Beantwoord

Snelheid DSL ineens veel lager

  • 12 February 2020
  • 44 reacties
  • 1337 Bekeken

Goedenavond,

Sinds april vorig jaar ben ik T-Mobile Thuis klant bij jullie met een DSL 100 Mbps abonnement. Volgens jullie site zou ik op mijn adres ongeveer 90 Mbps moeten halen. Tot een tijdje terug haalde ik deze snelheid ook met gemak. Helaas merkte ik de laatste tijd dat mijn internet ineens veel trager was. Vandaag besloot ik weer eens een speedtest te doen en merkte dat mijn downloadsnelheid ineens veel lager is. Op dit moment haal ik steeds rond de 15/20 Mbps. Ik heb mijn Huawei modem al een reset gegeven en direct met kabel op modem getest en alles maar de snelheid blijft nog steeds zo laag. (Zie screenshot)

 

Als ik in het onderhoud menu van het modem kijk zie ik wel dat mijn DSL verbinding volgens mij wel gewoon 91 Mbps binnenkrijgt. (Zie 2e screenshot). Hoe kan het dat geen van mijn apparaten deze snelheid dan meet? Ik heb het geprobeerd op mijn laptop, mijn desktop en mijn playstation (allemaal bekabeld), maar geen van deze haalt meer de snelheid die ik eerst wel altijd haalde. Terwijl ik dit heb getypt heb ik nog een test gedaan op mijn desktop (die overigens direct op mijn modem is aangesloten) en daar haal ik nu een snelheid van 60 Mbps. Best vreemd maar dit is dus nog steeds niet de 90 Mbps die ik normaal gesproken zou moeten hebben. Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn snelheid weer terug te krijgen.

 

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Brian 26 March 2020, 13:09

Bekijk origineel

44 reacties

Hi @JoeyVers, excuses voor de onduidelijkheid, het lijkt inderdaad op een capaciteitsprobleem en dit wordt door de huidige drukte verergerd. Op dit moment kunnen we daar weinig aan doen gezien de omstandigheden (ook al speelde het al eerder) omdat veel werkzaamheden stil liggen en monteurs nog maar beperkt ingezet worden. Maar uiteraard gaan we er graag mee aan de slag zodra dit weer mogelijk is!

Ik snap dat het nu niet meteen opgelost kan worden hoor door de huidige omstandigheden. Het ging mij er meer om dat duidelijk is wat het probleem is (en al was). Want het probleem is niet dat er een capaciteitsprobleem is omdat er nu veel mensen thuis zijn vanwege het virus. Het is namelijk zo dat het probleem er al was voordat mensen thuis zaten. Daarnaast (zoals ik al eerder zei) heb ik het probleem vooral in de avonduren. Ik merk trouwens geen verschil tussen nu (tijdens de crisis) en 2 maanden geleden hoor het probleem is gewoon exact hetzelfde.

Ik hoop dus dat jullie zodra dit weer mogelijk is inderdaad zorgen dat dit capaciteitsprobleem wordt opgelost, want dit capaciteitsprobleem was er dus voor de duidelijkheid al vóór de huidige situatie, dus zal ook niet zomaar verdwijnen als we straks weer allemaal gewoon aan het werk zijn.

 

EDIT: Ik ben trouwens in ieder geval al blij dat jullie weten en “toegeven” dat het om een capaciteitsprobleem gaat, want dat betekent dat er een oplossing mogelijk is vanuit jullie kant.

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, excuses voor de onduidelijkheid, het lijkt inderdaad op een capaciteitsprobleem en dit wordt door de huidige drukte verergerd. Op dit moment kunnen we daar weinig aan doen gezien de omstandigheden (ook al speelde het al eerder) omdat veel werkzaamheden stil liggen en monteurs nog maar beperkt ingezet worden. Maar uiteraard gaan we er graag mee aan de slag zodra dit weer mogelijk is!

