Beantwoord

internet snelheid te laag

  • 1 August 2023
  • 49 reacties
  • 887 Bekeken

goeie avond ik heb een abonnement van 100mbps alleen krijg maar 30 binnen ze hebben all gezegd dat er 49mbps op het adderes binnen kan komen  alleen het internet blijft op de 30 is dat niet weinig ? kan er meer uitgehaald worden ? 

\

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 2 August 2023, 10:46

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 1

Hey @Peter1958, om een onderzoek te starten heb ik echt de screenshots nodig die in de instructies staat.

Ik heb je verbinding erbij gepakt en zie dat het Media Converter al bijna een jaar aan staat. Daarnaast zie ik dat je een eigen router/switch hebt aangesloten. Zou je alsjeblieft voor mij een volledige powerflip kunnen uitvoeren en je router/switch kunnen loskoppelen. Wil je dan de verbinding opnieuw testen?

 

 

  •  Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

 

Beste Tommie,

Helaas heeft het even geduurd, maar bij deze de screenshots en mijn bevindingen.

Zoals ik al eerder vertelde fluctueerde de verbinding geregeld, dit zie ik aan het laden van websites zoals nos.nl die er gelijk moet staan zodra je op de bookmark klikt, soms duurt dit een aantal seconden.

Ook met gamen is het bijna altijd niet te doen. In desbetreffende screenshot (Fortnite) kan je zien hoe de ping ineens omhoog schiet, hier staat hij op 94 maar gaat geregeld ruim boven de 100 uit tot wel 190… Je kan ook zien wat er aan KB's down en up gaat en dat is heel weinig. Zodra we zoiets zien dan staat het beeld gewoon stil terwijl het spel wel doorloopt, want zodra het beeld weer gaat lopen ben je een heel eind verder in het spel, dit gebeurd bij alle spellen, en dit gebeurd op 2 PC's die naast elkaar staan tegelijkertijd

Wij spelen verschillende spellen onder andere via Geforce Now (Fortnite) en Steam (KartriderDrift), maar ook direct (World of Warcraft), maar wat ik al zei, ook met gewoon surfen op internet duurt het soms lang voordat een site wil laden.

Vanaf dat we de glasvezel aansluiting hebben draaide het super tot ongeveer anderhalve maand geleden, toen ging het in 1 keer mis.
Ik ben zelf goed thuis in de ICT, heb zelf alle bekabeling met CAT8 aangelegd, en wat ik al zei, dat draaide super!

Het lijkt er op dat de problemen zijn ontstaan na onderhoud van jullie aan het netwerk een tijdje geleden, naar mijn mening ligt het aan de “ping” die op en neer gaat, want zoals je aan de speedtest kan zien ziet die er prima uit, ruim boven de 900 is acceptabel.

Vanmiddag heb ik 1 van de PC's die aangesloten staan op een switch om te verdelen losgekoppeld en aangesloten op een kabel die direct in de Zyxel modem zit, dit maakte geen enkel verschil.

Uiteraard heb ik als eerste de “powerflip” uitgevoerd, ook dit maakte geen verschil

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, bedankt voor je duidelijke uitleg en screenshots.

Zou je voor mij je switch kunnen loskoppelen en mij een seintje willen geven? Ik heb namelijk een lijnmeting nodig zonder dat je randappatuur aangesloten is om dit door te zetten. Ook ben ik benieuwd naar je ping resultaten, zou je de volgende commands in CMD kunnen uitvoeren en de resultaten met mij willen delen? Alvast bedankt!

Ping -n 50 1.1.1.1Ping -n 50 8.8.8.8 

Reputatie 1

Hi Tommie,

Graag gedaan, want we willen ook graag dat alles weer goed gaat werken.
Die hoge ping pieken gebeuren als het goed is als er een drop in de internet snelheid zit.

Ik heb de 2 pings waar je om vroeg uitgevoerd met de switch er tussen, en met kabel direct van de PC naar de Zyxel modem, van allebei de 2 screenshots.

Kan je mij vertellen wat je precies bedoeld met “zonder randapparatuur"? Op de Zyxel staat via 1 kabel de switch aangesloten voor de 2 PC's, en 3 aparte kabels naar 3 TV boxen (van deze 3 TV's staat er trouwens altijd maar maximaal 1 aan).
Is het de bedoeling dat ik alles van de Zyxel loskoppel op de kabel na die van de fiber omvormer komt, of moet ik alleen de kabel uit de switch halen en eventueel direct in een PC pluggen?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, bedankt voor het testen, echter mis ik wat informatie. Na dat hij klaar is met pingen komt er een pingresult uit. Kan je die met mij delen?

