Packet loss glasvezel



Toon eerste reactie

251 reacties

Reputatie 1

@Bryse zie je iets apart in je routerlogs? Je probleem klinkt mij bekend in de oren - had hetzelfde. Nieuwe modem was de oplossing.

@ThijmenNL Nee. Helaas had ik logs uit staan tijdens de disconnect.

Reputatie 1

@Bryse zet ze aan, ben benieuwd. Je kan mijn logs zien op - volgens mij - pagina 4 of 5.

@Brian,

ook ik zie nog steeds packetloss. Zowel op mijn server als op dat andere ip wat ik je eerder gaf.
Had je mijn persoonlijk bericht gisteren gezien?

Heb ok wederom weer last van packetloss

Begint egt irritant te worden nu,

 

Was verholpen voor een tijdje maar heb het zelfde probleem weer nu,

Reputatie 1

Het is inmiddels weer zo veer, een hoop packetloss naar bekende netwerken als 
Leaseweb, TransIP, Surfnet,Tweak, en nog wat netwerken.

 

Dit is nu al een aantal keer gebeurt dit jaar, en duurt soms dagen. Transfers vanaf NAS naar TransIP Stack gaan stuk. Een juiste ingang naar T-Mobile NOC is er niet, en zo blijft dit steeds voorkomen. Op Tweakers is het ook al opgemerkt
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747241/348

 

Smokeping naar deze netwerken ziet er uit als:

Kijk gerust zelf @mijn smokeping:http://smokeping.boekee.net:8888/smokeping/?target=ISP

 

Mijn verbinding: T-Mobile Fiber WBA 100/100 Leiden

 

Output van mtr

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. _gateway 0.0% 5092 0.4 0.3 0.3 234.3 3.3
2. Vigor.router 0.0% 5092 0.5 0.4 0.3 182.7 2.6
3. 1-24-21-31.ftth.glasoperator.nl 0.0% 5092 8.4 7.9 7.9 36.3 1.0
4. 10.10.10.253 0.0% 5092 8.1 7.8 7.7 13.6 0.4
5. m6.e1.ams0.transip.net 5.7% 5092 8.9 8.2 8.1 92.6 1.8
6. e1-a0.r1.ams0.transip.net 6.9% 5092 8.5 8.3 8.2 111.4 2.9
7. r1.s1.t2.ams0.transip.net 0.0% 5092 23.1 27.4 10.0 845.7 29.5
8. s1.l3.t2.ams0.transip.net 0.0% 5091 24.9 26.3 9.0 236.8 17.6
9. www.transip.nl 7.0% 5091 8.4 8.2 8.2 37.8 0.5

Reputatie 1

@Brian ik heb vannacht een mailtje gekregen dat jullie mijn oude modem hebben ontvangen…. terwijl ik deze niet eens heb opgestuurd! Wat moet ik nu doen?

Reputatie 1

@Sander@Brian als ik een WinMTR laat lopen naar de VOIP van mijn werkgever, inderdaad packetloss vrij, maar naar bijvoorbeeld Tweakers.net zie ik nog wel op 1 hop packet loss voorbij komen. Ik weet nu niet zeker of dit een probleem op het T-Mobile netwerk is, maar ik wil het wel even vermeld hebben.

Reputatie 7

Hi @Soundwork08,

 

Dank voor het checken! Kun je aangeven welke hop dit is en welk percentage loss zie je? 

Reputatie 1

Hi @Soundwork08,

 

Dank voor het checken! Kun je aangeven welke hop dit is en welk percentage loss zie je? 


Hi @Sander , dat is deze hop: https://ipinfo.io/87.233.21.3

Hij laat nu even geen packet loss zien, het wisselt dus.

Het kan ook bij True zitten… dat hoor ik graag van jullie.

Reputatie 7

Hi @Soundwork08, de issues lijken nu verholpen dus ik vermoed dat de oorzaak hier de specifieke hop is maar ik heb het voor de zekerheid nog even neergelegd bij ons netwerkteam.

@ThijmenNL Ik heb het nog even nagekeken wat betreft de oude modem en deze kan je gewoon naar ons retour sturen naar onderstaand adres. Doe er nog even een briefje bij met je adres en klantnummer dan komt dat helemaal goed. :wink:


T-Mobile Thuis
Antwoordnummer 15021
1117 ZZ SCHIPHOL

 

Reputatie 7

@Soundwork08 Korte update: We hebben specifiek jouw voorbeeld en die van bbommel in dit topic doorgezet naar de netwerkengineer die eerder met de packetloss problemen bezig is geweest. Ik verwacht hier begin volgende week meer duidelijkheid over te hebben. Ik houd je uiteraard op de hoogte!

