In de avond traag internet

  • 18 September 2023
  • 38 reacties
  • 2566 Bekeken

 
Ik ben recent (Juni/Juli) klant bij Odido geworden en heb momenteel een 1Gbps internet-only abbonnement.
Ik ervaar een aantal problemen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen adviseren/helpen.
 
Probleem 1:
Op willekeurige momenten maar vooral in de avond is het internet heel traag. De meeste websites laden extreem langzaam of helemaal niet en het spelen van online games is onmogelijk. Het bekijken van streams lukt soms in een lagere kwaliteit maar de stream wordt regelmatig onderbroken. Het is niet zo dat er helemaal geen internet meer is. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds een ping sturen naar verschillende endpoints op het internet (8.8.8.8 & 1.1.1.1). Maar het 'normaal' browsen van het internet is tijdens deze problemen niet mogelijk.
 
Het uitvoeren van een test via Speedtest.net lukt soms wel tijdens deze problemen. Ik zie alleen dat de latency heel hoog is en er zijn ook regemaltig momenten waarop ik deze test niet kan uitvoeren.
 
Ik ervaar deze problemen zowel bekabeld als via de Wi-Fi. Om uit te sluiten dat het te maken heeft met mijn netwerk apparatuur heb ik mijn computer direct aangesloten op de Zyxel. Ook in deze opstelling ervaar ik de problemen. Als de problemen zich voor doen heb ik ook wel eens de Zyxel herstart maar dit maakt geen verschil. Daarnast heb ik ook de DNS servers aangepast maar dit maakt ook geen verschil.
 
Om beter inzicht te krijgen wanneer de problemen zich exact voor doen heb ik een server bekabeld aangesloten op de Zyxel. De server voert elke 15 minuten een test uit middels de officiële Speedtest.net CLI application en deze resultaten sla ik op in een database. De speedtests worden uitgevoerd naar de Odido server. Zie hieronder een aantal grafieken van de afgelopen dagen. Sommige grafieken laten een aantal 0 resultaten zien. Op dat moment was het niet mogelijk om een Speedtest uit te voeren.

 

Probleem 2:
Zoals in de bovestaande grafieken te zien is haal ik regelmatig niet de upload snelheid waarvoor ik betaal. Hebben jullie een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Naar mijn idee zit dit probleem niet in mijn netwerk. Het kan nog te maken hebben met de Zyxel maar deze functioneert prima buiten de avond uren zoals te zien op de grafieken.

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @Jirennor, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je testen. Graag wil ik je vragen om nog een aantal testen te doen, door middel van deze testen kan ik een onderzoek voor je starten en hopelijk ervoor zorgen dat je kunt genieten van de gewenste snelheid!

 

Open CMD en voer deze twee commands uit: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8, zou je een screenshot kunnen sturen van de resultaten na 50 hops? Graag alle testen uitvoeren zonder eigen apparatuur aangesloten, zag dat je een router/switch hebt aangesloten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor je moeite!

Bekijk origineel

38 reacties

@Tommie van Odido ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de serviceafdeling omdat er maar geen contact met mij wordt opgenomen over het openstaande ticket.

Ik heb al twee keer een monteur over de vloer gehad en beide keren heb ik een mail gekregen dat mijn melding is doorgezet naar de technische dienst en dat ik binnen 3 werkdagen een reactie ontvang. Tot nu toe is er nog nooit contact met mij opgenomen om het probleem te bespreken of aan te geven wat de vervolg stappen zijn of dat er nog extra informatie nodig is.

Vandaag kreeg ik te horen dat er blijkbaar nog een Speedtest mist en dat deze nodig is om het probleem verder uit te zoeken. Waarom wordt dit niet met mij gecommuniceerd?
Ik snap daarnaast niet goed waarom ik nu weer een Speedtest zou moeten aanleveren. Ik heb al twee keer een Speedtest aangeleverd in jullie formaat. Daarnaast lever ik constant informatie aan waarin exact te zien is wanneer de problemen zich voordoen. Na het laatste bezoek van de monteur waarbij de ONT is vervangen heeft hij ook duidelijk aangegeven dat het probleem niet opgelost is, waarom moet ik dan weer een Speedtest aanleveren?

