Beantwoord

Zeer lage uploadsnelheid bij 1Gbit/s abonnement

  • 3 November 2022
  • 38 reacties
  • 1544 Bekeken


Toon eerste reactie

38 reacties

@Jason dat zal ik doen, geen probleem. Maar; vooralsnog zit ik bijna twee dagen zonder een werkende internetverbinding. Een telefonische update kan helaas niet worden gegeven. Weet jij daar wel meer over?
 

Wat ik nog even wil opmerken: na amper drie weken (nieuwe) klant te zijn, is dit mijn tweede storing waarbij ik meerdere dagen geen werkende internetverbinding heb. Ik bied jullie uiteraard in alle redelijkheid de kans om het op te lossen, maar bij een derde keer ga ik graag in gesprek over ontbinding van de overeenkomst. Dan is mijn conclusie namelijk dat het jullie niet lukt om een (blijvend) stabiele internetverbinding te leveren. Ook niet na meerdere herstelpogingen. Voor nu wachten we uiteraard nog even af, hopelijk volgt de oplossing snel.

Reputatie 7
Badge +16

@kevinvntl Alvast bedankt en ik geef je helemaal gelijk hierin; ik vermoed dat er bij jou sprake is van een restant van de oude GPON-issues waarbij één stoorzender de actieve aansluitingen op dezelfde access switch in de wijkcentrale eruit knikkert. De juiste stoorzender moet nog opgespoord worden. Ik copypaste eventjes voor de volledigheid de meest recente rapportagetekst uit het incident: 

“Er lijkt hier sprake te zijn van een stoorzender in het netwerk, waardoor deze en andere klanten in de regio problemen ervaren met onze diensten. Deze stoorzender is nog niet gevonden, de volgende update volgt wanneer deze opgespoord is. Wij proberen deze stoorzenders uiteraard zo snel mogelijk op te sporen, maar houd er rekening mee dat het oplossen van deze problematiek in sommige gevallen meer dan een week kan duren. Tussentijds bellen met de technische dienst om om updates te vragen is in deze gevallen onnodig, omdat de telefonische collega's hier ook niet meer informatie over hebben dan wat er in dit ticket staat.”

Ik ontferm me over jouw case en houd je ticket elke dag in de gaten; zodra ik iets nieuws geüpdatet zie staan, zal ik het ook direct met je delen.

Kom je nog uit de voeten met de Unlimited Internet voucher(s)?

Reputatie 6
Badge

@kevinvntl Alvast bedankt en ik geef je helemaal gelijk hierin; ik vermoed dat er bij jou sprake is van een restant van de oude GPON-issues waarbij één stoorzender de actieve aansluitingen op dezelfde access switch in de wijkcentrale eruit knikkert. De juiste stoorzender moet nog opgespoord worden. Ik copypaste eventjes voor de volledigheid de meest recente rapportagetekst uit het incident: 

“Er lijkt hier sprake te zijn van een stoorzender in het netwerk, waardoor deze en andere klanten in de regio problemen ervaren met onze diensten. Deze stoorzender is nog niet gevonden, de volgende update volgt wanneer deze opgespoord is. Wij proberen deze stoorzenders uiteraard zo snel mogelijk op te sporen, maar houd er rekening mee dat het oplossen van deze problematiek in sommige gevallen meer dan een week kan duren. Tussentijds bellen met de technische dienst om om updates te vragen is in deze gevallen onnodig, omdat de telefonische collega's hier ook niet meer informatie over hebben dan wat er in dit ticket staat.”

Ik ontferm me over jouw case en houd je ticket elke dag in de gaten; zodra ik iets nieuws geüpdatet zie staan, zal ik het ook direct met je delen.

Kom je nog uit de voeten met de Unlimited Internet voucher(s)?

@Jason Waarom is dit zo moeilijk. T-mobile weet welke klanten op een splitter zitten;. Laat een monteur gewoon alle klanten een voor een van de splitter loshalen. Zodra de schuldige is  gevonden zijn je klanten weer online en weet je wie je een oorvijg moet geven (oh nee, dat mag niet meer). Of geldt dit voor netwerk operators waar Guidion niet zelf mag patchen?

@louisL

Misschien beter om van GPON af te stappen.

Veel problemen mee.

Kpn is GPON aan het uitfaseren naar XGS-PON.

Dat zal minder storing gevoelig zijn.

Ik ben zelf voorstander voor AON. 

Dan deel je de glasvezel niet met andere gebruikers. 

 

 

Reputatie 3

@peter-keetfm als een beetje rondkijkt zie je dat veel mensen problemen (waaronder ik) hebben met GPON. T-Mobile moet ipv steeds maar een pleister op de wond plakken dit grondig aanpakken en apparatuur vernieuwen. Voordat ik een gigabit verbinding had had ik nooit een probleem. 

@supremeone 

Ik zit ook op GPON gelukkig werkt het naar behoren.

De techniek is storing gevoelig.

Het ging wel bijna mis.

