Beantwoord

IP adres niet bereikbaar via T-Mobile Thuis, wel via T-Mobile Mobiel en KPN

  • 10 February 2022
  • 99 reacties
  • 3275 Bekeken

Reputatie 3

Sinds deze ochtend heb ik problemen om een specifieke VDI (Virtuele Desktop) omgeving te bereiken. Dit lukt wel via KPN en T-Mobile Mobiel (via een hotspot), maar niet via T-Mobile Thuis vast internet.

Ik heb een MTR trace waarin redelijk duidelijk te zien is waar dit mis gaat. Ik wil deze graag in een prive bericht naar een T-Mobile operator sturen.

Modem heb ik herstart, dit gaf hetzelfde resultaat.

Ik heb dit nieuwe topic aangemaakt nadat ik en iemand anders op een oud topic zojuist hadden gereageerd. Diegene had problemen met VPN verbinding opzetten (alleen via T-Mobile). Zie oud topic hier

[Edit 9:40]...Het gaat nu wat beter, ik kan de omgeving weer bereiken. Maar nog wel 80 - 90% packetloss op en na de X-X-X-X.ftth.glasoperator.nl hob.

icon

Beste antwoord door Boris 11 February 2022, 16:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

99 reacties

Reputatie 7

Hallo allen,

Goed nieuws en een fijne update; de problemen die nu nog spelen, worden vannacht aangepakt met een netwerk change aan onze kant. Dit zal het probleem doen oplossen. Mocht het onverhoopt zijn dat er morgen nog problemen zijn, laat het vooral weten in het topic, maar voor zover goed nieuws om het weekend mee in te gaan! 

Reputatie 7

Hi allemaal,

Heel erg bedankt voor alle aanvullende informatie. Met de aanvullende informatie hebben we het netwerk team aan het werk kunnen zetten en is het probleem momenteel in onderzoek. We doen er alles aan om het issue zo snel mogelijk op te lossen. Ik zal jullie direct meenemen in de updates via dit topic. We houden jullie op de hoogte! 

Reputatie 7

Hoi allemaal, 

Zojuist krijgen wij signalen van onze netwerkspecialisten dat het probleem lijkt te zijn opgelost en dat de route weer kan worden gemaakt. Strookt dit ook met jullie waarnemingen? Ik hoor het graag! 

Reputatie 1

Ah das stom van mij, geen ping is ook geen traceroute.

Hoe moet ik dit dan aanleveren?

Ik had een IPSEC-NAT regel aanstaan op mijn mikrotik router, als ik die uitzet dan werkt het wel.

Wat raar is want 1 van mijn werk vpn’s is ook IKEv2. En dit betekend dat mijn eigen IPSEC vpn niet meer werkt….

en voor als iemand zoals ik in de toekomst dit vind, de oplossing staat hier;

https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=118774

Reputatie 1

Goede morgen, bij mij lijkt alles weer te functioneren.

Reputatie 1

Hier lijken wat diensten en websites weer benaderbaar te zijn inderdaad. Zelf ben ik sinds Oktober 2021 klant van T-Mobile en het valt mij wel op dat er regelmatig van dit soort issues zijn.

 

Misschien dat het ook goed is om dit topic actueel bij te werken, daar is namelijk nog steeds geen storing bekend terwijl die er al sinds vanochtend is.:

 

Reputatie 2

Ik heb ook nog steeds deze problemen. @Boris kan je hier achteraan gaan?

Nog een voorbeeld: http://typo3.org/ is niet bereikbaar via tmobile thuis. 

Jullie hebben vorig jaar ook al eens een keer problemen gehad met routeringen naar aws instances. De helft van het netwerk op aws was toen niet te benaderen. is dat nu weer aan de hand?

En kunnen jullie dit soort wijzigingen proactief op voorhand communiceren? ‘Morgen gaan we jullie netwerk aanraken en dan kan er wel wat fout gaat’. Dan kan ik er nog voor kiezen om naar kantoor te gaan. Nu is thuiswerken wel een uitdaging… 

Ook vanuit Hurricane Electric ( AS6939 ) even een paar checks gedaan inmiddels. Volgens de BGP connectivity info zou T-Mobile Thuis een peering overeenkomst hebben met Hurricane Electric en zou deze link zelfs actief moeten zijn. De praktijk toont echter totaal het tegenovergestelde.

Hier dan dus ook even gecheckt vanaf drie locaties waar Hurricane Electric actief is;

 

 

Reputatie 1

Ah das stom van mij, geen ping is ook geen traceroute.

Hoe moet ik dit dan aanleveren?

Ik had een IPSEC-NAT regel aanstaan op mijn mikrotik router, als ik die uitzet dan werkt het wel.

