Beantwoord

Slecht TV signaal

  • 2 February 2020
  • 21 reacties
  • 538 Bekeken

Heb al maanden een slecht beeld had altijd Telfort glasvezel altijd goed beeld  ben overgegaan naar T-Mobile glasvezel omdat ik naar KPN moest het zelfde netwerkt van KPN maar beeld uit de oertijd ook al een tijd gehad dat geluid en beeld niet gelijk binnen kwamen geluid kwam met vertraging. . Dit is ca 3 tot 4 maanden terug ontstaan voor die tijd was het vergelijkbaar beeld met KPN lijkt net of bandbreedte wordt afgeknepen ook internet wat 100 zou moeten zijn is maar 92 bij telfort had ik altijd precies 100. Met kijken naar sport kun je gewoon zien dat de er niet voldoende signaal binnen komt omdat de bal vervaagd dit is bij alles waarbij het beeld snel ververst moet worden.  Geprobeerd klantenservice te bellen maar dat is onmogelijk wordt elke keer afgebroken krijg computer aan de lijn en gaat niet verder. Zijn er meer die dit hebben of hebben gehad en is dit op te lossen of is de oplossing over te gaan naar Ziggo.

icon

Beste antwoord door Brian 7 February 2020, 17:00

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @thaveka,

Welkom op deze klant helpt klant Community. Klinkt als een niet optimale kijkervaring. Afhankelijk van waar je woont heb je hetzelfde beeld als KPN of zelfs nog beter als je echt op het eigen netwerk zit. Daarvoor is wel een goede verbinding nodig. Vaak zijn daar goede oplossingen voor en kun je weer als vanouds kijken.

Welke stappen heb je zelf al genomen om de problemen op te lossen? Voorbeelden van wat je zelf kunt doen:

  • Reset van het modem door de stekker 10 seconden uit het stopcontact te halen
  • Harde reset van het modem door met een dun voorwerp in het modem het resetgat op het modem in te drukken.
  • Reset van de TV box door de stekker10 seconden uit het stopcontact te halen
  • Harde reset van de TV box door met een dun voorwerp in de TV box het resetgat op de TV box in te drukken. Dit kan niet op een box met opnamefunctie. Dit moet op afstand gebeuren en kan voor je aangevraagd worden.
  • Andere kabel tussen modem en TV box proberen.

Hoe heb je de snelheidstest uitgevoerd? Via WIFI of bekabeld? Via WIFI kan er altijd wat verschil zijn, omdat dit een minder optimale overdrachtswijze is. Daarmee is een snelheid boven 90 netjes voor WIFI. Heb je verder een stabiele verbinding? Ook bekabeld?

Heb 2 modems waarvan 1 met harde schijf die geeft het slechtste beeld (andere modem heb ik op zelfde TV gezet geeft beter beeld maar ook niet optimaal) bekabeling is niet gewijzigd t.o.v. telfort en Internet is getest met UTP kabel op zelfde manier als Telfort dus is duidelijk minder.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik neem aan dat je 2 TV boxen hebt, waarvan 1 met harde schijf?

Dat bekabeling niet is gewijzigd, wil niet zeggen dat deze defect of toereikend is. Het kan namelijk zijn dat er breukjes in de kabel zijn ontstaan, andere schade of er een hogere versie van de kabel nodig is. Heb ik zelf ook eens bij de hand gehad. Een kabel was gewoonweg doorgehangen bij de connector, waardoor er een kabelbereukje was ontstaan. Dit was van de buitenkant niet te zien, maar leverde eerst een verstoring en later geen beeld meer op. Het testen met een andere kabel is dus zeker wat waard. Evenals een reset.

Bij de 515, TV box met harde schijf, kan het te maken hebben met dit issue. Dan zou je blokken moeten zien en wegvallend beeld moeten ervaren.

Goed dat je bekabeld getest hebt. Dat sluit uit dat het aan WIFI kan liggen. Nu is het zo dat je maximale snelheid 100Mbps is, maar dat dit nooit - bij geen enkele provider - de gegarandeerde snelheid is. Boven 85Mbps is goed te noemen. Daaronder is er een probleem. Nu is het wel belangrijk om te weten of de verbinding stabiel is, omdat dit effect kan hebben op het TV signaal.

