Internet bevriest/hikt

  • 12 January 2024
  • 44 reacties
  • 310 Bekeken

Hi,

Al sinds een half jaar hikt bevriest het internet hier in huis op onregelmatige tijden.Ik werk vanuit huis en mijn zoom calls bevriezen afentoe. Na enkele seconden is het weer terug, en maakt de VPN opieuw contact en ik zie dat de whatsapp ook weer verbindt.

Het is zowel met bekabeld internet (alle kabels hiervoor ge-upgrade naar Cat 6e) als wel WiFi en voor zowel laptops als mobiels (zoom of internetradio is het meest merkbaar). Ik heb ook het internet abonnnement aangepast van 400Mb naar 1000MB (glasvezel) om te zien of dat het verschil maakt, maar ook niet. Speedtesten laten mooie cijfers zijn (dicht bij 1000MB) maar lukt niet tijdens een hick-up (1x de mazzel gehad om net op dat moment te speedtesten).

Alles origineel Tele2/Odido Zyxel spul en geinstalleerd door Tele2 monteur. Het doet het allemaal goed, maar afentoe eventjes niet. De fout krijg ik nog niet gereproduceerd (ik weet niet wat de oorzaak is)

Wat kan ik er aan doen om er achter te komen waar het aan ligt?

 

Alvast dank voor input.

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Welkom op onze Community! @Lago di Garda 

Goed dat je dit aankaart, ik help je graag bij het vinden van een werkende oplossing! Wil je het modem op de volgende wijze een herstart geven? 

  1. Haal het modem en de Mediaconverter/ONT (het kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) van de stroom.
  2. Wacht minimaal 10 seconden. Sluit daarna de Mediaconverter/ONT weer aan op de stroom en laat deze 30 seconden opstarten. Sluit daarna het modem weer aan op de stroom.
  3. Wacht tot alles volledig is opgestart.
  4. Controleer of de diensten weer werken.

Ik wil je vragen om daarna, voor de komende drie dagen, de datum en het tijdstip van de wegval te noteren. Geef je mij een seintje wanneer je zo ver bent? Dan ga ik gelijk gericht op zoek naar de juiste oplossing! 

Bekijk origineel

44 reacties

Zal ik doen, al ben ik komende week niet thuis (ontvang modem vandaag dus geen probleem). Dus de test wordt waarschijnlijk pas in de periode 29feb-2Mrt.

Ben wel gewend dat het internet wegvalt dus die 3 minuten zou moeten lukken.

Hopelijk zal het wifi bereik dan ook beter in huis zijn want de nieuwe versterkers (dmv cat 6e kabels geconnect met router op beide vloeren) is erg zwak. Vorige versterkers gaven wifi door heel het huis maar nu moet ik er naast staan met telefoon om bereik te hebben en kan dan spotify aansturen oid…

Het gezin klaagt en stelt een ultimatum: voor eind maart moet het vlekkeloos werken of we stappen over. (ik gaf al aan dat we er alles aan doen)

Ik zal morgenochtend de ping resultaten hier neer zetten.

 

Zojuist een nieuwe ping gedaan:

 

NB , je collega, die ik telefonisch te pakken kreeg meldde mij dat de "beslisboom niet goed gevolgd was “ en dat ze het daarom niet konden oppakken.

 

Reputatie 7
Badge +9

Top, ik zie de testen vanzelf verschijnen @Lago di Garda

Ziet er nog steeds niet consistent uit

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens een pingtest willen uitvoeren @Lago di Garda? Dan krijg ik wat meer inzicht!

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Hi Tommie (of collega),

Inmiddels de nieuwe wifipunten geïnstalleerd en het hikt nu nog afentoe (nu ook in MS Teams). Ik heb het log script weer aangezet. Ik kom hier nog op terug.

Verder heb ik geen QR code gezien/ontvangen om de “oude wifipunten” terug te kunnen sturen. Ze liggen klaar in de doos.

 

Vanochtend herinnerde ik dat bij de installatie van internet, de installateur (gedaan door Tele2 toendertijd) er geen signaal was in de fiber. Hij is toen even weggegaan (naar de straat genaamd Hebriden oid) om het signaal aan te zetten (iets in de patchkast / verdeelkast omzetten). Kan het zijn dat de vorige bewoner haar internet verbinding via een andere fiberlijn liep?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, bedankt voor de testen. Ik had gehoopt dat dit het voor je zal oplossen, echter zie ik ook nog steeds de hoge demping op het ONT terugkomen. Ik heb het voor je doorgezet naar onze techneuten met de vraag om een monteur te laten komen kijken en om te testen met een nieuw ONT. Hopelijk kan de monteur meer zien en dit oplossen! 