Wat raar is want 1 van mijn werk vpn’s is ook IKEv2. En dit betekend dat mijn eigen IPSEC vpn niet meer werkt….

Reputatie 7

Hi allemaal, 

Mijn excuses voor de verlate reactie en dat een eerdere update is uitgebleven. Ik had jullie graag al van een oplossing voorzien, maar voor nu enkel een update. Ik begrijp goed dat er vragen zijn, ik heb deze dan ook direct bij mijn technische collega's neergelegd. Zij zagen daarbij een oplossing. Eén blik in dit topic en we kunnen stellen dat daarbij de problemen nog spelen. Ik heb daarbij de nieuw aangeleverde MTR's en traceroutes doorgezet naar onze netwerkspecialisten, zodat we een sprong kunnen maken om dit zo snel mogelijk op te lossen. Nogmaals mijn excuses voor het ongemak en weet dat we er alles aan doen om dit te fixen. 

Reputatie 7

Hi allemaal, 

Heel erg bedankt voor het aankaarten van dit probleem en mijn welgemeende excuses. Een serieus signaal, wat ik graag voor jullie wil nagaan bij onze netwerk specialisten. Via dit topic houd ik jullie daar graag van op de hoogte. In de tussentijd wil ik vragen om via een traceroute of MTR de wegvallende route aan te tonen. Met deze gegevens kunnen we aantonen dat het misgaat. Alvast heel erg bedankt! 

Reputatie 3

Ik zie dat er net nog een soortgelijk topic is aangemeld met problemen naar een specifieke range.

bovendien geen enkele mededeling vanuit t-mobile. Alleen voor mensen die hun best doen op een forum hier de problemen te melden maar niets vanuit de provider.

 

Storing staat vermeld bij

 

Helaas ontbreekt de mededeling in de My T-Mobile omgeving waar wel een storingspagina aanwezig is.

Veel mensen komen op de eerder genoemde storingspagina via de website zelf;

Klantenservice → Klantenservice Thuis → Onderhoud & storingen → Controleer eerst de Community (is er een algemene storing?)

 

Verder rekent de provider erop dat ze eventueel hun probleem oplossen met hulp van wat enthousiaste abonnees? wat een amateuristische organisatie wat dat betreft.

 

Medewerkers van T-Mobile zijn moderator en- / of hebben de Moderator-badge veelal bij hun naam.

 

Maar als ik me niet had aangemeld voor dit forum, was ik nog steeds in oblivion wat er aan de hand is met mijn internet,.. En eerlijk gezegd nog steeds geen idee.

 

Aanmelden voor het forum is voor het raadplegen van storingen niet nodig, maar de vindbaarheid van actuele storingsmeldingen mag inderdaad wel wat beter.

 

Als er iets systematisch niet werkt, laat het je klanten weten.

Tot zover heb ik nog geen melding gehad van tmobile dat mn internet niet helemaal perfect werkt..

T-Mobile was in de veronderstelling dat het probleem was gevonden en opgelost, vervolgens bleven er toch nog wat problemen bestaan en worden deze komende nacht hopelijk met een update opgelost. Een melding uitsturen is natuurlijk geen doen, je zal net zien dat er een melding wordt uitgestuurd waarna het na een paar minuten is opgelost… dan krijg je als provider weer klachten dat je onnodig veel meldingen uitstuurt.

 

Reputatie 2

Ik ervaar hetzelfde. Twee voorbeelden die bij mij niet meer werken sinds vanmorgen: 23.227.164.1 en 193.227.129.1.

Reputatie 7

Hoi @koeleco @xnpu ,

Goed dat jullie aan de bel trekken! Ik heb direct voor jullie navraag gedaan bij onze netwerk specialisten en begrijp vanuit hun kant dat de problemen in het vizier zijn. Daarbij zijn er zelfs al enkele aanpassingen gedaan in het netwerk. Aan jullie daarom de vraag of er al verbetering merkbaar is na een herstart van het modem. Hoe je deze doet, vind je op onze Wiki: 

Ik hoor het graag van jullie!

Reputatie 3

Zodra het herstarten mogelijk is (nu redelijk top drukte op de lijn met thuiswerken en homeschooling) zal ik hier antwoorden. 

Reputatie 7

Hi allemaal, 

De fix lijkt goed te hebben uitgepakt en het probleem verholpen. Ik ben erg benieuwd of dit overeenkomt met jullie ervaring. Ik hoor het graag! 

Reputatie 7

@koeleco @xnpu en ook @GooyVanDeBerg,

Ik heb het ‘Beste Antwoord’ voor nu verwijderd. Zojuist heb ik ook direct contact gehad met onze technische specialisten en zijn alle zeilen bijgezet om het probleem per direct op te lossen en de routing goed te doen verlopen. Mocht onverhoopt bovenstaande fix niet werken, weet dan dat we jullie signalen zodanig hebben opgepakt dat we dit direct aan het onderzoeken zijn. Voor vragen in de tussentijd, laat het vooral weten. We zitten voor jullie klaar! 

