidelijkheden.

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Wat ook geprobeerd kan worden is wit en oranje aanstrippen en aansluiten op 2A en 2B, sluit oranje en wit dan ook aan in het volgende doosje.

En sluit je modem daar ook direct op aan, de overige kastjes kun je weghalen zoals @Jaap aangeeft.

Reputatie 5

Dat is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de kabel die naar boven gaat. Op zich kan dat wel hoor. Het is dan wel wel zaak dat (zoveel mogelijk) tussenliggende doosjes en splitters er tussen uit gaan.

Ik zou wel eerst op het israpunt testen, om zeker te weten dat de lijn goed genoeg is.

Reputatie 7
Badge +16

Aah pardon, ik begreep de situatie eventjes verkeerd - @Jaap lichtte me zojuist ook in! 😊 Bedankt voor je terugkoppeling en laten we het voor nu aankijken dan inderdaad. 

@Mevr-A Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat Guidion niet zonder extra kosten een wandcontactdoos aanlegt in de meterkast. Dit valt namelijk onder meerwerk en daar zit een vast tarief aan vast - het zal geen gigantisch bedrag zijn (afhankelijk van de hoeveelheid tijd die de monteur eraan kwijt is), maar wel iets om van te voren van op de hoogte te zijn. Op onze website lees je hier meer over: wifi-service-extra-werkzaamheden-thuis-tarieven.pdf (t-mobile.nl)

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

WiFi hoort gewoon te werken en als dat niet het geval is dan kun je hier om hulp vragen om te kijken wat het probleem is.

Wat betreft je tweede vraag, je kunt de kabel die naar de woonkamer gaat eens aansluiten op het ISRA punt op 1A en 1B en maak de huidige draadjes los.

De stabiliteit van de verbinding zal echter aan de kabel (kwaliteit) liggen en de lengte van die kabel.

Reputatie 7
Badge +16

@Mevr-A In principe heeft Waqqas al alles beantwoord, maar kleine toevoeging: in sommige gevallen kan het zijn dat je per ongeluk de wifi-knop indrukt tijdens het beetpakken of verplaatsen van het Zyxel modem. Het gaat om deze knop:

 

Ik heb het weleens zien gebeuren dat daardoor wifi uitgeschakeld wordt en dat is met een simpele handomdraai weer gefixt. Mocht dit niet zo zijn, laat het zeker weten, dan zorgen we ervoor dat we de wifi op afstand weer aan de praat krijgen!

Reputatie 1

Heren, hartelijk dank.

Ik ga er morgen mee aan de slag.

@Jason; Ik had die knop ook ingedrukt (niet per ongeluk, maar om te kijken of 't dan wel werkte) maar dan gaat aan de voorkant ook het bijbehorende lampje uit.

En vervolgens nog eens ingedrukt om 'm weer aan te zetten. (Waarna het bijbehorende lampje weer ging branden 😉)

 

Tot morgen

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mevr-A 

Je hoeft niks te doen met de WPS kbop misschien dat je eens een fabrieksreset van de modem kan uitvoeren door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld zodat alle instellingen weer terug naar standaard gaan?

Voor in de meterkast is de kabel die van boven komt lang genoeg om op het ISRA te worden aangesloten op 1A en 1B? Dat scheelt je weer een onnodig doosje (bridge tap) hier?

Reputatie 1

Goedemorgen Waggas,

Helaas, de kabel van boven haalt maar net het kastje waan ie nu in zit. Voor direct naar het israpunt is de kabel zo'n 30 cm te kort.

Modem gereset; Helaas geen verschil.

Dit zijn de lampjes die branden:

Ik heb met m'n telefoon de qr-code gescand dus dat zou moeten kloppen. Hij blijft hardnekkig zeggen "Kon niet verbinden. Probeer het opnieuw"

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Mevr-A ,

Zou u kunnen proberen om de gegevens van de wifi handmatig in te voeren. Dit heb ik namelijk ook een keer ervaren, de qr gescand en dat werkte niet. Daarna de gegevens handmatig ingevuld en kreeg daarna wel verbinding. 

Reputatie 1

@soepkip67 ;

Ik heb nu handmatig het wachtwoord ingevuld (De lettercombinatie achter 'Login Password'), maar dat haalt dus niets uit. Op m'n laptop moet dat sowieso handmatig. De rest van de gegevens (SSID en IP e.d.) staan standaard op automatisch. Misschien dat daar iets aan gewijzigd moet worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Het wachtwoord achter Login Password is voor de web interface. Wireless Key is het wachtwoord voor de WiFi.

Reputatie 5

Zo te zien heb je een bridged tap. Dat kan er voor zorgen dat er een echo op de lijn komt, waardoor het modem niet goed verbindt. Dat kan sporadisch zijn, maar is vaak reden tot problemen.

Wat je het beste kan doen: bij het 2e kastje na het isra (3e kastje van onder gezien) het RJ11 stekkertje (dat vierkante stekkertje) met het lipje loshalen en dat direct in de DSL poort van je modem steken. Dat moet werken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Kan je ook eens een foto maken van de bedrading in het onderste ISRA punt door het klepje boven te verwijderen?

Reputatie 1

@jaap: Dank je. Geprobeerd, maar geen resultaat

@Waggas: Dan ziet dat er zo uit:

 

Reputatie 5

Aanvulling, ik zie na goed inzoomen dat het kastje waar ik de pijl bij heb gezet, een DSL splitter is. Die had je vroeger nodig als je DSL samen met analoge telefonie gebruikte. Die filtert het DSL signaal uit de lijn. Dat het daarna gewerkt heeft, komt omdat de huidige DSL technologieën van een veel hogere frequentie gebruik maken. Ook kan het kastje gewoon stuk zijn. Dit kastje moet er sowieso tussenuit, want het heeft voor de huidige DSL technieken geen toegevoegde waarde meer.

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.

Reputatie 1

Anders ik wel.

Die aansluiting zit er al zo'n 30 jaar dus ja oud is ie wel ja.

Reputatie 1

Eh… Voor mij is dit een eerste keer dat ik iets technisch doe dusse...

Wit in 2a en oranje in 2b neem ik aan en misschien stomme vraag, maar hoe sluit ik dat modem dan precies aan?

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Kun je ook eens een foto maken van de bedrading in het 1ste doosje na het ISRA punt, de kabel die daar weer uit gaat kun je aansluiten op de DSL poort van je modem als test.

Als het dan werkt dan kunnen we een langere kabel er tussen aansluiten 😊

Reputatie 1

@Jaap; Daar ga ik zo even uitgebreid naar kijken

@Waggas; Foto:

 

De kabel die daaruit komt is de kabel waar Jaap het in eerste instantie over had, toch? Die heb ik geprobeerd en dat werkte niet.

Ik kan uiteindelijk de aansluiting zeker niet naar de aansluiting in de woonkamer leiden?

Reputatie 7
Badge +15

@Mevr-A

Als het goed is heb je nog een aansluitdoosje in je installatiepakket met alleen rood en blauw, gebruik die en sluit rood en blauw aan, daar kun je ook meteen de langere DSL kabel inpluggen die meegeleverd is.

Rood en blauw kun je laten zitten in het ISRA aangezien daar het signaal op staat volgens @Jaap 

Misschien kan je later de aansluiting naar de woonkamer leiden als alles werkt.