Beantwoord

Snelheid DSL ineens veel lager

  • 12 February 2020
  • 44 reacties
  • 1337 Bekeken

Goedenavond,

Sinds april vorig jaar ben ik T-Mobile Thuis klant bij jullie met een DSL 100 Mbps abonnement. Volgens jullie site zou ik op mijn adres ongeveer 90 Mbps moeten halen. Tot een tijdje terug haalde ik deze snelheid ook met gemak. Helaas merkte ik de laatste tijd dat mijn internet ineens veel trager was. Vandaag besloot ik weer eens een speedtest te doen en merkte dat mijn downloadsnelheid ineens veel lager is. Op dit moment haal ik steeds rond de 15/20 Mbps. Ik heb mijn Huawei modem al een reset gegeven en direct met kabel op modem getest en alles maar de snelheid blijft nog steeds zo laag. (Zie screenshot)

 

Als ik in het onderhoud menu van het modem kijk zie ik wel dat mijn DSL verbinding volgens mij wel gewoon 91 Mbps binnenkrijgt. (Zie 2e screenshot). Hoe kan het dat geen van mijn apparaten deze snelheid dan meet? Ik heb het geprobeerd op mijn laptop, mijn desktop en mijn playstation (allemaal bekabeld), maar geen van deze haalt meer de snelheid die ik eerst wel altijd haalde. Terwijl ik dit heb getypt heb ik nog een test gedaan op mijn desktop (die overigens direct op mijn modem is aangesloten) en daar haal ik nu een snelheid van 60 Mbps. Best vreemd maar dit is dus nog steeds niet de 90 Mbps die ik normaal gesproken zou moeten hebben. Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn snelheid weer terug te krijgen.

 

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Brian 26 March 2020, 13:09

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, excuses voor de onduidelijkheid, het lijkt inderdaad op een capaciteitsprobleem en dit wordt door de huidige drukte verergerd. Op dit moment kunnen we daar weinig aan doen gezien de omstandigheden (ook al speelde het al eerder) omdat veel werkzaamheden stil liggen en monteurs nog maar beperkt ingezet worden. Maar uiteraard gaan we er graag mee aan de slag zodra dit weer mogelijk is!

Oke nu heb ik dus een tijdje (3 kwartier ongeveer) mijn playstation aan en nu meet ik dus ineens 75 Mbps op mijn desktop. Het lijkt er dus op dat als ik mijn playstation aanzet het het modem een opdonder krijgt ofzo waardoor alles voor bijna een uur supertraag is. 
 

Ik heb overigens op mijn modem mijn desktop direct aangesloten. Mijn andere apparaten zitten op de andere poort met een netgear switchje ertussen. 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @JoeyVers, wat @Waqqas zegt klopt helemaal. Geen zorgen over de kosten! Brian heeft de speedtest aan het onderzoek toegevoegd, dus ongeacht het tijdstip is het duidelijk dat er iets speelt. Dit komt dus helemaal in orde. Bedankt voor je geduld, je hoort snel van ons!

Hoi @JoeyVers, wat @Waqqas zegt klopt helemaal. Geen zorgen over de kosten! Brian heeft de speedtest aan het onderzoek toegevoegd, dus ongeacht het tijdstip is het duidelijk dat er iets speelt. Dit komt dus helemaal in orde. Bedankt voor je geduld, je hoort snel van ons!

Prima, bedankt! Het is niet alsof ik zonder internet zit ofzo dus heeft niet superveel haast gelukkig. Het viel me gewoon op en het is best irritant af en toe, vooral met streamen en online gamen.

Reputatie 7
Badge +15

Hey @JoeyVers 

Heb je al eens gekeken wat het resultaat is na een fabrieksreset uit te voeren, dit doe je door met een dun voorwerp het reset knopje achterop je modem voor 10 seconden ongeveer ingedrukt houden.

Hey @JoeyVers 

Heb je al eens gekeken wat het resultaat is na een fabrieksreset uit te voeren, dit doe je door met een dun voorwerp het reset knopje achterop je modem voor 10 seconden ongeveer ingedrukt houden.