Waarom duurt alles zolang? We zijn bijna al een maand verder...
Op dit moment vraag ik me echt af of jullie mij wel als klant willen hebben of dat ik beter naar een andere aanbieder kan overstappen. Ik krijg niet waarvoor ik betaal en de communicatie vanuit jullie is gewoon slecht.

Ik wil duidelijkheid, hoe nu verder en wanneer is dit opgelost?

 

@Sven-Odido ik wil toch nog even terugkomen op de door jou geplaatste reactie.

Ik ga ervan uit dat je dit gedaan hebt met de beste intenties maar het voegt absolutie niks toe aan deze post en mijn problemen worden er ook niet mee opgelost. Ik verzamel Speedtest informatie zodat ik voor jullie het probleem beter zichtbaar kan maken en dat er een duidelijk beeld is wanneer de problemen zich voordoen. Jouw reactie is gericht op het oplossen van de statistieken die ik verzamel middels de Speedtests die ik uitvoer tegen de Odido servers. Hoe gaat dat mijn internet probleem oplossen? Wil suggereren dat zolang ik mijn tests maar tegen de Odido servers uitvoer dat ik dan geen internet problemen meer heb? Ik heb elke avond internet problemen, daarnaast zou het niet eens uit mogen maken naar welke server ik mijn tests doe.

Zie hieronder nog wat Speedtests van de afgelopen dagen.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, bedankt voor de laatste testen.

We hebben het doorgezet naar KPN NetwerkNL! Hopelijk kunnen zij dit euvel verhelpen. Wordt vervolgd. 

Hoi @Tommie van Odido, ik heb een mail gehad waarin staat dat ik een link en sms ontvang voor het maken van een afspraak met KPN. Ik heb tot nu toe nog niks ontvangen. Wanneer kan ik de link verwachten?

Reputatie 7
Badge +9

@Jirennor dat durf ik niet te zeggen. Als het goed is zo snel mogelijk! Ik kan dit jammer genoeg ook niet voor je nakijken, dit verloopt volledig via KPN NetwrekNL.

Hoi,

 

Ik heb precies dezelfde problemen. Is het inmiddels opgelost voor deze klant? 
 

Bij mij is ook al een monteur geweest van Guidion en hij kon geen problemen ontdekken. Wel een modem swap laten doen voor de zekerheid maar dat mocht niet baten. Weer contact gehad met de klantenservice en er staat weer een ticket open als het goed is. Ik zou reactie krijgen maar nog niets vernomen. 
 

Groet,

 

Mehmet Sezer

 

 

Voor iedereen met ditzelfde probleem (en dat zijn er veel), verspil je tijd niet want Odido gaat het niet oplossen. Het speelt al maanden bij een grote groep mensen en het verhaal is telkens hetzelfde.

Ben deze week overgestapt naar KPN en wat een verademing, al mijn problemen waren per direct verdwenen. Terwijl ik gewoon op dezelfde glasvezelkabel zit.

 

Het probleem ligt niet aan de gebruiker.

Het probleem ligt niet aan het thuisnetwerk.

Het probleem ligt niet aan de modem.

Het probleem ligt niet aan de ONT.

Het probleem ligt niet aan glasvezelkabel naar de wijkkast.

Het probleem zit in het Odido netwerk zelf en dat is al meerdere malen aangetoont. ik gok zelf dat hun netwerk teweinig capaciteit heeft, en/of iets met het verkeer of de routering doet waardoor sommige packages worden gedropt of vertraagd.

 

Bespaar jezelf de enorme tijd en moeite en stap gewoon over.