 

Ik bedoel inderdaad dat je alles loskoppeld en dan krijg je dit: ONT/Media Converter → Zyxel → Computer (bekabeld). Als je dit gedaan hebt laat het mij dan weten, dan voer ik een lijnmeting uit. Daar is dan op te zien dat er geen randapparatuur aangesloten is.

Reputatie 1

Hey @Peter1958, bedankt voor het testen, echter mis ik wat informatie. Na dat hij klaar is met pingen komt er een pingresult uit. Kan je die met mij delen?

 

Ik bedoel inderdaad dat je alles loskoppeld en dan krijg je dit: ONT/Media Converter → Zyxel → Computer (bekabeld). Als je dit gedaan hebt laat het mij dan weten, dan voer ik een lijnmeting uit. Daar is dan op te zien dat er geen randapparatuur aangesloten is.

Goedemorgen Tommie,

Je hebt gelijk, ik heb er geen erg in gehad om de pings uit te laten lopen, dom van mij...
Hier de nieuwe screenshots.

Ik heb even moeten plannen wanneer ik alles  op ONT/Media Converter → Zyxel → Computer (bekabeld) kan laten draaien ivm de vele thuiswerkzaamheden op 2 PC's. Vanmiddag tussen 15.00 en 17.00 uur dan staat er 1 PC aan/te draaien direct naar de Zyxel en zijn alle andere netwerkkabels uit de Zyxel verwijderd, hopelijk kan je tussen die tijd dan de lijnmeting doen.

Greetz,
Peter

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, bedankt voor de resultaten!

Dat kan zeker, wil je hier een reactie plaatsen als je alles hebt losgekoppeld? Dan zal ik het voor je checken! 

Reputatie 1

Hi Tommie,

Wederom graag gedaan. Ik zal straks tegen 15.00 hier melden dat alles is losgekoppeld, maar je kan er nu al zeker van zijn dat het tussen 15.00 en 17.00 klaar staat voor de lijnmeting zonder dat de PC in gebruik is maar wel aan staat.  Het staat nu ook al losgekoppeld maar ik ben tot 15.00 op de PC bezig, ik weet niet of dat uitmaakt voor de meting.

Reputatie 1

Hi Tommie,

Vanaf nu staat alles zoals je vroeg het te zetten, screenshot van taakbeheer toegevoegd dat je kan zien dat alleen het hoognodige draait. Uiteraard staat mijn Eset antivirus ook aan.

Ben benieuwd wat er uit komt…

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, bedankt voor het loskoppelen!

Ik heb besloten om een monteur te laten komen. Zou je precies kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Ik heb de screenshots meegestuurd, echter weet ik niet of de monteur deze zal bekijken. Je krijgt zo een SMS om een afspraak met Guidion in te plannen. Wil je mij daarna alsjeblieft een terugkoppeling geven? 

Reputatie 1

Hi Tommie,

Bedankt voor de terugkoppeling, maar ik vraag me af wat een monteur zou moeten doen? Alles is hier hetzelfde als toen we de aansluiting kregen, en dat heeft perfect gewerkt tot naar wat ik mij kan herinneren een week of 4-5-6 geleden, dus het is heel raar dat het ineens niet goed meer werkt.
Als je gisteren de lijnmeting hebt gedaan, ben ik benieuwd wat daar uit is gekomen voordat ik een afspraak met een monteur ga maken.

Ik heb ook al verder zitten kijken hier op de community, er schijnen veel meer mensen last van te hebben en hier uit maak ik op dat het aan de Latency/ping ligt. 

Wij merken na gisteren met internet geen verschil, wat we wel hebben gemerkt is dat de TV boxen er nu ongeveer 5x zo lang over doen om op te starten (TV en box staan zonder stroom als ze niet worden gebruikt), normaal ongeveer een minuut, nu rond de 5 minuten. Ik heb expres nog geen powerflip of modem reset gedaan om het even te laten zoals het  nu is.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Peter1958 de monteur kan de glasvezellijn uitlezen en meer zien dan ik. Ook kan de monteur de wijkcentrale in om te kijken of daar iets aan de hand is. Als de monteur niks kan vinden kan hij het doorzetten naar onze techneuten, zij zullen dit verder gaan onderzoeken. Maar we moeten altijd eerst een monteur langs sturen om het klantdomein en wijkcentrale uit te sluiten. 