Hoi Waqqas,

bedankt voor je snelle reactie! Nou die fabrieksreset is de reset die ik in mijn verhaal hierboven ook bedoelde. Die heb ik dus al gedaan. Daarna heb ik de tests nogmaals uitgevoerd en kwam ik dus op bovenstaande screenshots terecht. Ik merk wel dat mijn snelheid steeds meer terug begint te kruipen, want zoals je hierboven kunt lezen werd mijn snelheid alweer hoger terwijl ik dat bericht aan het plaatsen was. Daarnaast als ik nu de speedtest doe op mijn desktop krijg ik 77 Mbps. Nog steeds niet wat ik eerst had maar het lijkt erop alsof het heel langzaam aan het oplopen is. Morgenavond als ik terug ben van mijn werk nog maar eens testen en kijken wat er dan gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @JoeyVers! Ik heb een lijnmeting gedaan en je verbinding geanalyseerd, maar zie eigenlijk niets dat afwijkt van de norm. Je hebt een maximaal haalbare bitrate (bekabelde downloadsnelheid) van 90 Mbit/s op dit moment. Heb je de PS4 op dit moment in poort 2 aangesloten, klopt dat? Zo ja, zou je deze eens in poort 1 willen aansluiten en dan de speedtest uitvoeren? Sorry als je dat allemaal al gedaan hebt, ik wil wat uitsluiten voordat we de boosdoener kunnen vinden! 

Vaak zit het in het kabeltje tussen modem en ISRA, hoe is dit aangesloten.

Gebruik je het meegeleverde kabeltje?

Hoe is de verbinding met de ISRA, zit die daar gelijk op, de RJ11, zit er iets extra’s tussen, bijvoorbeeld de bekende 4 polige telefoonstekker, die willen wel eens minder contact maken na verloop van tijd, dan de stekker er een paar keer uit/in om de contacten weer schoon te maken.

Vaak zit het in het kabeltje tussen modem en ISRA, hoe is dit aangesloten.

Gebruik je het meegeleverde kabeltje?

Hoe is de verbinding met de ISRA, zit die daar gelijk op, de RJ11, zit er iets extra’s tussen, bijvoorbeeld de bekende 4 polige telefoonstekker, die willen wel eens minder contact maken na verloop van tijd, dan de stekker er een paar keer uit/in om de contacten weer schoon te maken.

Thanks voor je reactie!

Het meegeleverde RJ11 kabeltje zit direct op de RJ11 poort van het ISRA punt daar zit geen telefoonstekker tussen of wat dan ook. Dit kabeltje is dus van april 2019. Daar mag het dus niet aan liggen. Inmiddels is mijn snelheid nog steeds rond de 77 Mbps trouwens. 

Goedemiddag @JoeyVers! Ik heb een lijnmeting gedaan en je verbinding geanalyseerd, maar zie eigenlijk niets dat afwijkt van de norm. Je hebt een maximaal haalbare bitrate (bekabelde downloadsnelheid) van 90 Mbit/s op dit moment. Heb je de PS4 op dit moment in poort 2 aangesloten, klopt dat? Zo ja, zou je deze eens in poort 1 willen aansluiten en dan de speedtest uitvoeren? Sorry als je dat allemaal al gedaan hebt, ik wil wat uitsluiten voordat we de boosdoener kunnen vinden! 

Hoi Jason, ik heb als ik alleen mijn pc op poort 1 heb aangesloten en niks op de andere poorten ook vaak last van een trage verbinding. Alleen mijn PS4 hierop aansluiten zal dus niks veranderen, maar wil het best proberen. Mijn pc zit trouwens altijd op poort 1 aangesloten, dit verandert nooit, maar toch meet ik ook op mijn pc een lage snelheid. Mijn volledige netwerk thuis wordt dus gewoon enorm traag op onverklaarbare momenten.

Je kan de stekkertjes er even een paar keer uit en in doen, door de luchtvochtigheid kan het iets gaan corroderen waardoor de snelheid in kan zakken, maar geeft geen garantie, kan ook zijn dat KPN in de POP wat gedaan heeft en daardoor de snelheid wat terug is gelopen, dan moet het modem weer even intrainen.