Reputatie 4

Het is toch geen rocket science om te constateren dat als er alleen 's-avonds en met vaste regelmaat problemen zijn dat dan de ont en het modem iig niet defect zijn. Verder is het ook absurd dat Odido je eerst door een reeks brandende hoepeltjes laat springen (strikt voorgeschreven speedstests naar odidoserver met Windows etc. Etc.) voordat ze überhaupt een onderzoek willen starten.

Ook bij Odido geldt blijkbaar: if you pay peanuts, you get monkeys.

 

@m.sezer het probleem is niet opgelost en ik heb besloten om over te stappen naar KPN want ik heb geen vertrouwen dat het probleem opgelost gaat worden. De communicatie vanuit Odido is zeer slecht. Tickets worden gesloten zonder dat hier over gecommuniceert wordt. Je moet overal zelf achter aan bellen want niemand neemt contact met jou op.

Ik denk dat ik genoeg informatie heb aangeleverd waarmee Odido het probleem zou moeten kunnen vinden.

Zoals door @d-v-d-k en @wlmpie wordt aangegeven denk ik dat ze ergens een capaciteit probleem hebben. Ik mag verwachten dat ze dit terug zien in hun tooling maar ervoor kiezen om hier niks aan te doen.

De 28e stap ik over naar KPN en hoop ik dat mijn problemen zijn opgelost.

Bedankt voor jullie reacties!
Jammer dat het niet opgelost kan worden! 

Ik ben eind augustus klant geworden en in het begin leek het allemaal ok te werken bij mij met af en toe een hiccup, de laatste drie weken is het echt een drama! Ik moest laatst een nieuwe printer installeren waarbij je online instellingen via een app moest overbrengen, daar heb ik uiteindelijk ruim drie kwartier over gedaan met meerdere modem resets terwijl je normaal binnen 10 min klaar bent. 
 

@Jirennor, hebben ze moeilijk gedaan om je contract te ontbinden? Ik heb geen zin om zo nog door te gaan en af te wachten. Ik stap dan liever ook weer over naar kpn of ziggo.

 

Groet,

 

Mehmet

@Jirennor, is er ook nog een kpn monteur bij jou langsgekomen?

@m.sezer Er is een KPN monteur geweest en die heeft de glasvezel bekeken maar daar was niks mis mee.

Ik weet niet wat exact de regels zijn maar je moet Odido een bepaalde periode de tijd geven om het op te lossen. Ik raad je aan om elke keer zelf contact op te nemen en te vragen naar de status van het ticket. Meestal duurt het 5 dagen voor dat er iets met je ticket gedaan wordt.

Uiteindelijk heb ik iemand gesproken die aangaf dat er een verzoek verstuurd kon worden naar de financiele afdeling voor het ontbinden van het contract. Hier gingen ze mee akkoord onder de voorwaarden dat ze nog een week de tijd kregen om het probleem op te lossen. In die week is er niks veranderd en daarna heb ik weer contact gehad voor het ontbinden van het contract en dit is toen uitgevoerd.

@m.sezerEr is een KPN monteur geweest en die heeft de glasvezel bekeken maar daar was niks mis mee.

Ik weet niet wat exact de regels zijn maar je moet Odido een bepaalde periode de tijd geven om het op te lossen. Ik raad je aan om elke keer zelf contact op te nemen en te vragen naar de status van het ticket. Meestal duurt het 5 dagen voor dat er iets met je ticket gedaan wordt.

Uiteindelijk heb ik iemand gesproken die aangaf dat er een verzoek verstuurd kon worden naar de financiele afdeling voor het ontbinden van het contract. Hier gingen ze mee akkoord onder de voorwaarden dat ze nog een week de tijd kregen om het probleem op te lossen. In die week is er niks veranderd en daarna heb ik weer contact gehad voor het ontbinden van het contract en dit is toen uitgevoerd.

Super dankjewel! Ik ga het op deze manier aanvliegen en geef ze nog eerste de tijd en mogelijkheid om er iets mee te doen. Succes met je nieuwe aansluiting!

Reageer