 

In mijn eigen lijnmeting kwam namelijk niks geks omhoog. Theoretisch gezien zou je dus een goede verbinding moeten hebben.

Reputatie 1

Hi Tommie,

Luid en duidelijk, ik heb de afspraak gemaakt met Guidion, maar ik heb wel de omschrijving van de klacht gewijzigd. Het gaat niet om traag internet maar om latency problemen waardoor er om de haverklap hoge tot zeer hoge ping optreed.

De afspraak staat op aanstaande maandagochtend.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt @Peter1958, ik ben benieuwd wat de monteur tegenkomt! 

Reputatie 1

Beste Tommie,

De monteur is geweest en heeft geconstateerd dat hier alles uitstekend werkt, en dat het aan de kant van Odido ligt.

Hij heeft metingen gedaan en daarbij is een storing in de switch op de POP geconstateerd, die zou de fluctuaties veroorzaken.

Dit probleem is ontstaan nadat een aantal weken geleden door Odido onderhoud aan het netwerk is gedaan, dus we zouden dit graag asap opgelost zien.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor je update @Peter1958! De monteur heeft het doorgezet naar onze techneuten, waarschijnlijk moet de onderaannemer aangestuurd worden om dit op te lossen. Op dit moment moeten we het ticket afwachten en kijken wat daar uit gaat komen. Wordt vervolgd.

Reputatie 1

Beste Tommie,

Na dat vorige week maandag de monteur was geweest heb ik dezelfde dag ook nog een e-mail van jullie gehad met de volgende inhoud:

 

Hallo Peter,

Vandaag hebben we contact gehad over je vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen 3 werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: 66479904. We houden je op de hoogte van de voortgang. 

 

We zijn nu een week verder maar ik heb verder nog niets gehoord, dat is dus niet binnen 3 dagen…

Inmiddels ben ik veel aan het Googelen/lezen geweest en heb wel uitgevonden waar het probleem ligt.

Wanneer kan ik een update/oplossing verwachten?

 

Met vriendelijke groet,

Peter

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het ticket onterecht gesloten is omdat je online bent. Ik heb het ticket opnieuw doorgezet met prioriteit. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt. Excuses voor het ongemak! 

Reputatie 1

Hi Tommie,

Dat is een beetje vreemde gang van zaken om het ticket te sluiten omdat ik online ben. Het gaat niet om het online zijn of niet maar om de pieken en dalen (latency)

Ik ben de laatste week veel aan het Googelen en lezen geweest, en ik kan denk ik bijna zeker zeggen dat het aan Odido ligt.
Wat ik overal uit op maak is dat er bij het laatste onderhoud een maand of 2 geleden door Odido is overgeschakeld van G-PON naar XG-PON, dat zijn 2 verschillende systemen. Bij het oude G-PON staat op een switch met bijvoorbeeld 10 klanten bij elke klant “de kraan” even ver en vast open. Bij XG-PON is dat dan een switch geworden met 20 kranen die niet even ver en vast open staan, maar waar de kranen verder open of dicht gaan naarmate de datavraag van de aansluiting. Dit veroorzaakt de latency die heel erg vervelend en storend is als er veel vanuit huis word gewerkt, en ook ge-gamed. Teams meetingen vallen stil, sites laden langzaam, en sommige games zijn bijna niet meer te spelen.

Dit zou niet mogen kunnen met een 1Gb glasvezelverbinding.

Zie net ook een mail dat mijn klacht weer onder een ander nummer is geopend, ik hoop wel dat er een oplossing komt want dit is niet te doen voor ons.