Je kan de stekkertjes er even een paar keer uit en in doen, door de luchtvochtigheid kan het iets gaan corroderen waardoor de snelheid in kan zakken, maar geeft geen garantie, kan ook zijn dat KPN in de POP wat gedaan heeft en daardoor de snelheid wat terug is gelopen, dan moet het modem weer even intrainen.

Stekkertjes heb ik er paar keer in en uit gedaan hielp niet. Nu heb ik gemerkt dat toen ik mijn PS4 aandeed mijn snelheid ineens weer inzakte naar 15/20 Mbps ipv dus de 78 Mbps die ik ineens haalde. Dus heb ik hem weer uitgezet en mijn modem opnieuw opgestart en nu heb ik dus weer 20 Mbps. Hoe kan dit denken jullie?

 

EDIT: Het vreemde is ook als ik kijk in de instellingen van mijn modem dat hij gewoon meet dat er 91 Mbps binnenkomt. Alleen waar gaat het dan mis?

 

EDIT 2: Als ik trouwens een speedtest doe met mijn mobiel via Wifi (5GHz) dan meet ik 60 Mbps. Dit is dus sneller dan mijn bekabelde netwerk… huh?

Nieuwe update op dit verhaal:

Zojuist is de monteur langs geweest en mijn “oude” modem (Huawei) vervangen voor een nieuw modem (Zyxel). Met het oude modem was de speedtest rond de 75 Mbit/s, wat ik dus inmiddels als een goede verbinding beschouwde. Nu het nieuwe modem erin zit gaf de speedtest rond de 83 Mbit/s. Dit scheelt dus eigenlijk al een hoop, wat raar is want het aantal aangesloten apparaten enzovoorts was precies hetzelfde. Die 83 Mbit/s is dan ook te verklaren omdat er volgens mij 8 Mbit/s wordt gereserveerd per TV-kastje. Nu heb ik daar eentje van dus dat ik op ongeveer 83 Mbit/s uitkom is volkomen logisch want er komt ongeveer 90 Mbit/s binnen.

Nu hopen dat mijn snelheid zo blijft dus vanavond rond 21:00 uur nog een meting doen en de komende dagen ook. Als het weer mis is horen jullie weer van me! En als het goed blijft gaan zal ik dat over een tijdje ook laten weten!

EDIT: Het is nu 19:35 uur. De monteur is nu een uurtje weg. Mijn speedtest komt nu steeds rond de 43 Mbit/s. Er is niks in mijn netwerk veranderd. Geen apparaten erbij niks. Helaas.

@Piotr tot op heden nog niks gehoord. Gaat hier nog iets mee gebeuren? Heb namelijk nog steeds dagelijks last van de problemen.

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, ik weet ondertussen meer maar ik heb op het moment geen specifieke oplossing. Vanwege de huidige situatie komen er op dit moment geen monteurs langs voor “performance klachten” zoals in dit geval een wisselende snelheid. Ik vermoed dat het te maken heeft met de toegenomen druk op het netwerk vanwege de vele thuiswerkers en thuisblijvers op dit moment. Achter de schermen proberen we de impact hiervan zoveel mogelijk te verminderen door bijvoorbeeld internetverkeer anders te routeren en te verdelen zodat de belasting niet te hoog wordt. Het zal daarom de komende periode mogelijk wat verbeteren maar het is geen specifiek probleem dat we op dit moment op kunnen lossen met een monteur. Dit is het eerlijke antwoord, excuses voor het ongemak!


Edit: Mochten de klachten ook later nog spelen laat het dan zeker weten, dan gaan we daar uiteraard naar kijken!

Het is nu 20:13 uur en mijn snelheid is rond de 8 Mbit/s… jammer dat het nieuwe modem niet geholpen heeft.

Hi @JoeyVers, ik weet ondertussen meer maar ik heb op het moment geen specifieke oplossing. Vanwege de huidige situatie komen er op dit moment geen monteurs langs voor “performance klachten” zoals in dit geval een wisselende snelheid. Ik vermoed dat het te maken heeft met de toegenomen druk op het netwerk vanwege de vele thuiswerkers en thuisblijvers op dit moment. Achter de schermen proberen we de impact hiervan zoveel mogelijk te verminderen door bijvoorbeeld internetverkeer anders te routeren en te verdelen zodat de belasting niet te hoog wordt. Het zal daarom de komende periode mogelijk wat verbeteren maar het is geen specifiek probleem dat we op dit moment op kunnen lossen met een monteur. Dit is het eerlijke antwoord, excuses voor het ongemak!