Reputatie 1

Nog een voorbeeld welke niet bereikbaar is, is website: launchpad.net.

Niet bereikbaar via T-Mobile thuis.

Maar ik zal zo eerst de modem herstarten, dat is nog niet gebeurd.

Herstarten van de modem heeft geen toegevoegde waarde. Uiteraard kan dit nooit kwaad, maar daar ligt het niet aan.

Reputatie 3

Ik heb de modem herstart via de web interface, maar dit geeft het zelfde resultaat. Ik heb de MTR’s aan je gestuurd @Boris.

Een goed voorbeeld is de website www.launchpad.net, deze is onbereikbaar via T-Mobile Thuis, wel via T-Mobile Mobiel. Ik heb hier ook een MTR voor naar Boris gestuurd. Hier zie ik geen packet loss op de ftth.glasoperator.nl, maar wel op de 10.10.12.1 hop daarna.

; ANSWER SECTION:
launchpad.net. 327 IN A 91.189.89.222
launchpad.net. 327 IN A 91.189.89.223

 

Reputatie 7

Hi allemaal,

Thanks voor alle aangeleverde informatie. Ook @lukaspostema heb ik doorgezet naar onze technische dienst. Momenteel zijn nog druk bezig het probleem te onderzoeken en op te lossen. Daarbij wil ik wel de verwachting lichtelijk temperen. We doen er echt alles aan om dit zo snel mogelijk voor jullie te realiseren, maar is er op dit moment nog geen update. Mocht deze er zijn, dan horen jullie direct van mij. 

Reputatie 3

Er lijkt iets verandert te zijn @Boris, launchpad.net is bereikbaar sinds 14:14:

$ mtr launchpad.net --report-wide
Start: 2022-02-10T14:14:13+0100
HOST: [removed]                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- router                                           0.0%    10    1.7  11.8   1.7  87.8  26.8
  2.|-- 192.168.1.1                                 0.0%    10    3.9   3.7   2.1   6.0   1.0
  3.|-- X-X-X-X.ftth.glasoperator.nl        0.0%    10   10.2  16.0   9.7  57.2  14.5
  4.|-- 10.10.12.1                                   0.0%    10   10.0  21.7   9.8 100.2  27.8
  5.|-- 10.10.12.57                                 0.0%    10   12.9  11.7  10.4  13.0   0.9
  6.|-- launchpad-net.banana.canonical.com  0.0%    10   21.4  24.5  15.0  90.6  23.3

 

Ubuntu.com gaat ook weer redelijk, nog steeds veel packet loss op de .57 :

$ mtr ubuntu.com --report-wide
Start: 2022-02-10T14:18:07+0100
HOST: [remove]                               Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- router                                                 0.0%    10    2.5   3.0   1.8   4.8   1.0
  2.|-- 192.168.1.1                                        0.0%    10    3.7   3.8   2.3   5.9   1.2
  3.|-- X-X-X-X.ftth.glasoperator.nl               0.0%    10   10.1  12.8  10.1  20.5   3.1
  4.|-- 10.10.12.1                                          0.0%    10    9.8  11.3   9.7  16.7   2.0
  5.|-- 10.10.12.57                                       60.0%    10   11.0  11.1  10.1  11.9   0.8
  6.|-- website-content-cache-2.canonical.com  0.0%    10   16.4  16.4  15.0  17.9   0.9

 

Ridewithgps.com (uit een eerdere reactie) gaat niet goed:

$ mtr ridewithgps.com --report-wide
Start: 2022-02-10T14:20:23+0100
HOST: [removed]                          Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
  1.|-- router                                      0.0%    10    2.3   2.7   1.9   4.3   0.9
  2.|-- 192.168.1.1                             0.0%    10    2.6   3.3   2.2   4.7   1.0
  3.|-- X-X-X-X.ftth.glasoperator.nl    90.0%    10   10.0  10.0  10.0  10.0   0.0
  4.|-- 10.10.12.1                               0.0%    10   11.6  10.4   9.5  11.7   0.7
  5.|-- ???                                          100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0

Reputatie 3

Bij mij werkt ook alles weer met ik sluit me aan bij @joooooost en zou dit graag ook willen weten

 

 

Hi allemaal, 

De fix lijkt goed te hebben uitgepakt en het probleem verholpen. Ik ben erg benieuwd of dit overeenkomt met jullie ervaring. Ik hoor het graag! 

Alles werkt weer als vanouds :point_up:

Ja. Hier werkt het ook weer. Bedankt.