Glasvezel Zeist - 3704 in de avond traag en instabiel - ‘s avonds

  • 15 October 2023
  • 47 reacties
  • 575 Bekeken

Reputatie 1

Overdag goed internet. In de avond heel instabiel tot geen internet.

Getest met:

  • Zyxel EX5601-T1
  • Wifi op modem uitgeschakeld
  • Geen andere netwerkkabels dan kabel naar laptop met speedtest geïnstalleerd
  • Geen test mogelijk, tot erg traag. Geen pijl op te trekken
  • Herstart modem etc geen effect
  • Begint na ~18.00 uur tot ~22.00 uur
  • Overdag stabiel en goed (geen constante meeting, maar geen last ondervonden)
  • Overgestapt van KPN Glasvezel 1Gb naar T-Mobile / Odido 1Gb
  • Heeft in de avond nog nooit goed gewerkt
  • Al ticket geopend, screenshots gestuurd naar service@odido.nl. Nooit meer iets van gehoord

Veel topics hier gezien met zelfde probleem. Zelfs mensen die overstappen omdat ze na 3 maanden nog geen oplossing hebben en Odido blijft volharden dat het aan de ‘binnenaansluiting’ ligt.

Ik hoop heel erg dat inmiddels bekend is en dat die ellende mij en vele anderen bespaard blijft!

Dus Odido: Help!!! Wat kan / moet ik doen!

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @HansPoffer, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik kan de speedtesten niet omhoog halen, heb je de testen uitgevoerd met alleen de Zyxel aangesloten op je netwerk? Dus zonder eigen router/switch? Zo niet, dan wil ik je vragen om al je randapparatuur los te koppelen en opnieuw een volledige speedtest uit te voeren en graag de speedtesten hier in het topic met mij delen. Dan kan ik het voor je onderzoeken!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HansPoffer, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik kan de speedtesten niet omhoog halen, heb je de testen uitgevoerd met alleen de Zyxel aangesloten op je netwerk? Dus zonder eigen router/switch? Zo niet, dan wil ik je vragen om al je randapparatuur los te koppelen en opnieuw een volledige speedtest uit te voeren en graag de speedtesten hier in het topic met mij delen. Dan kan ik het voor je onderzoeken!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Reputatie 1

Het heeft even geduurd voordat ik het kon uploaden. In de avond vaak te traag of te veel hickups, maar nu lijkt het even goed te zijn:

  • Alleen mijn laptop bedraad op het modem, verder niets
  • Wifi op het modem uitgeschakeld

Bij een herstart: Stekker van modem en glasvezel kasje er uit. Eerst glasvezel erin en wachten tot beide lampjes constant groen branden. Daarna model er in en wachten tot de juiste lampjes branden, opnieuw modem pagina laden om te bekijken of de verbinding UP is. Daarna Speedtest weer uitvoeren

2023-10-16 1839 Download OK, upload maar de helft
2023-10-16 1841 Download OK, Upload maar de helft, geen ander beeld
2023-10-16 1917 Download OK, Upload maar de helft, geen ander beeld
2023-10-16 2135 Geen verbinding mogelijk, duurt te lang
2023-10-16 2137 Download weer OK, maar upload helemaal niet
2023-10-16 2141 Helemaal geen reactie meer
2023-10-16 2153 Na herstart. Geen verbinding mogelijk
2023-10-16 2155 Nu met systemtray display om aan te geven dat er geen andere programma's daar actief zijn die verbinding kunnen opslokken.
2023-10-17 0759 In de ochtend nog steeds niet OK
2023-10-17 0801 Hertest en nog steeds niet OK
2023-10-17 1744 Bij thuiskomst. Nu geen reactie meer
​​​​​
2023-10-17 1751 Na een herstart zoals aan het begin omschreven. Upload nog steeds 'de helft’

En zo gaat het een beetje door. Sommige avonden valt het mee, andere avonden kan je niet het internet op of is het zo instabiel dat je maar een boek gaat lezen. Dat is op zich dan wel goed, maar zou niet een gedwongen keuze moeten zijn natuurlijk….

