Beantwoord

nieuwe klant kan geen mail meer versturen

  • 17 March 2024
  • 65 reacties
  • 618 Bekeken

ik ben afgelopen week als nieuwe klant overgenomen door u (door odido) met de overname van Tweak. Afgelopen maandag ben ik op uw netwerk gepatcht. Sindsdien kan ik geen mail meer versturen... Ik kan mijn eigen SMTP-servers niet meer bereiken en via uw server (t-mobilethuis.nl) krijg ik ook niks weg. Als ik bij de chatbot ‘SMTP’ intyp krijg ik ‘sorry ik weet niet wat u bedoelt’ (….). Na een week van contact zoeken (!!!) kreeg ik zojuist eindelijk contact met de helpdesk. Daar blijkt niemand met zelfs maar de geringste ict-kennis te werken. Als ik het adres geef van mijn SMTP-servers die ik niet meer kan bereiken krijg ik na minutenlange stilte de vraag of dat een website is. (…). Na een half uur van uitleg wat email is en hoe dat werkt geef ik het op en vraag om credentials van de SMTP-server van Odido (waar ik mij blijkbaar moet identificeren met een username + pass). Daarop krijg ik van de helpdeskmedewerker het IP-adres van mijn modem…

nou dacht ik overgenomen te zijn door een gerenommeerde internetprovider maar na een week heb ik de indruk op de slecht geconfigureerde gratis wifi van het frietkot hier beneden te zitten.

In ieder geval, de helpdeskmedewerker concludeerde dat ik met geavanceerde instellingen geholpen moest worden (….) waarvoor geen kennis bij de helpdesk aanwezig was maar dat ik daarvoor hier een topic aan moest maken. Op mijn aangeven dat ik hier al had gezocht maar dat hier geen oplossing te vinden was kreeg ik te horen dat ik dan een nieuw topic aan moest maken.

Nou

Ik ben benieuwd. Ik denk dat het een rechtszaak gaat worden wegens het schenden van de netneutraliteit en de europese richtlijn over het verbod op blokkeren van kritische diensten.

Maarrr… ik ga er open in en geef het een kans… wie weet zitten hier de ict-ers van Odido….

icon

Beste antwoord door harmenzo 17 March 2024, 19:00

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 3

Mail instellingen kan je hier vinden:

https://community.odido.nl/bekabeld%2Dinternet%2D534/e%2Dmail%2Dinstellingen%2Dhoe%2Dwerkt%2Dhet%2Dsmtp%2Dimap%2Dpop%2D340768

Let op:  eind deze maand gaat de stekker uit de email dienst!

Uitgaande poort 25 staat bij Odido dicht (bij mijzelf om mij onbekende reden niet, maar dit terzijde). Als je je eigen mailservers niet kan bereiken, dan komt dat misschien daardoor dus. Als het uitgaande mailservers zijn, en je beheert ze zelf, dan kun je dat oplossen door ze te benaderen/benaderbaar te maken via andere poortnummers. Als het inkomende mailservers zijn, dan moet je een relay/smarthost gebruiken om er vanaf je Odido thuisverbinding bij te kunnen. Tot eind van deze maand kun je nog de Odido server daarvoor gebruiken. Daarna moet je wat anders geregeld hebben.

 

Reputatie 7
Badge +14

Let op. Gmail en iCloud mail zijn fijne vervangers

Reputatie 3

@CrisTien Niets gaat boven je eigen domein op je eigen mailserver 😀

Reputatie 7
Badge +14

@CrisTienNiets gaat boven je eigen domein op je eigen mailserver 😀

Eens helemaal eens maar dat is niet voor iedereen mogelijk en dan is Gmail en iCloud een gratis optie.

 

Mail instellingen kan je hier vinden:

https://community.odido.nl/bekabeld%2Dinternet%2D534/e%2Dmail%2Dinstellingen%2Dhoe%2Dwerkt%2Dhet%2Dsmtp%2Dimap%2Dpop%2D340768

Let op:  eind deze maand gaat de stekker uit de email dienst!

