Beantwoord

Modem Zylem herstart meerdere keren per dag


We zijn sinds oktober 2022 klant bij T-mobile. We hebben internet via glasvezel.

We zijn tevreden over de snelheid van het internet, echter meerdere keren per dag herstart de modem zonder enige aanleiding. Dit vinden we uiteraard vervelend vooral wanneer we tv kijken of wanneer we via Teams aan het werk zijn. Het gebeurt meerdere keren per dag. 

 

We hebben thuis een glasvezel internet en een Zylem modem. Vanuit de modem loopt een kabel naar een Dlan Devolo kast van waaruit we internet via het huis verspreiden. Bij de TV een Dlan Devolo (voor tv kijken), bij werkkamer Dlan Devolo (voor werklaptop) en voor kinderkamers een Dlan Devolo kast voor internet.

 

De verbinding is stabiel en goed wanneer internet operationeel is. Echter om de een of andere reden reboot de modem/router.

 

Ik heb al zelf de Lease duur verlengt naar 8 dagen maar dat verandert niks. Ik heb al een range ingesteld van de uit te geven IP adressen zodat deze range niet overlapt met die van de DEVOLO apparaten. Daarnaast heb ik al optie IP adresssen toewijzen aan apparaten zodat deze onthouden worden door de router zodat deze niet opnieuw toegewezen worden. 

 

Helaas het mocht niks baten. 

 

Wat mij verder zelf opvalt is dat de router reboot hij opnieuw zijn log opbouwt en historische loggegegevens kwijt is. Dat vind ik bijzonder. Alsof de router helemaal opnieuwe begint. 

 Het is nu net weer gebeurd:

 

 Kan iemand mij alsjeblieft helpen wat ik kan doen?

  • Is de modem kapot?
  • Zit het in de instellingen?

Alvast bedankt voor de hulp!

icon

Beste antwoord door Waqqas 31 March 2023, 21:24

Bekijk origineel

24 reacties

Als aanvulling, wanneer ik dit artikel lees : 

 

Dan heb ik het idee dat ik ook aan de nieuwe router moet. Nogmaals hoor het graag wat ik zelf nog kan proberen voordat het zover is. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bakkie80 

Heb je de Zyxel al eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld? Zo niet probeer dit dan eens, gaat het daarna beter?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Bakkie80, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Goed dat je het aangeeft, dat hoort natuurlijk niet zo vaak te gebeuren, sorry! Met de beschrijving van jouw issue, ben ik ervan overtuigd dat het probleem met uitval en herstart echter elders zijn oorsprong vindt. Ik vermoed dat de Devolo voor een hapering in het geheel zorgt, of een ander apparaat dat bekabeld aangesloten is. Deze boosdoeners geven een lease time error op het toegewezen IP-adres. Dit kun je herstellen door alleapparaten los te koppelen, het modem te resetten en daarna een reprovisie op het modem en de WAN (de binnenkomende verbinding) te laten uitvoeren. De reprovisie kun je aan ons verzoeken, dit doen we met alle plezier voor je. Een korte uitleg over een lease time error: elk apparaat dat verbonden is met het draadloze of bekabelde netwerk in huis, krijgt vanuit de DHCP-server (het signaal even simpel gezegd) een IP-adres toegewezen met een leasetijd van 60 minuten. Deze IP-adressen worden slechts een uur gereserveerd op de DHCP omdat het anders onveilig wordt binnen het netwerk. Meestal refresht de IP-lease vervolgens na een uurtje zodat het apparaat weer verbonden is en online blijft, maar op een lease time error blijft de lease dus vernieuwen en uitvallen en dat is van grote invloed op de algehele verbinding van alle apparaten.

Jason, ik heb net thuis een fabrieksreset gedaan en zowel de modem als de kediaconverter van t stroom gehaald. Ik kijk even hoe lang de up time nu is.

 

Mocht toch weer herstarten plaats vinden dan meld ik me voor de reprovisie.

 

Vraag: heeft het nog zin om bv devolo apparaten op een vast ipwaarden in te stellen zodat de lease altijd op hetzelfde ipadres plaats vindt. Op die manier voorkom je misschien de conflicten.