Hi @JoeyVers, ik weet ondertussen meer maar ik heb op het moment geen specifieke oplossing. Vanwege de huidige situatie komen er op dit moment geen monteurs langs voor “performance klachten” zoals in dit geval een wisselende snelheid. Ik vermoed dat het te maken heeft met de toegenomen druk op het netwerk vanwege de vele thuiswerkers en thuisblijvers op dit moment. Achter de schermen proberen we de impact hiervan zoveel mogelijk te verminderen door bijvoorbeeld internetverkeer anders te routeren en te verdelen zodat de belasting niet te hoog wordt. Het zal daarom de komende periode mogelijk wat verbeteren maar het is geen specifiek probleem dat we op dit moment op kunnen lossen met een monteur. Dit is het eerlijke antwoord, excuses voor het ongemak!


Edit: Mochten de klachten ook later nog spelen laat het dan zeker weten, dan gaan we daar uiteraard naar kijken!

Sorry dat ik het zeg @Brian maar dit is echt onzin en ik begin nu wel beetje mijn geduld te verliezen eerlijk gezegd. Mijn probleem loopt al veel langer, al voordat mensen thuis gingen werken vanwege de huidige situatie. Daarnaast is mijn probleem alleen in de avonduren en niet overdag dus dat verband klopt helemaal niet. Daarnaast zie ik in dat topic wat ik hierboven heb gepost precies hetzelfde probleem staan als wat ik heb (incl oplossing maar ja).

Een monteur langs sturen heeft overigens weinig zin want de vorige monteur en jullie hebben de lijn al gemeten en jullie zeggen allemaal dat er niks mis mee is. Het is volgens mij gewoon een capaciteitsprobleem. Je zegt dat je meer weet maar uiteindelijk zeg je niet wat dat dan is...

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, ik weet ondertussen meer maar ik heb op het moment geen specifieke oplossing. Vanwege de huidige situatie komen er op dit moment geen monteurs langs voor “performance klachten” zoals in dit geval een wisselende snelheid. Ik vermoed dat het te maken heeft met de toegenomen druk op het netwerk vanwege de vele thuiswerkers en thuisblijvers op dit moment. Achter de schermen proberen we de impact hiervan zoveel mogelijk te verminderen door bijvoorbeeld internetverkeer anders te routeren en te verdelen zodat de belasting niet te hoog wordt. Het zal daarom de komende periode mogelijk wat verbeteren maar het is geen specifiek probleem dat we op dit moment op kunnen lossen met een monteur. Dit is het eerlijke antwoord, excuses voor het ongemak!


Edit: Mochten de klachten ook later nog spelen laat het dan zeker weten, dan gaan we daar uiteraard naar kijken!

Hi @JoeyVers, excuses dat je geen tussentijdse update hebt ontvangen, we zijn de verbinding nog aan het monitoren om te kijken wat er exact gebeurt. Je hoort snel van ons! 

Hi @Brian inmiddels al weer 10 dagen geleden en nog geen update. Ik begrijp dat er met de huidige situatie in het land wellicht minder snel gewerkt kan worden, maar heb je inmiddels een update voor mij over mijn probleem? Ik zat het forum eens af te zoeken en toen kwam ik op meerdere posts die héél erg op mijn probleem lijken. In deze posts was de oplossing dat er een “link toegevoegd” moest worden. Ik heb zeer sterk het vermoeden dat dit mijn probleem ook op zal lossen omdat dit ook een capaciteitsprobleem lijkt te zijn.

Deze info over de extra link komt trouwens van een post die jij zelf op onderstaande topic hebt geplaatst:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/twee-maanden-en-5-afspraken-verder-nog-steeds-langzaam-glasvezel-in-de-avonduren-310057

Hi @JoeyVers, excuses dat je geen tussentijdse update hebt ontvangen, we zijn de verbinding nog aan het monitoren om te kijken wat er exact gebeurt. Je hoort snel van ons! 

Prima!

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, excuses dat je geen tussentijdse update hebt ontvangen, we zijn de verbinding nog aan het monitoren om te kijken wat er exact gebeurt. Je hoort snel van ons! 