 

Dus ik hoop dat je er wat mee kunt @Tommie van Odido !

Reputatie 1

Potverdikkie… alles in 1 bericht gezet: duplicated content not allowed. Was helemaal geen duplicated content! Ik ga het 1 voor 1 doen dan….. Zijn behoorlijk wat screenshots @Tommie van Odido , succes er mee !

Ter info:

  • Laptop als enige bedraad op het modem. Geen andere aansluitingen
  • Wifi op het modem uitgezet
  • Alle actieve apps in systemtray welke data zouden kunnen consumeren (OneDrive, Google Drive etc) gestopt

Als er bij een foto een herstart staat:

  • Stekker van glasvezel kastje er uit
  • Stekker van modem er uit
  • Minimaal 20 seconden gewacht
  • Stekker glasvezelkastje er in en wachten totdat de 2 groene lampjes continu branden
  • Stekker van modem er in en wachten tot deze volledig is opgestart
  • Naar beheerpagina van modem om te kijken of de verbinding up is

Groet,

Hans

Reputatie 1
2023-10-16 1839 Download is OK, maar upload is niet wat het zou moeten zijn. Zou vergelijkbaar moeten zijn.

 

Reputatie 1
2023-10-16 1841  Voor de consistentie. Nog hetzelfde beeld.
2023-10-16 1917 Nog steeds hetzelfde beeld

 

Reputatie 1
2023-10-16 2135 Geen verbinding meer
2023-10-16 2137 Wel weer verbinding, maar upload eigenlijk niets

 

Reputatie 1
2023-10-16 2138 Hertest en time out / geen verbinding
2023-10-16 2141 Blijft hangen

 

Reputatie 1
2023-10-16 2153 Na herstart (zie methodiek in andere post) Nog geen verbinding
2023-10-16 2155 Hertest maar met systemtray in beeld. Wel resultaat, maar dramatisch

 

Reputatie 1
2023-10-17 0759 Nog steeds zeer trage verbinding
2023-10-17 0801 Hertest geeft hetzelfde beeld

 

Reputatie 1
2023-10-17 1744 Loopt vast / doet niets
2023-10-17 1751 Na herstart (zie methode in andere post) Lijkt 'normaal’ afgezien van upload snelheid

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido  De dagen erna ook nog hickups ervaren, beeld zal niet anders zijn. Ook altijd de testserver van Odido Amsterdam gebruikt. Hoop dat je er wat mee kunt en dat het opgelost wordt. Niets is zo frustrerend van een instabiele verbinding.. dan heb ik liever stabiel met 200 Mbps up/down….

 

Groet,

 

Hans

Reputatie 1

@Tommie van Odido   en de rest… sorry voor het spammen… betreft dezelfde screenshots, maar bij de eerste post leek het fout te gaan en nu ik klaar ben zie ik de post met alle screenshots wel staan! Was niet de bedoeling en ik kan ze niet verwijderen….

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HansPoffer, dat is een hele mand vol al die screenshots haha! Geen probleem hoor. Ik heb besloten een monteur voor je aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen met Guidion. Kan je mij na de tijd een terugkoppeling geven? Alvast bedankt. 

Reputatie 1

Hi @Tommie van Odido , Dank voor de opvolging!

Kan je mij vertellen wat de monteur bij mij komt / kan doen om het probleem op te lossen? Als ik kijk naar de overige posts over ‘s avonds traag internet, dan lijkt het meer een ‘centrale’ of capaciteitsprobleem. Kan natuurlijk ook onderdeel zijn van een procedure en dan krijg ik graag inzicht in deze procedure, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Helemaal als de monteur bij komt checken en e.e.a. blijkt dan op zich goed te werken en dat ik over 2 weken weer allemaal screenshots moet posten….

Ik hoor het graag! Om geen vertraging in het geheel te krijgen ga ik wel een afspraak inplannen!