Met vriendelijke groet,

Peter

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, dat klopt voor een deel. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen:

  1. Point-to-Point (PtP):

    • PtP is een optische verbinding tussen twee punten, waarbij elk punt zijn eigen, dedicated glasvezelverbinding heeft.
    • Het wordt vaak gebruikt in zakelijke netwerken of in situaties waar hoge bandbreedte en betrouwbaarheid vereist zijn.
    • PtP-verbindingen zijn duurder omdat ze volledig gescheiden vezelinfrastructuur vereisen voor elk aangesloten punt.
  2. Gigabit Passive Optical Network (GPON):

    • GPON is een passief optisch netwerkprotocol dat wordt gebruikt in grootschalige netwerken, zoals in de meeste Fiber-to-the-Home (FTTH)-implementaties.
    • Het maakt gebruik van optische splitters om één vezel te delen tussen meerdere gebruikers.
    • GPON biedt asymmetrische snelheden, waarbij downstreamsnelheden hoger zijn dan upstreamsnelheden.
    • Het is kostenefficiënt voor het bedienen van grote aantallen gebruikers, zoals in woonwijken.
  3. 10-Gigabit Symmetrical Passive Optical Network (XGS-PON):

    • XGS-PON is een evolutie van GPON en biedt symmetrische snelheden van 10 Gbps zowel up- als downstream.
    • Het is ontworpen om hogere snelheden te bieden dan GPON en is geschikt voor situaties waarbij symmetrische hoge bandbreedte vereist is.
    • XGS-PON vereist meestal een upgrade van de bestaande GPON-infrastructuur, inclusief optische lijnkaarten en eindapparatuur.

Kort samengevat is PtP een specifieke verbinding tussen twee punten, terwijl GPON en XGS-PON technologieën zijn die worden gebruikt voor grootschalige netwerken, zoals die worden aangetroffen in FTTH-implementaties. GPON biedt asymmetrische snelheden, terwijl XGS-PON symmetrische hoge snelheden biedt. De keuze tussen deze technologieën hangt af van de specifieke behoeften en schaal van het netwerk.

 

Reputatie 1

Beste Tommie,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg, Helemaal duidelijk, maar...:

  1. PtP hebben wij niets mee te maken.
  2. Wij hadden GPON, dat werkte prima, is asymmetrisch, maar hier hadden we hogere upload dan download al scheelde dat niet veel.
  3. XGS-PON is veel sneller dat kan zelfs wel tot 20-25 Gb en is symmetrisch (up en down gelijk) maar word over veel meer aansluitingen verdeeld (is een stuk goedkoper voor Odido) maar het is geen stabiele verbinding waar “de kraan” op dezelfde stand open staat, dit word automatisch verdeeld naar waar de meeste en minste vraag naar data is, dat was bij G-PON niet het geval, vandaar de vele fluctuaties in de latency/ping de laatste 2 maanden.

Je geeft ook aan:
XGS-PON vereist meestal een upgrade van de bestaande GPON-infrastructuur, inclusief optische lijnkaarten en eindapparatuur. Als Odido 2 maanden geleden op de POP de apparatuur hebben vervangen naar XGS-PON dat kan, maar de eindapparatuur, hier dus, is niets vervangen, hier hangt nog het G-PON kastje in de meterkast, en staat ook nog de Zyxel, alhoewel die er naar mijn mening ik niets mee te maken heeft.

Ergo: de G-PON convertor zou hier dan dus vervangen moeten worden voor een XGS-PON convertor die het signaal naar de Zyxel stuurt.

Buiten bovenstaande heeft de monteur die is geweest hier vandaan een meting gedaan en contact gehad met de POP, die vertelde dat er een storing in de switch zat, dus dat zal ook naar mijn mening opgelost moeten worden.
Zoals ik al vermelde zijn wij hier zwaar afhankelijk van de internetverbinding, onder andere thuiswerken van 2 personen. We zijn van 300 Mb Ziggo expres overgestapt naar Odido voor de 1 Gb glasvezel waar we heel content mee waren tot de laatste werkzaamheden. Als dit zo blijft komt ons werk in gevaar en dat kan toch niet de bedoeling zijn neem ik aan.

Ik verwacht dan ook wel snel een oplossing van Odido dat alles weer naar behoren gaat werken, anders zijn we genoodzaakt om weer terug te vallen op Ziggo die tegenwoordig ook 1 Gb aanbied.

Ook heb ik in een eerder bericht aangegeven dat exact na de lijnmeting die jij hebt laten uitvoeren de TV kastjes die normaal in ongeveer een minuut waren opgestart er nu bijna 5 minuten over doen, daar heb ik geen antwoord op gehad van je, dus dat werkt ook niet goed meer.