Uitgaande poort 25 staat bij Odido dicht (bij mijzelf om mij onbekende reden niet, maar dit terzijde). Als je je eigen mailservers niet kan bereiken, dan komt dat misschien daardoor dus. Als het uitgaande mailservers zijn, en je beheert ze zelf, dan kun je dat oplossen door ze te benaderen/benaderbaar te maken via andere poortnummers. Als het inkomende mailservers zijn, dan moet je een relay/smarthost gebruiken om er vanaf je Odido thuisverbinding bij te kunnen. Tot eind van deze maand kun je nog de Odido server daarvoor gebruiken. Daarna moet je wat anders geregeld hebben.

 

als ik via poort 465 of 587 had kunnen versturen had  ik dit topic niet aangemaakt. maar dat lukt dus ook niet die lijken net zo dicht te zitten als poort 25 

 

poort 2525 is niet netjes ik heb ook bedrijfsmail en een goede relatie met mijn hosters 

 

kun jij via 465 of 587 versturen? vanaf het netwerk van odido?

Let op. Gmail en iCloud mail zijn fijne vervangers

ik heb drie domeinen met eigen mail dan zijn gmail en icloud niet fijn en geen vervangers 

@CrisTienNiets gaat boven je eigen domein op je eigen mailserver 😀

jawel 

een eigen domein en een eigen mailserver en geen internet van odido 

Reputatie 3

@AlbertJan

Ik heb de uitgaande mailserver van Odido nog nooit gebruikt, omdat ik mijn eigen uitgaande mailserver heb. Maar ik kan er wel bij:

harmenzo@odido:~$ telnet smtp.t-mobilethuis.nl 587
Trying 37.143.82.162...
Connected to smtp.t-mobilethuis.nl.
Escape character is '^]'.
220 smtp01.glasoperator.nl ESMTP Postfix
quit
221 2.0.0 Bye
Connection closed by foreign host.

Lukt mij ook met de andere poorten/hosts (zelfs via poort 25, maar daarop ben ik echt een uitzondering). Kan jij dan helemaal geen verbinding maken? Of kan je wel een verbinding maken, maar krijg je vervolgens een fout van de mailserver?

Trouwens, je hosters/klanten merken er toch (zo goed als) niks van als jij naar de mailserver van Odido connect via poort 2525? Want die levert vervolgens zelf immers netjes de mail af via poort 25, zoals het hoort. (Alleen in de headers zit dan wel ergens verstopt dat een stap eerder poort 2525 gebruikt is, maar wat boeit dat?)

Reputatie 7
Badge +14

Poort 25 is al jaren dicht bij t-mobile.  Zo voorkomen ze plaatsing van hun ip ranges bij spamfilter houses.  Als je geen workaround kan/wil maken dan kun je tot 14 dagen na start abonnement nog opzeggen. 

Poort 25 is al jaren dicht bij t-mobile.  Zo voorkomen ze plaatsing van hun ip ranges bij spamfilter houses.  Als je geen workaround kan/wil maken dan kun je tot 14 dagen na start abonnement nog opzeggen. 

poort 465 en 587 zouden operationeel moeten zijn. dat zijn ze niet bij mij. opzeggen is bijna geen optie ik werk thuis dat kan dan niet meer voor onbepaalde tijd. 

@AlbertJan

Ik heb de uitgaande mailserver van Odido nog nooit gebruikt, omdat ik mijn eigen uitgaande mailserver heb. Maar ik kan er wel bij:

harmenzo@odido:~$ telnet smtp.t-mobilethuis.nl 587
Trying 37.143.82.162...
Connected to smtp.t-mobilethuis.nl.
Escape character is '^]'.
220 smtp01.glasoperator.nl ESMTP Postfix
quit
221 2.0.0 Bye
Connection closed by foreign host.

Lukt mij ook met de andere poorten/hosts (zelfs via poort 25, maar daarop ben ik echt een uitzondering). Kan jij dan helemaal geen verbinding maken? Of kan je wel een verbinding maken, maar krijg je vervolgens een fout van de mailserver?