 

Groet,

 

Hans

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HansPoffer, dit is altijd lastig om te achterhalen waar het probleem nu vandaan komt. Is dat binnen het klantdomein, ligt het aan het FTU, de glasvezel onder de grond of zit het ergens in de wijkcentrale? Guidion komt straks het klantdomein controleren, de lijn doormeten en wellicht een kijkje nemen in de wijkcentrale. De monteur zal vervolgens de acties uitvoeren die hij kan. Lukt het de monteur van Guidion niet? Dan wordt het euvel doorgezet naar onze techneuten. Het is dan aan hun om dit verder te onderzoeken en mogelijk de onderaannemer hiervoor aan te sturen. Het is gewoon erg lastig om de vinger op de juiste plek te leggen met dit soort zaken en daar kan redelijk wat tijd overheen gaan. Ik hoop dat het snel te vinden is, wellicht kan de monteur van Guidion dit al voor je fixen!

Reputatie 2

Hey @HansPoffer ik kan je vertellen wat de monteur kan doen:

Ze kunnen je ONT vervangen, je modem resetten en erkennen dat je inderdaad een probleem hebt. Dat kwamen ze bij mij ook doen. En dan schrijven ze dat in de werkbon (ik neem 'm niets kwalijk, want het probleem zit niet in ons huis, dus hij kón ook niks doen):

 

Klant ervaart dat de heel veel paginas traag openen dit hebben we getest op meerdere apparaten ook op mijn eigen apparaat en dat is ook zo.
Met ander ONT leek het wat beter te lopen alleen na verloop van tijd ook dezelfde probleem.
Graag de configuratie nalopen van de poort

 

Ik begrijp niet, gezien de vele topics over dit onderwerp (zie hier die van mij), dat mensen zoals Tommie blijven doen alsof het probleem bij ons ligt. Oh stuur nog maar een keer screenshots. Zouden ze intern dan echt niet weten wat er aan de hand is? Ik bedoel, hoezo zou het kunnen liggen aan “de glasvezel onder de grond” of de FTU… als het probleem overdag niet optreedt?

Ik had géén problemen toen ik met exact dezelfde hardware* en kabel bij KPN zat. Daar ligt het dus niet aan. Dat is toch troubleshooting 101. 

 

*(Zowel met mijn eigen router die ik ook bij KPN gebruikte, als de Zyxel van Odido)

 

Je zou langzamerhand gaan vermoeden dat ze bewust zo lang mogelijk uitstellen om het probleem op te lossen…. ik snap alleen niet waarom.

Reputatie 1

En geen verbetering…

 

@Tommie van Odido, 26 oktober is er een monteur langsgeweest en het modem is gewisseld (nieuw modem). Direct daarna bedraad en ook via WIFI van het modem snelheid getest en tot mijn stomme verbazing: volledige verwachte snelheid. Ik blij. Voor ik denk 30 minuten.

Ik heb daarna:

  • IP adres van het modem gewijzigd
  • NAT regels toegevoegd
  • WIFI naamgeving en wachtwoorden aangepast

En het sodemieter begon weer… Upload weer drastisch naar beneden (helft) en niet stabiel internet. Lijkt ook even te duren voordat de dan aanwezige snelheid gehaald wordt. Niet direct het metertje naar de max, maar opbouwend. Bij upload gaat het verloop soms echt raar. Lijkt te bevriezen, dan opeens laag en dan weer hoog.

Totale reset van het modem gedaan (fabriekinstellingen via user interface modem). Geen effect.

Vanwege omstandigheden nu pas weer screenshots kunnen maken, maar man, wat ben ik het chagrijnig van. Had vanavond een verkoper van Ziggo aan de deur…. ik was echt in de verleiding… maar ja… 

Nu dus weer hetzelfde beeld als voorheen. Onder zelfde conditties getest (wifi uit,laptop direct bekabeld op modem, zoveel mogeljijk uit vanuit system tray etc. En nu getest (ik kon niets meer) na herstart van modem en glasvezel kastje. Het volgende beeld binnen 30 minuten. Zo instabiel als wat (upload). Download lijkt consistent, maar duurt echt even voordat hij uiteindelijk de max haalt.