Welk type modem heb je?

Zal beide kastjes resetten  maar in vergelijking met telfort UTP kabel hetzelfde ipv 100 maar 90 was toen ik net bij T-Mobile kwam ook 100 is allemaal rond zelfde tijdstip omlaag gegaan  kwaliteit TV signaal  en snelheid internet dus verwacht niet dat dan de kwaliteit naar niveau Telfort gaat.

Welke hardware had je bij Telfort, anders gezegd vanaf welk jaar had je glasvezel via Telfort?

Het TV signaal op een ouder systeem was stukken beter. Glasvezel bedraad moet je uiteraard gewoon stabiel 100Mb meten alles beneden 90/95 is in mijn ogen onacceptabel. Bij een koper DSL verbinding ja niet bedraad via glasvezel.

Hoe het technisch bij Tmobile zit weet ik niet, bij Telfort/KPN heeft de verbindings snelheid weinig met het tv deel te maken dat geld enkel voor dsl. 

 

Ik heb al glasvezel sinds 2009/2010 had nog oude kastjes van amino met harde schijf eerst was het via een bedrijf dat overgenomen is door KPN en daarna is het ondergebracht bij Telfort deze konden niet meer gebruikt worden omdat het via KPN zou moeten gaan en de decoder van KPN werkte niet met mijn televisieafstandbediening en bijgeleverde afstandbediening was geen optie gezien de kwaliteit van de afstandbediening maar dat hebben alle decoders omdat kwaliteit niet belangrijk is maar prijs. Toen het via Telfort liep was het stabiel 100mb en kan ik ook naar 500mb dus mogelijkheid van hogere snelheid is er dus kan er ook zonder problemen een stabiel 100mb worden geleverd netwerk is er wel klaar voor en en als er geen 100mb wordt geleverd er waarschijnlijk ook niet de maximale bandbreedte voor tv signaal wordt geleverd. Heb nog 1 maand signaal van KPN gehad was zelfde kwaliteit als Telfort daarna 2 maanden T-Mobile ook vergelijkbaar beeld daarna zijn problemen ontstaan tegelijkertijd met verlaging snelheid internet dus op ouder systeem dat het TV signaal beter zou zijn is ontstaan ca 3 maand terug wat is er toen veranderd ?

Tot halfweg vorig jaar (2019) konden deze nog worden gebruikt nu is dat systeem helaas afgebouwd. Die voorgeschiedenis is wel nuttig.

Technisch maakte je bij Telfort van Concepts, XMS of Lijbrandt systemen gebruik. Vanaf 2016 kon je dit niet meer nieuw afnemen, ik heb van 2015 tot 2018 datzelfde systeem gebruikt. Via die overgenomen providers kwam het TV signaal via glashart media en was aanzienlijk beter.

Wat er veranderd is je bent overgezet naar het systeem van Telfort/KPN meer precies het KPN Netwerk NL netwerk waarop KPN Wholesale diensten aan providers levert mogelijk heb je daarna de Experia en een Arris tv ontvanger gebruikt op zich niet slecht toch niet vergelijkbaar, het tv signaal komt uit een andere bron en wordt gedeeld met DSL klanten het systeem waar jij gebruik van hebt gemaakt was puur op glasvezel gericht. Nu komt de crux het KPN netwerk heeft sinds de omzetting van HD op 1 blijkbaar nog steeds capaciteits problemen. Ook op die forum zie ik regelmatig problemen met tv beeld.

 

Tot zover wat achtergrond op basis van je start bericht zie ik geen reden van jou problemen.

Een HD tv stream mag niet jouw bandbreedte voor je internet beinvloeden. Niet als Tmobile ook gescheiden vlans etc gebruikt. Dit is meer te wijten aan tv instellingen de  firmware van de ontvanger en de samenwerking tussen tv en ontvanger.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

T-Mobile maakt gebruik van VLAN's. Het gaat niet om die beinvloeding, maar om het algehele signaal. Als het signaal niet stabiel is en veel uitval vertoont kan dit iets zeggen over waar het probleem zich bevindt en kan TV meegetrokken worden. Dit kan op tal van plaatsen liggen, waarbij nagegaan moet worden waar het probleem zit; eigen netwerk, modem, in het netwerk van KPN NetwerkNL. Vandaar de vraag. 

