ping spikes van het (bekabeld)internet

  • 4 March 2024
  • 38 reacties
  • 382 Bekeken

Heb nu al een tijdje last van ping spikes van het internet. Doordat het internet niet stabiel is valt er amper mee te gamen. 

 

Het gaat om bekabeld internet. Eerst achter een switch en nu rechtstreeks vanaf het model. Het maakt geen verschil. Kabels gewisseld, het maakt allemaal niet uit. Op speedtest varieert de internet snelheid tussen de 900+ en 80/90. Het lijkt wel alsof internet geknepen wordt. Iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Nizzle33, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag voor je uit, echter zie ik dat je de PS5 verbonden hebt met een Deco. Zou je de PS5 eens direct in het modem willen stoppen? Ik ben benieuwd wat je dan zult opmerken, ik gok namelijk dat de Deco dit veroorzaakt. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als je dit hebt uitgeprobeerd? Thanks.

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @verkerkk, nee het liep niet helemaal goed en het ticket was gesloten. Dus ik op weg naar de technische dienst maar ze doen vrij moeilijk omdat ze de average te laag vinden. Ook zien ze geen tijdstip staan. Maar ik ze hebben uiteindelijk wel Guidion aangestuurd om een ander modem en ONT te proberen. Wellicht zal dit helpen.

Met het FTU is niks mis, de demping is in orde en het FTU is passief en verwerkt niks. Als alles goed zit dan kan er niks gebeuren.  

Reputatie 7
Badge +9

Superbedankt voor de testen @verkerkk. Laatste wat ik je moet vragen is om een factory reset en een volledige powerflip uit te voeren. Ik weet dat het niks zal uitmaken maar anders pakken ze hem niet op. Zou je dit nog willen doen?

 

Reset Zyxel T-56

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem. 

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.
Reputatie 7
Badge +9

Thanks again @verkerkk! Ik heb alles voor je doorgezet. Specifiek gevraagd om toch eerst Guidion langs te laten komen om het FTU en ONT te controleren en daarna KPN NetwerkNL in te schakelen.

Reputatie 7
Badge +9

Dat begrijp ik helemaal en ik snap dat het lastig is om vrij te nemen en hier nog meer tijd aan te besteden @verkerkk. Alleen had je de vorige keer mij niet! 😊 Ik zorg ervoor dat het nu de juiste kant op zal gaan. Desnoods ren ik zelf naar de technische dienst toe om dit door te drukken naar KPN NetwerkNL. 

Reputatie 7
Badge +9

Het verzoek lijkt niet goed doorgekomen te zijn @Nizzle33. Ik heb opnieuw een monteur aangestuurd. Je ontvangt hier spoedig een bericht van. Zou je mij een terugkoppeling willen geven na de tijd? Alvast bedankt! 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb je op de lijst gezet zodat de nieuwste firmware op je modem gezet wordt @Nizzle33. Ik ben benieuwd of dit al gaat helpen, zo niet? Dan zal ik een monteur voor je aansturen. Tijdens het updaten zal je internet er ongeveer drie minuten uit liggen. Daarna zul je de B10 op je modem hebben. Zou je daarna nog een test willen uitvoeren? 

Reputatie 1

Hey @verkerkk, nee het liep niet helemaal goed en het ticket was gesloten. Dus ik op weg naar de technische dienst maar ze doen vrij moeilijk omdat ze de average te laag vinden. Ook zien ze geen tijdstip staan. Maar ik ze hebben uiteindelijk wel Guidion aangestuurd om een ander modem en ONT te proberen. Wellicht zal dit helpen.

Met het FTU is niks mis, de demping is in orde en het FTU is passief en verwerkt niks. Als alles goed zit dan kan er niks gebeuren.  

Hey @Tommie van Odido ten eerste bedankt voor alle moeite die je doet ik waardeer het! ik wil het best wel weer proberen maar zoals ik al aangaf loopt dit probleem al heel lang met verschillende modems en mediaconverters en zelfs providers (KPN).