@Lisa@Jason 

Reputatie 1

@Soundwork08 Korte update: We hebben specifiek jouw voorbeeld en die van bbommel in dit topic doorgezet naar de netwerkengineer die eerder met de packetloss problemen bezig is geweest. Ik verwacht hier begin volgende week meer duidelijkheid over te hebben. Ik houd je uiteraard op de hoogte!

Hallo Brian,

Ook ik heb opeens weer last van packet loss. Sinds gisteren merk ik dit bij Warzone. Het werkte weken goed, nu opeens niet meer. Is er aan jullie kant iets gewijzigd? Dat wil ik graag weten, en ook of hier wat aan te doen is. Zo niet, moet ik helaas overstappen.

Ik heb alles al gereset, DNS gewijzigd, game zelfs opnieuw geïnstalleerd. Het mocht niet baten.

Reputatie 7

Hi @MatthijsKl, ik kijk graag met je mee! We zijn op het moment wel bezig met onderhoud maar als dit voor jouw adres ook het geval is dan heb je hier als het goed is een e-mail van ons over ontvangen. In dit topic vind je hier meer informatie over. Dit zou natuurlijk alleen geen packet loss op moeten leveren. Hoe merkte je dit bij Warzone en merk je ook problemen bij andere games of websites etc? Als je mij een privébericht stuurt met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer dan kijk ik vanuit hier graag of ik wat kan ontdekken aan je verbinding.

Beste allen en met name T-Mobile,

Omdat ik denk dat mijn problemen met packetloss te maken hebben, plaats ik mijn onderwerp in dit topic. Mocht gewenst zijn dat ik een apart topic oid aanmaak, hoor ik dat ook graag ;)

Sinds ik in mijn nieuwe huis zit en glasvezel (100/100) heb genomen, hapert internet en is het erg instabiel. Ik ben juist overgestapt naar glasvezel voor de stabiliteit. Bijna alle probleemoplossingen gaan over trage wifi, maar dit is óók via bedraad! Het internet via glasvezel is overduidelijk slechter dan via kabel was op mijn vorige adres en dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.

 

Symptomen:
- meeste websites laden heel traag, afbeeldingen laden soms helemaal niet
- soms zelfs een 'server niet gevonden'-melding, na een refresh laadt ie wel
- soms stopt de browser gewoon met zoeken en blijft de url staan, refreshen niet mogelijk
- het streamen van video (tv, Netflix, enz) hapert regelmatig met 'bufferen' of schakelt naar matige kwaliteit
- Zoomen, wat we helaas nog vaak moeten doen, is onmogelijk: loopt om de paar seconden vast, er komen soms wat zinnen door. Meldingen: 'Your internet connection is unstable' en 'network bandwidth is low'. Let wel: dit is dus niet alleen op wifi, maar ook met bedraad internet.

 

Omstandigheden:
- Ik ben dus verhuisd, heb T-Mobile meegenomen en van kabel naar glasvezel gegaan. Ik kon hetzelfde modem (Zyxel T50) gebruiken. Huawei ONT opgestuurd gekregen. Mijn gebruikte apparatuur (pc, laptop en mobiel) zijn hetzelfde gebleven, dus daar ligt het niet aan.
- De omstandigheden van het huidige nieuwbouwhuis (dikkere muren, meer isolatie, enz) doen niet ter zake omdat het dus niet alleen problemen via wifi betreft, maar ook via bedraad internet.
- Monteur van Guidion is 9 augustus geweest om alles aan te sluiten. Omdat er geen connectie ('licht') was, heeft hij verder geen tests gedaan. Het werd doorgegeven aan de storingsdienst en binnen anderhalf uur was het opgelost: monteur van KPN had in de centrale de patchkabel vervangen.
Echter, zou het kunnen dat de huidige problemen toch hiermee te maken hebben? Gek genoeg kreeg ik de dag erna via jullie (en dus Guidion) toch nog een uitnodiging om weer een afspraak te maken, maar het was dus al opgelost (ik heb hierover gemaild); nu lijkt het haast of er een vooruitziende blik was...
- Voor de duidelijkheid: het glasvezelinternet is op dit adres dus nooit goed geweest.

 

Reeds gedaan:
- alle standaard zaken, zowel voor wifi als bedraad (modem uit/aan, fabrieksreset, andere LAN-ingang, andere ethernet-kabel tussen ONT en WAN, andere wifi-kanalen, nieuwste firmware modem, enz).
- modem zit in meterkast (want daar komt glasvezel binnen), maar erbuiten hangen en letterlijk ernaast staan geeft dezelfde meldingen/traagheid/instabiliteit. Op zich dus niet gek, omdat de problemen ook met bedraad zijn, dus het zit hem niet in alleen wifi (een versterker gebruiken maakt in dit geval dus nog niet uit).