@Piotr tot op heden nog niks gehoord. Gaat hier nog iets mee gebeuren? Heb namelijk nog steeds dagelijks last van de problemen.

Hey @JoeyVers,

Bedankt voor je medewerking. Ik heb zojuist onze techneuten op de hoogte gesteld en aangegeven dat het probleem jammer genoeg nog steeds speelt. Zij gaan dit onderzoeken en uiteraard er alles aan doen om dit voor je op te lossen. Zodra we een update ontvangen, brengen we je spoedig op de hoogte. :relaxed:

Oke dankje!

Reputatie 7

Hey @JoeyVers,

Bedankt voor je medewerking. Ik heb zojuist onze techneuten op de hoogte gesteld en aangegeven dat het probleem jammer genoeg nog steeds speelt. Zij gaan dit onderzoeken en uiteraard er alles aan doen om dit voor je op te lossen. Zodra we een update ontvangen, brengen we je spoedig op de hoogte. :relaxed:

Een nieuw dieptepunt nu om 21:30 uur een snelheid van rond de 3 Mbit/s. 

Hey @JoeyVers,

Ah jammer dat het euvel nog steeds speelt, we gaan dan verder speuren naar een oplossing! Wanneer ik je verbinding op afstand uitlees dan zie ik vanuit hier geen problemen. Even voor de duidelijkheid, de snelheden die je hebt gemeten zijn na het uitvoeren van een bekabelde snelheidstest? Zo ja, zou je de nieuwe snelheidsresultaten met ons kunnen delen? Dan brengen we vervolgens onze techneuten op de hoogte.  

Hee Piotr,

Jullie lezen mijn verbinding wel uit op het moment dat ik geen problemen ervaar. Is het een idee dat jullie de verbinding uitlezen in de avond rond 21:00 uur ofzo? Daarnaast heb ik inderdaad alle tests bekabeld uitgevoerd. De resultaten heb ik hier op het forum achtergelaten in tekst, maar als je graag screenshots wil zien kan ik die hier ook wel even posten.

Dit zijn de speedtests van gisteravond (de tijden zijn dus PM maar dat staat er niet bij):

 

 

Reputatie 7

Hey @JoeyVers,

Ah jammer dat het euvel nog steeds speelt, we gaan dan verder speuren naar een oplossing! Wanneer ik je verbinding op afstand uitlees dan zie ik vanuit hier geen problemen. Even voor de duidelijkheid, de snelheden die je hebt gemeten zijn na het uitvoeren van een bekabelde snelheidstest? Zo ja, zou je de nieuwe snelheidsresultaten met ons kunnen delen? Dan brengen we vervolgens onze techneuten op de hoogte.  

Nu om 23:15 uur is de snelheid weer rond de 83 Mbit/s. Lijkt er dus op dat het tussen 19:30 en 23:00 uur mis is. In het weekend is het trouwens overdag ook vaak mis. 

Is er verder niet gekeken naar de bekabeling? Kon hij daar ook niks verkeerds aan zien?

Bekabeling was verder allemaal goed.

Reputatie 7
Badge +15

Is er verder niet gekeken naar de bekabeling? Kon hij daar ook niks verkeerds aan zien?

Het is nu 20:13 uur en mijn snelheid is rond de 8 Mbit/s… jammer dat het nieuwe modem niet geholpen heeft.

Nieuwe update op dit verhaal:

Zojuist is de monteur langs geweest en mijn “oude” modem (Huawei) vervangen voor een nieuw modem (Zyxel). Met het oude modem was de speedtest rond de 75 Mbit/s, wat ik dus inmiddels als een goede verbinding beschouwde. Nu het nieuwe modem erin zit gaf de speedtest rond de 83 Mbit/s. Dit scheelt dus eigenlijk al een hoop, wat raar is want het aantal aangesloten apparaten enzovoorts was precies hetzelfde. Die 83 Mbit/s is dan ook te verklaren omdat er volgens mij 8 Mbit/s wordt gereserveerd per TV-kastje. Nu heb ik daar eentje van dus dat ik op ongeveer 83 Mbit/s uitkom is volkomen logisch want er komt ongeveer 90 Mbit/s binnen.

