Beantwoord

TMobile Glas haalt max 100Mb/s


Reputatie 1

Heb sinds 2 weken TMobile Glas 1000Mb/s. Zyxel T50, Converter: Huawei. 

Voor het probleem: zie plaatje hierboven. Volgens de Interfacestatus komt er op de WAN 1000M binnen maar wordt er bedraad via de LAN1 en LAN4 poort op 100M gelimiteerd. Ik heb al op diverse fora gezien dat dit een bekend probleem is. Krijg het via de klantenservice niet opgelost.

 

Heb al harde resets geprobeerd, andere kabels, verschillende devices aangesloten zoals 2 laptops en 1 PC. Maar continu hetzelfde probleem: het lijkt of de Zyxel alle poorten op maximaal 100M zet. Het gekke is dat mijn vorige provider met dezelfde kabels en devices maar ander modem (namelijk Ziggo) ik probleemloos 1 Gieg haalde.

 

Wie kan mij helpen? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 March 2022, 16:45

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 1

 @Timo78 Hartelijk dank voor het uitzoeken en cross-testen: dit toont aan dat het euvel dus niet in de Zyxel zelf zit, zoals vermoedelijk het geval was. Ik raad je, @Leon50, echt aan om de fabrieksreset uit te voeren op jouw Samsung tv. 

@melvintje0 Het kan een bug zijn, maar ik wil het toch eventjes met je controleren: heb jij zelf 25 andere accounts op de Community? Ik zie een stortvloed aan andere gebruikersnamen die ongeveer rond dezelfde periode aangemaakt zijn met 0 reacties en welke vanuit dezelfde bron lijken te komen. Ik wil geen onterechte aannames doen, maar mocht het wel zo zijn: het is niet toegestaan om meerdere accounts te hebben en zeker niet om je als een ander voor te doen.

Mocht dit niet het geval zijn: ik kan je niet garanderen dat het issue niet ook bij jou optreedt, maar het lijkt dus toch vanuit Samsung te komen jammer genoeg.

 

Okay hierbij een update na de fabrieksreset van de Samsung 55Q60T. Eerst een reset uitgevoerd:

Daarna de TV weer via WIFI verbonden met de Zyxel T50. En de verbinding gecheckt:

Voor alle duidelijkheid: LAN4 is mijn via cat6 bekabelde PC. De Samsung TV is dus verbonden via WIFI. Daarna de Zyxel opnieuw opgestart en ondertussen de Samsung TV offline gehaald. Resultaat:

Speedtest gedaan:

 

Daarna, met samengeknepen billen, de Samsung TV aangesloten via WIFI en de T-Mobile TV app geïnstalleerd om weer TV te kunnen kijken. Dat lukte allemaal. En toen wederom de verbindingen gecheckt van de Zyxel T50:

En speedtest:

Eerlijkheidshalve moet ik daarbij aangeven dat ik wat externe verbindingen had open staan waardoor ik de 900 Mb/s niet haalde. 

Kortom: so far so good! Nog steeds snap ik niet waarom een via WIFI verbonden TV kan zorgen voor een 100Mb/s limiet op LAN poorten van de Zyxel. Maar als tot nu toe is mijn probleem opgelost. Ik zal later nog een update geven of het stabiel blijft. 

Reputatie 2

Gezien dit verhaal inmiddels op een volledige serie begin te lijken word het toch tijd om @Leon50 Opties te gaan bieden, ik ga er niet vanuit dat het heropenen van het onderzoek tot een (directe) oplossing gaat leiden. 

Nu ben ik natuurlijk gewoon een normale gebruiker zoals @Leon50 Maar ik zou dan andere opties gaan bieden.

Optie 1: andere modem dan de T-Mobile geleverde modem(Zyxel) te bieden, (mocht jullie die hebben) desnoods bij een derde partij op kosten van T-Mobile, of via het abonnementsgeld zoals eerder gezegd door @Leon50 Dit omdat zoals eerder vermeld is dat hij bij Ziggo helemaal geen problemen had met zijn snelheid, en wat is daar anders, juist ja het modem.

Optie 2: Korting op het gehele abonnement gedurende de periode dat deze probleem blijft bestaan.


