Beantwoord

Maximale snelheid glasvezelabonnementen



Toon eerste reactie

32 reacties

Men is gewoon doorgegaan waar regefiber ophield te bestaan als zelfstandig netwerkbeheerder.
En KPN had toen of zichzelf of een versplinterde kabel als concurent, en men moest anderen op hun netwerk toelaten, dus waarom zou je sneller leveren.

Maar er is hoop, na vol, nouja langzaam aan, in te zetten op de verbetering van adsl naar bounded is het roer om, moeten nu 6500 huizen per week op glas worden aangesloten, en ondertussen zal de boel in de POP ook wel aan vervanging toe zijn, dus dat komt ook wel goed.

Maar mijn ervaring is dat KPN stabieler is dan T-mobile, had ik met KPN een verschil van hooguit 5Mbps per meeting, bij t zit ik tussen de 60/55 en 90/95 te meten.
Moet wel nog een modem probleempje oplossen.
Reputatie 7
Badge +1
https://tweakers.net/nieuws/154910/kpn-start-met-1gbit-s-glasvezel-bij-aanleg-50000-huishoudens-in-zeeland.html

Bovenstaande link geeft misschien ook enige duidelijkheid, zoals te lezen start KPN nu pas schoorvoetend met hogere download via de glasvezel, de reactie van @tmoesel klopt m.i. volledig ik woon zelf in de Achterhoek waar Reggefiber (nu KPN netwerk) jaren geleden bijna overal glasvezel heeft aangelegd.

Waarom men er toen voor gekozen heeft in de wijkkasten apparatuur te plaatsen welke maar maximaal +- 500mb download aankan is de vraag, misschien was de techniek nog niet zo ver, of KPN kennende mocht het niets kosten, net als jaren daarvoor bij de aanleg van (A)DSL .

In alle plaatsen met WBA glasvezel is KPN de eigenaar van het glasvezelnetwerk, of je daar blij mee moet zijn? denk het niet, de providers huren gewoon bij KPN ruimte om hun diensten aan te bieden helaas zijn ze hierbij afhankelijk van de door KPN gebruikte techniek.
Reputatie 6
Waarom biedt T-Mobile hier in onze omgeving geen abonnementen sneller dan 500 Mbit/sec aan?
Omdat T-Mobile op die lokatie/omgeving/postcode blijkbaar inkoopt/huurt bij KPN. En KPN WBA heeft maar tot max 500Mbps in het 'assortiment' (momenteel).
Als op die postcode maar weinig T-Mobile klanten zijn of lijken bij te komen, gaat T-Mobile daar niet eigen apparatuur plaatsen. Dat loont dan niet of ze zijn er nog niet aan toe gekomen of ze hebben de mensen niet om het werk uit te voeren. Alleen T-Mobile commercieel intern weet exact de reden, maar zullen ze niet publiek maken.
Beste mensen,
Ik waardeer de goedbedoelde reacties zeer, maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn simpele vraag.
Ik vraag niet wat bandbreedte of internetsnelheid (zoals T-Mobile het zelf ook noemt) betekent, ik heb zeer ruime en langdurige ervaring met (inter)netwerken en staar me ook nergens blind op.

Er ontbreekt op dit moment slechts 1 stukje informatie:

Waarom biedt T-Mobile hier in onze omgeving geen abonnementen sneller dan 500 Mbit/sec aan?

Overigens, zoals ik impliciet al eerder aangaf, geldt dat ook voor KPN en aanverwanten: allemaal maximaal 500 Mbit/sec.

Mijn vraag stelde ik oorspronkelijk bij de enige partij, waarmee ik nu formeel contact heb: KPNNetwerkNL. Die verwijst me naar de providers en ik begin bij T-Mobile.
T-Mobile maakt het me vooralsnog heel moeilijk de vraag rechtstreeks (per e-mail) te stellen en dwingt me naar dit forum.
Reputatie 7
Badge +3
Denk dat je ten eerste moet kijken wat je nodig hebt, veel mensen komen heel goed weg met 100 of 200Mb verbindingen.

Klein beetje uitleg wat dit getal 100 / 200 / 500 / 750 nu eigenlijk voorstelt.
Deze waarden zijn getallen voor bandbreedte, maar in de volkmond is dit 'snelheid'.
Maar als je nu eens je verbinding bekijkt bij normaal gebruik, zul je opmerken dat de snelheid van het data transport fluctueerd.

Zo kun je op een 750Mb verbinding snelheden zien tussen de 0Mb en 750Mb, het is maar net hoeveel verbindingen er opern staan.

Ik vergelijk die 'snelheid' altijd als een treinstation, er liggen bijv. 750 lijnen voor maximaal 750 treinen.
Komen er maar 100 treinen binnen, heb je dus een 'overhead' van 650 lijnen.

Jij bent bijvoorbeeld aan het downloaden met 100 treinen, maar nu komen je kinderen en je vriendin online en gebruiken nu voor hun apps 200 lijnen. Totaal heb je nu dus 300 van de 750 in gebruik. Er is dus nog steeds 'overhead'.
Er kunnen dus nog meer mensen gebruik maken van jouw verbinding, voordat die 750 lijnen allemaal in gebruik zijn ... en komt er dan nog iemand bij, ja .. dan zal iedereen iets moeten inleveren.

Dan komt de vraag als snel, maar ik gebruik toch altijd die 750 lijnen?
Nee, want ook aan de andere kant van deze spoorlijk zijn ook geen onbeperkte lijnen beschikbaar.
Kan zijn dat je download uit een station wat maar max 100 lijnen aan kan, dan krijg jij er bijv. maar 10.
Waarom 10 denk je nu, ja .. je bent niet de enige die door dat station wil, dus gaan ze je 'knijpen' om ook ruimte te maken voor overige treinen.

Heb hier een bandbreedte van 750Mb, maar die zie ik alleen maar als ik een speedtest doe.
Voor de rest zweef ik gemiddeld rond de 3Mb - 50Mb met wat ik doe, maar als mijn dochter thuiskomt met haar vrienden piekt het soms naar 550Mb ... maar ik heb daar dus nooit last van .. ik heb 'overhead'.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven, kijk je niet blind op die snelheid van maar max 500Mb. Want je zult er achterkomen dat je duur betaald (veel overhead) voor iets wat je nauwelijks tot nooit gebruikt.

Hieronder zie je mijn speedtest bandbreedte ... daar heb ik ook al over de 950 gehad op een 750 verbinding (heel veel overhead dus)

Mmm, bedankt voor je reactie, Hidden.nld, maar ik denk niet dat het voor mij hiermee echt duidelijk is geworden.
Ik ga ervan uit, dat de techniek niet de beperkende factor is.

Maar wie bepaalt nu welke maximale snelheid wordt aangeboden? KPNNetwerkNL of de providers?
KPNNetwerkNL zegt: "Wij zijn de netwerkbeheerder KPNNetwerkNL en gaan niet over abonnementen. Wij verzoeken u uw vraag neer te leggen bij de provider waar u uw diensten afneemt."
Reputatie 7
Badge +4
@ahamro

Omdat de providers het signaal inkopen bij KPN.
Als er 750Mbit geleverd word zet T Mobile zelf zijn apparatuur in de wijkkasten en mogen ze zelf bepalen welke snelheid ze bieden.

Reageer