Voor wat betreft signaal is nog meer nuance belangrijk; Ja, er werd bij Telfort in het verleden gebruik gemaakt van Glashart streams. Dit waren 1 op 1 streams, waardoor er op streams niet geknepen werd. Dergelijk signaal wordt door sommige providers nog gebruikt, maar is helaas schaars. T-Mobile biedt dit ook aan, maar enkel op locaties met eigen apparatuur (ODF, te herkennen aan de beschikbaarheid van 1Gbps internet). Andere locaties op glasvezel hebben WBA signaal, waarbij T-Mobile de eerste 10 kanalen in de glasvarianten wordt aangeboden (HD+ in KPN terminologie). Dit is in de basis hetzelfde signaal als Telfort/KPN gebruikt. Daarin wordt niets verandert. Mocht je inderdaad nog een heel oud abonnement hebben gehad, dan kun je gebruik gemaakt hebben van de Glashartpropositie, waarbij je dus inderdaad een hogere kwaliteit had. Ook Ziggo past compressietechnieken, zoals VBR, toe op de meeste kanalen. Wedloop der providers.

Dat haalt niet weg dat er nog genoeg uit te sluiten is. Het beeld moet gewoonweg goed zijn; scherp beeld zonder storing. Als dat anders is, dan is er misschien wat aan de hand, zoals bij eerdere resolutieissues of de issues met de tv box met opnamefunctie. 

Is dus geen oplossing voor had altijd concepts daarna Telfort. Mijn broer heeft via KPN glasvezel wel goed beeld zal bij hem ook de snelheid controleren zou geen verschil in mogen zitten hij heeft wel beter beeld dan via Ziggo en ik heb veel slechter beeld dan Ziggo. Zal de modems resetten en als het niet beter wordt ga ik per mei wel over naar Ziggo hoef ik mij niet te ergeren aan beeld tijdens het sport kijken. 

Ik zou helemaal schoon beginnen zover mogelijk  maar de TV ontvangers resetten lijkt me een goed begin.

Ik zit zelf nog  bij Telfort en er lopen diverse issue's die al worden de standaard reacties gegeven meer op achterliggende problemen duiden dan aan de kant van de klant.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijken misschien standaardantwoorden, maar het zijn valide vragen om te achterhalen waar de problemen zich bevinden. Niet alles ligt aan de klantkant net zo min als dat alles aan het netwerkinfrastructuur ligt. Wegstrepen wat mogelijke oorzaken zijn is nodig om de juiste ondersteuning te bieden (root cause). Daarbij wordt begonnen met relatief standaard vragen om te kijken of het aan de decoder, bekabeling of modem kan liggen. Of dat er bijvoorbeeld een switch in het netwerk zit dat problemen kan veroorzaken. Als dat niet zo is, dan wordt verder gekeken naar het externe netwerk en alles wat daarmee samenhangt. Zo ook in dit topic. Het zou zonde zijn om een vaak langer traject te doorlopen als een medeklant met een paar simpele stappen ook geholpen kan zijn. 

Het beeld zou niet anders mogen zijn dan bij KPN. Zeker niet minder. Het is hetzelfde signaal. 

Helemaal mee eens.

resetten van entone 515B kan ik niet zelf moet via jullie graag resetten of is dit al gedaan

Reputatie 7
Badge +4

Maakt het moment uit dat het gereset uit? Zo nee, dan zal ik webcare vragen om dit voor je te doen. Kan ik - als medeklant - niet.

Maakt niet uit wanneer.

Reputatie 7
Badge +4

Heb het aangevraagd voor je. Webcare zal dit verder voor je in gang zetten. Zodra er meer bekend is, zal dit aan je teruggekoppeld worden.

Reputatie 7
Badge +16

 @thaveka en @TAVL De reset wordt nu uitgevoerd. Houd er rekening mee dat dit maximaal 15 minuten kan duren. 