 

Ik had ook een aanvraag uitgezet bij KPN Netwerk maar die willen alleen het FTU vervangen als Odido dit aanstuurt, ik snap dat als er vanuit Odido lijkt dat er niks aan de hand is ze dit niet willen laten doen i.v.m. met de kosten maar toch zou ik het graag willen laten doen en de kosten op mij nemen als dat mogelijk is.

 

Na 4/5 jaar heen en weer getest met nieuwe Modems/Mediaconverters/Providers is alles wel een keer vervangen en getest en is er zelfs vanuit Guidion al een keer aangestuurd om het FTU te laten vervangen maar niet uitgevoerd.

 

Ik had jaren nooit last van zulke problemen het is allemaal gebeurd toen een Guidion monteur de KPN NT te hard van het FTU punt trok en de kabel losschoot en hij deze weer in elkaar geknutseld had met de mededeling dat deze vervangen zou moeten worden met een eventuele overstap naar een andere provider.

 

Ik snap dat de kosten vrij stevig zijn maar ik zou het toch graag willen laten uitvoeren omdat alles dus al een keer vervangen en getest is behalve het FTU punt zelf. En als ik dan zelf voor de kosten moet opdraaien heb ik dat er meer dan graag voor over, scheelt een hoop frustraties.

 

Of als ik mijn abonnement verhoog naar 2 of 8 Gbit/s moet het FTU dan ook niet vervangen worden? anders kan ik het misschien zo forceren 😋

 

Hoor graag van je!

@Tommie van Odido Heb nu alles rechtstreeks aangesloten, ik haal dan wel weer rond de 900 up en 750/800 down maar blijf last houden van de spikes. Het is misschien nu na de update nog wel erger geworden.

 

Dit zie ik bijvoorbeeld bij cs 2. Ping lijkt ok maar de ms schiet omhoog waardoor spelen niet te doen is.

@Tommie van Odido Heb je enig idee wanneer dit gaat plaatsvinden en krijg ik hier nog een bericht van van te voren? Zal zeker hierna testen, want op deze manier kan ik niet normaal mijn internet gebruiken.

Reputatie 7
Badge +9

Het FTU wordt niet zomaar vervangen @verkerkk. Je kunt wel is bij mijnaansluiting.nl polsen of zij het kunnen doen! 

Reputatie 1

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

@verkerkk  Als ik de reacties onder de verschillende andere post met vergelijkbare probleem heb moeten geloven zijn nagenoeg alle problemen opgelost, nadat zij zelf een modem hadden aangeschaft. Dat zou concluderen dat het inderdaad een heel slecht modem is en nog slechtere firmware wat je er nu standaard bij krijgt. Heb 2 jaar lang totaal geen problemen gehad, moest verplicht overstappen met stoppen van Tweak en alleen maar problemen gehad sindsdien.

Succes in ieder geval.

Reputatie 1

Het FTU wordt niet zomaar vervangen @verkerkk. Je kunt wel is bij mijnaansluiting.nl polsen of zij het kunnen doen! 

Dat had ik al gedaan en dat kunnen helaas alleen jullie in werking zetten:

 

 

Reputatie 1

Het FTU wordt niet zomaar vervangen @verkerkk. Je kunt wel is bij mijnaansluiting.nl polsen of zij het kunnen doen! 

Dat had ik al gedaan en dat kunnen helaas alleen jullie in werking zetten:

 

 

Ik wou dan meteen een TK-01 punt laten plaatsen in plaats van de TY-01.

Reputatie 1

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

@Tommie van Odido Ik zou je graag terugkoppeling willen geven, echter er is nog steeds geen monteur geweest en de update van de software heeft het naar mijn mening alleen maar nog erger gemaakt. De spikes zijn nog vaker dan voorheen. Tevens is het Wifi ook ineens een stuk minder stabiel (vanaf het modem van jullie).

 

@verkerkk Ik ondervond nog steeds problemen en nog steeds niet opgelost, bij jou wel?

 

Ik heb sinds vandaag het T-56 Zyxel modem vervangen voor een T-50 model met T-Mobile/Odido firmware die ik ergens tweedehands heb gevonden.