- Speedtests (bedraad):


   - Pingtest (bedraad):

(op wifi zijn die cijfers nog wispelturiger; pakweg 20-70 Mbit/s download, 10-130 ms ping)

   - Wifi-analyzer geeft een sterkte van ongeveer tussen -45 en -70 dBm.

   - Pingplotter geeft goede latency aan, maar wel packetloss (heb ik geleerd :)): Dit patroon is al dagen te zien, sinds ik Pingplotter gebruik. Screenshots van 2 verschillende momenten:

 

Ik vind het met name gek dat de snelheden op zich niet heel dramatisch lijken, maar de verbinding dus toch slecht is. Zit hem dat in die packetlosses? Klopt het dat het intern ok is (omdat de eerste hop groen is), dat het hooguit nog aan het kabeltje tussen KPN acces point en ONT kan liggen en anders echt extern? Ik ben geen kenner, maar ook weer geen digibeet, maar hou de echte conclusies wel aan de experts over :)

Ik hoor graag als er meer tests/screenshots nodig zijn. En wat een eventuele oorzaak en, belangrijker, oplossing kan zijn.
Dank!
Ruud

 

Reputatie 7

Hi @RuudDB, super goed dat jij in dit topic hebt aangeklopt! Heel erg bedankt voor de uitgebreide en heldere toelichting, zo heb ik gelijk een helder beeld van de situatie. Wat balen om te lezen dat jij van het begin af aan in jouw nieuwe huis al niet helemaal tevreden bent over jouw verbinding. Geen zorgen, ik wil je hier graag bij helpen en hoop de oorzaak voor jou te kunnen achterhalen. Tof om te zien dat jij hier zelf ook al zo diep in bent gedoken. 

Heel fijn dat jij zelf al meerdere stappen hebt uitgevoerd, al had ik natuurlijk gehoopt dat dit voor een verbetering zou van jouw verbinding zou zorgen. Ik heb meteen jouw verbinding onder de loep genomen om te zien of ik hier iets opgvallends in terugzie en ik zie inderdaad dat jouw verbinding niet optimaal werkt. Ik heb zojuist dan ook direct een verzoek ingediend bij de de technische dienst om hier verder in te duiken en om dit zo snel mogelijk voor jou op te lossen. Houd er rekening mee dat het enkele dagen kan duren totdat het verzoek volledig is afgerond. Ik ga dit in ieder geval goed voor je in de gaten houden en geef het in dit topic aan je door, zodra ik hier een terugkoppeling op krijg. 

Nogmaals thanks dat jij zoveel informatie hebt gegeven, want daardoor heb ik je zo snel kunnen helpen! Ik hoop dat ik jou volgende week kan verblijden met het goede nieuws dat jouw verbinding weer optimaal presteert. Ook hoop ik dat uit het onderzoek de oorzaak naar boven komt rollen, zodat ik die ook aan je kan meegeven.

Laat het gerust weten als jij nog resterende vragen hebt! I’ll keep you posted! 😊

PS: ik heb het screenshot van de pingtest weggehaald, aangezien er geen persoonlijke informatie openbaar gedeeld mag worden. 

Hoi Lisa, thanks voor je bericht!
Ik had inderdaad gehoopt dat er snel iets te vinden zou zijn, als ik al veel informatie zou geven. Hopelijk kan de technische dienst snel een terugkoppeling verzorgen, in ieder geval hoop ik dinsdagochtend weer enigszins normaal te Zoomen voor mijn werk ;-)

Aanvullend: nieuw is dat sinds een paar dagen als ik mijn pc opstart (uit sluimer) de internetverbinding er bedraad (niet draadloos) sowieso uit ligt. Dat blijkt telkens een “ongeldige IP-configuratie voor Ethernet” te zijn en makkelijk op te lossen door de probleemoplosser erover te laten gaan, maar wel opvallend en niet de bedoeling. Ik heb -zover ik weet- niks veranderd aldaar. Ik gebruik daar handmatig DNS-server 8.8.8.8, want automatisch (DHCP) doet niks. Dat heb ik al heel lang zo.

