Traag ladende sites in de avond; hoge packet loss

  • 15 November 2023
  • 50 reacties
  • 1560 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 27 reacties

Hoi,

Ik heb een jaar lang glasvezel afgenomen bij KPN, in die periode was de verbinding altijd uitstekend: lage latency, goede snelheid. Mid oktober overgestapt op Odido (1gbit up/down). Sindsdien alleen 's avonds (~19:30 - 23:00) last van extreem langzaam (tot niet) ladende websites. Overdag (met thuiswerken) is alles OK. Het is in de avond niet constant, maar wel heel vaak zodanig slecht dat er bijna geen site te openen is zonder een aantal keer te refreshen. Erg storend.

Heb een eigen router, maar de gehele setup is onveranderd tov de situatie bij KPN (zelfs de Genexis ONT is blijven hangen bij de overstap). Ik heb de Zyxel modem ook geprobeerd, de situatie is hetzelfde. Al deze klachten zijn bekabeld geconstateerd.

Ik zie op packetlosstest.com hetvolgende wanneer dit zich voordoet:


Speedtest via de W11 app geeft dan vaak:

Maar ook:

 

Ik heb sterk het vermoeden dat deze problemen ontstaan door congestie op het Odido-netwerk, ipv dat het iets lokaals (of bij KPN Netwerk) is, zeker als ik het vergelijk met mijn periode bij KPN.

Kan iemand hiernaar kijken?

Alvast bedankt!

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hi @LvN23, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

We zien inderdaad dat meerdere klanten op het KPN Netwerk hier last van hebben. Zou je voor mij het Zyxel modem willen aansluiten en de testen kunnen doen en screenshots kunnen delen? Laat het Zyxel modem een tijdje aangesloten, dan kan ik een lijnmeting voor je doen waarop te zien is dat het Zyxel modem aangesloten is. Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 2

Dank Tommie, ik zal de zyxel aangesloten laten.

Hierbij de werkbon van Guidion:

Onderlijning door mij aangebracht. Het tijdswindow waarin de problemen zich voordoen lijkt op een kleine miscommunicatie, in werkelijkheid is dat meer "de avonduren” zeg 18-23u. Hopelijk kan KPN Netwerk snel aan de slag, houd me svp op de hoogte. Dank!

Reputatie 2

Beste Tommie,

Allereerst:

  • Welk ONT krijg ik (een Genexis of een Huawei)? Kan een Huawei ONT op KPN infra? Dit om even uit te sluiten dat ik niet straks ook nog eens het verkeerde ONT ontvang.
  • Ik heb de uitnodiging van Guidion om een afspraak te maken al ontvangen, maar je  geeft aan dat het ONT los verstuurd wordt. Moet ik eerst wachten tot het ONT binnen voor ik een afspraak maak of neemt Guidion die zelf mee? Zo niet geef me dan AUB een T&T in een privebericht.

 

Dan moet het me toch van het hart. Ik vind het bedroevend hoe er met deze situatie omgegaan wordt.

  • Al in mijn allereerste post geef ik aan dat EXACT dezelfde componenten (ONT, Router) _perfect_ heeft gewerkt voor de periode dat ik bij KPN zat (1 jaar). Exact met de omschakeling naar Odido begint het gelazer. Het feit dat problemen alleen in de avonduren zich voordoen moet toch belletjes doen rinkelen.
  • Er is al een Guidion monteur die expliciet heeft vermeldt dat het niet aan het klantdomein ligt.
  • Er wordt 10 dagen lang niks gecommuniceerd tav onderzoek KPN
  • Zelf 2x aan de bel trekken. Nu blijkt dat er uberhaupt niet is voldaan aan de voorwaarden voor het starten van een onderzoek bij KPN, jullie weten toch van tevoren wat hiervoor vereist is. Waarom wordt dat dan niet uit voorzorg in 1x doorgevoerd in dit soort situaties?
  • Nu kan ik opnieuw zorgen dat ik thuisben voor zowel het afleveren van een pakket alsmede het verwelkomen van een monteur. Ongetwijfeld kan ik daarna weer opnieuw wachten op een onderzoek van KPN waarvan ik niet op de hoogte wordt gehouden.
  • De kans dat het werkelijk bij KPN ligt acht ik klein gezien mijn startpost.
  • Waarom kunnen we in deze staat van onderzoek de bewijslast niet omdraaien? Kan Odido niet laten zien dat hun peerings rond de avonduren niet overdreven vol zitten? Wordt er uberhaupt vanaf jullie zijde actief (in parallel) naar dit soort problemen gekeken of wachten jullie rustig tot de klant door 300 hoepels is gesprongen voor jullie in actie komen?