Trouwens, je hosters/klanten merken er toch (zo goed als) niks van als jij naar de mailserver van Odido connect via poort 2525? Want die levert vervolgens zelf immers netjes de mail af via poort 25, zoals het hoort. (Alleen in de headers zit dan wel ergens verstopt dat een stap eerder poort 2525 gebruikt is, maar wat boeit dat?)

nee ik kan op geen enkele manier verbinding maken via 465 of 587. vaag dat jij dat wel kan. heb jij je smtp-server binnen het netwerk van odido misschien? ik heb hem in het datacentre. wat voor mailprogramma gebruik jij? niet dat het wat uit zou mogen maken maar wellicht kunnen we instellingen vergelijken. poort 2525 is gewoon onwenselijk je kan die niet encrypten wat mogelijk mijn mail bij andere organisaties blokkeert. bovendien heb ik een betrouwbaar bedrijf ik wil dat mijn mail ook betrouwbaar en encrypted is 

Reputatie 3

Mijn uitgaande mailserver draait op een vps bij pcextreme/versio, luisterend naar poort 587. Mijn mail user agent is emacs/gnus, maar dat maakt inderdaad helemaal niks uit. Ik denk dat je beter telnet/netcat/traceroute kan gebruiken om de oorzaak van je probleem boven tafel te krijgen. Post bijvoorbeeld eens de output van “telnet smtp.t-mobilethuis.nl 587”. Nog mooier is traceroute; je kunt dan met een beetje geluk zien waar het schip precies strandt.

harmenzo@odido:~$ traceroute -T -O info -p 587 smtp.t-mobilethuis.nl
traceroute to smtp.t-mobilethuis.nl (37.143.82.162), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.178.1)  0.721 ms  0.699 ms *
 2  1-70-212-87.ftth.glasoperator.nl (87.212.70.1)  4.526 ms * *
 3  10.10.16.249 (10.10.16.249)  9.832 ms * *
 4  10.10.12.73 (10.10.12.73)  10.370 ms * *
 5  mail.t-mobilethuis.nl (37.143.82.162) <syn,ack>  11.944 ms * *

Uitleg:

-T : gebruik TCP SYN (i.p.v. ICMP ECHO)

-O info : welke output je wilt zien

-p : je destinion port, dus 587 of 465

Onder Windows is traceroute “tracert”.

volgens mij kan ik met tracert geen poort aangeven 

 

Reputatie 3

Mooi, maar jouw trace gebruikt ICMP ECHO, dus die gaat niet specifiek naar TCP poort 587. Je moet even kijken of je ook zoiets als die -T en -p optie hebt.

En wat als je “telnet smtp.t-mobilethuis.nl 587” doet?

ik kan geen poort aangeven in tracert voor zover ik kan zien dus dit is vrij zinloos telnet zit volgens mij niet in windows ik zal zo even kijken of ik iets beters kan fabriceren dan dit maar effe druk hier 

Reputatie 3

Met tracetcp zou tracen naar TCP poorten onder Windows moeten kunnen (zelf niet geprobeerd):

https://simulatedsimian.github.io/tracetcp_download.html

Maar ik zou eerst even telnet proberen. Telnet zit in principe in Windows, maar je moet het wschl. eerst even aanvinken in Control Panel / Programs and Features / Turn Windows features on or off / Telnet Client

Ik zie trouwens dat veel Android apps met traceroute ook alleen ICMP en UDP doen. Als iemand op het forum een app kent die ook TCP doet, dan hoor ik het graag.

 

 

 

output van commando telnet smtp.t-mobilethuis.nl 587

Reputatie 3

Mooi, het lukt dus om een verbinding te maken met de uitgaande mailserver van Odido. (Traceroute is in dit geval dus niet nodig.)

Je kunt nu hetzelfde proberen met je eigen uitgaande mailserver.

Nadat je verbinding hebt gemaakt, kun je trouwens ook “quit” en <enter> typen. Je sluit dan netjes af i.p.v. dat de verbinding wegens inactiviteit verloopt.

Wat gebeurt er als je “smtp.t-mobilethuis.nl” met poort “587” invult als de uitgaande mail server in je email programma? Een gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig moeten zijn als je op het Odido netwerk zit. Probeer een email te versturen, en als dat niet lukt post dan graag de exacte foutmelding die je krijgt.

 

 

 

Mooi, het lukt dus om een verbinding te maken met de uitgaande mailserver van Odido. (Traceroute is in dit geval dus niet nodig.)

