Beantwoord

PFsense Firewall - MAC Release nodig?



Toon eerste reactie

42 reacties

Hi @Piet012345 Ik denk dat er hier mogelijk sprake was een misverstand. In principe is een MAC release utivoeren geen probleem maar officieel ondersteunen we het gebruik van een eigen modem niet en de collega aan de lijn heeft zich netjes aan deze richtlijn gehouden. Ik ben iets ondeugender en ik heb geprobeerd de MAC release uit te voeren maar ik krijg helaas een foutmelding terug (met andere woorden ik krijg het niet voor elkaar om het MAC adres te releasen). Ik heb wel de services opnieuw naar de modem kunnen sturen (reprovision). Mocht het nog niet gelukt zijn laat het dan even weten, dan probeer ik het morgen nog een keer, het komt nog wel eens voor dat de foutmelding vanuit het systeem zelf komt.


Hoi @Brian Ik was te snel met mijn vorige reactie, maar het is helaas nog niet gelukt. Zou je nogmaals willen proberen om een mac-release te doen?

Alvast bedankt. Groeten Piet

 

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, zou kunnen zijn dat die Intel kaart wel een juiste interface kan opbouwen.  Het zou kunnen zijn dat de firmware op die losse NIC wel overweg kan met een BiDi interface … maar dat is een gokje.

 

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Dus eerst de VLAN aangemaakt op de juiste interface

En daarna onder de assignment deze VLAN aan de WAN toegewezen

Zou moeten werken, want heb hier al zoveel diverse routers aan de media converter gehad maar nog nooit problemen gehad met het verkrijgen van een IP uit de DHCP pool van TMT.

Hoi @Cal

Mijn excuses voor de late reactie. Op het moment van schrijven was mijn T-mobile modem niet aangesloten. Ik heb dat daarna wel gedaan en toen nog steeds geen internet. Ik heb een storing aangemaakt (8 dagen geleden) en ik hoor net dat KPN er mee bezig is. Wat er precies aan de hand is kan men mij niet vertellen, ondanks dat ik elke dag bel (en je hoort ook elke keer een ander verhaal!!)

Ik wacht even af wat er uit de storingsafhandeling komt, en dan probeer ik het nog een keer.

Alvast bedankt.

Gr. Piet

MAC spoofen van TB modemheeft ook niet geholpen

Reputatie 7
Badge +3

 

Kan er bij een 10G NIC wel een 1G SFP in?

Vraag neergelegd binnen Netgate forum https://forum.netgate.com/topic/166122/7100-to-use-bx-modules/12

http://www.fiber-optic-components.com/can-10gb-switch-port-link-gigabit-switch-port.html

Can 10Gb Switch Port Link to Gigabit Switch Port?

Goedendag,

 

Ik heb zojuist mijn homefiber op de netgate 7100 Ixo poort met Pfsense aangesloten. Ik krijg op de WAN poort een ip van 0.0.0.0 is er een mac release nodig of moet ik wachten totdat de DHCP server van T-mobile een nieuw IP uitgeeft?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pfsensehomefiber 

Voor sommige gebruikers die ook geen IP kregen was het herstarten van de mediaconverter genoeg, gewoon even de stroom eraf halen.

@pfsensehomefiber

Dus eerst de VLAN aangemaakt op de juiste interface

En daarna onder de assignment deze VLAN aan de WAN toegewezen

Zou moeten werken, want heb hier al zoveel diverse routers aan de media converter gehad maar nog nooit problemen gehad met het verkrijgen van een IP uit de DHCP pool van TMT.

Helaas werkt het niet, ik heb een andere module (intel) besteld en kijken of die wel werkt. De media converter werkt wel met de controller van Unifi maar niet in de Pfsense config. Wellicht toch een mac release? Wordt vervolgd..

Het herstarten van de netgate is het niet verholpen, ik gebruik geen mediaconverter maar de glasvezel module rechtstreeks in de netgate. Ik heb zojuist ook een mediaconverter geprobeerd maar hetzelfde resultaat 0.0.0.0

Vandaag intel modules binnen gekregen helaas geen ip, ik kan de module wel uitlezen maar geen mac adres op ix0, ook media op 1 Gb gezet maar mocht niet baten. Weet iemand wat ik nog kan proberen?

@moderator misschien mac release?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@pfsensehomefiber wel vlan300 ingesteld op de wan interface ?

@pfsensehomefiber wel vlan300 ingesteld op de wan interface ?

 

Ja vlan 300 op parent interface- WAN

Reputatie 7

Hi @Piet012345 Ik denk dat er hier mogelijk sprake was een misverstand. In principe is een MAC release utivoeren geen probleem maar officieel ondersteunen we het gebruik van een eigen modem niet en de collega aan de lijn heeft zich netjes aan deze richtlijn gehouden. Ik ben iets ondeugender en ik heb geprobeerd de MAC release uit te voeren maar ik krijg helaas een foutmelding terug (met andere woorden ik krijg het niet voor elkaar om het MAC adres te releasen). Ik heb wel de services opnieuw naar de modem kunnen sturen (reprovision). Mocht het nog niet gelukt zijn laat het dan even weten, dan probeer ik het morgen nog een keer, het komt nog wel eens voor dat de foutmelding vanuit het systeem zelf komt.

Heb je al geprobeerd het MAC adres van de T-mobile modem in te stellen in pfsense?

@pfsensehomefiber

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, zou kunnen zijn dat die Intel kaart wel een juiste interface kan opbouwen.  Het zou kunnen zijn dat de firmware op die losse NIC wel overweg kan met een BiDi interface … maar dat is een gokje.

 

Weer een stapje verder, De media converter was een 10G en hierop kreeg ik geen enkel ip adres. Zelf met 1G en 10G modules alsmede in pfsense op 1G. Nu de TP mc220L 1G geprobeerd en hierop wel ip op alle 1G modules zie afbeelding hier onder. Dit zou dus kunnen betekenen dat TM niet overweg kan met 10G (zelfs met mediaselect op 1G in Pfsense). Dan blijft nog de vraag waarom de  ix poorten op de Netgate 7100 geen data doorlaten bij 1G modules? Zou ik dan een 1G NIC moeten installeren in de 7100? Ik wil namelijk de fiber zonder MC rechtstreeks in de 7100.

 

 

Goedemiddag,

Ik hoop dat er nog een moderator is, ik heb waarschijnlijk ook een MAC release nodig voor pfsense. Is dat mogelijk.

Gr. Piet

Reageer