Router VMG8825-T50 crasht (reboot) 4 of meer keren per dag

  • 20 December 2022
  • 30 reacties
  • 776 Bekeken

Reputatie 1

Een week geleden ben ik overgestapt naar T-Mobile Thuis Glasvezel omdat Tele2 ADSL ermee is opgehouden.

 

Vanaf de eerste dag met glasvezel en de Zyxel VMG8825-T50 router/modem (V5.50(ABPY.1)b16_20210525) crasht deze router meerdere keren per dag. De crash gebeurt op zowel rustige als drukke tijden… midden in de nacht of ‘s avonds tijdens een voetbal wedstrijd. Elke keer duurt het rebooten ongeveer 2 minuten.

Tijdens het rebooten branden de lampjes van de media converter zoals het hoort: POWER & PON staan aan, LOS staat uit en LAN staat uit totdat de router klaar is met rebooten. Ik weet niet hoe de lampjes van de mediaconverter staan vlak voordat de router crasht, maar ik vermoed dat internet tot aan de router/modem gewoon is blijven werken.

 

Ondertussen een week de tijd gehad om via trial-and-error vanalles te proberen:

  • WiFi uit gezet
  • Router gereset naar oorspronkelijke settings
  • TV en computer (beide via LAN verbinding) losgekoppeld
  • DHCP van de router uitgezet
  • Firewall van de router uitgezet
  • Maximale connecties verhoogd van 2048 naar 20480

Maar geen resultaat. De router moet en zal enkele keren per dag rebooten. De langste uptime van de router is ongeveer 8 uur. In de log is niets vreemds te lezen, behalve dat aan het begin van het rebooten de datum op 1 januari staat.

 

Wat wel werkt is het gebruiken van een tweede router, maar ik zie dit niet als een oplossing, want die tweede router is niet van mij.

Die andere router wordt aangeloten achter de T50. Op de T50 die andere router instellen als DMZ. Vervolgens alle bedrade en draadloze verbindingen laten afhandelen door die andere router.

 

Voorheen had ik Tele2 (ADSL) en toen werkte alles. Tussen toen en nu is er niets veranderd, behalve nu heb ik glasvezel en deze Zyxel router.


30 reacties

Reputatie 7

Hi @Eric_1, wat top om te lezen! 😁 Merci voor het aangeven en klop vooral weer aan als je nog ergens hulp bij kunt gebruiken. 

Hi @peterdh, ik verneem heel graag van jou hoe jouw afspraak morgen is verlopen! De monteur gaat morgen bekijken of het vervangen van het modem eventueel nodig is. Ik hoop enorm van je te horen dat je vanaf morgen weer probleemvrij bent. 

Afgelopen woensdag is de monteur van Guidion  geweest. Die heeft zonder dralen de T50 inclusief powersupply vervangen. De status van de T50 op dit moment:

Ongekend, voor vervanging kwam het nooit tot een hele dag...

Ben nu voorzichtig optimistisch. We houden het in de gaten.

Was er een slechte batch van deze T50? Ik lees hier in de community dat er nòg een aantal mensen met vergelijkbare, zoniet dezelfde problemen worstelen.

Reputatie 7

Hi @peterdh, super om te lezen je een positief verschil hebt opgemerkt na het bezoek! Ervaar je nog steeds dezelfde verbetering? Fijn dat je het voorlopig nog goed in de gaten houdt. Het antwoord op jouw vraag moet ik je jammer genoeg schuldig blijven. Hier is geen algemeen probleem van bekend, dus het zou toeval kunnen zijn. We houden het in ieder geval in de gaten. 

Afgelopen vrijdag monteur langs geweest, lijn doorgemeten, was dik in orde, modem vervangen. De dag zelf stabiel, 's-nachts nog 1 reboot gezien voor zo het lijkt een firmware update van b15 naar b16. Nu draait het ruim 2 dagen zonder onderbreking, en de ping is ook  van 30 ms naar 16ms  gegaan. Wat een rust geeft dat! Bedankt!

Reputatie 7

Hi @vibrantlife, hartstikke fijn om dit te lezen! 😁 Ik ben blij dat je nu helemaal probleemvrij bent, dankjewel voor het doorgeven. Maak er nog een mooie dag van! 

Reageer