Edit: Mochten de klachten ook later nog spelen laat het dan zeker weten, dan gaan we daar uiteraard naar kijken!

Sorry dat ik het zeg @Brian maar dit is echt onzin en ik begin nu wel beetje mijn geduld te verliezen eerlijk gezegd. Mijn probleem loopt al veel langer, al voordat mensen thuis gingen werken vanwege de huidige situatie. Daarnaast is mijn probleem alleen in de avonduren en niet overdag dus dat verband klopt helemaal niet. Daarnaast zie ik in dat topic wat ik hierboven heb gepost precies hetzelfde probleem staan als wat ik heb (incl oplossing maar ja).

Een monteur langs sturen heeft overigens weinig zin want de vorige monteur en jullie hebben de lijn al gemeten en jullie zeggen allemaal dat er niks mis mee is. Het is volgens mij gewoon een capaciteitsprobleem. Je zegt dat je meer weet maar uiteindelijk zeg je niet wat dat dan is...

Reputatie 7
Badge +15

Is er verder niet gekeken naar de bekabeling? Kon hij daar ook niks verkeerds aan zien?

Oke ik had dus net weer last van heel traag internet (meting was rond 11 Mbps) dus ik heb zojuist nog een volledige factory reset gedaan van het modem. Toen heb ik (alleen) mijn desktop direct aangesloten op poort 1 (dus verder helemaal niks ook niet via wifi) en mijn snelheid gemeten. Nog steeds meet ik rond de 11 Mbps. Totaal geen verschil dus en letterlijk het enige dat aan mijn modem hangt is mijn desktop.

Daarna nog de test gedaan van @Jason  door even mijn desktop van poort 1 af te halen en daar direct mijn PS4 op aan te sluiten. Daarop meet ik rond de 13 Mbps. Daarna weer mijn PS4 eruit gehaald en mijn desktop aangesloten. Toen was de meting ineens rond 18 Mbps. Na een kwartiertje nogmaals getest en nu een meeting van rond de 45 Mbps.

Kan dit laatste komen omdat na een factory reset van het modem hij op snelheid moet komen ofzo? Ik heb het idee dat dat onzin is maar misschien is dit wel normaal. In dat geval zou dat moeten betekenen dat mijn snelheid over een half uurtje ofzo weer rond de 80 Mbps zal zijn.

Morgen maar eens kijken of de snelheid niet weer helemaal inkakt zoals de afgelopen dagen. In de tussentijd nog suggesties?

Is er verder niet gekeken naar de bekabeling? Kon hij daar ook niks verkeerds aan zien?

Bekabeling was verder allemaal goed.

Nu om 23:15 uur is de snelheid weer rond de 83 Mbit/s. Lijkt er dus op dat het tussen 19:30 en 23:00 uur mis is. In het weekend is het trouwens overdag ook vaak mis. 

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, excuses dat je geen tussentijdse update hebt ontvangen, we zijn de verbinding nog aan het monitoren om te kijken wat er exact gebeurt. Je hoort snel van ons! 

Hi @JoeyVers, excuses dat je geen tussentijdse update hebt ontvangen, we zijn de verbinding nog aan het monitoren om te kijken wat er exact gebeurt. Je hoort snel van ons! 

Prima!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JoeyVers,

 

Bedankt voor je toelichting, daar kunnen we wat mee! De Playstation terzijde, hoeveel apparaten heb je maximaal tegelijkertijd op de Netgear aangesloten? 

Hoi @JoeyVers,

 

Bedankt voor je toelichting, daar kunnen we wat mee! De Playstation terzijde, hoeveel apparaten heb je maximaal tegelijkertijd op de Netgear aangesloten? 

Hoi Jason,

maximaal 2. Meestal alleen mijn smarttv en soms dus nog mijn playstation erbij. Tijdens alles wat hierboven staat stond mijn tv trouwens uit.

Reageer