Reputatie 7
Badge +16

@Bakkie80 Helemaal goed, thanks voor je medewerking. Ik wacht je eventuele reactie af en indien de reprovisie nodig is, dan voeren we die meteen uit!

Antwoord op je vraag: Ja en nee → Een vast, ook wel statisch, IP-adres zou interessant kunnen zijn in bepaalde gevallen. Bijvoorbeeld wanneer je alles op een eigen server draait en niet steeds je hele thuisnetwerk wilt her-configureren. Dit geldt trouwens niet voor de server IP (DHCP-adres) natuurlijk; deze zal vanuit ons altijd dynamisch zijn. Ik heb uit andere topics begrepen dat je ook hiervoor een bepaalde techniek kunt toepassen waardoor zelfs dat IP statisch wordt, maar daar durf ik me niet aan te wagen. Ik zou het zo laten en er verder geen aandacht aan besteden, tenzij iemand anders een geniale tip heeft waarmee er wel aanzienlijke verbetering optreedt natuurlijk. Waarom het overigens niet zoveel zin heeft: de lease-time blijft een push krijgen. Je kunt die 60 minuten lease dan wel stopzetten door alles op één IP toe te wijzen, maar als ik me niet vergis, wil de server dan alsnog een renewal blijven pushen.

 

Ok, de harde fabrikesreset heeft geen  effect. Graag dan de reprovisie. 

 

Wat is de bedoeling? En hoe gaat dat in zijn werk

Reputatie 6
Badge

We zijn sinds oktober 2022 klant bij T-mobile. We hebben internet via glasvezel.

We zijn tevreden over de snelheid van het internet, echter meerdere keren per dag herstart de modem zonder enige aanleiding. Dit vinden we uiteraard vervelend vooral wanneer we tv kijken of wanneer we via Teams aan het werk zijn. Het gebeurt meerdere keren per dag. 

 

We hebben thuis een glasvezel internet en een Zylem modem. Vanuit de modem loopt een kabel naar een Dlan Devolo kast van waaruit we internet via het huis verspreiden. Bij de TV een Dlan Devolo (voor tv kijken), bij werkkamer Dlan Devolo (voor werklaptop) en voor kinderkamers een Dlan Devolo kast voor internet.

 

De verbinding is stabiel en goed wanneer internet operationeel is. Echter om de een of andere reden reboot de modem/router.

 

Ik heb al zelf de Lease duur verlengt naar 8 dagen maar dat verandert niks. Ik heb al een range ingesteld van de uit te geven IP adressen zodat deze range niet overlapt met die van de DEVOLO apparaten. Daarnaast heb ik al optie IP adresssen toewijzen aan apparaten zodat deze onthouden worden door de router zodat deze niet opnieuw toegewezen worden. 

 

Helaas het mocht niks baten. 

 

Wat mij verder zelf opvalt is dat de router reboot hij opnieuw zijn log opbouwt en historische loggegegevens kwijt is. Dat vind ik bijzonder. Alsof de router helemaal opnieuwe begint. 

 Het is nu net weer gebeurd:

 

 Kan iemand mij alsjeblieft helpen wat ik kan doen?

  • Is de modem kapot?
  • Zit het in de instellingen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Even een paar vragen zodat we wat problemen kunnen uitsluiten:

  • hoe is de Devolo geconfigureerd: gebruikt die de WAN poort voor de verbinding naar de Zyxel? En zoja: doet de Devolo ook NAT?
  • Welke adres ranges gebruik je op de Devolo en welke op de Zyxel?
  • Gebruik je nog andere poorten op de Zyxel of heb je alleen de Devolo aangesloten?
  • Als de denkt dat de Zyxel router is herstart, kun je dan eens inloggen en kijken wat de uptime is?

Beste louisL,

 

Hierbij de antwoorden die ik je nu kan geven of niet weet. 