Me bufferbloat resultaten gaan in ieder geval van een C grade naar een A grade en verder nog geen ping spikes gehad maar nog niet genoeg getest. ik hou je op de hoogte.

Als dit de oplossing is ga ik een eigen modem kopen want dit modem heeft helaas geen Wifi 6.

Ik weet niet of je ook een T-56 Zyxel modem heb maar dan kan dit de oplossing zijn, en kunnen we de conclusie trekken dat het T-56 modem of ongelofelijke troep is of dat er in de firmware iets flink mis gaat.

@verkerkk  Als ik de reacties onder de verschillende andere post met vergelijkbare probleem heb moeten geloven zijn nagenoeg alle problemen opgelost, nadat zij zelf een modem hadden aangeschaft. Dat zou concluderen dat het inderdaad een heel slecht modem is en nog slechtere firmware wat je er nu standaard bij krijgt. Heb 2 jaar lang totaal geen problemen gehad, moest verplicht overstappen met stoppen van Tweak en alleen maar problemen gehad sindsdien.

Succes in ieder geval.

 

Zyxel T-56:

Zyxel T-50:

 

@Tommie van Odido Misschien kan je dit ook doorzetten naar de monteurs?

Er gaat toch ergens wat flink mis...

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Nizzle33, ik zie dat er een monteur voor je is aangestuurd zojuist. Kan je mij een terugkoppeling geven als de monteur geweest is? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Nizzle33, ik zie nog steeds dat je dekstop met je Deco verbonden is. Zijn deze testen ook zo gemaakt? De pingtest ziet er goed uit via CMD, lichte verhoging maar niks geks. Je upload daarentegen is aan de lage kant. Nu ben ik benieuwd of de Deco aangesloten was tijdens deze testen. 

Reputatie 7
Badge +9

De nieuwe firmware staat op jouw modem @Nizzle33

@Tommie van Odido Het kan bijna niet dat deze met Deco zijn verbonden. Zowel mijn desktop als Deco zitten op aparte kabel. Daarnaast is de Wifi van mijn desktop geblokkeerd. Wat eventueel kan zijn is dat er een laptop op verbonden is.

De upload net opnieuw getest en deze is 900+ dus lijkt een moment opname te zijn geweest. Zojuist beide Deco van het stroom gehaald en ondervind nog steeds dezelfde problemen tijdens het gamen.

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem:

 

 

 

Constant lag spikes, ik draai al de laatste firmware op het modem

(V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130) en al een paar keer de ONT en modem gereset.

 

@Nizzle33 is het bij jou al opgelost?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Nizzle33, welkom op onze Community!

Ik zoek dit graag voor je uit, echter zie ik dat je de PS5 verbonden hebt met een Deco. Zou je de PS5 eens direct in het modem willen stoppen? Ik ben benieuwd wat je dan zult opmerken, ik gok namelijk dat de Deco dit veroorzaakt. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als je dit hebt uitgeprobeerd? Thanks.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @verkerkk, ik heb echt onze eigen pingtest nodig om dit door te zetten. Graag ontvang ik de testen alsnog.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

@Tommie van Odido Het gaat in deze niet om de PS5, maar om mijn vaste computer. Ik had al begrepen dat Deco niet goed ging, alleen was dit pas aangegeven bij de installatie en niet bij het verkopen van het abonnement, dat even terzijde. 
 
De vast computer zit gewoon bedraad en maakt geen verschil of deze via de switch of rechtstreeks is aangesloten op het modem. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @verkerkk, goed dat je contact opneemt! Ik wil het graag onderzoeken. Zou je een een volledige speedtest en pingtest willen uitvoeren?  

Speedtest bekabeld

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal

 

Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

 

 

@Tommie van Odido Zojuist even snel getest met een speedtest, deze komt niet boven de 95 en heb nog steeds dezelfde problemen met bijvoorbeeld CS2 spelen en de spikes. Zal ook nog even verder testen door alles rechtstreeks te prikken op het model, zal deze testuitslagen zo spoedig mogelijk delen, al maakte dat in het verleden geen verschil.

Reageer