 

Buiten een hoop frustratie aan weerszijden kost dit ook nog eens klauwen met geld voor jullie. Ik ben ook zeker niet de enige met dit probleem te zien aan dit forum, ik hoop dus dat er intern ook goed naar jullie processen gekeken wordt. Ik zal voor nu die ONT swap - omdat we zo dicht rond de feestdagen zitten - nog afwachten en hoop maar dat dit effect heeft.

Dit moest ik toch even kwijt, evengoed wens ik jullie wel fijne dagen toe.

Je bent niet de enige. Ik heb hetzelfde probleem als jij en klaag al 2 maanden lang. Ik verklap alvast wat er de komende dagen gaat gebeuren: die ONT switch zal niet het verschil maken. Ze zullen met andere probeersels komen, omdat ze geen flauw idee hebben hoe ze dit moeten oplossen op grote schaal. Ze hebben simpelweg geen controle over hun netwerk (combinatie van gemis aan expertise en budget).

Odido kampt met congestie problemen op het KPN-Netwerk (lijn overboeking, om de kosten te drukken). Dit zal nooit toegegeven worden op deze forum. Wat de moderators hier wel doen is jou lang genoeg aan het lijntje proberen te houden (training: retentie). Dit blijkt maar weer hoelang het duurt voordat je een bestelling krijgt.
 

Advies dat ik je mee wil geven is Odido een brief schrijven om je contract te ontbinden. Natuurlijk moet je hen wel de ruimte geven (2 weken) om met een oplossing te komen (hint: lukt ze niet). Vervolgens kan je overstappen naar een netwerk dat wel werkt zoals een Youfone, Online of KPN zelf. Verdoe je tijd niet aan dit soort vruchteloze onderzoekjes: de acties van de concurrenten zijn van korte duur.

Reputatie 2

Ik heb ook glasvezel bij Odido (vroeger geen problemen gehad toen het nog T-Mobile was).
Ik monitor mijn netwerk via Telegraf & Grafana en de feiten liegen er niet om! Het wordt met de dag gekker! In de avonduren zie ik hier soms ook response tijden van 3 of 4 seconden, dit is NIET normaal. En dit niet ligt niet aan je router of dat je ‘teveel’ apparaten hebt aangesloten.

Monteurs heeft natuurlijk ook geen zin, want dit probleem ligt niet aan het huis. Ze kunnen ONT of router wel 20x vervangen, maar dit gaat het probleem natuurlijk niet oplossen hè.

Odido mag hun netwerk wel eens heel snel gaan monitoren en dit probleem oplossen, want ik stap anders ook over naar een andere internet provider.
 


Odido kampt met congestie problemen op het KPN-Netwerk (lijn overboeking, om de kosten te drukken). Dit zal nooit toegegeven worden op deze forum. Wat de moderators hier wel doen is jou lang genoeg aan het lijntje proberen te houden (training: retentie). Dit blijkt maar weer hoelang het duurt voordat je een bestelling krijgt.


Eens volgens mij is dit de enige persoon die hier de waarheid verteld. Ik wil jullie best helpen Odido, maar niet door ONT te swappen of onnodig monteurs te sturen.

Reputatie 2

Beste Tommie,

Allereerst:

  • Welk ONT krijg ik (een Genexis of een Huawei)? Kan een Huawei ONT op KPN infra? Dit om even uit te sluiten dat ik niet straks ook nog eens het verkeerde ONT ontvang.
  • Ik heb de uitnodiging van Guidion om een afspraak te maken al ontvangen, maar je  geeft aan dat het ONT los verstuurd wordt. Moet ik eerst wachten tot het ONT binnen voor ik een afspraak maak of neemt Guidion die zelf mee? Zo niet geef me dan AUB een T&T in een privebericht.

 

Dan moet het me toch van het hart. Ik vind het bedroevend hoe er met deze situatie omgegaan wordt.

