Odido glasvezel: elke minuut een lagspike

  • 18 December 2023
  • 43 reacties
  • 578 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 16 reacties

Sinds kort ben ik overgezet naar Odido glasvezel (400/400). Over het algemeen is alles stabiel, behalve de ping. Ongeveer elke minuut krijg ik een lagspike, variërend in intensiteit. Een screenshot van PingPlotter is toegevoegd (ping naar 8.8.8.8, PC met kabel aan modem).

De reguliere interval van een minuut wijst naar een structureel probleem in plaats van een sporadisch probleem. Graag hoor ik waar dit door kan komen en hoe het kan worden opgelost.

 

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hi @Snusk, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over je thuisnetwerk? Heb je toevallig veel eigen apparatuur aangesloten, eigen modem of managed switches? Mag ik je ook vragen om je klantnummer toe te voegen aan je profiel? Dan kan ik namelijk de lijn uitmeten en wellicht kom ik dan iets tegen. Alvast bedankt.

 

Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

Bekijk origineel

43 reacties

Volgensmij had ik al b10, of het ook 130 is weet ik niet zeker, laatste keer dat ik keek had ik een net iets andere versie dan de versie die op andere topics werd vermeld als zijnde de patch.

Ivm vakantie kan ik het pas later testen, als ik nog problemen ervaar zal ik het melden

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Dat zou wat beter kunnen, maar is op zich normaal. Buffers die de pijplijn vol houden.
Bij kleine pakketjes (als bij gamen) is de responstijd kritisch, bij veel grote  pakketten geeft de throughput de doorslag, en daar heb je enige buffering voor nodig.
100 ms is dan te verwaarlozen.

misschien geeft dit geen goed beeld voor de problemen die ik ervaar, elke paar minuten, soms paar keer per minuut is er een dip wat er voor zorgt dat continue streams (zonder buffer zoals film kijken, dus remote werken en videobellen) er elke keer voor een paar seconden uitligt, zo kan je geen gesprekken voeren

Ik moet het echt uitsluiten @Snusk. Anders wordt het namelijk niet opgepakt door onze techneuten en dan wordt het ticket gesloten. Dan moeten we weer bij stap één beginnen en duurt het langer. Dit soort issue's zijn altijd lastig om op te lossen, het is namelijk moeilijk om de vinger op de juiste plek te leggen. Hopelijk is het mogelijk om je randapparatuur los te koppelen en het ONT te rebooten. Als ik dan nog een lijnmeting heb zonder dat je randapparatuur aangesloten is, zou dat helemaal top zijn. Dan kunnen ze het ticket namelijk niet afwijzen. Als alles losgekoppeld is wil ik je ook vragen om een speedtest te doen, dan heb ik alle gegevens voor onze techneuten om dit voor je op te lossen!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Duidelijk, bedankt. Ik ga er achteraan en zal het hier laten weten. Ik neem aan dat de apparatuur voor een langere periode afgekoppeld moet worden (tot de lijnmeting vanuit jullie kant is gedaan)?

Ik heb de afgelopen dagen op verschillende momenten van de dag testen uitgevoerd en geen periodieke lagspikes meer gezien. De firmware update heeft het dus opgelost. Bedankt voor de hulp!

Firmware update is al gepushed (b10_0130). Initiële testresultaten zijn positief ("testopstelling" is anders dan in initiële post). In de komende dagen zal ik het proberen te reproduceren in dezelde opstelling als in de initiële post.

@v.rooijen heb jij de update ook ontvangen? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Heb ik de desbetreffende update al? Ik las in een van de vele andere topics die over dit onderwerp gaat een versienummer die toch net iets hoger is dan die van mij, zit 'm in de laatste 3 cijfers

Ik heb het idee dat veel ook aan elkaar gerelateerd is maar afzonderlijk behandeld wordt

neem bijvoorbeeld dit, die is opgelost door een nieuwe mediaconverter 

Bij mij is het probleem in elk geval nog aanwezig, gelukkig krijgen klanten (met combi?) extra GB's want ik moet nog wel eens overschakelen naar hotspot :(

Reputatie 7
Badge +4

Super fijn dat je hierop kon terugkomen @Snusk! Ik ben meteen in de papieren gedoken en ik heb de firmware update voor je aangevraagd. Ik verwacht dat je in de komende werkdagen de firmware update op je modem zal ontvangen.

Voor nu wens ik je nog een mooie zondag toe, ik ga er voor je achteraan zodat dit snel helemaal opgelost is! 😄

@Tommie van Odido@v.rooijen helaas is het voor mij lastig om de lijnmeting uit te voeren (gedeeld huishouden, modem niet in mijn meterkast). Dus dank voor de informatie zover. @Tommie van Odido, is het mogelijk om deze firmware ook naar mij uit te rollen? Of is deze inmiddels beschikbaar voor iedereen?

 

Voor wat het waard is, dit zijn mijn metingen op dindsagavond ~23:00 (wel met randapparatuur verbonden op het netwerk):

 

Reputatie 7
Badge +16

@v.rooijen Kunnen wij de update nog pushen of is het al gelukt? 

@Snusk Bedankt voor je terugkoppeling! De initiële resultaten zien er inderdaad goed uit. We wachten je reproductie van de komende week graag aandachtig af. 

