Beantwoord

Het bedraad internet (valt erg vaak uit, dagelijks) maar wifi werkt nog wel

  • 8 February 2018
  • 52 reacties
  • 3781 Bekeken


Toon eerste reactie

52 reacties

Hi Rob91, bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb dit doorgestuurd naar onze technische dienst. Alle bruikbare informatie helpt ons enorm om de oorzaak te achterhalen en te verhelpen!
Hoi Brian

Ik heb een vergelijkbaar probleem met de vaste ethernet verbinding. Het netwerk ziet er als volgt uit, ik heb op poort 2 van draytek een amplifi wireless accesspoint/router aangesloten. En wat er dagelijks nu gebeurd is dat je ethernetpoort ziet uitvallen (alle lampjes gaan even uit) vervolgens gaan ze 3x uit en aan en daar verbindt hij met 100Mb, er brandt dan maar 1 lampje op de ethernetpoort van de draytek, vervolgens is het internet niet meer vooruit te branden en haal ik max nog maar 50Mbit van 750.
Als ik dan de draytek en amplifi restart werkt alles weer voor een dag maximaal.
Wat ik al gedaan heb is de kabel vervangen en de amplifi terug gezet naar fabrieksinstellingen.
De software die in de draytek zit is de 3.7.9.1 van April 2017, de amplifi heeft de laatste versie van hun software draaien.
Reputatie 7
Hi Rob91, bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb dit doorgestuurd naar onze technische dienst. Alle bruikbare informatie helpt ons enorm om de oorzaak te achterhalen en te verhelpen!
Ik heb een Asus laptop.

Deze gebruik ik nu op wifi via een fritzbox (ingesteld als accespoint) omdat wifi van de draytek onbruikbaar is. Als ik de wifi van de draytek gebruik heb ik last van packetloss. Dus durf niet te zeggen of dat deze blijft werken.

Echter valt af en toe de verbinding tussen de Lan poort van de draytek en de fritzbox weg. Fritzbox is dan nog wel te benaderen, echter de Vigor op 192.168.1.1 is dan onvindbaar (lampje van de lan poort brand wel). Echter hersteld dit zich zelf vaak binnen 1 minuut.

Als de verbinding zich hersteld ziet de fritzbox even de powerline adapter's die aangesloten is op lan4 van de draytek voor tv. Lijkt iets fout te gaan met de aansturing van de Lan poorten.



Ik weet niet in hoe veel de 2130 en 2132 van elkaar verschillen.

Maar dit is de laaste firmware update van de 2130

  • Corrected:CVE-2014-0224 CCS injection vulnerability.
  • VoIP SIP Register Status error in TR-069.
  • Traffic control rule does not work in 3G backup mode.
  • IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
  • VPN LED is still on when L2TP/IPsec connection is down.
  • An error occurs that DHCP release unexpectedly for the command of udhcpc is not end yet.

IGMP Snooping drops all IGMP packets received from a VLAN-Tagged WAN.
Dit lijkt mij het probleem, IGMP snooping moet er voor zorgen dat de data voor TV / internet naar de juiste Lan poorten gaat.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Rob71,

Wat vervelend, Helaas is er nog geen firmware update om dit te verhelpen. het probleem is lastig te vinden en lijkt veel op een wegvallende verbinding door een hoge demping. je bekabelde internet valt weg maar de wifi en eventueel tv blijft wel gewoon werken. wat voor computer heb je ?
Hi Erikvo, we hebben inmiddels een oplossing voorhanden met wat kunst en vliegwerk in afwachting van een definitieve 'fix' door de fabrikant. Als je mij jouw volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer door wil sturen via een privébericht dan voorzie ik je graag van meer informatie!

Goeden dag,

Ik heb ook last van dit probleem.
Wanneer word de fix verwacht ?
Hallo rvstenis,

volgens mij is hier nog geen oplossing voor omdat de oorzaak van het probleem niet gevonden is. het komt het vaakste voor bij mensen die steam gebruiken. de technische dienst houd een lijst bij van mensen die deze problemen ondervinden.

Goeden dag,

Ik heb ook last van dit probleem.
Wanneer word de fix verwacht ?
Reputatie 7
Hi Erikvo, we hebben inmiddels een oplossing voorhanden met wat kunst en vliegwerk in afwachting van een definitieve 'fix' door de fabrikant. Als je mij jouw volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer door wil sturen via een privébericht dan voorzie ik je graag van meer informatie!
@Brian, ik heb sinds afgelopen week hetzelfde issue als de mensen hierboven. Is er al aan een oplossing gewerkt en wat is de uitkomst?
Reputatie 7
Hi allen, morgen ga ik met een aantal collega's om tafel voor een oplossing, jammer genoeg later dan gehoopt, waarvoor excuses.