Mocht je interesse hebben zie mijn topic.

 

Reputatie 6
Badge

@peter-keetfm als een beetje rondkijkt zie je dat veel mensen problemen (waaronder ik) hebben met GPON. T-Mobile moet ipv steeds maar een pleister op de wond plakken dit grondig aanpakken en apparatuur vernieuwen. Voordat ik een gigabit verbinding had had ik nooit een probleem. 

Ik ben het met je eens dat GPON niet ideaal is. Ik had ook liever AON gehad.

Een behoorlijk deel van de problemen komt uit gebieden waar KPN een mix van AON en GPON heeft. Een AON media converter werkt met licht op dezelfde golflengte die GPON gebruikt. Een AON adapter aangesloten op een GPON lijn zal dan alle andere klanten die op dezelfde splitter zijn aangesloten lam leggen. XGSPON heeft daar minder/geen last van omdat dat andere golflengtes licht gebruikt.  Ik vraag me wel af  hoeveel van de GPON problemen komen van mensen die in combinatie met een eigen modem een verkeerde media converter aansluiten omdat ze niet weten wat ze aan het doen zijn.Een deel van de problemen komt uit migraties van AON (bijv. 100Mb) naar GPON waarbij de AON media converter nog aan de glasvezel hangt

Dit is de achilleshiel van GPON.

Ik denk dat in een aantal gevallen eigen “modem” fanaten gewoon de verkeerde sfp module aansluiten en problemen veroorzaken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er problemen zijn met demping op de glasvezel. Het leuke met de ONT van GPON is echter dat je die kunt uitlezen om te zien wat de demping van het binnenkomende licht signaal is. Ik weet dat T-mobile die wel remote kan uitlezen.

En ja ik ben niet blij met de wat grotere kans op congestie op GPON. GPON is overigens wel weer wat zuiniger met stroom dan AON is. Is voor de operators weer wat voordeliger.

Al met al denk ik dat je wat te zwart-wit denkt

@kevinvntl Alvast bedankt en ik geef je helemaal gelijk hierin; ik vermoed dat er bij jou sprake is van een restant van de oude GPON-issues waarbij één stoorzender de actieve aansluitingen op dezelfde access switch in de wijkcentrale eruit knikkert. De juiste stoorzender moet nog opgespoord worden. Ik copypaste eventjes voor de volledigheid de meest recente rapportagetekst uit het incident: 

“Er lijkt hier sprake te zijn van een stoorzender in het netwerk, waardoor deze en andere klanten in de regio problemen ervaren met onze diensten. Deze stoorzender is nog niet gevonden, de volgende update volgt wanneer deze opgespoord is. Wij proberen deze stoorzenders uiteraard zo snel mogelijk op te sporen, maar houd er rekening mee dat het oplossen van deze problematiek in sommige gevallen meer dan een week kan duren. Tussentijds bellen met de technische dienst om om updates te vragen is in deze gevallen onnodig, omdat de telefonische collega's hier ook niet meer informatie over hebben dan wat er in dit ticket staat.”

Ik ontferm me over jouw case en houd je ticket elke dag in de gaten; zodra ik iets nieuws geüpdatet zie staan, zal ik het ook direct met je delen.

Kom je nog uit de voeten met de Unlimited Internet voucher(s)?

@Jason sinds deze ochtend is mijn vaste internetverbinding na vijf dagen weer actief. Hopelijk is het  probleem nu definitief opgelost. Of zal dit altijd een risico blijven die gerelateerd is aan de techniek die T-Mobile gebruikt? Is er overigens vanuit het ticket nog een update te melden?

Wij hebben de storing wederom als zeer vervelend ervaren. Het is immers al de tweede keer in drie weken tijd dat we dagen zonder een vaste internetverbinding  hebben gezeten. Ik heb daarom via e-mail de klantenservice om een passende oplossing gevraagd. Wellicht dat jij hierin ook iets kunt betekenen.

Reputatie 7
Badge +16

@kevinvntl Bedankt voor het delen van jouw herstelupdate! Even voor alle duidelijkheid en omdat ik nu veel conclusies lees in dit topic die niet helemaal meer actueel zijn: er is vorig jaar een vernieuwing uitgerold waarmee het gros van de GPON-issues getackeld is. Guidion voert de patching in de wijkkast nu ook uit op het moment dat de huisinstallatie wordt gedaan, daarmee voorkomt men dat nieuwe aansluitingen de boel eruit knikkeren in de POP op dezelfde access switch.

In jouw specifieke geval is er spijtig genoeg nog één aansluiting waarbij dit niet gebeurd is, waarom kan ik niet zien. Het is overigens ook zeker niet de bedoeling dat dit nog een keer voorkomt; geen enkele nieuwe aansluiting wordt niet meer op dezelfde dag gepatcht. 