Ik zou bijna ook vragen: loop mijn hele (technische) profiel na en kijk of daar met de verhuizing van KPN geen eigenaardigheden zijn. Ik ben benieuwd naar de volgende stap……

En nogmaals: zelfde verloop als al mijn voorgaande screenshots…..

 

Reputatie 1

Hi @Tommie van Odido ,

Nog even een toegift…. tijdens het posten ging het ook lekker! Nog wat screenshots! Joepie! Let daarbij ook even op de pingtijd!!!

Hoppetee!! Helemaal geen verbinding meer! (was om 20:54)

En hij is weer terug!! Maar wel met een lage upload….

Reputatie 1

Nog een laatste bericht van vanavond aan @Tommie van Odido :

Kijk ook naar de reactie van @asdf123321 op 1 van mijn berichten. Het gedrag bij mij ziet er toch heel erg hetzelfde uit. Ben benieuwd of daar het probleem inmiddels opgelost is. Zo ja: kijk aub even wat de oplossing uiteindelijk was.

Is daar het probleem nog steeds aan de hand? Dan hoor ik graag wat de ontbindingsmogelijkheden zijn van mijn contract zodat ik weer terug kan naar KPN of desnoods Ziggo of ADSL. Als het maar stabiel en betrouwbaar is…

Met immer vriendelijke groet,

Hans

Reputatie 2

Bij mij is het nog niet opgelost. Ook vanavond is het glasvezel internet weer om te huilen. Gelukkig is mobiel internet van Odido prima en mijn databundel groot genoeg. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen denken. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HansPoffer, ik ben meteen voor je gaan kijken en de monteur geeft aan dat de metingen goed zijn? 

Ik zie dat je een eigen switch met acces points aangesloten hebt op poort 1. Zou je alles kunnen loskoppelen en je verbinding kunnen testen voor drie dagen? Ik gok dat één van je apparaten de boosdoener is. 

Reputatie 1

Beste @Tommie van Odido ,

Dank voor je reactie, maar ik was al bang voor deze reactie (gezien de andere threads in deze community).

  • Lees alsjeblieft nogmaals hoe ik test en getest heb: ik koppel alles af, zet WIFI uit, sluit laptop direct op modem aan.
  • Lees alsjeblieft nogmaals wat het probleem is: overdag eigenlijk geen echt probleem. Wellicht is upload niet goed, maar e.e.a. lijkt stabiel. 's avonds beginnen de problemen. Met andere woorden: niet zo gek dat als je nu test e.e.a. goed lijkt te zijn.

Als antwoord op je vraag of ik 3 dagen wil testen: nee, dat wil ik niet. Dit wil ik niet omdat:

  • Ik dit al gedaan heb (zie de eerste serie aan screenshots)
  • De laatste tests geen ander beeld laten zien
  • Ik de tests al losgekoppeld uitgevoerd heb.

Ik zou het willen omdraaien:

  • Jullie testen 3 dagen achter elkaar de verbinding
  • Jullie doen dit tussen 18.00 en 23.00 uur (daar wanneer de problemen zich voordoen)
  • Jullie geven mij screenshots waarop aantoonbaar is (met mijn publieke ip adres etc) dat gedurende de 3 avonden:
    • op alle testmomenten de down/upload snelheid is wat dit zou moeten zijn (niet alleen dat er verbinding is→ download & upload ~900-1000 Mbps *** 
    • Dat de tests dus een stabiel verloop laten zien gedurende de avonden en verspreid over de 3 avonden
  • Ik zorg dat ik de aankomende week (week 46) de randapparatuur en mijn WIFI op het modem losgekoppeld / uit heb staan zodat jullie de data kunnen verzamelen.

Ik koppel e.e.a. vanavond af (moet nu nog werken en nu geen probleem) en ik koppel e.e.a. volgend weekend op zijn vroegst pas weer aan.