  • Al in mijn allereerste post geef ik aan dat EXACT dezelfde componenten (ONT, Router) _perfect_ heeft gewerkt voor de periode dat ik bij KPN zat (1 jaar). Exact met de omschakeling naar Odido begint het gelazer. Het feit dat problemen alleen in de avonduren zich voordoen moet toch belletjes doen rinkelen.
  • Er is al een Guidion monteur die expliciet heeft vermeldt dat het niet aan het klantdomein ligt.
  • Er wordt 10 dagen lang niks gecommuniceerd tav onderzoek KPN
  • Zelf 2x aan de bel trekken. Nu blijkt dat er uberhaupt niet is voldaan aan de voorwaarden voor het starten van een onderzoek bij KPN, jullie weten toch van tevoren wat hiervoor vereist is. Waarom wordt dat dan niet uit voorzorg in 1x doorgevoerd in dit soort situaties?
  • Nu kan ik opnieuw zorgen dat ik thuisben voor zowel het afleveren van een pakket alsmede het verwelkomen van een monteur. Ongetwijfeld kan ik daarna weer opnieuw wachten op een onderzoek van KPN waarvan ik niet op de hoogte wordt gehouden.
  • De kans dat het werkelijk bij KPN ligt acht ik klein gezien mijn startpost.
  • Waarom kunnen we in deze staat van onderzoek de bewijslast niet omdraaien? Kan Odido niet laten zien dat hun peerings rond de avonduren niet overdreven vol zitten? Wordt er uberhaupt vanaf jullie zijde actief (in parallel) naar dit soort problemen gekeken of wachten jullie rustig tot de klant door 300 hoepels is gesprongen voor jullie in actie komen?

 

Buiten een hoop frustratie aan weerszijden kost dit ook nog eens klauwen met geld voor jullie. Ik ben ook zeker niet de enige met dit probleem te zien aan dit forum, ik hoop dus dat er intern ook goed naar jullie processen gekeken wordt. Ik zal voor nu die ONT swap - omdat we zo dicht rond de feestdagen zitten - nog afwachten en hoop maar dat dit effect heeft.

Dit moest ik toch even kwijt, evengoed wens ik jullie wel fijne dagen toe.

Reputatie 6
Badge +2

@LvN23 Ik heb alles in orde gemaakt! Je ontvangt een e-mail ter bevestiging van zowel de opzegging als de vergoeding. 

Mocht ik in de toekomst nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik sta altijd paraat om verder te helpen! 

Reputatie 2

Dank voor jullie reacties Tdj9 en melroy89 en de beste wensen voor 2024! Had inderdaad gezien dat er meer soortgelijke problemen zijn (allemaal KPN WBA), fijn dat jullie dat hier bevestigen. Wil Odido alle kans geven om het probleem op te lossen, vandaar dat ik de ONT swap nog afwacht. Ook ik heb niet de indruk -- gezien alle context in dit topic -- dat het daaraan ligt, maar ik hoop dat ik het mis heb. Als het nieuwe ONT het niet oplost, zijn we inmiddels ruim voorbij de 30 dagen en denk ik dat ik dan het contract kosteloos laat ontbinden; genoeg is genoeg. Maar zover zijn we nog niet.

 

Hi @LvN23, geen zorgen: ik zie dat het ONT nu in ons distributiecentrum ligt en we wachten nog tot DHL het pakket heeft opgehaald. Zodra dit het geval is, zul je een e-mail van ze ontvangen met een track-en-trace code zodat je het pakket kan volgen. Ik verwacht dat je hier snel bericht van krijgt! 

 

Hoi Nora, de beste wensen voor 2024! Ik heb nog steeds geen T&T ontvangen, en kan dus geen afspraak met Guidion maken; zou jij kunnen uitzoeken waar het beloofte ONT blijft? Ik wacht er nu al 11 dagen op. Dank!

Reputatie 2

Hi @Tommie van Odido ,

> Zal ik dit meteen voor je in gang zetten?
Ja, graag.


> Daarnaast wil ik je tegemoet komen om november + december de kosten voor Internet volledig voor je te vergoeden. Zou je mij een terugkoppeling willen geven zodat ik dit voor je in gang kan zetten?
Ja, graag.

 

Dank!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @LvN23, ik ben meteen voor je gaan kijken maar het ticket is foutief gesloten. Ik heb besloten om dit intern door te zetten. Ik heb alle informatie gebundeld dus ik hoop dat het nu goed doorgezet kan worden naar KPN NetwerkNL. Hopelijk kunnen we het nu oplossen! 

Reputatie 2

Update: ONT is vanmiddag vervangen door een vriendelijke Guidionmonteur.

Helaas heeft het niet tot het verwachte resultaat geleid vanavond.