Ik zou graag vernemen welke stappen Odido gaat ondernemen om alles weer werkend te maken zoals voorheen. We zijn nu inmiddels een paar weken verder en er is nog niets veranderd, het lijkt momenteel zelfs nog erger te worden met de latency/ping. Ook ben ik benieuwd of er al iets is gedaan aan de storing in de switch die de monteur heeft geconstateerd.

 

Met vriendelijke groet,
Peter
 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het ticket nog open staat. Op dit moment kan ik alleen wachten op een antwoord van onze techneuten. Ik gok dat ze de onderaannemer hiervoor moeten aansturen. Hopelijk wordt het snel opgepakt en opgelost!

 

Op dit moment is er een onderzoek aan de gang waarom de TV Box er zo lang over doet om op te starten. Dit gebeurt alleen als de TV Box stroomloos is geweest (een koude start). Als het goed is start hij normaal op vanuit de standby functie. Het lijkt er namelijk op dat de TV Box geen verbinding maakt met de server die de tijd goed zet. Hij doet er heel lang over om verbinding te krijgen maar uiteindelijk krijgt de TV Box geen gehoor. Dit is in onderzoek. 

Reputatie 1

Hey @Peter1958, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het ticket nog open staat. Op dit moment kan ik alleen wachten op een antwoord van onze techneuten. Ik gok dat ze de onderaannemer hiervoor moeten aansturen. Hopelijk wordt het snel opgepakt en opgelost!

 

Op dit moment is er een onderzoek aan de gang waarom de TV Box er zo lang over doet om op te starten. Dit gebeurt alleen als de TV Box stroomloos is geweest (een koude start). Als het goed is start hij normaal op vanuit de standby functie. Het lijkt er namelijk op dat de TV Box geen verbinding maakt met de server die de tijd goed zet. Hij doet er heel lang over om verbinding te krijgen maar uiteindelijk krijgt de TV Box geen gehoor. Dit is in onderzoek. 

 

Hi Tommie,

Wij hopen ook dat het snel word opgepakt en opgelost anders gaan we hier problemen krijgen.

Ten aanzien van de TV boxen, dat had ik al eerder vermeld, alle 3 de TV's en boxen staan altijd stroomloos als ze niet in gebruik zijn, dus hadden vanaf dat we ze kregen altijd een koude start, dat duurde ongeveer een minuut. Exact na de lijnmeting van jou was dat veranderd in ongeveer 5 minuten, hij staat heel lang verbinding te maken met de server.

Reputatie 1

Beste Tommie,

Het heeft even geduurd omdat ik even wilde aan zien hoe het bleef met de verbinding ping/latency.

2 Dagen nadat de monteur was geweest draaide alles weer prima, en is alles weer bij het oude. FTP/Teams/games draaien weer zoals we gewend waren, er blijft niets meer stil staan en er valt ook niets meer weg. Ook de TV boxen starten weer in ongeveer 1 minuut op ipv 5.
Maandag kreeg ik een mail dat er afgelopen nacht weer onderhoud gedaan zou worden, dus vandaag eerst even aan gezien of er weer geen dingen slechter waren geworden, dit is wat we tot nu toe hebben gezien vandaag niet het geval. 

Ik heb het sterke vermoeden dat er op de POP bij ons wat veranderd is, zal even in het midden houden wat ik denk. We zijn heel blij dat alles weer goed werkt, en hopen dat het zo blijft anders hang ik direct weer aan de bel bij je.

Wel moet ik zeggen dat het afhandelen van tickets waar je een mail van krijgt ronduit slecht is. Van de eerste zou ik binnen 3 dagen reply krijgen, niets meer van gehoord (jij zag dat hij afgesloten was omdat we internet hadden, waar het helemaal niet over ging). Toen heb jij een nieuw ticket aangemaakt en in de mail die ik toen kreeg stond dat ik binnen 1 werkdag reply zou krijgen, ook niets meer van gehoord, daar klopt dus niet veel van.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Mijn slogan: Life is too short to have bad internet

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Peter1958, ontzettend bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben blij om te horen dat alles werkt, geen dank! 

Ik ben het helemaal met je eens dat het proces een stuk beter kan lopen. We werken hier hard aan om dit zo duidelijk mogelijk te krijgen. Als er in de toekomst nog iets is, trek gerust aan de bel. We staan voor je klaar. 

Reageer