Je kunt nu hetzelfde proberen met je eigen uitgaande mailserver.

Nadat je verbinding hebt gemaakt, kun je trouwens ook “quit” en <enter> typen. Je sluit dan netjes af i.p.v. dat de verbinding wegens inactiviteit verloopt.

Wat gebeurt er als je “smtp.t-mobilethuis.nl” met poort “587” invult als de uitgaande mail server in je email programma? Een gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig moeten zijn als je op het Odido netwerk zit. Probeer een email te versturen, en als dat niet lukt post dan graag de exacte foutmelding die je krijgt.

 

 

 

 

Mooi, het lukt dus om een verbinding te maken met de uitgaande mailserver van Odido. (Traceroute is in dit geval dus niet nodig.)

Je kunt nu hetzelfde proberen met je eigen uitgaande mailserver.

Nadat je verbinding hebt gemaakt, kun je trouwens ook “quit” en <enter> typen. Je sluit dan netjes af i.p.v. dat de verbinding wegens inactiviteit verloopt.

Wat gebeurt er als je “smtp.t-mobilethuis.nl” met poort “587” invult als de uitgaande mail server in je email programma? Een gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig moeten zijn als je op het Odido netwerk zit. Probeer een email te versturen, en als dat niet lukt post dan graag de exacte foutmelding die je krijgt.

 

 

 

 

Test-e-mailbericht verzenden:   De reactie van de server was: 554 5.7.1 <xxx@xxxserver.

(ik heb mijn mailadres/servernaam ge-x-t)

Mooi, het lukt dus om een verbinding te maken met de uitgaande mailserver van Odido. (Traceroute is in dit geval dus niet nodig.)

Je kunt nu hetzelfde proberen met je eigen uitgaande mailserver.

Nadat je verbinding hebt gemaakt, kun je trouwens ook “quit” en <enter> typen. Je sluit dan netjes af i.p.v. dat de verbinding wegens inactiviteit verloopt.

Wat gebeurt er als je “smtp.t-mobilethuis.nl” met poort “587” invult als de uitgaande mail server in je email programma? Een gebruikersnaam/wachtwoord zou niet nodig moeten zijn als je op het Odido netwerk zit. Probeer een email te versturen, en als dat niet lukt post dan graag de exacte foutmelding die je krijgt.

 

 

 

mijn smtp-server vanuit odido netwerk (telnet server69.hosting2go.nl 587)

 

Reputatie 3

Hm, error 554 is een catch-all error, dus ik zou eigenlijk even de hele regel moeten kunnen lezen om te kunnen zeggen wat er aan de hand is… Kan dat? Als het niet lukt om de hele regel tevoorschijn te toveren in het venster, stuur dan eens een e-mail op de normale manier (dus niet via “Account instellingen testen”).

Dat email adres dat ik eerder zag op het plaatje, was dat de afzender? Ik zie daarvoor een strikte SPF (Sender Policy Framework). Ik ga nu even niet precies uitleggen wat dat is, maar dat zou mogelijk kunnen verklaren waarom de mail niet aankomt als je die probeert te versturen via de uitgaande mailserver van Odido; die wordt in dat geval geweigerd op de eindbestemming. Dat zou geloof ik ook wel mooi kloppen met die 5.7.1. code. Als je wilt, kan ik je een email adres van mezelf om naar toe te sturen geven, en dan kan ik ervoor zorgen dat die test email dan wel aankomt, ondanks de SPF fout. Stuur me in dat geval een privé bericht.

Het is verder ook nog steeds interessant om te weten wat er gebeurt als je probeert te telnetten naar poort 587 van je eigen uitgaande mailserver. De uitgaande mailserver van Odido wordt immers sowieso eind deze maand uitgezet. (En als je je eigen mailserver gebruikt, zul je normaal gesproken bovendien geen SPF problemen ervaren.)

Reputatie 3

(Onze laatste berichten zijn gekruisd.)

Mooi, in je laatste bericht zie ik dat het wel lukt om een verbinding te maken met je eigen uitgaande mailserver. De vraag is nu wat er gebeurt als je die mailserver en poort invult in je email programma. Post graag weer de exacte foutmelding als het niet lukt om een test email te versturen.

Reageer