  • hoe is de Devolo geconfigureerd: gebruikt die de WAN poort voor de verbinding naar de Zyxel? En zoja: doet de Devolo ook NAT?
    • De Lan kabel zit aangesloten op poort 1 van de Zyxel router (dus niet de WAN).
    • Of de Devolo NAT doet (bedoel je hiermee toekennen van IP adressen, dat weet ik niet goed. Ieder Devolo apparaat heeft een eigen MAC adres. Dat heb ik gezien, maar zie dus niet welke IP adres eraan gekoppeld zit. 
  • Welke adres ranges gebruik je op de Devolo en welke op de Zyxel?
    • Devolo: weet ik niet - heb devolo support gemaild - kan deze info nergens terug inden
    • Zyxel: Ik heb deze nu ingesteld  op 192.168.1.2 - 192.168.1-100. 
  • Gebruik je nog andere poorten op de Zyxel of heb je alleen de Devolo aangesloten? Heb alleen de Devolo aangesloten.
  • Als de denkt dat de Zyxel router is herstart, kun je dan eens inloggen en kijken wat de uptime is?
    • Uptime van Zyxel router is nu (sinds spontane herstart vanochtend ruim twee uur)
    • Modelnaam VMG8825-T50

      Firmware-versie V5.50(ABPY.1)b16_20210525

      Uptime van systeem 0 days 2 hours 15 mins 16 sec

  • Heb je nog meer van mij nodig? Hoor het graag en alvast bedankt voor het meedenken/hulp

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Bakkie80, bedankt voor de duidelijke informatie. Ik kijk graag met je mee en zal de reprovisie uitvoeren, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht sturen? Dan kan ik met je mee kijken! Talk soon. 

Tommie, dat kan ik: 

  • [Bewerkt door moderator]

 

Het is niet handig om je persoonlijke gegevens openbaar te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Bakkie80, ik heb zojuist een reprovisie uitgevoerd op het modem. Kan je het nogmaals checken?

Ok tommie bedankt wat moet ik checken?

 

De router heeft nu een uptime van 16 uur... zal t morgen checken. 

 

Heb trouwens reactie vanuit Devolo:

------

de devolo hebben geen DHCP en krijgen de IP van de router.
De devolo hebben ook geen invloed op de leasetime; of heeft u ingesteld dat de leasetime 30min is.

----

Helaas net weer vanavond een reboot gehad. Uptime is nu 1 uur. Wat ia de volgende stap. Ligt het aan de router zelf?

Hoor het graag want dit is wel irritant zeg.

 

Groet

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Bakkie80, bedankt voor je snelle reactie! Ik heb toch besloten om het modem te vervangen. Je ontvangt hier een bericht van. Wil je mij laten weten, na dat het nieuwe modem geïnstalleerd is, of het modem nog steeds uitvalt?  Talk soon!

Tommie bedankt, we gaan het proberen en gaan het zien! 

Vandaag nieuwe router ontvangen en geinstalleerd. Sindsdien de 1e uptime (inmiddels ruim 7 uur) nog geen problemen. Zal laten weten hoe het verder gaat, maar so far so good!

Ok... nu 16 dagen later modem werkt nog steeds en geen last meer gehad van onnodige herstarts van de modem. Blij met deze oplossing.

 

Bedankt voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +5

Wat fijn om te lezen @Bakkie80! Bedankt voor deze update en geniet van de verbinding! 😍

Reputatie 3

We hebben in het verleden verschrikkelijk veel last gehad van herstart van het modem. Het modem is al 3x vervangen de glasvezel verbinding gemeten, de stroom gemeten, absoluut niks gevonden.

Het is nu iets meer dan 1 Maand goed gegaan dus zonder herstart.

Sinds gisteren herstart het modem weer meerdere keren per dag. Bij ons is niets veranderd. Geen idee waarom dit probleem nu weer de kop opsteekt.

We hebben zo'n 4 tot 5 jaar glasvezel de problemen zijn begonnen ongeveer 1 maand na onze overstap. We zijn tevreden over de snelheid van de verbinding, maar de betrouwbaarheid is waardeloos.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Piet Basten, goed dat je hiervoor opnieuw aan de bel trekt.

Als ik een lijnmeting doe zie ik dat veel van je apparaten die je aangesloten hebt een leasetime error veroorzaken. Dit kan voor de herstart van het modem zorgen. Zou je het modem drie dagen kunnen testen zonder dat je randapparatuur aangesloten is? Ik zie namelijk dat je een eigen router/switch aangesloten hebt. Ik wil het modem uitsluiten en dit is alleen te testen zonder dat je eigen apparatuur eraan verbonden is. Zorg dat je in die drie dagen ook geen handmatige reset uitvoert. Dan kan ik dit namelijk precies terugzien in mijn lijnmeting. 