@lars025 Zou ik van jou via een privébericht nog je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer mogen ontvangen? Dan heb ik de gegevens vast bij de hand, alvast bedankt!
Reputatie 7
@KeiichiroNL Dat is goed om te horen! Ik ben dan inderdaad erg benieuwd of het probleem bij jou nu opgelost is, bij jvdberg01 leek de modemwissel naar een andere Draytek geen effect te hebben. Houd ons op de hoogte! 😉
Reputatie 2
Hey Hidden.nld

Snap ik, maar Brian meld dat hij aan het kijken is een alternatieve oplossing (welke volgens mij in houd, via het Huawei modem). Maar als de huidige draytek blijft werken, is dat voor mij niet nodig, en kunnen ze dat modem ergens anders inzetten waar dit harder nodig is.

Vandaar mijn bericht. Als het alsnog terug komt, dan geeft dat meer data voor de technische dienst, en kan dan altijd gekeken worden naar een andere oplossing.

De laatste regel van mijn vorige bericht is meer in een vorm dat ik benieuwd ben of het weer gaat gebeuren. Niet een vraag waar ik een direct antwoord op verwachte 😉
Reputatie 7
Badge +4
Hallo KeiichiroNL,

Het probleem speelt zich vooral af bij Draytek routers en bepaalde soft/hardware van de klant.
volgens mij zijn het op 200.000 klanten er nog geen 20 die dit probleem hebben (en kenbaar hebben gemaakt)

Het blijkt in de praktijk lastig om bij zo'n kleine groep de vinger op de zere plek te leggen. maar het is dus niet een structureel probleem.
Reputatie 2
@Brian
Een update van mijn kant uit,

Monteur is maandag langs geweest, deze heeft het modem vervangen en sindsdien doet het internet het weer.

Vraag is alleen, als dit inderdaad een softwareissue is, of dit probleem zich dan opnieuw zou kunnen voor doen.
Reputatie 7
@Rvstenis, @Lars025, @KeiichiroNL, @Jvdberg01 Excuses voor de late reactie, ik heb achter de schermen informatie ingewonnen en er lijkt een oplossing te zijn gevonden, het is alleen nog niet bekend wanneer we deze toe kunnen passen. Ik ben samen met Sander bezig om het voor jullie op een zelfde manier op te lossen als voor Xavier, ik verwacht hier deze week uitsluitsel over!

@Lars025 en @Jvdberg01 Zouden jullie mij jullie postcode en huisnummer, geboortedatum en laatste vier cijfers van jullie rekeningnummer door willen sturen via een privébericht? Dan heb ik van jullie alle vier de klantgegevens alvast bij de hand!
Reputatie 2
Wat ben ik blij te lezen dat ik niet gek aan het worden ben en dat ik dus niet de enige ben met dit probleem!
Ook bij mij heb ik sinds half maart last van wegvallende verbindingen via gedraade aansluitingen. WiFi, TV alles werkt behalve de bekabelde verbindingen.
Symptomen zijn exact hetzelfde als bij anderen. Inmiddels is mijn modem al vervangen door een nieuw, zelfde exemplaar, maar helaas zonder (langdurig) resultaat. Is dan waarschijnlijk toch een firmware probleempje van het Draytek modem.

@Brian: kan je mij op de lijst van probleemgevallen zetten?!

Ik hoop dat er spoedig een oplossing komt voor dit uitermate vervelende probleem.....

Jeroen
Reputatie 2
@Brian

Sinds dinsdag lijkt het probleem ook bij mij zich voor te doen.

Waar het op lijkt: Fysieke verbinding tussen modem en apparaat (pc, nas, 2de router in bridge, w/e) is actief. Lampjes knipperen, dus er is over de UTP kabel een vorm van communicatie.
Wat mij opvalt is dat niet alle apparaten een IP krijgen toegewezen vanuit de DHCP. Er zijn mischien 1 a 2 apparaten die een ip toegewezen krijgen, en daar houd het bij op.

Verder, als het apparaat al een ip krijgt, is er nog altijd geen verbinding. Computer geeft aan dat er een internetverbinding is voor max ~1 minuut, en zal daarna terug vallen naar wifi, of aangeven dat er geen internet is (gele driehoek). Static IP binnen of buiten DHCP pool heeft ook geen nut. Hierbij valt uiteindelijk ook de verbinding weer weg.

Stappen die geprobeerd zijn om dit probleem te verhelpen:
- Reboot alle apparatuur
- Reboot modem
- Factory Reset modem (Remote trigger klantenservice had geen effect, fysieke trigger wel)
- Directe verbinding met kabel, met alle andere apparatuur losgekoppeld heeft geen effect
-> Dit is geprobeerd met 2 verschillende laptops, en 3 verschillende kabels. Beide krijgen wel
verbinding via WiFi
- Herpluggen kabels modem (optical unit en kabel ook gecontroleerd op schade, geen zichtbare
issues)

Verdere info: Versienummer van modem kan ik op het moment even niet zien (is 3.7.nog2cijfers), build datum weet ik wel, deze is 24 April 2017.
Probleem doet zich ook alleen voor op bekabeld internet (poort 1+2). TV, WiFi, Vaste telefonie ervaren geen problemen.