Nou na een lange storing heb ik eindelijk weer een meting kunnen doen (mijn verbinding was er weer uitgehaald in de patch kast en daarna aansluiten nieuwe ONT)

helaas nog niet beter qua package loss @Jason van Odido 

versie 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

@Tommie van Odido Kan ik ook in aanmerking komen voor de firmware update? Ik heb ook merkbare lagspikes en een soms zeer trage verbinding.

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Reputatie 4
Badge

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Dat zou wat beter kunnen, maar is op zich normaal. Buffers die de pijplijn vol houden.
Bij kleine pakketjes (als bij gamen) is de responstijd kritisch, bij veel grote  pakketten geeft de throughput de doorslag, en daar heb je enige buffering voor nodig.
100 ms is dan te verwaarlozen.

net weer geprobeerd online te werken, maar videobellen is niet te doen met de onderbrekingen, zit nu weer op hotspot

dit kan toch niet

sinds de aansluiting in begin februari geen dag fatsoenlijk internet gehad

de helft van de tijd helemaal geen internet, tot twee keer toe problemen in patch kast

de rest van de tijd ping spikes

ik geef het nog een paar weken om tot een oplossing te komen anders zeg ik mijn abonnement op en wil ik ook volledige refund voor alle maanden met ellende, ben er zoveel tijd aan kwijt al

Ik zie inderdaad de switches aangesloten @Snusk. Is het mogelijk om een volledige powerflip te doen, je randapparatuur los te koppelen en de test opnieuw te doen met deze aansluiting? ONT/media converter → Zyxel → PC bedraad.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Helaas kan ik er op het moment niet bij, ik zal kijken of het later deze week wel kan. Ik snap dat je het wil uitsluiten, maar het is natuurlijk wel opmerkelijk dat dezelfde thuisnetwerk configuratie i.c.m. Tweak als ISP geen lagspikes geeft.

@Jason van Odido er brand een alarm lampje op het kastje en pon brand niet :(

Internet heeft nog geen dag fatsoenlijk gewerkt, het begint frustrerend te worden

 

Hier precies hetzelfde aan de hand.

Aansluiting nieuw vanaf 7-2

Speedtest laat nette 100mbit up en 100 down zien

Thuiswerken is niet te doen, continue verbindingsproblemen

@Tommie van Odido Bedankt voor de informatie. Ik heb mijn klantnummer aan mijn profiel toegevoegd. Echter staat het internet + TV abonnement niet direct op mijn naam, maar ik maak wel deel uit van het huishouden waar dit abonnement aan verbonden is. Wellicht kan je via klantvoordeel zien om welk Zyxel modem/ONT het gaat.

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan zeker @mikemast93, ik heb je op de lijst gezet! Ik hoop dat dit het voor je oplost.

Gaat het trouwens om een bekabelde verbinding of via Wifi? 

Dat kan zeker @mikemast93, ik heb je op de lijst gezet! Ik hoop dat dit het voor je oplost.

Gaat het trouwens om een bekabelde verbinding of via Wifi? 

 

Hoi Tommy,

Het gaat om zowel de bekabelde verbinding als de wifi verbinding. ONT is al vervangen door monteur maar met name in de avonduren zie ik lagspikes waardoor de meest simpele webpagina's als google.nl niet laden.

Reputatie 7
Badge +9

Ik moet het echt uitsluiten @Snusk. Anders wordt het namelijk niet opgepakt door onze techneuten en dan wordt het ticket gesloten. Dan moeten we weer bij stap één beginnen en duurt het langer. Dit soort issue's zijn altijd lastig om op te lossen, het is namelijk moeilijk om de vinger op de juiste plek te leggen. Hopelijk is het mogelijk om je randapparatuur los te koppelen en het ONT te rebooten. Als ik dan nog een lijnmeting heb zonder dat je randapparatuur aangesloten is, zou dat helemaal top zijn. Dan kunnen ze het ticket namelijk niet afwijzen. Als alles losgekoppeld is wil ik je ook vragen om een speedtest te doen, dan heb ik alle gegevens voor onze techneuten om dit voor je op te lossen!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Snusk, als je de Zyxel aangesloten hebt kan ik de firmware laten upgraden voor je. Graag ook je klantnummer in je profiel zetten anders kom ik er niet bij. Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345

Reputatie 7
Badge +9

Hey @v.rooijen, bedankt voor de testen. Ik heb een ticket voor je aangemaakt, onze techneuten zullen het voor je oppakken. Hopelijk kunnen we de oorzaak vinden. Mijn gok is of dat het aan het ONT ligt of dat het te maken heeft met de capaciteit op het netwerk. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @v.rooijen, ik zie dat je contact gehad hebt met onze klantenservice. Ik hoop oprecht dat we dit snel kunnen oplossen voor je! 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @v.rooijen, welkom op onze Community!

Goed dat je hier aanhaakt. Ik heb je toegevoegd aan de lijst voor de nieuwste firmware. Heb je toevallig al een volledige powerflip uitgevoerd? Dan moet de nieuwe agent automatisch updaten, dit staat los van de nieuwe firmware. Zou je een aantal testen voor mij willen uitvoeren? Dan kan ik het voor je onderzoeken. Alvast bedankt.

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

Reageer