Ik las ook dat het modem zwaarder is dichtgetimmerd dan normaal, nu begrijp ik dit wel vanwege een technisch oogpunt, maar wat nu als de oplossing zich bevind in het dichtgetimmerde gedeelte? 

Reputatie 1

Hi @Leon50,

Zoals beloofd ben ik in conclaaf gegaan met onze technische dienst. Ik wil daarop eerst ingaan op het creatief meedenken naar een oplossing. Alvorens zo'n vergoeding eventueel te overwegen, moeten daarvoor wel alle stappen doorgezet zijn die wij kunnen maken vanuit een technische oogpunt. Wij lezen uiteraard ook dat de poort lijkt te worden gelimiteerd op 100Mbit/s, maar wordt dit alleen gemeten vanuit je PC. Aangezien er op dit moment maar één apparaat is aangesloten op de LAN poorten en de metingen en instellingen over de wifi wél de snelheden laten zien de overeenkomen met de 1 GB is noodzakelijk vanuit onze technische dienst om te kijken of het probleem niet bij de aansluiting naar de PC toe ligt. Daarbij is het belangrijk dat we nakijken of via het LAN poort de juiste instellingen binnenkomen op de PC, zoals bij de configuratie van de Speed and Duplex. Hoe je deze precies afstelt, zit als volgt: 

Mocht je in de mogelijkheid dit te controleren, hoor ik het graag van je. Ik hoop je ook met bovenstaande verhaal duidelijkheid te hebben kunnen geven over de situatie. 

Hai Boris,

Ticket#2022031611005711

Ten eerste: je aanname hierboven klopt niet. Zoals ook in mijn dossier in jullie systeem is vermeld wordt de limiet van 100Mb/s NIET ALLEEN gemeten vanuit mijn PC. De monteur die hier is langs geweest heeft ook een laptop met een nieuwe cat6 kabel aangesloten op de de Zyxel T50. Hij stelde vast dat ook die die poort van de T50 werd gelimiteerd naar 100Mb/s, zie plaatje: 

Overigens heb ik zelf nog een andere laptop aangesloten en ook die gaf de 100Mb/s limiet. Dit staat in mijn dossier.

Ten tweede als het aan mijn instellingen, apparatuur, netwerkkaart, kabels etc zou liggen dan zou ik bij Ziggo, de provider die ik hiervoor had, ook nooit de 1000Mb/s hebben kunnen halen. En daar werkte alles probleemloos. 

Ten derde: ik heb het filmpje gevolgd, de speed & duplex staat hier gewoon op auto negotiation en heb ik op verschillende andere standen uitgeprobeerd: dit geeft geen verandering. Nog steeds wordt de LAN poort gelimiteerd naar 100Mb/s. Voor alle duidelijkheid: ik heb de instelling weer teruggezet naar auto negotiation zoals in het filmpje aangegeven.

Mijn ticket staat in jullie systeem bekend als: Ticket#2022031611005711

Kunnen we nu eindelijk naar een echte oplossing toewerken? Mijn suggestie heb ik gegeven, graag spoedig jullie reactie!

 

 

@Leon50,

denk dat jouw suggestie om de reply van @melvintje0 als “beste antwoord” te markeren jouw probleem niet heeft opgelost / gaat oplossen.

Maatje van me de situatie uitgelegd, is gekomen naar mij met zijn tv, Samsung Neo QLED 4K 65QN95A (2021) en via Wi-Fi totaal geen problemen ondervonden met 21 Wi-Fi apparaten aangesloten.
Bekabeld aangesloten en gaat enkel de poort waarop de tv was aangesloten terug naar 100 Mbps welke ook klopt aangezien de LAN op de tv maar 100 Mbps is. 

Denk toch echt dat je, zoals @Hidden.nld al aangaf, eens een factory reset van je tv moet gaan doen en alles op je tv opnieuw instellen.

Als het aan de Zyxel T50 zou liggen, dan zouden alle klanten van T-Mobile met een Samsung tv & Zyxel T50 toch problemen ondervinden dan?

​​ps: melvintje0 is lid sinds 14 april 2011 en ineens 2 reply's in jouw topic welke ook als “beste antwoord” gemarkeerd zou moeten worden, ik zet hier mijn vraagtekens bij...🤔

 

 

Het ding is dat TS bij zijn oude provider geen problemen heeft gehad, nu hoef dit probleem natuurlijk ook niet bij elke (Samsung)tv plaats te vinden.