Voor nu staat er een monteur voor modemswap ingepland voor komende maandag (bijna een week? kom op jongens. Iets meer monteurs van/bij guideon inhuren/aannemen mag dan denk ik wel), maar als dit een software issue is, dan heeft een modemswap natuurlijk geen nut.

Indien je meer informatie wilt, onder dit account staat alleen een mobiel abonnement, maar het vaste abonnement staat op hetzelfde adres, en anders hoor ik het wel via pm/reply.

Oh, en er staat nu een prepaid kaartje op ons adres redelijk wat data via 4G te verstoken (Leve de unlimited dagbundel). Ik weet dat dit niet de bedoeling is, maar dit is de noodoplossing tot de vaste lijn terug beschikbaar is 😉
Wij hebben hier ook constant last van wat kan hier aan gedaan worden?
Reputatie 7
Hi rvstenis, ik heb je melding doorgezet naar onze technisch specialisten! Vermoedelijk gaat het hier om een bug in de Draytek firmware, we zijn voorbeelden aan het verzamelen voor de fabrikant zodat ze hier een oplossing voor kunnen vinden. In de tussentijd is een fabrieksreset een (helaas tijdelijke) oplossing.
ja, steam wordt hier ook gebruikt.. wat moet ik nu doen?
Reputatie 7
Badge +4
Hallo rvstenis,

volgens mij is hier nog geen oplossing voor omdat de oorzaak van het probleem niet gevonden is. het komt het vaakste voor bij mensen die steam gebruiken. de technische dienst houd een lijst bij van mensen die deze problemen ondervinden.
Dag T-mobile, is hier al een oorzaak voor gevonden? Ik heb dit zelfde probleem, bedraad netwerk valt weg, wifi blijft werken.

De uitval varieert van een keer per week tot ieder uur ongeveer..
Hallo Xavier1991,

Is het inmiddels opgelost ?


Hallo,

ja wonderbaarlijk genoeg is het opgelost door de standaard Zyxel glasvezel modem/router combo te vervangen met een media converter en de standaard Huawei router voor ADSL/cabel van T-mobile. Eindelijk na een half jaar last van internet uitval te hebben gehad en meer dan 5 afspraken te hebben gehad met de Guidon monteur is het nu toch opgelost. Ben erg blij dat ik nu normaal kan internetten. De zyxel glasvezel router is ook 3-4x vervangen dus hoe vaag het probleem ook is we kunnen wel met zekerheid zeggen dat deze router bij mij niet goed werkte want alle andere dingen hebben we al uitgesloten.

Mvg,

Xavier
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Xavier1991,

Is het inmiddels opgelost ?
Reputatie 7
Bedankt voor aanvulling Xavier! Onze monteursdienst Guidion neemt telefonisch contact met je op om een afspraak in te plannen!
Het internet was weer uitgevallen tijdens het kijken van youtube en een offline game spelen na 1 uur gebruik te maken van het internet. Alle andere programma's die op de achtergrond draaien waren uitgeschakeld.

In wireshark krijg ik nu deze meldingen voor de uitval heel vaak (heb de IP adressen en poorten voor de veiligheid er niet helemaal op staan) :

107850 1534.688650 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Encrypted Handshake Message, Ignored Unknown Record

98145 1471.935902 37.143.85.xx 192.168.1.xx TCP 151x 443 → 5402x [ack] Seq=56994280 Ack=53465 Win=139008 Len=1456 [TCP segment of a reassembled PDU]

107851 1534.688651 37.143.85.xx 192.168.1.xx TLSv1.2 1510 Ignored Unknown Record

107872 1546.410058 192.168.1.xx 40.77.229.xx TCP 127 [TCP Retransmission] 535xx → 443 [PSH, ACK] Seq=1919 Ack=3488 Win=255 Len=73

107873 1546.632975 192.168.1.xx 239.255.255.2xx SSDP 216 M-SEARCH * HTTP/1.1

107875 1546.715541 192.168.1.xx 172.217.20.xx TCP 55 [TCP Keep-Alive] 54830 → 443 [ack] Seq=6723 Ack=7319 Win=64768 Len=1

Daarna krijg ik alleen nog deze twee meldingen:

107894 1553.605357 AsustekC_cd:7f:fb Draytek_ca:37:a0 ARP 42 Who has 192.168.1.1? Tell 192.168.1.xx

107895 1554.289995 192.168.1.xx 192.168.1.255 UDP 305 54915 → 54915 Len=263

Reageer