Reputatie 3

Het rare is, net als vorige keer, zodra het modem een keer herstart wordt het steeds erger, ik schat dat het modem minstens 5 tot 10 keer herstart is vandaag, terwijl het tot eergisteren gewoon 1 maand in de lucht bleef. Ik had vanmiddag 1 accesspoint uitgeschakeld maar dat heeft blijkbaar niets geholpen het accesspoint heeft een vast ip address net zoals de ipcamera's, ik heb echt geen idee waarom dit probleem zich nu opnieuw voordoet.

Reputatie 3

Gisteren avond omdat de verbinding steeds opnieuw herstartte telefoon, powerline stekkers, accesspoint uitgeschakeld, andere stroomgroep gebruikt.

We hebben de hele avond zonder probleem tv kunnen kijken maar vanmorgen is de verbinding toch weer een paar keer weggevallen, hoewel alle bijzondere connecties nog steeds uitgeschakeld waren.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Piet Basten, heb je toevallig ook de momenten genoteerd dat het uitviel? Dan kunnen wij dit nagaan in onze metingen. Groetjes, Ishana

Reputatie 3

Sinds 2 dagen werkt de verbinding weer, waarom het nu wel werkt weet ik echt niet.

Alle stekkers zitten er weer in alles lijkt te werken.

Donderdag avond bleef het modem herstarten, zodra alle lampjes aan waren herstartte het modem meteen weer.

Ik heb een tijd lang de uptime van het modem geregistreerd in een word document maar weet niet hoe ik dit kan invoegen

 

 

Uptime

Datum

Tijd

Dagen

Uren

minuten

25-5-2023

Nieuwe router ontvangen ivm vele herstarts

21-6-2023

21:15

herstart

 

 

22-6-2023

08:10

herstart

 

 

 

21:25

Meerdere herstarts

2-6-2023

12:05

herstart

 

 

 

21:15

herstart

 

 

 

21:35

herstart

 

 

 

22:10

herstart

 

 

24-6-2023

Guidon Nieuwe T5401 geïnstalleerd ivm vele herstarts, tijdens installatie valt het modem uit.

7-7-2023

21:20

1

2

18

8-7-2023

 

Meerdere herstarts

9-7-2023

12:15

0

2

41

 

18:54

0

1

1

10-7-2023

14:07

0

20

15

11-7-2023

17:59

1

0

6

 

19:02

0

1

3

 

21:32

0

3

34

17-7-2023

T50 opgehaald en aangesloten

20-7-2023

14:12

0

11

49

 

19:47

0

17

13

21-7-2023

10:03

1

7

29

 

13:42

1

11

8

 

19:00

Router helemaal uit

22-7-2023

09:12

0

14

5

23-7-2023

11:57

1

16

50

 

19:15

2

0

8

24-7-2023

08:31

2

13

24

 

12:42

2

17

35

ENEXIS start meting + DX5401 aangesloten omdat T50 meteen uitvalt

 

23:20

0

9

0

25-7-2023

08:09

0

17

48

 

16-44

1

2

11

 

21:46

1

7

25

26-7-2023

08:30

1

18

9

 

11:56

1

21

35

27-7-2023

10:24

2

20

3

 

21:09

3

6

48

28-7-2023

14:00

3

23

40

29-7-2023

09:54

4

19

33

30-7-2023

12:30

5

22

10

31-7-2023

10:00

6

19

36

Enexis einde meting ophalen apparatuur

2-8-2023

12:15

Bliksem aardlekschakelaar uit

 

16:00

0

5

43

3-8-2023

9:45

0

17

23

 

10:15

Herstart ivm bromtoon telefoon

5-8-2023

15:20

2

8

5

6-8-2023

11:33

3

1

21

17-8-2023

10:11

13

23

58

24-8-2023

21:25

21

11

16

27-9-2023

21:35

Meerdere herstarts

28-9-2023

19:30

Modem blijft herstarten

 

21:40

0

1

54

2-10-2023

09:45

2

1

7

 

 

Reageer