Om terug te komen op je over dat ik 2 reply's hier zet is onder andere vanwege dat we binnenkort ook Glazvezel kunnen krijgen via voor zover ik weet T-Mobile, we hebben dus ook een Samsung TV, nu zeg ik niet dat we dit probleem ook zullen krijgen, maar dit baart me wel zorgen. Ik heb echter een andere account gehad in het verleden die ik helaas niet meer terug kan vinden.

Mijn vorige woning had ik KPN glasvezel, drama met Wi-Fi en stabiliteit van de LAN aangesloten apparaten. Nieuwe huis Ziggo genomen, drama met tv kijken, hapert beeld continu. Overgegaan naar T-Mobile per 1 april 2020 en ruim 3 weken moeten wachten voordat mijn verbinding werkte. Maar daarna geen klachten en/of problemen meer gehad.

Dus wat je bij je vorige provider had is geen garantie dat je het bij een overstap naar een andere provider ook krijgt. 

Maar nogmaals, heeft TS al eens een factory reset van zijn tv gedaan en alles opnieuw ingesteld?

 

Mbt dat jij ook een Samsung tv hebt is geen garantie dat je ook problemen gaat krijgen, zie mijn voorgaande reply. Zelf heb ik 2 Samsung's welke 6/7 jaar oud zijn en ook geen problemen. Vandaar dat maatje had gevraagd met een nieuwe Samsung tv te komen en ook daar geen problemen mee gehad. 

TS moet het toch echt gaan zoeken in zijn tv, zonder tv aangesloten haalde hij wel de volle snelheid, zet je dan toch je vraagtekens bij waar het aan zou liggen ;)

 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Als het modem omgeruild kan worden dan is dat natuurlijk het beste, een Fritzbox is ook een optie en je hebt dan meteen meteen meer vrijheid qua instellingen en functies.

Reputatie 1

@Leon50

even voor de duidelijkheid ik sta volledig achter jou

dat hier een swap met de t50 zal moeten

dat je mijn bericht nu aanhaalt ?

@ericdat de poorten 1gbit zijn dat is duidelijk (bij aangesloten 1gbit apparatuur)

maar in dit geval lijkt dit op een defecte t50 bij @Leon50 (aangesloten 1gbit apparatuur) 100mbit verbinding

 

 Hai Peter,

 

Klopt, ik haalde jouw bericht aan omdat ik het eens was met de stelling dat het toch niet nodig zou moeten zijn dat je als klant zelf een router op marktplaats moet gaan aanschaffen om de boel werkend te krijgen.

Reputatie 7
Badge +16

 @Timo78 Hartelijk dank voor het uitzoeken en cross-testen: dit toont aan dat het euvel dus niet in de Zyxel zelf zit, zoals vermoedelijk het geval was. Ik raad je, @Leon50, echt aan om de fabrieksreset uit te voeren op jouw Samsung tv. 

@melvintje0 Het kan een bug zijn, maar ik wil het toch eventjes met je controleren: heb jij zelf 25 andere accounts op de Community? Ik zie een stortvloed aan andere gebruikersnamen die ongeveer rond dezelfde periode aangemaakt zijn met 0 reacties en welke vanuit dezelfde bron lijken te komen. Ik wil geen onterechte aannames doen, maar mocht het wel zo zijn: het is niet toegestaan om meerdere accounts te hebben en zeker niet om je als een ander voor te doen.

Mocht dit niet het geval zijn: ik kan je niet garanderen dat het issue niet ook bij jou optreedt, maar het lijkt dus toch vanuit Samsung te komen jammer genoeg.

 

Reputatie 2

Ik ga deze topic even met volle interesse volgen, bij ons kunnen we binnenkort glasvezel aanvragen (mei) en als dit inderdaad T-Mobile word baart ik me wel zorgen dat het modem roet in het eten gaat gooien gezien we ook een Samsung tv hebben.

@Leon50,

kun je nu met “ontspannen billen” genieten van een glaasje sauvignon blanc en nog steeds de volle snelheid behalen op alle devices?

Jij gaf aan dat ik bekabeld getest had in je reply, maar er is wel degelijk via Wi-Fi getest: 

Maatje van me de situatie uitgelegd, is gekomen naar mij met zijn tv, Samsung Neo QLED 4K 65QN95A (2021) en via Wi-Fi totaal geen problemen ondervonden met 21 Wi-Fi apparaten aangesloten.

