Beantwoord

Na overstap WBA > ODF insabiele download

  • 13 April 2021
  • 36 reacties
  • 1685 Bekeken


Toon eerste reactie

36 reacties

Reputatie 7

Hi @ijansen Met een tracert had je (heel grof opgedeeld) kunnen zien wáár er eventueel vertraging optreed maar nog steeds niet waarom. :wink:

@Bjarn Er gaat wat hardware vervangen worden in het netwerk, op dit moment zijn we de planning hiervoor aan het afstemmen met de aannemer. Wordt dus aan gewerkt, ik houd je op de hoogte! :slight_smile:

Reputatie 4

Hi @Brian, is er toevallig al een (kleine) update? Thanks alvast :)

Reputatie 2

Dat we alleen op de server van XS4ALLde beloofde snelheid halen is natuurlijk niet in orde.

 

Als we de route die onze data aflegt hadden kunnen volgen via tracert hadden we gezien waarom dat is, maar dat hebben ze uitgezet.

Reputatie 4

Hey @Bjarn Een oplettende collega heeft even zitten speuren en we zien wat errors op een netwerklink. Mogelijk kan dit de oorzaak zijn maar dat weten we niet zeker. We gaan het verder onderzoeken en ik kom er bij je op terug!

He Brian! Dat klinkt top, altijd handig, nieuwe inzichten :-)

Ik wacht het weer even af. Thanks alvast!

Reputatie 7

Hey @Bjarn Een oplettende collega heeft even zitten speuren en we zien wat errors op een netwerklink. Mogelijk kan dit de oorzaak zijn maar dat weten we niet zeker. We gaan het verder onderzoeken en ik kom er bij je op terug!

Reputatie 4

Gezien het GPON is deel je de poort met een aantal andere klanten. Kan zijn dat die je in de weg zitten. Schommelt het altijd zo, bijvoorbeeld ook snachts? 

De Automated speedtest van de UDM zou het dan moeten kunnen laten zien. 

ps: zelf vind ik de speedtest van XS4ALL het betrouwbaarste (id = 13218). Die laat bij mij strakke resultaten zien in smokeping: https://github.com/mad-ady/smokeping-speedtest 

 

Btw: gebruik je nu de RJ45 WAN poort van de UDM? En gebruikte je die op WBA ook? Ik heb verhalen gezien op het UI forum dat die poort niet altijd even stabiel is en dat sommigedat hebben opgelost met een RJ45 SFP. 

Klopt idd, er is ook al een portswap gedaan zonder succes helaas. De Unifi speedtest geeft basically altijd een download van ~200Mbit aan. Dit kan kloppen, gezien speedtests naar dezelfde servers meestal wel stabiel zijn, behalve die KPN Rotterdam, die is de ene keer 300, dan weer 600 en bij uitzondering 800.

De XS4ALL server vind ik zelf ook altijd de betere idd! Ga 'm vanmiddag nog even hier posten :)

 

Ik heb altijd de RJ45 port gebruikt, voorheen had ik een USG, niet de UDM Pro. Helaas ook met de Zyxel getest, ook daar een te lage download.

Reputatie 6
Badge +3

Gezien het GPON is deel je de poort met een aantal andere klanten. Kan zijn dat die je in de weg zitten. Schommelt het altijd zo, bijvoorbeeld ook snachts? 

De Automated speedtest van de UDM zou het dan moeten kunnen laten zien. 

ps: zelf vind ik de speedtest van XS4ALL het betrouwbaarste (id = 13218). Die laat bij mij strakke resultaten zien in smokeping: https://github.com/mad-ady/smokeping-speedtest 

 

Btw: gebruik je nu de RJ45 WAN poort van de UDM? En gebruikte je die op WBA ook? Ik heb verhalen gezien op het UI forum dat die poort niet altijd even stabiel is en dat sommigedat hebben opgelost met een RJ45 SFP. 

Reputatie 4

@Bjarn

Zojuist de plaatjes van jouw speedtest bekeken.

Om een juiste duiding te krijgen is het een vereiste om de speedtest uit te voeren met de Ookla App

Er kunnen teveel processen op de achtergrond aanwezig zijn die een test met een browser nadelig kunnen beïnvloeden.

Zojuist een speedtest uitgevoerd in de Firefox browser - up 430 down 148
Direct daarna test met de - App up 945 down 400

Beide tests uitgevoerd op dezelfde toegangspunten. Je ziet het. een aanmerkelijk verschil.

Dus om e.e.a. helder te krijgen is het noodzakelijk om gelijkwaardige instrumenten te gebruiken. Pas als je die gegevens kunt tonen, waarbij er meerdere metingen verspreid over de uren en dagen zijn, kan er bekeken worden of er een oorzaak te duiden is.

Succes met het registreren :sweat:

Ah ja klopt idd. Momenteel niet in de buurt van m'n pc helaas.

Toen de monteur hier was ook via de desktop app getest, maar de resultaten waren zo goed als hetzelfde.

Daarnaast heb ik ook op m'n thuisserver een eigen speedtest gehost met Librespeed om m'n interne netwerk te testen, hier haal ik snelheden van 1Gbps+, ook de monteur zag dit en sloot daardoor m'n interne netwerk uit. Tevens werkt Librespeed ook in de browser dus zou dit eerlijk zijn tegenover speedtest.net.

Ik heb vanaf m'n thuisserver via de Speedtest CLI, de officiële, nog wat tests uitgevoerd naar verschillende servers:

Ik hoop dat een van de T-Mobile moderators er nog een kijkje naar kan nemen.

Reputatie 7
Badge +5

@Bjarn 

Zojuist de plaatjes van jouw speedtest bekeken.

Om een juiste duiding te krijgen is het een vereiste om de speedtest uit te voeren met de Ookla App

Er kunnen teveel processen op de achtergrond aanwezig zijn die een test met een browser nadelig kunnen beïnvloeden.

Zojuist een speedtest uitgevoerd in de Firefox browser - up 430 down 148
Direct daarna test met de - App up 945 down 400

Beide tests uitgevoerd op dezelfde toegangspunten. Je ziet het. een aanmerkelijk verschil.

Dus om e.e.a. helder te krijgen is het noodzakelijk om gelijkwaardige instrumenten te gebruiken. Pas als je die gegevens kunt tonen, waarbij er meerdere metingen verspreid over de uren en dagen zijn, kan er bekeken worden of er een oorzaak te duiden is.

Succes met het registreren :sweat:

Reputatie 4

Sluit je aan

Issue is inmiddels al meer dan 3 maanden gaande.

Zo op het eerste oog lijken het verschillende issues.

Bij mij is m'n upload zeer stabiel en altijd wel boven de 900Mbit. Het is puur de download sinds de overstap naar 't eigen netwerk dat de dag voor de overstap op WBA nog wel goed was.

Gaat tevens om regio Lansingerland hier. 

Reputatie 7
Badge +5

Sluit je aan

Issue is inmiddels al meer dan 3 maanden gaande.

Reageer