@louisL et al - Wat betreft het feit waarom dit langer duurt: ondanks de consensus dat het allicht heel snel opgelost kan worden door alle aansluitingen eruit te prikken totdat de boosdoener gevonden is en iedereen weer online is; ik denk dat je stiekem hier het antwoord al op weet. Dit mogen we absoluut niet zomaar doen, één omdat dit niet zonder toestemming mag in de centrale en twee omdat je niet 32 huishoudens offline kunt gooien om dit maar snel gedaan te hebben. We moeten rekening houden met mensen die afhankelijk zijn van hun aansluiting (bijvoorbeeld alarmapparatuur op wifi). Wat wel het geval is: onze technische dienst neemt altijd direct contact op met alle aansluitingen op de access switch, maar is dan wel afhankelijk van of die personen dan opnemen. We mogen niet zomaar iemand losprikken in de centrale, voor zover ik weet. 

Ik kan je niet garanderen dat het nooit meer voorkomt en dat je gedurende jouw contractperiode storingsvrij blijft, wat ik in principe - onder voorbehoud - wel kan garanderen, is dat dit niet meer voorkomt door bovengenoemde situatie.

Sorry dat je hierdoor tweemaal offline bent geweest gedurende een langere periode! De vergoeding voor het gebrek aan diensten in deze periode maak ik meteen aan en zal verrekend worden op een volgende factuur (waarschijnlijk december of januari).

@Jason 

Ik wil hierop toevoegen dat het wel kan gebeuren op GPON.

Met name de vrije router keuze zijn er mensen die direct op glasvezel willen aansluiten.

Waaronder ik zelf.

En als je dan niet weet dat je op GPON zit en gewoon een AON (sfp) router aan gaat sluiten gaat het voor alle klanten op die passieve splitter mis.

Daarom ben ik voorstander van AON dat je de glasvezel zelf niet deelt.

 

Reputatie 7
Badge +16

Nee dat is inderdaad zeker waar, sorry als ik mijn woordkeuze ongelukkig gemaakt heb! Ik bedoel dat dit specifieke geval waarbij de boosdoener zeer waarschijnlijk een nog niet gepatchte aansluiting in de wijkcentrale is, in principe niet meer in deze hoedanigheid zou moeten mogen voorkomen - het gebruik van eigen routers/terminals daarbij natuurlijk uitgesloten. Wij kunnen jammer genoeg geen controle uitoefenen op de lijn wanneer eigen apparatuur aan de orde is. 

Alles in ogenschouw nemende, sluit ik me echter wel aan bij dat GPON zeer onderschat is qua mogelijke complicaties - dat zeg ik niet namens de provider, maar namens mezelf naar eigen bevindingen en die van jullie uiteraard.

Laten we hopen dat de overgang op XGS nog sneller volgt en dat voor een ieder die nog de issues ervaart dit de laatste fase is waarin problemen voorkomen op deze schaal.

Reputatie 6
Badge

 

@louisL et al - Wat betreft het feit waarom dit langer duurt: ondanks de consensus dat het allicht heel snel opgelost kan worden door alle aansluitingen eruit te prikken totdat de boosdoener gevonden is en iedereen weer online is; ik denk dat je stiekem hier het antwoord al op weet. Dit mogen we absoluut niet zomaar doen, één omdat dit niet zonder toestemming mag in de centrale en twee omdat je niet 32 huishoudens offline kunt gooien om dit maar snel gedaan te hebben. We moeten rekening houden met mensen die afhankelijk zijn van hun aansluiting (bijvoorbeeld alarmapparatuur op wifi). Wat wel het geval is: onze technische dienst neemt altijd direct contact op met alle aansluitingen op de access switch, maar is dan wel afhankelijk van of die personen dan opnemen. We mogen niet zomaar iemand losprikken in de centrale, voor zover ik weet. 

 

@Jason  ik neem aan dat de OLT line en de splitter van t-mobile of in ieder geval alleen door T-mobile gebruikt zijn. In dat geval gaat het om alleen jullie klanten, die op dat ogenblik allemaal problemen hebben (zelfde splitter dus alle ONTs zijn dan down). Of begreep ik de architectuur van GPON toch niet helemaal goed? Loshalen zou geen negatieve invloed hebben op klanten van jullie of andere operators die een werkende verbinding hadden….

@louisL

Je hebt gelijk als alle klanten op de splitter al down zijn is dat mogelijk een oplossing.

Ik kan mij een voorstelling maken van iemand die bijvoorbeeld van de Huawei ONT af wil.

En dan bijvoorbeeld een Fritzbox 5490 fiber aan schaft en dan de glasvezel direct in plugt.

Dan gaan alle klanten op die GPON splitter down omdat de 5490 een AON Fritzbox is.

“Dit is een voorbeeld.”

Ik hoop niet dat het bij mij gebeurd ik zit met een Fritzbox 5590 op GPON.

Maar met de vrije router keuze is dat wel mogelijk dat een GPON “splitter” down kan gaan.

Dit kan ook door fout patchen door een monteur voorkomen.

Maar @Jason geeft aan dat hier op gehamerd is en vrijwel opgelost is. 👍

Reageer