Odido glasvezel: elke minuut een lagspike

  • 18 December 2023
  • 43 reacties
  • 579 Bekeken


Toon eerste reactie

43 reacties

Het waren interrupties van enkele seconden in het remote desktop verkeer met een regelmaat van zeker wel elke 5 minuten soms veel vaker waardoor werken niet goed gaat en videobellen al helemaal niet.

Het is ook de hele dag door 7:30 - 17:30, ook na herstart van de router, als je dat bedoelt met powerflip?

Resultaten van de ping zal ik binnenkort delen, ik ben nu even weg.

Reputatie 6
Badge +2

@v.rooijen Ik heb je op de lijst gezet! Ik verwacht dat je de update na het weekend ontvangt. 

@Snusk Dank je wel! Ik ben direct gaan kijken, maar ik zie het juiste Klantnummer nog niet staan. Deze ziet er echt uit als, ABC12345, en is te vinden op het contract of op de facturen. Geef je mij een seintje als je het hebt gevonden?

 

@Snusk Dank je wel! Ik ben direct gaan kijken, maar ik zie het juiste Klantnummer nog niet staan. Deze ziet er echt uit als, ABC12345, en is te vinden op het contract of op de facturen. Geef je mij een seintje als je het hebt gevonden?

@Teresa van Odido het klantnummer is inderdaad van mijn mobiele abonnement. Het internet + TV abonnement staat niet op mijn naam en ik heb het klantnummer op het moment niet, maar ik maak wel deel uit van het huishouden (klantvoordeel) waar dit abonnement aan verbonden is. Wellicht dat het vanuit jullie kant mogelijk is om te zien aan welk glasvezel abonnement mijn mobiele abonnement is gekoppeld. Volgens mij is dit Tommy eerder ook gelukt omdat hij een lijnmeting heeft kunnen doen.

Reputatie 6
Badge +2

@Snusk Ik wil je heel graag helpen, maar dit mag en kan ik zo niet doen. Wellicht dat je het Klantnummer op een ander tijdstip kunt toevoegen? Of dat de contractant contact opneemt? Ik raad wel aan om dit via de Community te doen. 

@Teresa van Odido Helaas, ik ga achter het klantnummer aan en zal laten weten wanneer het in mijn profiel staat.

@Snusk Hey ik had precies hetzelfde, en heb in de Zyxel onder de kop firewall → Dos → anti Dos uitgeschakeld. en de spikes zijn verdwenen. Ik weet niet hoe de anti Dos word geïmplementeerd, maar het lijkt een hele agressieve herverbinding oid te zijn. Ik hoop dat deze tip je problemen verhelpen! 

De firmware is geupgrade @mikemast93. Zie je al enig verschil of nog niet? 

Het leek opgelost te zijn, tot vanavond. Helaas weer heel erg traag internet op de meeste momenten, ik zie de verbinding ook omhoog en omlaag schieten in de snelheden (bekabeld op PC).

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @plinius 

Ik heb jouw tip ook toegepast maar helaas geen verbetering..

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Snusk, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over je thuisnetwerk? Heb je toevallig veel eigen apparatuur aangesloten, eigen modem of managed switches? Mag ik je ook vragen om je klantnummer toe te voegen aan je profiel? Dan kan ik namelijk de lijn uitmeten en wellicht kom ik dan iets tegen. Alvast bedankt.

 

Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

Hi @Snusk, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over je thuisnetwerk? Heb je toevallig veel eigen apparatuur aangesloten, eigen modem of managed switches? Mag ik je ook vragen om je klantnummer toe te voegen aan je profiel? Dan kan ik namelijk de lijn uitmeten en wellicht kom ik dan iets tegen. Alvast bedankt.

 

Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

Het netwerk tussen de PC waarop de test is gedaan en het modem:

[PC] -- [unmanaged switch] --- [unmanaged switch] -- Zyxel
EX5601-T1

Verder zitten er nog 3 WiFi APs (1x Devolo 2x TP-Link) op het netwerk en 3 Devolo Powerline adapters. Echter zitten deze niet tussen de PC en het modem. In de tijd dat ik Tweak had (met dezelfde netwerk opstelling) heb ik deze lagspikes niet gezien. Zie DM voor klantnummer.

@Teresa van Odido ik heb inmiddels het klantnummer gekregen en toegevoegd aan mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +9

De firmware is geupgrade @mikemast93. Zie je al enig verschil of nog niet? 

Reputatie 7
Badge +9

Dat is superfijn om te horen @Snusk

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt @Snusk! Houd het voor de zekerheid losgekoppeld tot iemand een lijnmeting gedaan heeft en het topic beantwoord heeft. Daarna kun je het apparatuur weer aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie de testen vanzelf verschijnen @v.rooijen!

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ping 8.8.8.8

 

Trace route 8.8.8.8


Ping 143.179.32.1

 

Geen idee of uit deze statistieken op te maken is dat thuiswerken echt onwerkbaar is, vooral vergaderingen zijn totaal niet te volgen. Desnoods wil ik tijdens een werkdag ook wel eens PingPlotter gebruiken.

Op dit moment werk ik vanuit twee locaties dus ik kan niet altijd onmiddelijk de test uitvoeren, maar dan komt het iets later.

En wellicht overbodig om te vermelden, maar vanuit die andere locatie heb ik met (concurrentnetwerk) maar verder over zelfde vpn, zelfde laptop, zelfde remote client geen enkel probleem

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie inderdaad de switches aangesloten @Snusk. Is het mogelijk om een volledige powerflip te doen, je randapparatuur los te koppelen en de test opnieuw te doen met deze aansluiting? ONT/media converter → Zyxel → PC bedraad.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.
Reputatie 7
Badge +9

Dat hadden we niet willen horen natuurlijk @mikemast93. Zou je een bekabelde speed en pingtest willen uitvoeren? Dan kunnen we het verder onderzoeken!

 

Bekabelde Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

Reageer