Reputatie 6
Badge +2

@Lago di Garda Ik hoop met je mee, maar ik denk dat dit wel echt een verschil gaat maken! 

Super bedankt dat je moed houdt, ondanks dat ze thuis iets minder positief zijn. Ik ben benieuwd naar je bevindingen morgen. Mocht het toch nog niet goed zitten dan gaan mijn collega’s en ik onze stinkende best doen om het alsnog voor eind maart op te lossen, beloofd! 

  1. De volgorde vanuit hier richting fiber Asus Windows Laptop => Cat5 kabel (6 meter) => Zyxel versterker (net opgestuurd door aangeleverd door ODIDO) =>  CAT6e kabel (15 meter) => Zyxel router (geleverd door ODIDO)
  2. Probleem speelt hele dag door. Met name merkbaar tijdens zoom/teams/webex calls (allen evenveel hickups. Ik kan geen 30 minuten call hebben zonder een freeze of geluidsonderbreking van enkele seconden ergens in die call. Meestal gebeurt het meerdere keren per call.)
  3. Versterker heeft alleen maar 2.5GB poorten. Router weet ik zo niet.
  4. Ping resultaat van statistics:

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lago di Garda, het ticket is opnieuw gesloten, ik ben hier erg boos om geworden. Ik heb het nu opnieuw doorgezet en expliciet gevraagd om een nieuw ONT en Guidion monteur om door te pakken. Mijn excuses voor het ongemak! 

 

volgende 2 posts bevatten de ping first hop en details

 

5 Ping resultaat first hop:

 Ping resultaat ping test -n 1000 85.145.192.1

B10 installatie: check! Voor de zekerheid gisteravond nog een handmatige reboot gedaan van de router.

Specs van router zijn bekend (Zyxel T56 van Odido) Alles bekabeld aangesloten op 2.5 ghz connecties.

Ping 8.8.8.8 (1000 maal):

 

Opmerkelijk in de 3 packages lost: er zat tussen in nog een geslaagde poging.

 

Tracert​​

 

 

Hi Teresa,

Dank voor je reactie. De koude restart is gedaan. (ik was ff druk met niet computerzaken, excuses voor vertraging op het antwoord).

Het is een klacht die lastig te reproduceren is. Dus wat ik nu heb gedaan is met in Windows Powershell een script laten draaien:

[begin script]

    $hostToPing = 'odido.nl'

    $logPath = "C:\Users\Reemer\Desktop\pinlog.txt"

    $alwaysTrue = 1

 

 

while($alwaysTrue -eq "1")

{

 

        # refresh the timestamp before each ping attempt

        $theTime = Get-Date -format g

 

        # refresh the ping variable

        $result = ping $hostToPing -n 1

 

                if ($result -like '*reply*')

                {

                    Write-Output "$theTime - pass - connection to $hostToPing is up" | Out-File $logPath -append

                }

                else

                {

                    Write-Output "$theTime - fail - connection to $hostToPing is down" | Out-File $logPath -append

                }

 

        Sleep 1

        echo ' '

 

}

[einde script: alles incluis de { en } copy pasten in powershell en maak een pinlog.txt aan en kopier het juiste pad en het zou moeten werken]

NB dit heb ik nu ge-anonimiseerd (opdat anderen het ook kunnen gebruiken en daaruit krijg ik onder andere deze lijnen:

 

1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - fail - connection to odido.nl is down
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up
1/18/2024 10:30 AM - pass - connection to odido.nl is up

Dus op die manier kan ik nu bijhouden hoe vaak en wanneer het hikt/down is.

Als ik dit eventjes heb gedraaid: waar kan ik dan die ping log uploaden?

Of zie je liever een ander IP-adres gelogged?

Of heb je een beter script (met meer details?

Ik hoor graag van je

 

 

 

 

 

Ping gedaan van een splinternieuwe laptop met een rechtstreekse RJ45 aansluiting (speciaal op uitgezocht).

Reputatie 7
Badge +9

Er is iets niet goed gegaan met het ticket @Lago di Garda. Ik heb het opnieuw doorgezet! 

Kun jij ook niets aan doen. Ik had vanochtend (toen ik net niet thuis was) een collega van je aan de telefoon en die wilde dat ik thuis was voor een reset van modem en fiberkastje. Ze gaat een belafspraak inplannen binnen 3 dagen.. Refnummer: 69800735

Reageer