 

Het lijkt intussen alleen maar erger te worden, alles met bewegend beeld is onmogelijk, zelfs gewoon internetten is nauwelijks nog te doen met constante haperingen :(

 

Reputatie 7

Hi @RuudDB, heel graag gedaan! Ik heb zojuist gecheckt of er al mogelijk al een update binnen is gekomen, maar vermoedelijk omdat het weekend er tussen heeft gezeten, kan ik je jammer genoeg nog niet van een terukoppeling voorzien. Wat balen om te lezen - en om te zien - dat de problemen erger zijn geworden.

Ik trek dan ook graag een collega aan de mouw om te vragen wanneer dit opgepakt gaat worden, zodat jij hopelijk zo snel mogelijk weer optimaal van de verbinding kunt genieten én probleemloos een Zoom-meeting in kunt gaan. Ik heb jouw aanvullingen in ieder geval aan het onderzoek toegevoegd, zodat dit allemaal meegenomen kan worden. Ik houd je op de hoogte! 

Reputatie 7

Hi @RuudDB, zojuist heb ik een update gekregen van mijn collega! Zij hebben besloten om Guidion aan te sturen, zodat dit nader onderzocht kan worden. Jij hebt dan ook een e-mail/sms gekregen waarmee jij een afspraak kunt inplannen.

Mijn collega heeft aangegeven dat Guidion al eerder voor jou is aangestuurd, maar dat jij toen aan hen had aangegeven geen problemen te ervaren. Mijn advies is om ditmaal Guidion grondig te laten onderzoeken wat er bij jou loos is, zodat het hopelijk zo snel mogelijk wordt opgelost. Ik duim dan ook dat er snel een plekje vrij is in de agenda van Guidion, zodat jouw problemen binnenkort als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Als jij nog vragen hebt tot die tijd, laat het mij vooral weten! 💪

Helaas pas volgende week :weary: 

De opmerking van je collega is niet helemaal juist. Zoals ik in mijn ‘openingspost’ al had aangegeven:

Monteur van Guidion is 9 augustus geweest om alles aan te sluiten. Omdat er geen connectie ('licht') was, heeft hij verder geen tests gedaan. Het werd doorgegeven aan de storingsdienst en binnen anderhalf uur was het opgelost: monteur van KPN had in de centrale de patchkabel vervangen.
Echter, zou het kunnen dat de huidige problemen toch hiermee te maken hebben? Gek genoeg kreeg ik de dag erna via jullie (en dus Guidion) toch nog een uitnodiging om weer een afspraak te maken, maar het was dus al opgelost (ik heb hierover gemaild); nu lijkt het haast of er een vooruitziende blik was...

In die mail van jullie stond ook “we hebben net met u gesproken over uw storing", terwijl ik niemand gesproken had. Alles leek erop dat het een foutje was naar aanleiding van de installatie de dag ervoor. Zowel de monteur van Guidion als die van KPN hebben niks gezegd over een vervolgtraject. Ik heb dit toen inderdaad netjes doorgegeven (waar ik geen reactie op ontvangen heb). Het is dus absoluut niet zo dat ik gezegd heb geen problemen te ervaren nadat jullie aangeklopt hebben, omdat ik toen pas een halve dag aansluiting had en enige haperingen ervaringen zal hebben als opstart (en ik ben geen zeiker). Wel grapte ik toen nog, dat ik hoopte voorlopig die diensten niet nodig te hebben…
Als jullie toen meer kennis hadden dat er ná deze oplossing nóg iets moest gebeuren door Guidion, dan had dat gezegd moeten worden. Niks wees daarop. Zou wel erg zuur zijn als jullie die kennis tóen al hadden, dat is 3 weken geleden…
 

Reputatie 7

Hi @RuudDB, ah ik had gehoopt dat er eerder een plekje in de agenda vrij was! Merci voor jouw vliegensvlugge terugkoppeling. Excuus voor deze verwarring, dan is er denk ik sprake van  een miscommunicatie. Ik heb dit dan ook gelijk doorgegeven aan mijn collega en ben nog in afwachting op een reactie. Ik wil graag checken of dit inderdaad drie weken geleden al inzichtelijk was. Zodra ik hier een reactie op heb, dan laat ik dat aan je weten. Nogmaals sorry hiervoor, ik zoek dit graag voor je uit! ❤

Reputatie 7

Hi @RuudDB, zoals beloofd had ik het bovenstaande nog gecheckt bij mijn collega! Mijn collega geeft aan dat dit dan inderdaad mogelijk een miscoummunicatie is geweest en dat het nu in ieder geval juist is doorgezet. Dus ik hoor heel graag van je of je problemen zijn verholpen volgende week! 😊

Met blijkbaar wel een onbedoelde vooruitziende blik…
Ik zal zeker het verloop vermelden volgende week!

Reageer