Met vriendelijke groet,

Hans

*** als de snelheid niet getest kan worden, dan graag de resultaten van de metingen die uitgevoerd worden met een uitleg daarbij.

ps. het wordt wel moeilijker om niet sarcastisch, niet chagrijnig en wel coöperatief te reageren.

ps2. Ik zit bij Ben met telefonie en zal e.e.a. via hotspot moeten gaan doen (Wifi van het modem rijkt niet tot boven). Als de mogelijkheid bestaat om een tijdelijke extra bundel te krijgen, dan graag.

Reputatie 1

Bij mij is het nog niet opgelost. Ook vanavond is het glasvezel internet weer om te huilen. Gelukkig is mobiel internet van Odido prima en mijn databundel groot genoeg. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen denken. 

En dezelfde stappen die je overal terugziet in de community, nu ook bij mij….: nog een keer tests uitvoeren omdat ze een modem achter het modem hebben gedetecteerd (mesh), terwijl ik alle tests losgekoppeld uitgevoerd heb (dus zonder mesh).

Ik heb voorgesteld dat zij 3 dagen achter elkaar 's avonds testen of de verbinding stabiel is…. Het kost tijd en frustratie.

Echt ontzorgen doet Odido tot op heden niet echt. Als je het voordeel van overstappen naar Odido afzet tegenover mijn uurtarief, dan is dat voordeel al lang weg helaas. Ze lijken wel hun best te doen, maar tot een oplossing komen ze niet…. en ik denk echt dat er in de wijkkasten geknepen wordt. Dat er 10 aansluitingen op kunnen om volledige snelheid te garanderen maar dat er 100 op aangesloten worden omdat er toch zelden tegelijkertijd zo intensief van de verbinding gebruikt gemaakt wordt. Of dat de glasvezelbeheerder dit doet….

Heb dan liever dat ze dat aangeven en dat de oplossing er binnen nu en 4 maanden is en ze tot die tijd zorgen voor wat compensatie. Dat scheelt een hoop tijd en frustratie.

Reputatie 1

@HansPoffer: Het valt mij ook inderdaad op dat er nog al wat klachten zijn die bij meerdere mensen uit zelfs verschillende gebieden overeen komen. Zo heb ik ook al een hele tijd deze problemen zie mijn post.

 

je geeft zelf al aan dat @asdf123321 ook deze problemen heeft. @jaflo@d-v-d-k@Archspijkenisse 

Hebben deze problemen ook. Ik hoop dat het snel word opgelost want het is wel erg vervelend allemaal zo. 

hier ook nog een heel topic met dezelfde problemen. 

 

Erg veel mensen die hun contract stoppen. Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken of het echt opgelost word. Voor nu geef ik ze de voordeel van de twijfel. 

Groet, Jan.L

 

 

Erg veel mensen die hun contract stoppen. Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken of het echt opgelost word. Voor nu geef ik ze de voordeel van de twijfel.

 

En elke topic dat ik op dit forum kan vinden met dezelfde klachten (extreme traagheid in de avonduren) eindigt bijna altijd hetzelfde; contract opgezegd, en naar KPN toe. Dan zijn opeens alle problemen verdwenen.

Beide providers maken gebruik van dezelfde glasvezelkabel, dus ik niet anders dan constateren dat er een groot probleem in het netwerk van Odido zit, en dat ze het niet willen of niet kunnen oplossen.

Voor andere gebruikers die exact dit probleem ervaren; Bespaar jezelf de moeite om maanden lang met klantenservice en monteurs te heen-en-weren, ze lossen het toch niet op. Overstappen is wel de oplossing.

 

Als ICT'er zou ik zelf gokken dat het probleem ligt aan de ONT die Odido gebruikt, die gewoon niet goed kan omgaan met het type glasvezel waar meerdere klanten tegelijk op zitten (volgens mij wordt dit standaard gelegd sinds 2021). Zo niet, dan wellicht ergens in de routing (heb ooit eens gelezen dat T-Mobile/Odido al het verkeer via Duitsland routeert).

Reageer