Rond 20u:

En net rond 21:30u:

Ik start deze tests op het moment dat ik merk dat bijvoorbeeld browsen heel stroperig verloopt.

 

Gezien het ONT nu vervangen is zouden we nu moeten voldoen aan alle voorwaarden van KPN Netwerk om een lijntest te starten. Kunnen jullie deze (weer) starten? Bedankt.

 

Reputatie 2

Het is weer 8 uur geweest.. daar gaat het Internet weer…

@Tommie van Odido Ik neem aan dat jullie binnen Odido / KPN netwerk ook proactief onderzoek doen hopelijk ondertussen? Want jullie weten ook wel dat het niet door ONT komt.

Ps. melroy.org is op mijn eigen server (LAN) vandaar 25ms mean maar, terwijl alle andere domainnamen niet thuis staan gehost. Zie je het al voor je dat ik google.com host lol? flxonline.nl verwijst naar een server 2 dorpen verder op.

Kortom je kunt zien dat het netwerk vast loopt verder op in het netwerk bij Odido/KPN, waarschijnlijk bij een grootknooppunt zoals AMS-IX, maar ik heb geen monitoring natuurlijk op jullie netwerk. Hopelijk jullie wel.

Grafana dashboard gebruikt Influxdb met Telegraf monitoring

Zie ook mijn reactie:

 

Reputatie 1

@LvN23  Welcome to the club.t

Zelfde probleem bij ons. Odido schuift het de hele tijd op modem. Of ze weten het gewoon niet.
Mijn vermoeden is dat hun netwerk het niet aankan. Ik heb helaas nog geen oplossingen gezien in dit forum… :-(

Ik heb het ook af en toe overdag, maar 's avonds is het extreem, en ook elke avond. Soms meer storing, soms wat minder.

 

Reputatie 2

Beste Tommie,

Sinds vanmorgen overgestapt op Ziggo zoals hierboven aangegeven en vanavond vliegen de pagina’s pijlsnel over het scherm.

 

Ik heb de afgelopen week een combinatie van Telegraf, InfluxDb en Grafana op m'n NAS laten draaien. Telegraf heeft periodiek web requests naar een X aantal websites gedaan (nu.nl, odido.nl, ziggo.nl, nytimes.com, etc) en het resultaat van de overstap is hierop goed te zien:

 

Vanavond is geheel vlak (tot ~21u staat op de graph) terwijl op de dagen via Odido elke avond traag was.

Hopelijk kunnen jullie deze informatie nog gebruiken om de overige klanten met soortgelijke problemen voortaan sneller te helpen.

 

Tot slot:

  • Zou je zoals afgesproken mijn contract bij Odido per direct kosteloos willen ontbinden/opzeggen. Uiteraard zal ik netjes alle apparatuur retourneren.
  • Zou je mij tegemoet willen komen voor het trage internet gedurende “de avonduren”; zeg 18u-22u voor de periode dat ik bij Odido zat (23 oktober 2023 - nu).

Hartelijk dank!

Reputatie 2

Beste Tommie,

Sinds vanmorgen overgestapt op Ziggo zoals hierboven aangegeven en vanavond vliegen de pagina’s pijlsnel over het scherm.

 

Ik heb de afgelopen week een combinatie van Telegraf, InfluxDb en Grafana op m'n NAS laten draaien. Telegraf heeft periodiek web requests naar een X aantal websites gedaan (nu.nl, odido.nl, ziggo.nl, nytimes.com, etc) en het resultaat van de overstap is hierop goed te zien:

 

Vanavond is geheel vlak (tot ~21u staat op de graph) terwijl op de dagen via Odido elke avond traag was.

Hopelijk kunnen jullie deze informatie nog gebruiken om de overige klanten met soortgelijke problemen voortaan sneller te helpen.

 

Tot slot:

  • Zou je zoals afgesproken mijn contract bij Odido per direct kosteloos willen ontbinden/opzeggen. Uiteraard zal ik netjes alle apparatuur retourneren.
  • Zou je mij tegemoet willen komen voor het trage internet gedurende “de avonduren”; zeg 18u-22u voor de periode dat ik bij Odido zat (23 oktober 2023 - nu).

Hartelijk dank!

Beste Odido,

 

We zijn inmiddels een week verder en ik heb nog niks gehoord op bovenstaande. Wat is de status van beide verzoeken?