Beeld is iets beter maar nog niet goed bij voetbal blijft de bal dubbel gecontroleerd op fox sport 1 als er snel wordt gespeeld kun je zien dat beeld niet snel genoeg ververst of dat modem het niet aan kan modem was altijd al traag met reageren zal wel een oud model zijn in de aanbieding want de amino van 10 jaar terug was veel sneller en dit is ook een harddiskrecorder ook de modems die KPN levert zijn veel sneller als het over hetzelfde netwerk gaan kan ik niet anders concluderen dat probleem bij T-Mobile infrastructuur zit of dat de bandbreedte wordt geknepen ( Toen ik over ben gegaan was internetsnelheid 100mb ook bij T-Mobile) door KPN of door T-Mobile. Graag oplossing als dit niet mogelijk stap ik over naar Ziggo/Vodafone.

Reputatie 7

Hi @thaveka, ik kijk graag met je mee maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het niet snel genoeg zijn van de modem? Bedoel je dat de snelheid die binnenkomt niet voldoende is? Als dat het geval is zou je dan eens bekabeld een speedtest willen doen en hier het resultaat willen delen? Dan kijk ik graag wat ik kan ontdekken. Of bedoel je de TV Box zelf? Het klopt dat de TV Box met opnamefunctie wat trager is, de TV Box zonder opnamefunctie is echter een stuk sneller en kan in theorie zonder problemen 4K aan. 

Hoe heb je de TV Boxen aangesloten? Is dit rechtstreeks op de modem of zit hier nog een switch of router tussen? Zo ja zou je deze er dan eens tussenuit willen halen en de TV Boxen rechtstreeks willen proberen? En heb je ook al eens naar de instellingen van de TV zelf gekeken? De TV Boxen nemen namelijk de settings van de TV over (onder andere de resolutie) en met een reset van de TV Box kan je dit weer verversen.

Er zijn geen wijzigingen geweest alleen de TV boxen van T-mobile ipv Telfort/KPN zijn gewijzigd. Monteur die de installatie deed klaagde al over dat het zo lang duurt voordat de TV box was opgestart   en was geinstalleerd  (bekend probleem bij T-Mobile)  maar had minimale invloed op het beeld en snelheid internet was goed vergelijkbaar met Telfort/KPN al werkten de TV boxen veel sneller. Probleem met sport is dat de bal vervaagd (gechargeerd lijkt het wel het tennisspel van Nintendo met een lange streep achter de bal alleen niet zo lang) dus of de TV boxen kunnen het niet verwerken en misschien is er vorig jaar nieuwe compressietechniek (wedloop providers zoals ik begrijp) doorgevoerd of netwerk kan het niet aan. Inmiddels is beeld wel scherp en TV Box is iets sneller maar je kunt met goed fatsoen geen sport kijken omdat de de bal niet is te volgen hoe sneller de sport (met tennis kom je bijna in de buurt van Nintendo) hoe minder het te volgen is. TV Boxen zijn al gereset voor statische beelden is het beeld voldoende scherp maar probleem zit als het snel veranderd dan vervaagd de bal. Heb al meer klachten over T-mobile gelezen van klanten die van Telfort/KPN komen waarschijnlijk zijn we beter gewend en willen geen minder beeld en langzamer internet dat ook veel meer schommelt in snelheid. Ga er ook niet veel tijd meer aan besteden als er al meer klachten zijn die niet opgelost worden dan is het zonde van mijn tijd ga wel naar Vodafone/Ziggo krijg ik ook Ziggo Sport er bij ipv Fox Sport waar je toch niks aan hebt omdat een aantal belangrijke wedstrijden op Fox Sport 2 zijn en Fox Sport 1 heb ik een bal die vervaagd.

Reputatie 7

Hi @thaveka, er zullen altijd wel klachten zijn, met een paar honder duizend klanten is dat onvermijdelijk. :wink: Gelukkig kunnen we die in de meeste gevallen goed oplossen! De strepen achter de bal klinkt als een issue met de verversingssnelheid van het beeld (de Hertz) en heeft niet zozeer met de TV Box te maken. De Tv Boxen geven standaard 1080p (upscaled) 50 Hz door. Met 60 Hz TV’s wil dit nog wel eens problemen geven, het vastzetten van de instellingen in de TV wil dit nog wel eens verhelpen. Kijk ook eens naar instellingen zoals Motion Blur/Action/Sports mode etc. Daarna een reset van de TV Box uitvoeren zoals ik heb beschreven in mijn vorige bericht lost de problemen hopelijk op!

Reageer