Odido glasvezel: elke minuut een lagspike

  • 18 December 2023
  • 43 reacties
  • 572 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 16 reacties

Sinds kort ben ik overgezet naar Odido glasvezel (400/400). Over het algemeen is alles stabiel, behalve de ping. Ongeveer elke minuut krijg ik een lagspike, variërend in intensiteit. Een screenshot van PingPlotter is toegevoegd (ping naar 8.8.8.8, PC met kabel aan modem).

De reguliere interval van een minuut wijst naar een structureel probleem in plaats van een sporadisch probleem. Graag hoor ik waar dit door kan komen en hoe het kan worden opgelost.

 

 

Tommie van Odido 4 maanden geleden

Hi @Snusk, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over je thuisnetwerk? Heb je toevallig veel eigen apparatuur aangesloten, eigen modem of managed switches? Mag ik je ook vragen om je klantnummer toe te voegen aan je profiel? Dan kan ik namelijk de lijn uitmeten en wellicht kom ik dan iets tegen. Alvast bedankt.

 

Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

Bekijk origineel

43 reacties

Volgensmij had ik al b10, of het ook 130 is weet ik niet zeker, laatste keer dat ik keek had ik een net iets andere versie dan de versie die op andere topics werd vermeld als zijnde de patch.

Ivm vakantie kan ik het pas later testen, als ik nog problemen ervaar zal ik het melden

Ik heb de afgelopen dagen op verschillende momenten van de dag testen uitgevoerd en geen periodieke lagspikes meer gezien. De firmware update heeft het dus opgelost. Bedankt voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +9

Dat is superfijn om te horen @Snusk

@Tommie van Odido Kan ik ook in aanmerking komen voor de firmware update? Ik heb ook merkbare lagspikes en een soms zeer trage verbinding.

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan zeker @mikemast93, ik heb je op de lijst gezet! Ik hoop dat dit het voor je oplost.

Gaat het trouwens om een bekabelde verbinding of via Wifi? 

Dat kan zeker @mikemast93, ik heb je op de lijst gezet! Ik hoop dat dit het voor je oplost.

Gaat het trouwens om een bekabelde verbinding of via Wifi? 

 

Hoi Tommy,

Het gaat om zowel de bekabelde verbinding als de wifi verbinding. ONT is al vervangen door monteur maar met name in de avonduren zie ik lagspikes waardoor de meest simpele webpagina's als google.nl niet laden.

Reputatie 7
Badge +9

De firmware is geupgrade @mikemast93. Zie je al enig verschil of nog niet? 

De firmware is geupgrade @mikemast93. Zie je al enig verschil of nog niet? 

Het leek opgelost te zijn, tot vanavond. Helaas weer heel erg traag internet op de meeste momenten, ik zie de verbinding ook omhoog en omlaag schieten in de snelheden (bekabeld op PC).

Reputatie 7
Badge +9

Dat hadden we niet willen horen natuurlijk @mikemast93. Zou je een bekabelde speed en pingtest willen uitvoeren? Dan kunnen we het verder onderzoeken!

 

Bekabelde Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

@Jason van Odido er brand een alarm lampje op het kastje en pon brand niet :(

Internet heeft nog geen dag fatsoenlijk gewerkt, het begint frustrerend te worden

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @v.rooijen, ik zie dat je contact gehad hebt met onze klantenservice. Ik hoop oprecht dat we dit snel kunnen oplossen voor je! 

Nou na een lange storing heb ik eindelijk weer een meting kunnen doen (mijn verbinding was er weer uitgehaald in de patch kast en daarna aansluiten nieuwe ONT)

helaas nog niet beter qua package loss @Jason van Odido 

versie 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Reputatie 4
Badge

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Dat zou wat beter kunnen, maar is op zich normaal. Buffers die de pijplijn vol houden.
Bij kleine pakketjes (als bij gamen) is de responstijd kritisch, bij veel grote  pakketten geeft de throughput de doorslag, en daar heb je enige buffering voor nodig.
100 ms is dan te verwaarlozen.

net weer geprobeerd online te werken, maar videobellen is niet te doen met de onderbrekingen, zit nu weer op hotspot

dit kan toch niet

sinds de aansluiting in begin februari geen dag fatsoenlijk internet gehad

de helft van de tijd helemaal geen internet, tot twee keer toe problemen in patch kast

de rest van de tijd ping spikes

ik geef het nog een paar weken om tot een oplossing te komen anders zeg ik mijn abonnement op en wil ik ook volledige refund voor alle maanden met ellende, ben er zoveel tijd aan kwijt al

Speedtest laat ook een groot verschil zien tussen upload en download latency

 

Dat zou wat beter kunnen, maar is op zich normaal. Buffers die de pijplijn vol houden.
Bij kleine pakketjes (als bij gamen) is de responstijd kritisch, bij veel grote  pakketten geeft de throughput de doorslag, en daar heb je enige buffering voor nodig.
100 ms is dan te verwaarlozen.

misschien geeft dit geen goed beeld voor de problemen die ik ervaar, elke paar minuten, soms paar keer per minuut is er een dip wat er voor zorgt dat continue streams (zonder buffer zoals film kijken, dus remote werken en videobellen) er elke keer voor een paar seconden uitligt, zo kan je geen gesprekken voeren

@Snusk Hey ik had precies hetzelfde, en heb in de Zyxel onder de kop firewall → Dos → anti Dos uitgeschakeld. en de spikes zijn verdwenen. Ik weet niet hoe de anti Dos word geïmplementeerd, maar het lijkt een hele agressieve herverbinding oid te zijn. Ik hoop dat deze tip je problemen verhelpen! 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @plinius 

Ik heb jouw tip ook toegepast maar helaas geen verbetering..

Reageer