Nu hopen dat mijn snelheid zo blijft dus vanavond rond 21:00 uur nog een meting doen en de komende dagen ook. Als het weer mis is horen jullie weer van me! En als het goed blijft gaan zal ik dat over een tijdje ook laten weten!

EDIT: Het is nu 19:35 uur. De monteur is nu een uurtje weg. Mijn speedtest komt nu steeds rond de 43 Mbit/s. Er is niks in mijn netwerk veranderd. Geen apparaten erbij niks. Helaas.

Hoi @JoeyVers, wat @Waqqas zegt klopt helemaal. Geen zorgen over de kosten! Brian heeft de speedtest aan het onderzoek toegevoegd, dus ongeacht het tijdstip is het duidelijk dat er iets speelt. Dit komt dus helemaal in orde. Bedankt voor je geduld, je hoort snel van ons!

Prima, bedankt! Het is niet alsof ik zonder internet zit ofzo dus heeft niet superveel haast gelukkig. Het viel me gewoon op en het is best irritant af en toe, vooral met streamen en online gamen.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @JoeyVers, wat @Waqqas zegt klopt helemaal. Geen zorgen over de kosten! Brian heeft de speedtest aan het onderzoek toegevoegd, dus ongeacht het tijdstip is het duidelijk dat er iets speelt. Dit komt dus helemaal in orde. Bedankt voor je geduld, je hoort snel van ons!

Reputatie 7
Badge +15

Een monteur aangestuurd vanuit T-mobile is in principe gewoon gratis, als je zelf meerwerk laat doen door de monteur dan betaal je daar wel voor.

Hi @JoeyVers, bedankt voor al het testen! We hebben hiermee de meest voorkomende oorzaken inmiddels doorgelopen, ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting te controleren en de snelheidsproblemen hopelijk op te lossen. Mijn collega's nemen binnen een aantal dagen contact met je op!

Dankje! Is het niet een probleem dat mijn snelheid alleen op onverklaarbare momenten laag is? Je zal namelijk net zien dat het gewoon prima is als die monteur er is. 
 

PS, die monteur is neem ik aan gratis? Blijf een Nederlander he haha. 

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, bedankt voor al het testen! We hebben hiermee de meest voorkomende oorzaken inmiddels doorgelopen, ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting te controleren en de snelheidsproblemen hopelijk op te lossen. Mijn collega's nemen binnen een aantal dagen contact met je op!

Helaas mijn snelheid is zojuist weer ingezakt van rond de 70 Mbps rond 17:00 uur en nu is ie nog maar rond de 10 Mbps om 21:30 uur.

Oke ik had dus net weer last van heel traag internet (meting was rond 11 Mbps) dus ik heb zojuist nog een volledige factory reset gedaan van het modem. Toen heb ik (alleen) mijn desktop direct aangesloten op poort 1 (dus verder helemaal niks ook niet via wifi) en mijn snelheid gemeten. Nog steeds meet ik rond de 11 Mbps. Totaal geen verschil dus en letterlijk het enige dat aan mijn modem hangt is mijn desktop.

Daarna nog de test gedaan van @Jason  door even mijn desktop van poort 1 af te halen en daar direct mijn PS4 op aan te sluiten. Daarop meet ik rond de 13 Mbps. Daarna weer mijn PS4 eruit gehaald en mijn desktop aangesloten. Toen was de meting ineens rond 18 Mbps. Na een kwartiertje nogmaals getest en nu een meeting van rond de 45 Mbps.

Kan dit laatste komen omdat na een factory reset van het modem hij op snelheid moet komen ofzo? Ik heb het idee dat dat onzin is maar misschien is dit wel normaal. In dat geval zou dat moeten betekenen dat mijn snelheid over een half uurtje ofzo weer rond de 80 Mbps zal zijn.

Morgen maar eens kijken of de snelheid niet weer helemaal inkakt zoals de afgelopen dagen. In de tussentijd nog suggesties?

Reageer