 

Inmiddels nog meer zekerheid dat de overstap alle problemen gefixt heeft (als aanvulling op bovenstaande plaatje): een mooie vlakke lijn waar het met Odido elke avond raak was.

 

Reputatie 2

Hoi,

Heb nog geen pakketje en/of T&T met nieuwe ONT mogen ontvangen en daarom dus ook nog geen afspraak met Guidion kunnen maken. Kunnen jullie even kijken wat er mis gaat? Dank!

Reputatie 2

Hoi Tommie, we zijn inmiddels 3 werkdagen verder en waar ik al bang voor was is werkelijkheid: ik heb nog steeds geen mail en/of sms binnen om uberhaupt een afspraak te maken. Zou jij kunnen kijken waar het mis gaat...

Reputatie 1

Bespaar je de moeite en zeg zo snel als mogelijk op. Hier (net als vele anderen) exact dezelfde soort problemen gehad. Odido laat je door twintig hoepels springen met pingtests, modem reset etc. Dat gaat allemaal geen zier helpen; het zit niet bij jou thuis, maar in het netwerk.

Zelf na veel gezeik overgestapt naar KPN en sindsdien strakke pingtijden ook in de avond. Zelfde XGS-PON, zelfde (eigen) router, alles gelijk. Dus het ligt echt niet aan je spullen thuis.

Succes!

Reputatie 2

Dank voor het afhandelen Teresa🙂, ik heb de mails ontvangen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @LvN23, meestal duurt het een dag of drie tot KPN NetwerkNL het opgepakt heeft. Hopelijk kunnen zij dit eindelijk voor je oplossen! 

Reputatie 2

Ok dat was van korte duur, vanavond is het weer raak. Zowel met eigen router als met jullie Zyxel.

 

Bekabeld getest:

Server in Georgia:

Server in UK:
 

Wanneer dit optreedt gaat het browsen ook traag. Het is wel minder frequent dan het eerder was komt dus nog steeds voor. Ik heb de Zyxel teruggeplaatst en m'n eigen setup er met dubbel nat erachter gezet zodat jullie een lijnmeting kunnen doen. Zouden jullie die dan wel zeg omstreeks 20:30 kunnen schedulen? Zoals aangegeven heb ik overdag nergens last van.

Gezien de vele meldingen hier tav Odido icm KPN WBA hoop ik dat het capaciteitsprobleem snel gevonden wordt. Ik las iets over 30 november in een andere topic, is die datum voor mij ook relevant?

Reputatie 2

Hoi! Zou iemand een update kunnen geven van het verloop van het huidige onderzoek? Ik heb zelf nog niks vernomen (dus ook geen mail of sms). Hartelijk dank.

Hier nog een paar testen van momenten waarop het niet vooruit te branden was:

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Beste @Tommie van Odido ,

Kreeg zojuist onderstaande mail:

Met alle info die ik in dit draadje al gegeven heb lijkt me dit niet de meest logische keus, zou je voor mij kunnen ophelderen waarom Guidion nu ingeschakeld wordt? Zijn er technische details uit het onderzoek die hier aanleiding toe geven? Zo ja welke? Wat wordt/is de specifieke opdracht van/voor Guidion?

Reputatie 2

Inmiddels mail van Guidio gehad en afspraak met guidion gepland, voor transparantie hier de opdracht voor Guidion:

Hier zelf aan toegevoegd:

Je hebt maar 255 tekens om wat toe te voegen...

Nu maar hopen dat de "demping die niet in order is” de oorzaak is.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @LvN23, sorry! Ik denk dat jouw reactie in onze verkeerde bak terecht is gekomen. Uiteraard, ik kan je contract per direct voor je beeïndigen. Zal ik dit meteen voor je in gang zetten? Daarnaast wil ik je tegemoet komen om november + december de kosten voor Internet volledig voor je te vergoeden. Zou je mij een terugkoppeling willen geven zodat ik dit voor je in gang kan zetten? Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @LvN23, 30 november gaat over een specifieke wijkcentrale. Het lijkt me sterk dat dit de dichtsbijzijnde servers zijn. Zou je een twee commands willen uitvoeren in CMD en de pingresults hier met mij willen delen? Alvast bedankt!

Open CMD en typ: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Reputatie 7
Badge +9

Hey @LvN23, bedankt voor alle testen. Ik heb alle informatie debundeld en doorgezet in een ticket. Hopelijk is het voldoende voor de techneuten om het te kunnen onderzoeken en hopelijk ook oplossen. Wordt vervolgd! 

Reageer