Beantwoord

Router constant bezig met discoveren TV die ik niet afneem

  • 7 January 2022
  • 48 reacties
  • 1428 Bekeken

Reputatie 1

In mijn Zyxel router zie ik 3 IPoE interfaces. De derde heeft geen ip. Ik heb begrepen dat die derde voor TV is. Kan dus kloppen dat die niet verbonden is, want ik neem geen TV af, alleen glasvezelinternet en telefonie.

Maar, als ik in mijn router logs kijk zie ik dat er wel 24/7 elke paar seconden een discover gestuurd wordt naar dit apparaat.

Jan  6 08:41:39 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:41 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:43 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:46 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:41:54 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:42:10 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:42:42 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:46 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:47 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:49 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:43:54 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:01 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:17 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan  6 08:44:49 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover…

 

De logs lopen hier vol mee en de router is de hele dag bezig met onnodige acties. Is er een manier om dit te stoppen?

Ik zou denken dat de ETH_IPTV interface moet worden uitgeschakeld, maar ik kan dat zo te zien niet zelf doen.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 19 January 2022, 14:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

48 reacties

hier het zelfde

 

Jan 14 22:41:58 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan 14 22:41:59 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan 14 22:42:01 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan 14 22:42:04 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan 14 22:42:12 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...
Jan 14 22:42:29 daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover...

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marsmol, helemaal helder; thanks voor je vlotte terugkoppeling! Ik zal het onderzoek starten bij de techneuten zodat ernaar gekeken kan worden. De gemiddelde verwerkingstijd bedraagt zo'n vier tot zes werkdagen - doorgaans komt er daarom binnen die termijn een oplossing aan en zal je via de e-mail op de hoogte worden gebracht daarvan. 

Ik heb wellicht precies de perfecte specialist gevonden die hier een handje bij zou kunnen helpen, ik trek die persoon aan de digitale mouw zodat we dit kunnen, naast het onderzoek bij de technische dienst, kunnen bekijken. To be continued!

@sublimerote Kun je het e-mailadres waarmee je op My T-Mobile Thuis inlogt, plaatsen in jouw profiel, alsjeblieft? Dan kan ik je meenemen in het onderzoek. Thanks! 😊

@sublimerote Kun je het e-mailadres waarmee je op My T-Mobile Thuis inlogt, plaatsen in jouw profiel, alsjeblieft? Dan kan ik je meenemen in het onderzoek. Thanks! 😊

Wie kan dat allemaal inzien als ik dat toevoeg?

Reputatie 7
Badge +16

@marsmol UPDATE: Het is opgelost, de TV interface Vlan 640 is verwijderd van het modem, het modem praat hier ook niet meer tegen en doet geen discovers meer naar Nas 1_5. Er worden geen discovers meer gestuurd naar Vlan 640 dus IPTV en verdere instellingen kunnen wij niet verwijderen door de configuratie van het modem.

Daarmee kunnen er in principe geen problemen meer ontstaan zoals eerder vermeld is.

Reputatie 7
Badge +16

@marsmol Heel graag gedaan! Dit is niet generiek opgelost voor alle klanten jammer genoeg, dat valt nog niet in te bouwen. We gaan voor een ieder die dit probleem ervaart, handmatig de settings aanpassen zodat dit euvel weggehaald kan worden! 👍

 

@sublimerote Stuur je me nog een privébericht met de gegevens? Dan zorgt onze specialiste er ook bij jou voor dat dit probleem verdwijnt.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bahorie, goed dat je het aangeeft! Ik heb meteen een verzoek ingediend bij onze toppers van de technische dienst. Het zal deze week nog opgepakt worden zodat het ook bij jou spoedig aangepast kan worden.

Ik heb dit probleem ook; mijn log wordt ook ontzettend vervuild.

Net als @marsmol neem ik geen TV af; alleen glasvezelinternet en telefonie.

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Timo78, goed dat je het aangeeft, ik schakel meteen onze hulptroepen in. Reken er alsjeblieft niet op dat het vandaag al gaat lukken, maar ik doe mijn uiterste best om het maandag of dinsdag te laten herstellen. 

Pas op voor de storm vandaag en alvast een schitterend weekend toegewenst! 

Hi @JanPijl, super dat jij ook in dit topic aan de bel trekt! Ook voor jou heb ik een verzoek uitstaan bij onze technische dienst om dit te verhelpen. Het kan enkele dagen duren voordat mijn collega's dit hebben gefixt, maar zij doen dit zo snel als zij kunnen. Geef jij van de week een seintje, zodra dit is hersteld? 💪

Hallo @Lisa . Zie nu nog maar 2 adapters, dus ik denk dat de technische dienst wat heeft gedaan. Zie nog steeds veel DHCP meldingen in de log maar niet meer om de paar seconden.

Bedankt.

 

Hoi @Bahorie, goed dat je het aangeeft! Ik heb meteen een verzoek ingediend bij onze toppers van de technische dienst. Het zal deze week nog opgepakt worden zodat het ook bij jou spoedig aangepast kan worden.

@Jason, dank je wel voor het doorgeven. 