Denk een stukje “miscommunicatie” maar blij dat resetten van je tv het euvel verholpen heeft tot nu toe,

Graag horen we nog van je hoe alles nu draait, cheerz voor nu.

Greetz Timo

 

Reputatie 1

Goedemorgen @Leon50, er is momenteel geen bug bekend op de Zyxel waarbij dit probleem naar voren komt. Wel hebben we in het verleden bugs gehad die zich als zodanig gedroegen, maar dat zou nu niet meer moeten optreden. Ik wil graag nog een aantal checks met je doen: je gaf eerder aan getest te hebben met een cat 5e UTP-kabel (internetkabel), weet je 100 procent zeker dat je geen cat 5 gebruikt voor de test? Kun je de computer aansluiten op een andere LAN-poort achterop het modem? Dan controleer ik meteen de poortsnelheid. Je kunt hiervoor LAN 1, 2 of 4 gebruiken. 

Er worden geenszins poortsnelheden gelimiteerd op de Zyxel, laat dat duidelijk zijn. Het kan hooguit zo zijn dat het Zyxel modem bij jou toevallig een bug ervaart of een verminderde poortsnelheid doorgeeft wegens apparatuur of een bug.

 

Hai Jason,

 

Dank voor je reactie. Ik waardeer dat, maar alle checks die je voorstelt heb ik reeds meerdere malen gedaan. Wat ik heb getest:

Meerdere devices getest: 2 laptops en 1 PC

Alle LAN poorten

Verschillende kabels (allemaal cat6 geen cat5E), waarvan 1 nieuwe opgestuurd door TMobile

Reset van de T50 en media converter

Aanvullend: alle devices en kabels werkten eerder op 1G/s van andere provider. De enige variabele dat is veranderd is de T50 ipv Ziggo modem. 

 

Reputatie 1

Update:

Monteur is langs geweest. Die stelde net als ik vast dat het NIET aan de kabels of aangesloten devices/netwerkkaarten lag. Ook verving hij de T50 door een andere (nieuwe) T50. Dat hielp niet. Toen werd de mediaconverter vervangen, maar zelfde resultaat. De LAN poorten blijven max 100Mb/s uitgeven terwijl er op WAN 1000Mb/s binnenkomt. 

Monteur heeft het dus niet kunnen oplossen en heeft een nieuw ticket aangemaakt. Hij denkt nadat ik hem een ander topic op dit forum heb laten lezen, deze: 

dat het inderdaad met de instellingen van de T50 te maken zou kunnen hebben. De zogenaamde  “Auto-negotiation”  en daardoor wordt de internetsnelheid bij sommige apparaten beperkt. Maar om die aan te passen heb je hogere admin rechten nodig en die hebben we niet als klant van T-Mobile. 

Nu hoop ik echt dat er een techneut bij T-Mobile opstaat en dieper in mijn T50 kan duiken. Ik krijg namelijk na 3 weken nog steeds maar 10% van de internetsnelheid dan waarvoor ik betaal. 

@Leon50 

wel erg vreemd

misschien heb je nog ergens een gigabit switch liggen of van een kennis

probeer deze er eens tussen (als je die hebt) als test

dat een monteur het niet op kan lossen wel vreemd

ik zal zeggen een defect in de t50 en misschien die 2e ook maar dat is wel heel toevallig

het glasvezel kastje lijkt mij het probleem niet immers die geeft gewoon 1gbit door

 

 

 

Wel raar dat er een antwoord is gemarkeerd in dit topic en het probleem niet opgelost is

Dit lijkt mij een defect in de T50 modem/router

Reputatie 1

Wel raar dat er een antwoord is gemarkeerd in dit topic en het probleem niet opgelost is

Dit lijkt mij een defect in de T50 modem/router

 

Dat heb ik al meerdere keren hier gezien binnen deze community. Voor alle duidelijkheid: probleem is nog niet opgelost. Het gemarkeerde antwoord was NIET de oplossing!

Reputatie 1

Hai Peter,

 

Nee die switch heb ik niet liggen. Maar ben inmiddels na zelf wat testen weer wat wijzer geworden: ik zag dat er veel apparaten via WIFI aan de T50 hingen. Gezien het andere topic op dit forum over auto-negotiation, dacht ik om eens te testen wat er zou gebeuren als die ik allemaal uit zou zetten. Dus de 2 mobiele telefoons, de droger, de wasmachine, thermostaat, home cinema set etc. En TADAAAA dit is het resultaat: 

 

Reputatie 1

Goedemorgen @Leon50, er is momenteel geen bug bekend op de Zyxel waarbij dit probleem naar voren komt. Wel hebben we in het verleden bugs gehad die zich als zodanig gedroegen, maar dat zou nu niet meer moeten optreden. Ik wil graag nog een aantal checks met je doen: je gaf eerder aan getest te hebben met een cat 5e UTP-kabel (internetkabel), weet je 100 procent zeker dat je geen cat 5 gebruikt voor de test? Kun je de computer aansluiten op een andere LAN-poort achterop het modem? Dan controleer ik meteen de poortsnelheid. Je kunt hiervoor LAN 1, 2 of 4 gebruiken. 

Er worden geenszins poortsnelheden gelimiteerd op de Zyxel, laat dat duidelijk zijn. Het kan hooguit zo zijn dat het Zyxel modem bij jou toevallig een bug ervaart of een verminderde poortsnelheid doorgeeft wegens apparatuur of een bug.

 

Hai Jason, zie ook even dit topic in deze community:

Is van 1 jaar terug. Zelfde probleem en niet opgelost ook. 

Oke 

Haal je nu wel je snelheid dan ?

 

 

Reputatie 1

Ja, want de LAN4 poort geeft nu wel 1000Mb/s uit. Zie plaatje hierboven. Schijnbaar als je te veel apparaten via WIFI aan de T50 hangt gaat hij de LAN poorten limiteren op 100Mb/s. Heb ook even speedtest gedaan

:

 

Reputatie 1

Alleen nu is het probleem nog niet opgelost: ik moet natuurlijk alle devices hier thuis aan de WIFI kunnen hangen zonder dat de limiet van 100Mb/s terugkomt. Dat zal een instellingsdingetje zijn. 

@Leon50 

Wel vreemd dat die t50 dat bepaalt 

Kun je dit niet uitzetten ofzo ?

Ik ken die t50 niet 

Ik zit bij kpn met eigen fritzbox omdat ik de experiabox (provider modem) zat was 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Leon50 

1 voor 1 eens verbinden met de WiFi en dan kijken welke apparaat voor de limitering zorgt?

Reputatie 1

Nee dat kan je bij de T50 niet zelf aanpassen. Wat ik op dit forum daarover heb gelezen:

De Zyxel heeft “Auto-negotiation” en daardoor wordt mijn internet snelheid bij sommige apparaten beperkt. Deze kan ik helaas alleen via CLI commands door SSH uitschakelen.

Je schijnt als klant maar hele beperkte rechten te hebben waardoor je niks aan de instellingen kunt doen. Ik ga nu een voor een de apparaten er weer aan hangen om te zien wanneer de limiet per LAN poort weer terug komt.

Reputatie 7

Hi @Leon50,

Thanks voor je bericht en verduidelijking van de situatie. Ik hoop je met dit bericht dezelfde duidelijkheid te kunnen geven. Omdat het contact over meerdere fronten plaatsvindt, lijkt er miscommunicatie te zijn ontstaan. Ik wil hier in ieder geval mijn welgemeende excuses voor aanbieden. Het mailcontact lijkt daarbij niet op de hoogte van de situatie zoals deze nu is. Ik wil dan ook graag voorstellen om het contact via deze weg te laten belopen.

Ik heb daarbij direct jouw terugkoppeling neergelegd bij onze technische specialisten. Als er een oplossing is, gaan wij het vinden. Op dit moment wacht ik daarop nog op een antwoord en update, maar weet dat we dit direct zullen delen wanneer deze binnen is. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. We staan voor je klaar.

Reputatie 7
Badge +15

@Leon50 

Eigenlijk best wel vreemd dat je dit ook hebt met een vervangende Zyxel. Ik had soms wel eens meer dan 20 wifi cliënten verbonden waaronder een laptop, printer, tablets, telefoons en een LG tv. Nooit problemen met een limiet op de snelheid.