Ik heb net een mail ontvangen dat het is opgelost. Als ik in de logging kijk, zie ik dat de meldingen “udhcpc: nas10_5 Sending discover...” niet meer voorkomen. 

Dank je wel voor het snel oppakken hiervan :thumbsup_tone3:.

Reputatie 1

Dank je @Jason Ik hoor het graag. Als ik aan deze kant van de lijn iets kan doen om te helpen bij het onderzoek, vind ik het ook prima als de technische dienst contact opneemt.

@Bahorie Het is hersteld, thanks voor het aangeven en veel plezier met de verbinding.

Mochten we elkaar vandaag niet meer spreken: alvast een prachtig weekend toegewenst! 

@Jason, dank je wel, het is inderdaad weer opgelost. 

Fijn weekend :thumbsup_tone3:

Reputatie 7

Hi @JanPijl, super dat jij ook in dit topic aan de bel trekt! Ook voor jou heb ik een verzoek uitstaan bij onze technische dienst om dit te verhelpen. Het kan enkele dagen duren voordat mijn collega's dit hebben gefixt, maar zij doen dit zo snel als zij kunnen. Geef jij van de week een seintje, zodra dit is hersteld? 💪

Dank je!

Ik kreeg iets na elf uur ook een e-mail van T-Mobile dat het probleem is opgelost.

Dat lijkt te kloppen, want de laatste udhcpc: nas10_5 Sending discover… melding was enkele minuten daarvoor.

:smiley:

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Timo78, het is later dan gepland, maar het is dan eindelijk verholpen: je zult nu geen “udhcpc: nas10_5 Sending discover” meer ontvangen en het probleem zou niet meer moeten optreden.

Reputatie 7

Hi @JanPijl, super dat jij deze terugkoppeling hier deelt! Ik ben gelijk gaan kijken om jou meer duidelijkheid te geven. De technische dienst is inderdaad voor jou aan de slag gegaan en ik deel graag het volgende met je, zodat de rest in dit topic dit ook voor een volgende keer weet. De oplossing voor dit issue is om in het modem de configs te verwijderen, zodat deze discover niet meer wordt verstuurd. Let er wel op dat wanneer jij het modem reset, dit weer voorkomt. Het versturen van die discover heeft verder gelukkig geen invloed op de diensten, dit is puur cosmetisch. Ik ben heel blij om te lezen dat jij deze meldingen nu minder krijgt, dus dankjewel voor het delen! 😊

Reputatie 1

Dank je, @Jason Gelden hierbij dezelfde instructies wat betreft reboots en resets? Of is dit generiek opgelost voor alle klanten die geen TV afnemen?

Privébericht verstuurd. Dank voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marsmol, onze specialisten hebben ernaar gekeken en hebben een aanpassing uitgevoerd:

Het modem is nog steeds zo geconfigureerd dat het een aparte NAS heeft voor TV. Het is nu zodanig aangepast dat in het modem, in het logboek, je alleen nog nas10_3 en nas1_4 te zien krijgt. De instellingen blijven van kracht als het modem herstart wordt (soft reboot) of een reprovisie krijgt. Wanneer je echter ooit een factory reset uitvoert, dan zullen we dit opnieuw moeten instellen. Trek dan eventjes aan de bel alsjeblieft. Thanks voor je medewerking!

Reputatie 1

Dank @Jason, dit is een goede oplossing.

Goedemiddag @Kevin789, ook bij jou zal de aanpassing verricht worden en zal het probleem daarna niet meer voorkomen. Houd alsjeblieft rekening met een verwerkingstijd van maximaal drie werkdagen - in de praktijk, kennende mijn razendsnelle collega, zal het echter morgen al verholpen zijn! 😉

Hallo @Jason ,

 

Ik heb ook hetzelfde probleem. Neem geen TV af via T-Mobile . Kunnen jullie de IPTV interface ook bij mij uitschakelen ?

@Jason, de TMT servicedesk heeft een reset van mijn modem gedaan en ik heb daarna weer de “udhcpc: nas10_5 Sending discover” meldingen terug. 

Zouden jullie de slimme fix weer kunnen doen op mijn modem?

Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bahorie, oei dat is inderdaad niet goed gegaan dan! Ik laat het zo snel mogelijk weer rechtzetten voor je, excuses!

Hoi @marsmol, onze specialisten hebben ernaar gekeken en hebben een aanpassing uitgevoerd:

Het modem is nog steeds zo geconfigureerd dat het een aparte NAS heeft voor TV. Het is nu zodanig aangepast dat in het modem, in het logboek, je alleen nog nas10_3 en nas1_4 te zien krijgt. De instellingen blijven van kracht als het modem herstart wordt (soft reboot) of een reprovisie krijgt. Wanneer je echter ooit een factory reset uitvoert, dan zullen we dit opnieuw moeten instellen. Trek dan eventjes aan de bel alsjeblieft. Thanks voor je medewerking!

Is dit een klant-specifieke aanpassing?

En begrijp ik goed dat die specialisten er alleen voor gezorgd hebben dat er entries in het logboek onzichtbaar worden, maar het ongewenste gedrag verder gewoon doorgaat?

Reputatie 7
Badge +16

@sublimerote Heel graag gedaan, jij bedankt voor het PM’en! 😊👍